Jump to content

Vindturbinar på kysten av Vestfold


Ask

Recommended Posts

36 minutes ago, Komodo said:

Forskjellen er at fiskerne ikke er urfolk, så de er ikke vernet på samme måte.


Selv om fiskerne og kystbefolkningen generelt bodde og levde i Nord-Norge tusenvis av år før samene kom, har vi av en eller annen grunn kommet i en situasjon hvor en folkegruppe defineres som urfolk og en annen som overgripere. I 2023...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Ikke la dette bli en diskusjon om urfolk og deres rettigheter, selv om det faktisk var jeg som bragte det på banen. Meningen med mitt innspill var at vi må ta hensyn til alle som får sitt levebrød påvirket av slike store innhugg i naturen enten det er fiskere, bønder eller reindrift. Poenget er at alle må behandles likt og konsekvensene også for dyreliv må utredes/klargjøres.

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 42 minutter siden:

 

«Grådige samer»
«Vi kan ikke la samene herje med oss.»

«Det er på tide å sette samene litt på plass.»

 

Jeg får i hvert fall assosiasjoner til hvordan man i tidligere tider (og i stor grad fortsatt endel andre steder i verden) snakket om andre folkegrupper man ikke liker/ønsker å framstille som en «fiende».

Trygve Hegnar hater samer, bønder og lærere. Han liker nok best de som går kledd i blå dress og rosa skjorte og lever av å flytte andres penger (inn på sin konto). 

Jeg støtter ikke Hegnars syn på samene, men jeg synes det har blitt en ubalanse mellom bruk av ressurser og viljen til å ta ut ressurser av naturen. Alle trenger energi og materielle gjenstander, men noen mener at energien og naturressursene skal hentes ut hos naboen. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 50 minutter siden:

Alle trenger energi og materielle gjenstander, men noen mener at energien og naturressursene skal hentes ut hos naboen. 

 

Derfor er vindmøller langs Oslofjorden et viktig tiltak! Så det får jevnet seg ut litt!:tongue:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 11 minutter siden:

Nei, det er viktig at det ikke bygges vindmølleparker der heller :wink: 

 

Jeg tenker at man kanskje forstår naboen bedre når man er i samme situasjon selv? Da er det ikke like lett å uttale seg om hva andre burde tåle. Jeg for min del har ca 1200 meter til nærmeste mølle, så jeg forstår godt de som ikke ønsker slike parker i nabolaget. Men skal vi først ha dem så synes jeg egentlig de gjør større skade i uberørte naturområder enn f.eks i et industriområde.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, index said:

Derfor er vindmøller langs Oslofjorden et viktig tiltak! Så det får jevnet seg ut litt!:tongue:

I mine øyne er dette den mest forurensende såkalt miljøvennlige strømproduksjon du kan finne og jeg ønsker dem pokker i vold enten vi snakker høyfjell eller kyst, men en passende mengde langs kysten mellom Tjøme og Kragerø hadde garantert fått ned entusiasmen hos kapitalkreftene.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

He, he, nå er det snart ikke fiskere igjen som sogner til Oslofjorden. Selv ikke om man utvider Oslofjorden fra grensebøya ved Heia og vest til Mølen, forbi Nevlunghavn :-) Fiskere er dog ikke katogorisert som annet enn vanlige folk. Til og med i Son var det flere fiskere på 70-tallet, med fiskemottak og hermetikkfabrikk. ikke er det så mange bønder igjen heller, her blir jordene tatt til boligfelt. Så det er bare å pepre på med vindmøller. Generer ingen. Her er det verken reinsdyr eller primærnæring.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 5 minutter siden:

en passende mengde langs kysten mellom Tjøme og Kragerø hadde garantert fått ned entusiasmen hos kapitalkreftene.

 

Ja, og det hadde jo vært en svært positiv effekt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 14 minutter siden:

Men skal vi først ha dem så synes jeg egentlig de gjør større skade i uberørte naturområder enn f.eks i et industriområde.  

Enig i det, men jeg vil ikke ha vindmøller verken hos meg eller hos deg. Jeg er tilhenger av at vannkraften optimaliseres, og at det suppleres med kjernekraft. Og dessverre kommer vi nok til å være avhengige av olje i noen tiår til. Avhengigheten av fossile energikilder i Norge er imidlertid veldig lav i forhold til resten av verden. I store deler av verden er de avhengige av å brenne olje, gass eller kull for å lage strøm og få varme. Kina øker nå igjen kullbruken. Dette er forbruk som kunne vært erstattet med andre energikilder.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Jeg er tilhenger av at vannkraften optimaliseres, og at det suppleres med kjernekraft.

 

Jeg også. Jeg oppfatter vindkraft som et blindspor i historien. Dessverre, da skadene etter disse er umulige å rette opp i ettertid. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner heller ikke denne frenetiske redselen for kjernekraft. Skjønner ikke hvordan behovet skal dekkes uten. Stabilt og greit. Høy effekt på lite plass. Halve Telemark er Thorium, når det blir aktuelt, der er det verken fisk eller reinsdyr.

Link to post
Share on other sites

index skrev 45 minutter siden:

Jeg tenker at man kanskje forstår naboen bedre når man er i samme situasjon selv? Da er det ikke like lett å uttale seg om hva andre burde tåle. Jeg for min del har ca 1200 meter til nærmeste mølle, så jeg forstår godt de som ikke ønsker slike parker i nabolaget. Men skal vi først ha dem så synes jeg egentlig de gjør større skade i uberørte naturområder enn f.eks i et industriområde. 

Godt poeng, @indexVedtaket om å bygge vindmøller er jo politisk og IKKE vitenskaplig basert og det er jo veldig lett å sitte i Oslo og vedta naturødeleggelser titalls mil unna... Vi er jo i den glimrende situasjon at vi har fornybare kraftressurser i rikelige mengder men når vi OGSÅ skal forsyne andre land havner vi i minus... Hadde det ikke vært bedre om de andre landene ødela SIN natur for å dekke SINE kraftbehov?

 

Når det er sagt så har vi jo tradisjonelt drevet med mye energisløsing her til lands (også det politisk vedtatt) og slik strømprisene nå har blitt så tvinger sparetiltak seg fram og det er jo positivt men jeg liker ikke måten det gjøres på... I ekstreme tilfeller må jo folk la være å ha varme på eller dusje for å kunne ha mat på bordet og det er IKKE greit i et rikt land.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 9.3.2023 at 12.46:

Jeg er så glad at dette er et båtforum der man kan diskutere skruer og motorolje. Og så kan vi dele gleder og problemer med båtlivet.

:easter:

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det får meg til å tenke på at jeg burde ha skiftet motorolje, @LarsH. Bør man gå for Felleskjøpet eller Biltema mon tro?:easter:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 14 minutter siden:

Jeg er så glad at dette er et båtforum der man kan diskutere skruer og motorolje.

Det er nok av andre tråder som sporer av fra båtrelatert innhold, så hvis du skal kommentere det for hver gang får du mye å gjøre. I går ble det f.eks. en lang diskusjon om alkoholinnholdet i svensk øl, og noen skriver reiseskildringer der de går tur i byer med hunden sin. Mye som ikke har direkte med båt og sjø å gjøre altså for de som ønsker å henge seg opp i det. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 23 minutter siden:

Det er nok av andre tråder som sporer av fra båtrelatert innhold,

 

Avsporingen her blir vel ikke mer grei/legitim om det er avsporing i andre tråder også?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

index skrev 33 minutter siden:

Det får meg til å tenke på at jeg burde ha skiftet motorolje, @LarsH. Bør man gå for Felleskjøpet eller Biltema mon tro?:easter:

 

Jeg har i mange år brukt olje fra Felleskjøpet og er fornøyd med det. BT oljen har jeg ingen erfaring med.

Men nå sporer vi nok av fra avsporingen, he he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 16 minutter siden:

Disse vindmøllene som er planlagt; flyter de eller er de støpt fast i bunnen?

 

De er forankret til bunnen. Omtrent som man forankrer flyterigger.

 

Med tanke på at 'alt blir bestemt i Oslo som er langt unna der det skjer'. Vi har i Norge noe som heter 'utjevningsmandater'.  Det betyr at det sitter politikere fra Finnmark, Trøndelag og Rogaland på tinget med relativt svak representasjon ut fra hvor det bor mange mennesker i dette landet. Mange av dem bor på gutte- og pikerom hjemme hos foreldrene i det fylket de representerer. Før man hiver seg inn i diskusjoner om at 'alt bestemmes i Oslo', bør man kanskje ta en liten faktasjekk. Om man mener at Norges Storting bør legges til Karasjok, så bør man vel begynne å jobbe for den idéen. Vi har på sett og vis noe vi kaller for demokrati.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan det er med sikkerhetsavstander rundt disse vindmøllene? Kan man gå mellom disse med fritidsbåt, eller må man gå rundt hele vindparken?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 3 minutter siden:

Vi har på sett og vis noe vi kaller for demokrati.

Det snakkes jo mye om det men OM vi noen gang har hatt demokrati så er det lenge siden, det er nok heller snakk om demokratur... og det snakkes det IKKE om... Det blir ikke noe mer demokrati om en snakker mer om det, da er det bare folkets oppfatning som til en viss grad endres...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...