Jump to content

Vindturbinar på kysten av Vestfold


Ask

Recommended Posts

Jeg vil ikke ha vindmøller som lysforurenser på natten, og forurenser døgnet rundt. 

 

Ligge ute på skjæra og sitte rundt et bål og se på røde blink i horisonten eller på land. Nei takk!

 

Det finnes andre gode løsninger på energibehovet, men det skal vi da altså ikke diskutere her.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 56 minutter siden:

Hvordan er det med eventuell vindturbulens? Er det kun en tenkt problemstilling? 

Aldri hatt noe problem. Gått tvers gjennom vindparken. Men jeg har kun seilt gjennom i lett bris, sånn 2- til rundt om 7 m/s (har ikke vindmåler).

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 6 timer siden:

Man har returordning for vingene. På samme måte som glassfiberbåter.

Flere produsenter av vindmøller har drift uten gir.

 

Og du kan sikkert kommer på flere bannord enn faen og møkka for å virke innsiktsfull.

Kom gjerne med dokumentasjon på at havmøller drives uten gir å olje. For verdens fremste produsenter av disse møller ligger i Danmark, å de bruker alle olje i store kvantum.

Men fortell meg gjerne hvordan en sådan vindmølle sitt gir skal fungere uten olje, å det er ganske så mye som sviver rundt i toppen av en sådan Nacelle.

https://www.vestas.com/en/products/offshore/V236-15MW

 

Om de har retur ordninger så er det rart de graver ned meste parten av vingene grunnet mangel på dette.

 

Å ja jeg kan komme på ganske så mange flere bannord for dette møkka.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Båtrelatert:

De utgjør en visuelt forsøpling som ethvert annet industriområde. De er veldig synlige både natt og dag.

De må nødvendigvis plasseres på utsiktspunkter.

 

De lager støy til omgivelsene.

 

De kan havarere og utgjøre et navigasjonsproblem.

 

De utgjør et navigasjonsproblem og bestandproblem for sjøfugl, og etterlater døde individer.

 

De endrer miljøet i nedbørsfeltet bak møllene. 

 

De inneholder hydraulikkolje som kan forurense lokalt, men med begrensede mengder installert tror jeg ingen rykker ut for å samle opp om en mølle kvitter seg med alt den har til havet. Oljemengden som går med til å evt samle opp er sannsynligvis mye større.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 7 timer siden:

 

Vi får dyr strøm og utkoblinger fordi det er vindmøller i kraftnettet.

Vindmøller kan ikke produsere kraft alene. Man må ha en back-up løsning for de 2/3 av tiden de ikke produserer eller ikke produserer optimalt.

Dette mener jeg er feil. Etter hva jeg har skjønt så fungerer vindmøller fint for å komplettere den veldig regulerbare vannkraften som vi allerede har. Enten vindmøllene er plassert på land eller på sjøen.

 

Jeg har lagt merke til at enkelte broer er utstyrt med blått lys under broen for å unngå misforståelse ved navigering i mørket. Mulig det samme kan gjøres ved havvind?

Redigert av baatglede (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 19 timer siden:

Dette blir godt synleg for båtfolket i ytre del av Oslofjorden.

Lite synlig. Området ligger ikke i Yttre Oslofjord.

Området ligger i Skagerrak. Mellom Svenner og Rakke.

Jeg har ikke sett noe detaljert kart som viser Svenner eller bøya på Rakke. Men det kan se ut til at det delvis forstyrrer innseilinga til Larvik, som er en betydelig ferje og containerhavn, og innseilinga til Herøya med den industri som finnes der.

Link to post
Share on other sites

Jeg bor på Tjøme og har alltid regnet det området som ytre Oslofjord,møllene blir meget godt synlig fra verdens ende/nasjonaleparksentret utsikten blir ikke den samme enda verre fra Tønsberg tønne også et populært utsiktspunktet med mye turfolk

Link to post
Share on other sites

Artig diskusjon. 
Det er spesielt underholdende når enkelte argumenterer for at vindmøller til havs er forferdelig miljøskadelig, men samtidig framsnakker økt satsing på oljeindustri offshore 😅 


Jeg er redd vi må gjøre mer av alt for å dekke energibehovet de neste 50 åra, a.k.a. holde prisene på diesel til VP’en under kontroll. Fremfor alt må det satses innen atomenergi. Hadde man opprettholdt eller helst økt bevillingene til kjernekraftforskning etter Sellafield og Tsjernobyl, ville vi vært milevis foran der vi er i dag. Dessverre var det jo politisk selvmord å snakke varmt om atomenergi i 25 år etterpå.

 

Vindmøller i Skagerak og Oslofjorden skal jeg klare å leve med og rundt. Det er ikke ideelt for oss båtfolk eller sjøfuglene, men vil kanskje være nødvendig i en overgangsfase.

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev for 4 timer siden:

Jeg bor på Tjøme og har alltid regnet det området som ytre Oslofjord,

I mitt hode er Ytre Oslofjord avgrenset av en rett linje fra sydspissen av Færder til grensestakene syd for Heia. Det området som er nevnt i artikkelen er utenfor denne linja, og ligger dermed ikke i Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 23 timer siden:

Å de spyr fremdeles ut tonnevis av mikroplast. Å fremdeles har de ikke noen system for håndtering av gamle blader, men graver disse ned i bakken, i håp om at alt blir glemt om 100 år.

Ikke kan du bruke en sådan mølle uten flere ton med olje heller, da det kreves enorme mengder hydraulikk/gir olje til drift av disse svære havmøller. 

Utslipp av mikroplast per turbin pr år er omtrent det samme (100-150 gram) som utslippet av mikroplast pr lystbåt pr år (180 gram). Problemstilling med turbinvinger og glassfiberbåter har vel også endel fellesnevnere.

Tror du forresten det er noe utslipp av diverse oljer, til sjø fra lystbåtflåten i løpet ett år?

Skal vi forby lystbåter samtidig med turbinene, siden du er så opptatt av disse utslippene?

 

https://www.faktisk.no/artikler/z5x7g/dette-vet-vi-om-mikroplast-fra-vindturbiner
 

 

https://www.miljodirektoratet.no/globalassets/publikasjoner/m1211/m1211.pdf

Link to post
Share on other sites

Glasfiber båter klare de resirkulere. Vinger graver de ned i stort antall verden over, inkludert i Danmark, hvor disse har stått i lange tider til forbannelse for folk rundt de.

 

Nå har jeg ikke sagt noen plass at det var utslipp av olje fra disse, men sa at alle disse klovner som vil stenge olje industrien, da vi kan få energien vår fra vindmøller, vil få et kjempe problem da ingen av disse fungere en jævla plass uten olje, å det i store mengder. Ikke får du produsert de heller uten olje/hydrokarboner. Så lykke til med bambus møller.

 

Men flott du gjerne vil ha disse møller. Da kan de jo plasseres rett i sentrum av Bergen. Der blåser det jo uansett fint inn fra havet. Syns det ville vært kjempe fint med sånne 250m høye langs bryggen i Bergen.

 

Skal du over på utslippsfri energi, som er til å stole på når det gjelder levering årets rundt uansett vær. Ja så er å blir kjernekraft eneste utenom vann. Så at noen absolutt skal ødelegge naturen med disse, når det faktisk finnes alternativer er helt på tryna.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 22 minutter siden:

Nå har jeg ikke sagt noen plass at det var utslipp av olje fra disse, men sa at alle disse klovner som vil stenge olje industrien, da vi kan få energien vår fra vindmøller, vil få et kjempe problem da ingen av disse fungere en jævla plass uten olje, å det i store mengder. Ikke får du produsert de heller uten olje/hydrokarboner. Så lykke til med bambus møller.

