Jump to content

Prisene stiger, men vil båtprisene stige?


Tranen2

Recommended Posts

Prisene generelt i samfunnet stiger, rentene på lån stiger og verdens krigs-uro bekymrer.

Hva vil skje med prisene på båter? Høyere råvarepriser indikerer høyere båtpriser på nybåter, men det er inflasjon og real-lønns nedgang. Vil nybåtproduksjonen stoppe opp? Hva med bruktbåtene? Kommer «alle» til å forsøke å selge båtene sine? Hva med drivstoffprisene - vil de sette en stopper for båtbruken? Vil våre båter bli «verdiløse».

Hva tror fritidsskipperne her inne på Baatplassen...?

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Nå har dette vært diskutert en del i en annen nylig tråd, men jeg er ikke vanskelig å be; 

 

Det er garantert at de fleste merkene øker nyprisene. Gjerne mellom 10 til 25%(tilbakemelding fra leverandører). Dette er direkte påvirket av generelle prisøkning, mangel på enkelte deler, valutta og høy/grei etterspørsel i resten av verden. hva som skjer med politikken i norge har lite å si på resten av verden. 

 

Så tilbake til tro; jeg tror det ikke kan fortsette slik inn i evigheten, og at nysalget vil stoppe både her og der etterhver. Og med lavere salg reduseres prisøkningen. 

 

Jeg sitter å venter litt med både salg og kjøp, da jeg har en ok båt men vil ha mer (3fot×pi syken). Vet ikke hva jeg venter på men muligens normalisering i økonomien i norge.

 

Men som sagt, anbefaler å lese den andre tråden. Skal ikke være langt ned på listen, men husker ikke hva den heter. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Proffene har ikke så stor tro på fremtiden:

https://sjoenforalle.no/flytter-sjoen-for-alle-til-2024/

 

Ingen messe på Lillestrøm i år, de skriver blant annet :

«I tillegg forventer bransjen at de makroøkonomiske utsiktene også vil påvirke næringen fremover i tid.»

 

De tror på lavere salg, men så lenge de fleste har jobb og lønn så burde ikke markedet stoppe helt opp. Så var det dette med å se i krystallkula da.....

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

olews skrev 1 minutt siden:

Proffene har ikke så stor tro på fremtiden:

Tja, er ikke uenig at selgerene i norge jobbe litt i oppoverbakke pga mange faktorer. 

 

Men det nevnes i samme artikkel er utfordring med levering pga stor etterspørsel andre steder; 

 

"Arrangementet flyttes med ett år for å oppnå en enda bedre og bredere deltakelse fra ulike utstillere. Flere av disse opplever fremdeles utfordringer i forsyningslinjene"

 

Ang. Lillestrøm var det en leverandør som sa den aldri kom til å bli arrangert. Det var ufattelig dyrt opplegg, og de før like mye igjen for "på sjøen" versjonene. Hvis du bestiller en båt på messen på våren får du den kanskje sommeren ett år etterpå. 

 

Videre; de store båtprodusentene antar 10-15% økning i produksjon hvert år (eller omsetning?). 

Link to post
Share on other sites

Noe av det jeg er redd for, når råvare prisene stiger, er at båtene blir tynnere. Jeg som plastmann ser det tydeligt på flere båtmerker som har hatt rykte på seg for å være både skuddsikkre og lokomotiv i sjøen. De lager skranglekasser som beveger seg mye mer i sjøen og i tilegg tåler mye mindre 

 

For det er begrensa hva folk har råd til, så da er de villige til å fire litt på kvaliteten istedenfor å øke prisene så mye 

Link to post
Share on other sites

Da alt stoppet opp på slutten av 80 tallet, og ingen nybåter ble solg (mang en stolt norsk produsent gikk konk),  så sank prisene på brukte. Noen år etter, ble det skikkelig sug i markede, fordi ingen nye båter var solgt og bruktpriser steg og steg..

Nå har vi høy syselsetting, Norge har klart seg best i forhold til prisstigning enn resten av Europa (lavest inflasjon), så selv om mange har mindre å rute med, tror jeg ikke det blir så mange panikksalg, priser vil nok synke, men tror ikke på noe kjempe krakk i markede. Har ingen planer om noe salg, men skal jeg selge, så er det for å kjøpe ny(brukt) båt, så regner med mellomlegg blir sånn ca likt uansett oppgang eller nedgang :) 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 13 timer siden:

Det er garantert at de fleste merkene øker nyprisene. Gjerne mellom 10 til 25%(tilbakemelding fra leverandører). Dette er direkte påvirket av generelle prisøkning, mangel på enkelte deler, valutta og høy/grei etterspørsel i resten av verden. hva som skjer med politikken i norge har lite å si på resten av verden.

 

Om dette blir realiteten vil det bli bom stopp for nybåtsalget av litt dyrere båter som Saga, Skilsø, Viknes, Marex etx. Selv om lønningene økes tilsvarende så er det slik at prosent av ingenting blir ingenting mens prosent av mye blir svært mye. Og differansen mellom faktiske finanskostnader med et slikt kjøp og betjeningsevnen øker voldsomt.

 

Ikke nøvdendigvis negativt for de som allerede eier en båt i denne klassen, de kan kanskje se fram til et lavt verditap. Om noe verditap i det hele tatt.

 

Dieselkostnadene ser ut til å flate ut og sågar falle litt så vi som har overlevd covid så langt og fortsatte vår båtbruk som normalt gjennom forrige sommer etter Ukraina krigen brøt ut vil neppe merke disse kostnadene noe mer i sommer. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest den andre tråden - den er alt for lang. Men det er helt sikkert mange gode synspunkter der!

Jeg vet at når det gjelder bruktbiler så går priser på brukte biler OPP i nedgangstider. Færre har råd til ny bil og det fører til mer etterspørsel på bruktmarkedet. Dette har vi sett tydelig de siste 2 årene - både i form av at mange ikke har råd og at fabrikkene ikke klarer å levere nye biler - mange som ellers ville kjøpt ny bil orker ikke vente og kjøper heller en 1-2 år gammel bil de kan få med én gang. Jeg vet om eksempler fra de siste 2 årene der 1-2 år gamle biler har blitt solgt for det samme som de kostet nye.

Jeg har ingen konkrete eksempler på at det samme har skjedd i båtmarkedet, men vil tro at nedgangstid medfører prisøkning på relativt nye brukte båter av samme grunn - mange av de som vanligvis ville kjøpt nytt ser på relativt nye bruktbåter pga svakere økonomi og kanskje også her forsinkelser hos fabrikkene. Men det kan også være at mange av corona-båtene nå er ute for salg igjen - altså unormalt stort tilbud på bruktmarkedet sammenfaller med økt etterspørsel og at prisene dermed blir stående ca der de var.

Drivstoffprisene vil nok på sikt gjøre det mer aktuelt med elektrisk drift, og da vil vi kanskje se at båter som ikke ennå er konvertert til elektrisk fremdrift selges veldig billig. Vi er ikke der helt ennå.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 20 timer siden:

At nybåtprisene stiger grunnet dyrere råvarer er sikkert men at gamle 10 / 20 år gamle båter stiger har jeg ingen tro på da de etter min mening allerede er overpriset etter Coronaen 

 

En velholdt 10år gammel båt er vel ingen gammel båt, den kan fremstå som nesten ny. En ny 30-32 fots motorbåt begynner vel i dag på rundt 3,5 mill. Så jeg tror fort prisene kan holde seg bra på brukte båter,  men 2023 tror jeg ikke blir et godt år for bruktbåter, da skal mange korona båter selges.. 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte motorbåten i 2013 til en eurokurs på 7,5. Solgten den ifjor for like mye som nypris da. Idag er euroen mye dyrere, så ny båt er veldig dyrt.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 8 timer siden:

Jeg kjøpte motorbåten i 2013 til en eurokurs på 7,5. Solgten den ifjor for like mye som nypris da. Idag er euroen mye dyrere, så ny båt er veldig dyrt.

Hei Dennrick, hadde vert artig å fått høre tallene sånn cirka og hva en tilsvarende båt koster i dag i 2023 med samme utstyr??

Link to post
Share on other sites

Når en ny  Nord Star 28 koster 3,5mill, så vil jo også bruktpriser være høye. Tror både dem som håper på stor oppgang og stor nedgang i priser blir skuffet.

 

Omsetning av nye båter tror jeg vil stagnere, da færre vil ta seg råd til 3-4 mill for en middels stor familiebåt.

 

Det evig tilbakevendende temaet er jo at folk vil gjerne kjøpe båt, men ikke tape penger.

Få tenker det samme om bilen, Her er det ingen som forventer å få pengene igjen etter noen års bruk. Verdien faller bratt og brutalt for de fleste biler.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 37 minutter siden:

Få tenker det samme om bilen, Her er det ingen som forventer å få pengene igjen etter noen års bruk. Verdien faller bratt og brutalt for de fleste biler.

Jeg ser som oftest etter modeller som er lette å selge, og velger utstyr som også gjør bilen lettsolgt. Jeg er ikke den som velger et fancy stereo anlegg til 65 000, eller en farge som ingen andre enn jeg vil ha. Jeg har som oftest solgt til deg jeg forventet når jeg kjøpe.. men selvsagt, ingen god butikk. 

 

Det er ikke så mange som kjøper bil til 4 million heller. Om de 650 000 kr blir til 450 000 eller 250 000 ila 5 år, så er det ikke noe i forhold til det båten taper seg per år om den faller 5-10% i året (som var et relativt vanlig estimat før). 10% på første året er 400 000, altså nok til å kjøpe en nesten ny bil. 

 

Jeg er enig i at nybåtsalget må stagnere. Jeg var på båtmessen og så en 9 meters lett utstyrt pilot husbåt til 3 millioner kr. Det er vel ingen som betaler det?  

 

Link to post
Share on other sites

Med total 3-fotsyke, tung abstinens, alt for lite gjeld, og med hodet under armen, kjøpte vi høsten -22 en diger 25 år gammal 46 fot til en corona-pris nær 2 mill.

Total galskap som vi regner med vil koste oss et verditap på mellom 5 og 15% om 2 år. Minst. Selv med nitid vedlikehold og påkost.

Noen som vil drøfte prosenten? Fasiten vil trolig foreligge sommeren -25.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...