Jump to content

Vindturbinar på kysten av Vestfold


Ask

Recommended Posts

baatglede skrev for 10 timer siden:

Jeg tror at det vil ta en god del år før vi i praksis er i stand til å nyttiggjøre oss kjernekraft. Mens vi venter blir det dessverre dyr strøm og kanskje utkoblinger uten vindmøllene er jeg redd for.

 

Vi får dyr strøm og utkoblinger fordi det er vindmøller i kraftnettet.

Vindmøller kan ikke produsere kraft alene. Man må ha en back-up løsning for de 2/3 av tiden de ikke produserer eller ikke produserer optimalt.

Dobbelt opp med produsenter er (minst) dobbelt så dyrt.

Jeg registrer også at det er ingen som vil satse egne penger på en vindmøllepark.

Det er nok kraft når vinden blåser akkurat passe, og da får man heller ikke noe betalt for strømmen, og når det ikke blåser, hjelper det ikke å ha flere møller.

 

Her er de opplagt løsningene som kunne bidratt til å løse strømkrisen i Norge:

-Parkere El-bilene eller fjerne skattefordelene.

-Skrinlegge elektrifisering av sokkelen.

-Skrinlegge CCS-prosjektet nok en gang.

-Avvikle de 2 siste utenlandskablene til hhv Tyskland og England.

 

Løsningen som det er politisk enighet om akkurat nå, er å gjøre strømmen som i dag går til kraftkrevende industri (55TWh/år) tilgjengelig etter at industrien har flyttet til Kina når kraftavtalene deres går ut rundt 2030.

Strømselskapene vil tjene store penger på dette (med staten som stor eier /interessent). Alle andre vil tape.

 

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 3 minutter siden:

Hvordan klarer dei å dreie rundt en vindmølle slik at den alltid peker mot vinden, og hvordan klarer dei å vri "pitchen" på bladene uten olje?

 

Så da er miljøproblemet med vingene borte? Hvor gjør dei av glassfiberen som er brukt?

Litt på samme måte som i din båt. Der du har lager for akslinger, disse kan trenge fett, men trenger ikke et oljebad slik som tannhjulene i et gir. Så påstanden om at det blir voldsomme mengder olje er litt avhengig av type mølle litt misvisende.

 

Miljøproblemet er ikke borte - balsatreet som brukes må være ivaretatt på plantasjer som drives riktig miljømessig. Og de kjemiske komponentene i bindemiddel etc i bladene må ikke være giftige eller oppløselige.

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 2 minutter siden:

Litt på samme måte som i din båt. Der du har lager for akslinger, disse kan trenge fett, men trenger ikke et oljebad slik som tannhjulene i et gir. Så påstanden om at det blir voldsomme mengder olje er litt avhengig av type mølle litt misvisende.

Så du mener at ei vindmølle bare "henger og slenger" etter vinden og at den roterende og faste delen bare er opplagret i ett kulelager?

Høres ut som at du ikke har litt peiling på hvordan ei vindmølle fungerer.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 9 timer siden:

Barnesykdommer? Det har da vært vindmøller i Norge i over 20 år og sikkert minst 40 år i Danmark. Jeg ser hvertfall ingen fremskritt i teknologien på vindmølleparken i Haram som ble satt i produksjon i 2021 kontra vindmølleparken i Vågsøy kommune som ble satt i produksjon i 2001. Eneste forskjellen jeg ser er at vindmøllene på Haram er en del større.

Den store forskjellen er effektivitet. De tidlige møllene fungerte kun i et smalt område av vindstyrke. Og de færreste tålte å gå i kuling. Og de startet først over 7 m/s. Nå kan møllene starte rundt 3m/s og flere tåler opp til 30 m/s. Med å tåle mener jeg at de genererer strøm.

 

De tidlige møllene genererte 3-500kW og nå er vel de største på 13-18MW. Men det ser man lett av høyden på tårnet og følgende dia på bladenes sveipede mråde

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 11 timer siden:

 

De kan teppebombe hele faens Oslofjorden med møkka.

så kanskje noen skjønner at dette var feil vei å gå.

De bør i samme slengen teppebombe Holmenkollen å tilsvarende plasser øst på med møkka. 

Tok du litt for mye Møllers tran i går…

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 2 minutter siden:

Så du mener at ei vindmølle bare "henger og slenger" etter vinden og at den roterende og faste delen bare er opplagret i ett kulelager?