Jeg tror de fleste forstår at oljen er kilden til vår velstand og at det derfor er et poeng å gjøre vår olje mest mulig konkurransedyktig og miljøvennlig gjennom for eksempel et lavest mulig miljøavtrykk under utvinning av oljen.

 

Bruk av fornybar energi i utvinningen av olje, gir oljen fra Norge et lavere miljøavtrykk i utvinnings fasen og gjør den dermed mer konkurransedyktig sammenlignet med olje fra andre land.

Redigert av baatglede (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 7 timer siden:

Skal du over på utslippsfri energi, som er til å stole på når det gjelder levering årets rundt uansett vær. Ja så er å blir kjernekraft eneste utenom vann.

 

Utslippsfri og utslippsfri kjernekraft fru Blom....................

Hva med avfallet??

 

 

  

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 8 timer siden:

Utslipp av mikroplast per turbin pr år er omtrent det samme (100-150 gram) som utslippet av mikroplast pr lystbåt pr år (180 gram).

Det der stemmer ikke. Turbinbladene blir lappet på og reparert helt til de er utlevd, da blir de kassert. En fritidsbåt forvitrer ikke og avgir plastfragmenter til naturen på den måten. Det blir en helt annen erosjon på et turbinblad. Og det forsvinner jo like mye plast ut i naturen som det som blir lagt på. Jeg kjenner ingen som driver og maler på ny gelcoat på båten sin stup i et fordi den gamle har erodert bort. Tvert i mot så er det en kjensgjerning at man på eldre glassfiberbåter kan slipe ned gelcoaten og polere den opp, det til tross for at gelcoatskiktet på en ny båt er under en millimeter. 

Link to post
Share on other sites

Jeg bor selv slik at jeg får "ødelagt" utsikten fra kjøkkenvinduet mitt. Dette er vel egentlig et luksusproblem, men selvfølgelig ikke ønskelig sett fra mitt ståsted.  Området har jo også veldig stor tettet av nytte- og fritidstrafikk med båter som jo også blir påvirket av dette.

 

Imidlertid er dette et område hvor lokale fiskere henter mye av fangsten sin. Videre er det mye fugletrekk i området, og konsekvensene av dette bør og må utredes. Jeg ser ikke helt forskjellen på lokale fiskeres situasjon her som får ødelagt livsgrunnlaget sitt sammenlignet med reindriftssamene på Fosen halvøya, men mulig noe jeg ikke forstår her... 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 17 timer siden:

Kom gjerne med dokumentasjon på at havmøller drives uten gir å olje. For verdens fremste produsenter av disse møller ligger i Danmark, å de bruker alle olje i store kvantum.

Men fortell meg gjerne hvordan en sådan vindmølle sitt gir skal fungere uten olje, å det er ganske så mye som sviver rundt i toppen av en sådan Nacelle.

https://www.vestas.com/en/products/offshore/V236-15MW

 

Om de har retur ordninger så er det rart de graver ned meste parten av vingene grunnet mangel på dette.

 

Å ja jeg kan komme på ganske så mange flere bannord for dette møkka.

Siden en del vindmøller ikke har gir, de har ikke gir - trenger de heller ikke girolje.

Vestas har gir. Og bruker girolje.

At de skal bruke fryktelig mye mer enn annen girbruk som feks vannkraft er feil. Vannkraft bruker virkelig mye olje. Og det lekker ut i våre elver. Så kraftproduksjon med stor roterende masse som mange bruker for å få en generator til å snurre bruker ofte olje... Der er ikke vindkraft spesielt eller noe "møkka" enn annen kraftproduksjon.

 

Det finnes ikke retur og gjenbruk over alt i verden.  

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 18 minutter siden:

Og da har det ingen mulighet til å slippe ut.

Aldri?

Nei. Men det radioaktive stoffet har en halveringstid, og lagringen skal være trygg inntil radioaktiviteten er så lav at stoffet ikke er helseskadelig. Det eneste kjernekraftverket slipper ut under drift er vanndamp.

