Jump to content

Vindturbinar på kysten av Vestfold


Ask

Recommended Posts

Komodo skrev for 6 timer siden:

Det der stemmer ikke. Turbinbladene blir lappet på og reparert helt til de er utlevd, da blir de kassert. En fritidsbåt forvitrer ikke og avgir plastfragmenter til naturen på den måten. Det blir en helt annen erosjon på et turbinblad. Og det forsvinner jo like mye plast ut i naturen som det som blir lagt på. Jeg kjenner ingen som driver og maler på ny gelcoat på båten sin stup i et fordi den gamle har erodert bort. Tvert i mot så er det en kjensgjerning at man på eldre glassfiberbåter kan slipe ned gelcoaten og polere den opp, det til tross for at gelcoatskiktet på en ny båt er under en millimeter. 

Ifølge rapporten jeg linket til er det bunnstoffet som er kilde til utslipp av mikroplast fra lystbåtflåten. Hva er det som ikke stemmer?

https://www.miljodirektoratet.no/globalassets/publikasjoner/m1211/m1211.pdf

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Med tanke på at 'alt blir bestemt i Oslo som er langt unna der det skjer'. Vi har i Norge noe som heter 'utjevningsmandater'.  Det betyr at det sitter politikere fra Finnmark, Trøndelag og Rogaland på tinget med relativt svak representasjon ut fra hvor det bor mange mennesker i dette landet. Mange av dem bor på gutte- og pikerom hjemme hos foreldrene i det fylket de representerer. Før man hiver seg inn i diskusjoner om at 'alt bestemmes i Oslo', bør man kanskje ta en liten faktasjekk. Om man mener at Norges Storting bør legges til Karasjok, så bør man vel begynne å jobbe for den idéen. Vi har på sett og vis noe vi kaller for demokrati.

Problemet er at når politikerne som representerer diverse fylker bor lenge i Oslo så blir de i praksis oslofolk som tenker mer på Oslo enn på fylket de representerer. Enkelte har jo ikke engang bodd i fylket de representerer, det bare passet sånn å la dem representere det fylket fordi det var for mange oslofolk til så få plasser.

 

Mange har jo som du er inne på ikke en bolig i fylket de represeneterer, men bor formelt på gutterommet hos foreldrene, eller har en fiktiv leieavtale (som Hadia Tajik) for å få støtteordninger som andre areidere ikke kan få om de av en eller annen grunn må jobbe et annet sted enn der de hører til.

 

Så når Oslofolk synes det høres greit ut med vindmøller så blir det jo slik, og enklest da å plassere vindmøller og andre ting de ikke vil ha tett på seg et  annet sted enn Oslo så de slipper å plages med dem.

 

På samme måte som de mener alle fint kan klare seg med elbil, for det fungerer fint til korte distanser i Oslo.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Noen som vet hvordan det er med sikkerhetsavstander rundt disse vindmøllene? Kan man gå mellom disse med fritidsbåt, eller må man gå rundt hele vindparken?

Ser ut til at man hvertfall bør holde ganske god sikkerhetsavstand til vindmøller hvis noen sparker fotball i nærheten (se etter 45 sekunder):

 

 

Men når det gjelder skkerhetsavstand med båt så har jeg lurt på det samme. Men enkelte kommentarer her tyder jo på at folk seiler innimellom disse vindmøllene, så hvis det er ok så bør det vel være ok med motorbåt uten høy mast også antar jeg, uten at jeg kan si noe sikkert.

 

Det er jo ganske strengt  rundt oljeinstallasjoner ettersom jeg har forstått, men fyr kan man jo kjøre nærme.

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 2 timer siden:

Disse vindmøllene som er planlagt; flyter de eller er de støpt fast i bunnen?

 

Om det er "havvind" du tenker på, så er svaret at de som skal stå/allerede står på f.eks. Tampenområdet i Nordsjøen (ca. 10 - 15 mil fra land) (norsk havområde) er flytende pga. for stort havdyp. 

 

De som står utenfor England er i all hovedsak bunnfaste på den grunne engelske kontinentalsokkelen (under 60m dybde).  

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 1 time siden:

 

På samme måte som de mener alle fint kan klare seg med elbil, for det fungerer fint til korte distanser i Oslo.

 

Jeg vet ikke hvor du bor hen. Men du burde nok flytte til Oslo. Så slipper du turbiner og kan kjøre Tesla.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Noen som vet hvordan det er med sikkerhetsavstander rundt disse vindmøllene? Kan man gå mellom disse med fritidsbåt, eller må man gå rundt hele vindparken?

I Danmark er det tillatt å seile mellom. De står ikke så vanvittig tett. Kun under byggefasen er det ikke tillatt å krysse feltet. 

 

Og med 21 meter høy Hulda, er det fremdeles langt opp til propellen. 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 6 timer siden:


Selv om fiskerne og kystbefolkningen generelt bodde og levde i Nord-Norge tusenvis av år før samene kom, har vi av en eller annen grunn kommet i en situasjon hvor en folkegruppe defineres som urfolk og en annen som overgripere. I 2023...