Høres ut som at du ikke har litt peiling på hvordan ei vindmølle fungerer.

Det finnes vindmøller som er uten gir, ja. Tidlige problemer var at girene gikk i stykker. Og med bedre generatorer trengte man ikke å gire om turtallet for å få god effekt på de ulike turtall i varierende vind.

 

Uten giret er det ingen andre deler som trenger oljebad, men fett. Som lagre for oppheng av nasellen og å dreie denne. Og å vri på bladene :-)

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 8 minutter siden:

Så du mener at ei vindmølle bare "henger og slenger" etter vinden og at den roterende og faste delen bare er opplagret i ett kulelager?

Høres ut som at du ikke har litt peiling på hvordan ei vindmølle fungerer.

Du som sikkert er ekspert på båter: jeg har hatt dreibar propell på min gamle snekke. Det gjorde de helt uten oljebad på propellen. Men det var fett på akslingen. Og smørekopper med fett.

 

Litt lenger frem i båten sto det en motor, der var det oljebad for både gir og veiv.

 

Som et tips til båtvedlikehold: det er steder som trenger fett og andre steder der du bruker olje.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 24 minutter siden:

Så da er miljøproblemet med vingene borte? Hvor gjør dei av glassfiberen som er brukt?

 

Glassfiber er vel smeltet sand, og ikke noe farlig produkt i de fleste sammenhenger. Polyesteren kan vel forbrennes som andre oljeprodukter, evt resirkuleres på annet vis?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 4 minutter siden:

Du som sikkert er ekspert på båter: jeg har hatt dreibar propell på min gamle snekke. Det gjorde de helt uten oljebad på propellen. Men det var fett på akslingen. Og smørekopper med fett.

Små anlegg kan fint smøres med fett, men det blir verre når anleggene blir større. For øyeblikket er jeg maskinsjef på et fartøy med fremdriftsmaskineri på "beskjedne" 1,4MW. Det er ikke vanskelig å skjønne at om pitchmekanismen var fettsmurt, så ville den ikke holdt lenge. 

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 55 minutter siden:

Her er de opplagt løsningene som kunne bidratt til å løse strømkrisen i Norge:

-Parkere El-bilene eller fjerne skattefordelene.

 

Totalforbruket til alle norske elbiler i fjor utgjorde 0,43% av den totale norske produksjonen. Så det er neppe der problemet ligger. Og hva ville nytteverdien av å fjerne skattefordelene være?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 22 minutter siden:

Små anlegg kan fint smøres med fett, men det blir verre når anleggene blir større. For øyeblikket er jeg maskinsjef på et fartøy med fremdriftsmaskineri på "beskjedne" 1,4MW. Det er ikke vanskelig å skjønne at om pitchmekanismen var fettsmurt, så ville den ikke holdt lenge. 

Det er både elektriske og hydrauliske pitch control i vindkraft - avhengig av produsent. Og siden man her har et åpent nav inne i propellen (nasellen) så er det hydrauliske stempler eller tannhjul som vrir disse på rullelagre der man kommer til inne i propellens nav - det er noe ulikt  marin verden. Ganske lekkert. På de store møllene er det rått med så små toleranser og de enorme kreftene det må ta opp. Mye vakkert stål i ymse legeringer. Og det virker.

 

Men det bader ikke i olje.Skjermbilde2023-03-09kl_09_53_39.png.5149f71286b9a9259c130c23526ceabc.png

 

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

 

Totalforbruket til alle norske elbiler i fjor utgjorde 0,43% av den totale norske produksjonen. Så det er neppe der problemet ligger. Og hva ville nytteverdien av å fjerne skattefordelene være?

Nytteverdien er som for alle andre tiltakene: Å redusere behovet for en helt unødvendig økning i strømforbruket, og tilhørende omfattende investeringer i overføringsnettet.

Man kan gjerne bagatellisere el-bilenes andel av totalproduksjonen men det utgjør gjerne 1/3 del av en husholdnings strømforbruk om man har en el-bil på hjemmelading. 

Nettet er ikke dimensjonert for dette, og heller ikke for store ladestasjoner som er kjempestore energi-omsettere.

Dette drar til seg store og unødvendige investeringer i overføringsnettet, fordi man må ha tilgang til kraftproduksjon fra flere ulike kilder. Investeringer i overføringskapasitet betales av nettleien på strømregningen din.