 

Rotax skrev 5 minutter siden:

Jeg ser ikke helt forskjellen på lokale fiskeres situasjon her som får ødelagt livsgrunnlaget sitt sammenlignet med reindriftssamene på Fosen halvøya, men mulig noe jeg ikke forstår her... 

Forskjellen er at fiskerne ikke er urfolk, så de er ikke vernet på samme måte. 

 

Her kan du lese om Trygve Hegnars mening om samene. Money talks, bullshit walks...

https://www.finansavisen.no/politikk/2023/03/03/7990621/gradige-samer 

 

Link to post
Share on other sites

Rotax skrev 3 minutter siden:

Jeg bor selv slik at jeg får "ødelagt" utsikten fra kjøkkenvinduet mitt. Dette er vel egentlig et luksusproblem, men selvfølgelig ikke ønskelig sett fra mitt ståsted.  Området har jo også veldig stor tettet av nytte- og fritidstrafikk med båter som jo også blir påvirket av dette.

 

Imidlertid er dette et område hvor lokale fiskere henter mye av fangsten sin. Videre er det mye fugletrekk i området, og konsekvensene av dette bør og må utredes. Jeg ser ikke helt forskjellen på lokale fiskeres situasjon her som får ødelagt livsgrunnlaget sitt sammenlignet med reindriftssamene på Fosen halvøya, men mulig noe jeg ikke forstår her... 

Når jeg er på båttur langs Bohuslänskysten så er det ca 2500 vindmøller fra Norge til Marstrand som ligger så nære sjøen at de er synlig. Likevel drar jeg dit og har ingen problemer med at jeg kan se 5 vindmøller fra favorittbordet på Skärets Cafei  Smögen . Og samtidig økte norsk turisme til Bohuslän med 30% til 2018. Sik at turistene er enda mindre negativt påvirket av dette enn rein på Fosen. :-)

 

Samtidig ble  Ramsvik vurdert som reisemål nr 7 i verden av NY Times grunnet deres tiltak for å drive bærekraftig turisme! Der er det synlige vindmøller og solpaneler...

 

MEN fisket vil kunne bli påvirket, det MÅ man sjekke ut hvordan man løser. Noen steder oppretter man dette på steder der fisken kan gyte og få fred fra fiske. Det kan virke positivt på bestanden at man har slike "fredningssoner" for fangst. Andre steder fungerer dette ikke.

Link to post
Share on other sites

Det som er bra med dette området mhp vindkraft er at vi har faktisk stor sannsynlighet for vind med kuling styrke. Det er 30% mer kuling her enn på Helgelandskysten.

 

Så om de på Helgelandskysten driver lakseoppdrett og vi lager strøm så utnytter vi våre komparative fortrinn og samfunnet øker effektiviteten!

 

Men man må vurdere fiskeressurser og jeg tror det er lurt at man merker seg at dette er et område der det er merket "Dangerous waves" og det er det virkelig gode grunner for. Det er et h.... der ute.

 

(og jeg har hytte som vil få disse i utsikten, men det kan jeg leve med fordi jeg skjønner at dette gir faktisk nytte)

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 28 minutter siden:

Nei. Men det radioaktive stoffet har en halveringstid, og lagringen skal være trygg inntil radioaktiviteten er så lav at stoffet ikke er helseskadelig.

 

Og fly skal holde seg i luften inntil de får landet.

 

Dette blir for off topic for baatplassen, så jeg drar det ikke videre.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 55 minutter siden:

Her kan du lese om Trygve Hegnars mening om samene. Money talks, bullshit walks...

https://www.finansavisen.no/politikk/2023/03/03/7990621/gradige-samer 

 

 

«Grådige samer»
«Vi kan ikke la samene herje med oss.»

«Det er på tide å sette samene litt på plass.»

 

Jeg får i hvert fall assosiasjoner til hvordan man i tidligere tider (og i stor grad fortsatt endel andre steder i verden) snakket om andre folkegrupper man ikke liker/ønsker å framstille som en «fiende».

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...