Det er et paradoks. Jeg er veldig enig i at Amazonas skal vernes, inkludert urfolk. Samtidig ser jeg på det som et paradoks at rundt 1 % av Norges befolkning skal bestemme over rundt 40 % av landarealet for å produsere noe som er en fraksjon av en promille av BNP. Med rettigheter til å fleske rundt med scootere og andre terrengkjøretøyer der det passer. Der vi andre har sterke begrensninger. Og vi ser på TV at reinen går rolig og beiter rundt vindmøllene. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Samtidig ser jeg på det som et paradoks at rundt 1 % av Norges befolkning skal bestemme over rundt 40 % av landarealet for å produsere noe som er en fraksjon av en promille av BNP.

 

Ikke for å korrigere @Hulda på noen måte, men Iflg. Landbruksdirektoratet er ca. 3000 personer tilknyttet reindriften i Norge.

 

Det blir under 0,1% av Norges befolkning, som har rettigheter som går langt utenpå resten av befolkningens rettigheter. Inkludert 40% av Norges landareal.

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Moderator skrev 14 minutter siden:

Ser at tråden på nytt sklir ut i ikke-båtrelatert politikk. Dette er 3. gang jeg sier ifra, neste gang stenges den.

 

OK. Tråden handler så vidt jeg kan se om vindmøller langs kysten, både i sjøen og på land, og da skulle det være båtrelatert nok å nevne noe av det som styrer politikken ifbm. plasseringen av disse møllene.

 

Men for all del. Jeg tar moderators advarsel til etterretning.

Link to post
Share on other sites

Moderator skrev 32 minutter siden:

Ser at tråden på nytt sklir ut i ikke-båtrelatert politikk. Dette er 3. gang jeg sier ifra, neste gang stenges den.

 

Hei.

 

Det var eg som starta denne tråden. Eg ber om at alle tek omsyn til kva moderator skriv.

 

Eg seglar forbi Fitjar fleire gangar i året, og det hender eg ankrar der. På Fitjar er det vindturbinar på fjellet. Eg synest dei er så stygge, at eg kvir meg for å ankra slik at eg ser turbinane. Slik kan det bli i Vestfold òg.

Link to post
Share on other sites

En av farene er etter det jeg oppfatter knyttet til vinter og værforhold med ising på bladene. Denne isen kan fly av og kan fly langt. Ikke spesielt helsebringende hvis man blir truffet. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg leste denne tråden nå, og fikk bekreftet at båtfolket er akkurat som "folk flest".  Alltid vris diskusjonen over på at "de inni oslo" kan få det i sin bakgård,  som om det er oslofolk som bestemmer hvor disse hersens møllene skal stå. Som nevnt tidligere i tråden , er alle fylker representert på Stortinget. 
Tråden har til tider blitt lite konstruktiv, og ikke båtrelatert. 
 

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 2 timer siden:

En av farene er etter det jeg oppfatter knyttet til vinter og værforhold med ising på bladene. Denne isen kan fly av og kan fly langt. Ikke spesielt helsebringende hvis man blir truffet. 

Og faren for iskast fra vindmøller er vel sannsynligvis større ute på havet enn på land da man har sjøsprøyt og fuktigere luft ved sjøen enn på land. Det er jo en vanlig problemstilling at båter iser ned såpass at de får for høyt tyngdepunkt og kan gå rundt og ned, så da kan det lett bli is på vindmølleblader også, som kastes av.

 

Angående sjøvann så kan det nok komme ganske langt opp. Jeg har selv hatt ei hjemmelaget vindmølle flere hundre meter fra sjøen hvor jeg kjente saltsmaken når jeg tok tunga borti propellen (når den ikke gikk rundt selvfølgelig).

 

Faren for at det er folk innafor kasteavstand er kanskje mindre på sjøen enn på land, men risikoen er jo der likevel, særlig for dem som ikke er klar  over problemet og nærmer seg vindmøllene i "istiden".

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev On 9.3.2023 at 8.31:

Men kabler og avtaler er vanskelig å terminere. 

 

Terminering av kabler kan du da få mange tips om her på forumet :giggle:

Fjord 880 AC med Ford Sabb 2728t

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, 19 fot said:

 når jeg tok tunga borti propellen

<gnuggh> Fikk noen asosiasjoner her :eek:

 

 

Men om turbiner til havs... Det ville overraske folk om de visste hvor forholdsvis vanlig det er med motorstans på større skip. Det skjer oftere enn mange tror, og skagen er ett ganske så godt traffikert støkke hav. Som regel hører du lite om det siden man på havet ofte har litt tid, og ikke minst plass, til å få i gang tråkleriet. Turbiner plassert midt i nåløyet som her vil øke rissikoen betydelig for skip og mannskap, og for kollisjon og totalhavari. Galskap spør du meg.   .