 

Det paradoksale er at når man øker overføringskapasiteten, vil prisnivået fra Europa forplante seg til en enda større del av Norge, fordi man samtidig får mulighet til å eksportere mer strøm. Deretter vil man vedvare i strøm-mangel.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 17 minutter siden:

Det paradoksale er at når man øker overføringskapasiteten, vil prisnivået fra Europa forplante seg til en enda større del av Norge, fordi man samtidig får mulighet til å eksportere mer strøm. Deretter vil man vedvare i strøm-mangel

 

Skyldes dette ACER-avtalen som Borten-Moe sa at aldri ville blitt undertegnet hvis de hadde visst dengang hvordan dette markedet ville utvikle seg?

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 3 timer siden:

bare Putin taper krigen nå, så går nok dieselprisen ned

Det tror jeg du kan skyte en hvit pil etter. Det er en allmenn misforståelse at dieselpriser og energikrise skyldes invasjonen i Ukraina. Årsaken er en totalt hodeløs energipolitikk, særlig i EU, og voldsomme underinvesteringer i olje/offshore siden overproduksjonen av olje i 2014. Krigen i Ukraina var bare en katalysator i prosessen. Denne floka blir ikke løst på en helg. 

 

alfaalfa skrev for 4 timer siden:

Man har returordning for vingene.

Det hjelper vel lite med panteordning så lenge den tekniske biten med resirkulering ikke er løst.

 

alfaalfa skrev for 4 timer siden:

Flere produsenter av vindmøller har drift uten gir.

Er det ikke olje i disse vindmøllene?

 

Hekri skrev for 3 timer siden:

Hva er fordelelene og ulempene ved å plassere disse installasjonene langt til havs ? Vi som bor "langt oppi dalen" bare spør....

Den eneste fordelen er vel at de er ute av syne for folk flest. Ulemper er potensiell forurensning av hydraulikkolje, kontinuerlig utslipp av mikroplast til havet (kan i motsetning til CO2 aldri renses ut, og ikke stol på faktisk.no sine tall for mikroplast), de dreper sjøfugl, og prisen pr kWh blir høy. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 3 timer siden:

Hva har eder og galle kombinert med politikk på ett båtforum å gjøre? Håper diskusjon kan dreies mot hvordan dette vil påvirke båttrafikken.

 

Ja, det som postes på Båtforumet skal være direkte relatert til båt. Om tråden blir dominert av generell miljøpolitikk må den dessverre stenges.

Link to post
Share on other sites

Jeg er så glad at dette er et båtforum der man kan diskutere skruer og motorolje. Og så kan vi dele gleder og problemer med båtlivet.

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 1 time siden:

Man kan gjerne bagatellisere el-bilenes andel av totalproduksjonen men det utgjør gjerne 1/3 del av en husholdnings strømforbruk om man har en el-bil på hjemmelading. 

 

Det er allerede en bagatell, så det er ikke nødvendig å bagatellisere det ytterligere. Men hva dette har på et båtforum å gjøre er mer enn jeg skjønner...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Rent båtrelatert: En meget stor andelen av dieselen levert til Europa ble levert av Russland. Derfor har prisene gått opp. Og det er lite trolig at prisene kommer til å gå ned de nærmeste årene.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den rent båt-relaterte delen av vindmølleparken som @Ask skrev om så tenker jeg at dersom den blir etablert, så skal vi vel alltids klare å manøvrere utenom den. Ser ikke problemet med det, så sant man ikke har gått samme skole som vaktmannskapet på Helge Ingstad.

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Hulda said:

Jeg har vært gjennom Anholt Havmøllepark noen ganger. Det går greit.

Hvordan er det med eventuell vindturbulens? Er det kun en tenkt problemstilling? 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også seilt gjennom både der og mellom de på sydspissen av Samsø og har ikke hatt noe problem med hverken plass eller vind.
Det eneste som "plager" meg med de utenfor Anholt er når de blinker om natten når jeg ligger på svai.
På dagtid er de knapt synlig fra land (20 km unna og 100 meter høye tror jeg)
Parken nevnt i linken i første post er vel halvparten av avstanden og dobbelt så høye, så de vil jo bli mer synlig.

Hvis de får samme blinking som de utenfor Anholt, så hadde jeg som hytteeier/fastboende vært mer skeptisk til det.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...