Jump to content

Prisene stiger, men vil båtprisene stige?


Tranen2

Recommended Posts

I DN-artikkelen i går kom det frem at for Bådsenteret med flere forhandlere rundt omkring i landet startet nedgangen allerede i mai i fjor. Følger selv med på daycruisere mellom 22 og 27 fot og det er mye usolgt der også. Holder meg bare orientert da det ikke blir aktuelt med kjøp før neste år ifb. med flytting til ny leilighet og båtplass i nærheten av den. 

Link to post
Share on other sites

Dere må også huske på de artiklene som er skrevet om unormalt mye salg ut av landet i denne ligningen. 

 

https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/0Q030M/danske-martin-dro-til-bergen-for-aa-kjoepe-baat-mye-penger-aa-spare

 

Dette driver nok ikke prisene opp, men jeg tror om det blir pris-ras i norge + kursraset kommer mye av det til å gå ut av landet og holde prisen noe lunde stabil.  

 

Som jeg har nevnt før: veldig mange som har lyst å oppgradere båten, men ikke uten først å kvitte seg med sin egen. Så en dårlig spiral. Mange intressenter på mange av båtene som ligger til salgs, men må først kvitte seg med sin egen. 

 

Jeg var akkurat i den situasjonen men klarte å bytte. 

 

Når/hvis økonomien går skikkelig til Hel'''e, og folk flest går konkurs og må tvangselge hus; da snakker vi billigsalg av båter over en lav sko. Men jeg hverken tror eller håper på det senarioet. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 5 timer siden:

Dere må også huske på de artiklene som er skrevet om unormalt mye salg ut av landet i denne ligningen. 

 

https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/0Q030M/danske-martin-dro-til-bergen-for-aa-kjoepe-baat-mye-penger-aa-spare

 

Dette driver nok ikke prisene opp, men jeg tror om det blir pris-ras i norge + kursraset kommer mye av det til å gå ut av landet og holde prisen noe lunde stabil.  

 

Som jeg har nevnt før: veldig mange som har lyst å oppgradere båten, men ikke uten først å kvitte seg med sin egen. Så en dårlig spiral. Mange intressenter på mange av båtene som ligger til salgs, men må først kvitte seg med sin egen. 

 

Jeg var akkurat i den situasjonen men klarte å bytte. 

 

Når/hvis økonomien går skikkelig til Hel'''e, og folk flest går konkurs og må tvangselge hus; da snakker vi billigsalg av båter over en lav sko. Men jeg hverken tror eller håper på det senarioet. 

 

 

Bak betalingsmur, men tror neppe det utgjør noe stort volum og husk at bruktbåtforhhandleren har alt å tjene på å snakke opp prisutviklingen.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 4 timer siden:

Virker på meg som om prisnedgangen er i gang da salget har stagnert kraftig

Det kan jo også bety at det foreløpig ikke skjer noe med prisene fordi man heller beholder båten enn å selge til markedspris. Prisnedang blir det først når man selger til en lavere pris enn det som gjelder de fleste prisene jeg følger med på.

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev 7 minutter siden:

bare en liten agurksak

Er enig (som jeg skrev) at det ikke får så stor betydning nå.

 

I artikkelen står det at nå er prisene er "mye" mer enn 25% billigere i norge enn danmark. 

 

NOK har tapt seg 25% mot DKK siste året. 

 

Si at prisene på båter til f.eks 2mnok går ned 10% til, da øker nok eksporten noedel, og går det 10% til så sparer de 400 000 kr ekstra på kjøp i norge. Da reiser de nok gjerne til norge en tur🤣. Nederland og Danmark liker godt de norske båtene. 

 

Nybåtpriser kan vi glemme at går mye ned i pris med det første, da det meste må importeres, lønninger går opp, og valuta fortsetter sin tur nedover.

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 13 minutter siden:

Er enig (som jeg skrev) at det ikke får så stor betydning nå.

 

I artikkelen står det at nå er prisene er "mye" mer enn 25% billigere i norge enn danmark. 

 

NOK har tapt seg 25% mot DKK siste året. 

 

Si at prisene på båter til f.eks 2mnok går ned 10% til, da øker nok eksporten noedel, og går det 10% til så sparer de 400 000 kr ekstra på kjøp i norge. Da reiser de nok gjerne til norge en tur🤣. Nederland og Danmark liker godt de norske båtene. 

 

Nybåtpriser kan vi glemme at går mye ned i pris med det første, da det meste må importeres, lønninger går opp, og valuta fortsetter sin tur nedover.

I DN-artikkelen det ble henvist til tidligere kom det frem at det aktuelle forhandlernettverket hadde tatt lang færre båter enn tidligere og det var nok lurt. Forhandlere som ikke var like smarte står i verste fall i fare for å gå under - tror jeg. Enig i at kostnadsargumentet gjør at vi ikke kan forvente (noe særlig) prisnedgang på nye båter, men blir det illle nok og forhandlere mangler egenkapital kan alt skje.

 

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev 9 minutter siden:

men blir det illle nok og forhandlere mangler egenkapital kan alt skje

Ja, enig. Om en eller 2 av de gjennværende norske båtene begynner å tape store penger kan det være de selger unna det de har for å ri av stormen. Men nå produserer vel f.eks viknes bare på bestilling. Vet ikke hva saga gjør. 

 

Noe annet er forhandlere som har kjøpt/bestilt 100 stk 8 meter daycruisere fra polen. Der kan det kanskje gjøres noe gode kjøp. 

 

Ser noen som har senket ny-prisen rundt 100 000 på de som alt er på lager. 

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 1 time siden:

Sånn litt relatert. Sjøhytter ned 7.4% i år. Tegn på at etterspørsel etter «luksus» er på vei ned 

 

https://www.dn.no/eiendom/fritidsboliger/hyttemarkedet/sjohytter/ny-rapport-sjohytteprisene-har-falt-74-prosent-i-ar/2-1-1470841

Så steg sjøhyttene med 19% det første halve året i fjor også står det. 

så at de detter ned 7,4% er er mer ett tegn på vei til normalisering, men fortsatt høyt.

Hvis man sammenligne priser og etterspørsel fra den unormale pandemitiden hvor det var ekstremt lav rente og etterspørselen var veldig høy, så er det meste ned fra den tiden, og godt er det. Eiendommer og båter var dyrt nok i «normalåret» 2019. Men dagens priser er langt over det.

Prisen på sjøhytter vil alltid stige over tid. Det er for få og det vil bli umulig å få tak i unike råtomter slik som man kunne før. 
en dupp på grafen nå betyr ingenting. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøhytter økte 12.8% i fjor, så nedgangen begynte sånn sett i høst. Poenget var uansett ikke å diskutere hyttepriser på kort eller lang sikt, men mer at hytter og båter begge deler er ting som nedprioriteres hvis økonomien blir strammere og usikkerheten øker

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Over 6.000 båter over 20 fot til salgs på Finn.no.

Reallønnsnedgang, økte priser og høyere rente reduserer kjøpekraften for de fleste. De som bestemmer sin egen lønn er tross alt i mindretall.

Det er blitt vanskeligere å selge det meste. Luksusgjenstander har falt i pris. Nå hugges det mange gamle båter.

Jeg tror på et markant fall i bruktbåtmarkedet.

 

Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev 1 time siden:

Over 6.000 båter over 20 fot til salgs på Finn.no.

Reallønnsnedgang, økte priser og høyere rente reduserer kjøpekraften for de fleste. De som bestemmer sin egen lønn er tross alt i mindretall.

Det er blitt vanskeligere å selge det meste. Luksusgjenstander har falt i pris. Nå hugges det mange gamle båter.

Jeg tror på et markant fall i bruktbåtmarkedet.

 

 

Jeg syns ikke 6000 båter over 20 fot er veldig mye. Mange selger for å kjøpe ny (og gjerne større) båt og mange legger båten ut for å teste markedet. De båtene jeg har sett på i sommer har blitt solgt til gode priser før jeg har rukket visning. Så jeg tror at gode og kurante båter fortsatt vil være greie å omsette. Men det finnes en del overprisede eldre båter med mye og dyre oppgraderinger i vente som blir tungsolgte. Men dette handler først og fremst om at de annonseres til overpris. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg svarte på dette i juli.

Etter dette har jeg solgt Agder 840 med 30% prisavslag på mine forventninger. Ca 1000 oppslag på Finn.no men dårlig med seriøse kjøpere. Har kjøpt en Saga 315. Likte båten og prutet ikke en krone.

JEG  TROR at prisene vil gå ned grunnet dårligere kjøpekraft hos folk flest. Kvalitetsbåter  (eksempelvis Saga) ser ut til holde seg godt i pris,ja til og med stige i pris. Dette grunnet markedskreftene/forholdmellom tilbud og etterspørsel.

Link to post
Share on other sites

MYVIVERA skrev On 18.2.2023 at 9.29:

Skal man ha seg en bruktbåt, så ville jeg ha satt i gang prosessen nå. Markedet har subbet bunn for denne gang.

Ett par kvarting knepp til på renta så er renteoppgangen ferdig og økonomien blir mer forutsigbart. Forutsigbar rente er viktigere enn hva den ligger på.

seilbåten som Ir-80 refererer til er en meget god pris av en 2013 mod flott moderne seilbåt på 36 ft.

Markedet vil alltid gå i bølger.
Morsomt å lese helt like tråder som dette fra 2008 da finanskrisa skremte båtfolk på land. 
Enkelttilfeller av kupp av båt, biller, motorsykler og hytter er lettere når vi er nede i en bølge, men for denne gang er panikken snart over.
Men ned fra korona pris og høyere enn 2019 priser blir nok normalen.

 

Skal være forsiktig å spå om fremtiden-tror usikkerheten er meget stor nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på Askeladden C75/C76 CC. Slo til nå på en som ble satt ned 100.000  samtidig måtte jeg gå ned i pris på min gamle båt! Kjøpers marked om du har penger og langsiktig økonomi! Men samtidig veldig trått å selge båter fra 500K og oppover nå.

mange som sendte meg melding med bare spørsmål om hvor mye jeg kunne gå ned!! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 8 timer siden:

Jeg har sett på Askeladden C75/C76 CC. Slo til nå på en som ble satt ned 100.000  samtidig måtte jeg gå ned i pris på min gamle båt!

Gratulerer med ny båt!

Er jo egentlig litt greit da, å kjøpe å selge i samme marked. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Blouberg said:

Gratulerer med ny båt!

Er jo egentlig litt greit da, å kjøpe å selge i samme marked. 

Takk! jo da men er jo en smerttegrense hvor langt ned man kan gå ned i pris. For langt ned så hadde jeg jo beholdt den selv og hatt den liggende en annen plass enn der jeg har hytte! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...