 

Ser og at mange bagatelliserer problemer som kan oppstå med å seile mellom eller rundt turbinene.  Men ansvarsbeviste turseilere sjekker jo gjerne forholdene dit man skal ellers og legger ruten godt utenfor urent farvann i tilfelle problemer og man synes vell om seg selv for det, med rette, for slikt er godt sjømansskap! . Men plutselig så gjør det lissom ingenting at man fyller farvannet med potensielle farer men tvertimot romantiserer man det og kaller det vakkert. Det er for meg en gåte.

 

For de av oss som seiler (eller for min del har seilt) så bestemmer ofte vinden mer enn man liker å innrømme. Å seile slalom mellom turbiner har intet med godt sjomannskap å gjøre. Å seile rundt kan være tidkrevende og kanskje ikke så gunstig med tanke på vindretningen... Dette såkalte grønne skifte kommer nok til å ende opp som nok ett grellt eksempel på menneskers dumskap. Når tilogmed milhøorganisasjonene roper ett varsku mot vindturbiner så burde enhver som er for gå litt i tankebobbla si og vurdere på nytt.

 

 

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

zainka skrev 1 time siden:

 

 

Men om turbiner til havs... Det ville overraske folk om de visste hvor forholdsvis vanlig det er med motorstans på større skip. Det skjer oftere enn mange tror, og skagen er ett ganske så godt traffikert støkke hav. Som regel hører du lite om det siden man på havet ofte har litt tid, og ikke minst plass, til å få i gang tråkleriet. Turbiner plassert midt i nåløyet som her vil øke rissikoen betydelig for skip og mannskap, og for kollisjon og totalhavari. Galskap spør du meg.   .

 

 

Nå er jo ikke vindparker på sjøen noe nytt, og de har vært tilstede i mange år i Danmark, Tyskland og UK. Kan du referere til noen hendelser hvor slike såkalte totalhavari har skjedd etter maskinstans og kollisjon? Hva skjer forresten om de samme skipene får maskinstans når de seiler langs en kystlinje? 
 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Bergen said:

Nå er jo ikke vindparker på sjøen noe nytt, og de har vært tilstede i mange år i Danmark, Tyskland og UK. Kan du referere til noen hendelser hvor slike såkalte totalhavari har skjedd etter maskinstans og kollisjon?

 

Jo flere turbiner jo større sansynligheten, so e mattematikken. Og vi er bare så vidt i gang

 

https://www.offshorewind.biz/2022/02/02/vattenfall-shows-damage-caused-by-cargo-ship-adrift-at-hollandse-kust-zuid-offshore-wind-farm/

 

https://www.rivieramm.com/news-content-hub/news-content-hub/navigating-errors-saw-vessel-twice-collide-with-offshore-wind-turbine-23850

 

https://www.maritimebulletin.net/2022/01/31/bulk-carrier-abandoned-sinking-after-she-was-struck-by-tanker-netherlands/

Drev senere inn i ett vindturbin annlegg.

 

https://rnli.org/news-and-media/2016/may/26/barrow-rnli-rescues-crew-after-fishing-vessel-collides-with-wind-turbine

 

Det var fire kjappe

 

Eller kan du jo lese denne. https://maritime-professionals.com/crash-between-wind-turbines-and-ships/

Den viser galskapen, her vil de hive ut bariærer i sjøen rundt hele turbinanlegget av ymse slag.  Dette vise at vindturbiner har en hang til å balle på seg massive ekstrakostnader og problemer, og det er tvilsomt at det vil fungere under alle forhold og for alle skip i nød.

 

9 hours ago, Bergen said:

 

Hva skjer forresten om de samme skipene får maskinstans når de seiler langs en kystlinje? 
 

Du kan jo se på en viss hendelse utenfor hustadvika for ikke så lenge siden. Marginene var små og evakuering med helikopter var i gang,, noe som forøvrigt hadde vert særdeles!!! problematisk mellom roterende vindturbinblad og 200m ish høye turbintårn i storm.

 

Vi trenger ikke late som om det ikke er ett reelt problem ned skip i nød.

 

 

 

 

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 9 timer siden:

Hva skjer forresten om de samme skipene får maskinstans når de seiler langs en kystlinje? 

Da driver de på land og havarerer... Det  skjer i ny og ne... En kjenning jobbet på en Bergesen tanker i gamle dager, de gikk aldri Pentland Firth fordi der var for liten sikkerhetsmargin, det er jo bare ca 4 km bredt på det smaleste og for det meste betydelig bredere...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

zainka skrev 24 minutter siden:

 

zainka skrev 24 minutter siden:


 

 

Du har 4 (reelt sett 3, da 2 av linkene omhandler samme sak) eksempler:

Den første var et fartøy som hadde ett oppdrag på vindfarmen og som har et sammenstøt med en turbin. