Jump to content

Vindturbinar på kysten av Vestfold


Ask

Recommended Posts

Vi må ha strøm og arbeisplasser. Vindturbiner ytterst i Oslofjorden får vi tåle. Kommer på det nærmeste 10-11 km syd for Svenner Fyr. Det kan da ikke være verdens undergang.

 

Det er massevis av plass der ute og enkelt å evt seile rundt et areal på ca 10 x 20 km med hav. Ikke bor det sjøsamer der ute heller.

 

Argumenter om at dette utgjør stor fare for skipsfart er med respekt å melde rent tøv. Med tilgjengelig teknologi for overvåking, lostjenester osv lar dette seg greit organisere. For oss i fritidsbåter blir dette mer av en attraksjon enn noe annet. Skal vi virkelig frykte at is løsner fra en vinge når 99,99 % av fritidsflåten ligger i vinteropplag?

 

Når over halvparten av befolkningen bor i østlandsområdet, så kan da ikke noen vindturbiner ytterst i havgapet være noe stort problem.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Enig i det du skriver bortsett fra en ting @HansH; vindmøller løser ikke energikrisa.

Det er nok riktig, men det er en del av løsningen på kort sikt. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 29 minutter siden:

Også det er et feilgrep.

Der er vi ikke enige! 

Vindturbiner har relativt kort byggetid. Andre mer langsiktige løsninger tar også lang til å realisere. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

zainka skrev for 18 timer siden:

Ser og at mange bagatelliserer problemer som kan oppstå med å seile mellom eller rundt turbinene.  Men ansvarsbeviste turseilere sjekker jo gjerne forholdene dit man skal ellers og legger ruten godt utenfor urent farvann i tilfelle problemer og man synes vell om seg selv for det, med rette, for slikt er godt sjømansskap! . Men plutselig så gjør det lissom ingenting at man fyller farvannet med potensielle farer men tvertimot romantiserer man det og kaller det vakkert. Det er for meg en gåte.

 

For de av oss som seiler (eller for min del har seilt) så bestemmer ofte vinden mer enn man liker å innrømme. Å seile slalom mellom turbiner har intet med godt sjomannskap å gjøre. Å seile rundt kan være tidkrevende og kanskje ikke så gunstig med tanke på vindretningen... Dette såkalte grønne skifte kommer nok til å ende opp som nok ett grellt eksempel på menneskers dumskap. Når tilogmed milhøorganisasjonene roper ett varsku mot vindturbiner så burde enhver som er for gå litt i tankebobbla si og vurdere på nytt.

Å seile mellom vindturbinene er ikke noe mer trangt/farlig/risikofylt enn å seile innaskjærs mange andre steder. Kanskje noen mener at det også er dårlig sjømannsskap, men det blir liksom en annen diskusjon.

Jeg vil tro at ingen i utgangspunktet har lyst på slike hindringer på sjøen, men spørsmålet dreier seg jo om å veie  behovet for å produsere kraft opp mot ulempene det medfører. 

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maika skrev 1 minutt siden:

men spørsmålet dreier seg jo om å veie  behovet for å produsere kraft opp mot ulempene det medfører. 

Der er vi ved kjernen, den tror jeg jeg skal la ligge her...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

@Komodo. Generelt enig i at vindmøller ikke løser hele energikrisa. Men akkurat i dette tilfellet bidrar vindmøllene i betydelig grad til at industri kan etablere seg og/eller utvide i Grenlandsområdet.

 

Der har de masse prosjekter på vent men mangler tilførselskabler over land som har nok strøm. I et sånt tilfelle kan «lokal» havvind hjelpe til, og med minimalt med ulemper.


Største faremomentet ved havvind på akkurat denne plasseringen er visstnok for enkelte trekkfugler som med stor sannsynlighet vil havne i kverna på vei mot landing på Svenner og Store Færder.

 

Uansett, strøm må vi ha og da må jo havvind være blant de mindre problematiske. 

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk et fransk firma som kverner opp gamle mølleblader og lager motorvei-lyddempergjerder av det pluss Siemens møller som får lett gjenvinnbare blader.

 

Atomkraftverk på Nesodden er ideelt for vannsirkulasjonen i indre oslofjord, kjølevann inn fra fjorden på utsiden og ut igjen i Bunnefjorden.

 

Akkurat som med en bil bør de ha ansvarsforsikring, og hvis de er så sikre burde det være lett å forsikre dem, uten utslipp trenger de heller ikke pipe slik verkene på kontinentet har - Med god kjøling av fjordvannet , null kjøletårn med blinklys for flytrafikken.

 

p.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 43 minutter siden:

Sol - vind - vann.

Foreløpig finnes ikke annet bærekraftig vi behersker til fulle, og har 100% kontroll på.

Sola er bærekraftig. Solceller er ikke på langt nær så bærekraftige som fossilt brensel over livsløpet.

Vind er bærekraftig. Vindmøller er heller ikke mer bærekraftige enn fossilt brensel over livsløpet.

 

Vann er bærekraftig. Vannkraft er også i stor grad bærekraftig.

 

I tillegg kan man legger til biomasse. Dvs ved, planter og torv. Metangass fra deponier / tundra burde også være innafor. 

Noen som husker 'knott' generatoren?

Den blir bærekraftig og for fremskritt å regne.

 

Om det virkelig er bærekraftig å hente energi fra muskelkraft fra dyr og mennesker blir en interessant diskusjon opp mot slaveri og dyrevelferd.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 15 minutter siden:

I tillegg kan man legger til biomasse. Dvs ved, planter og torv. Metangass fra deponier / tundra burde også være innafor.

Da er vi i den merkelige verden der CO2 er farlig... Her er et av mange eksempler på den såkalte globale oppvarming, eller "klimaendring" som det ble etterhvert som "oppvarmingen" uteble... CO2 er livsnødvendig for oss og vi er heldigvis i ferd med å komme oss ut av det minimumsnivået vi har hatt i lang tid. image.jpeg.c04666e29f39f35652f349075ef2831b.jpeg

Virkningen av de såkalte klimatiltak må jo også kunne sies å være imponerende...

AtmosphericCO2.png.114e037361d98bd0e255a03fa88e1687.png

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...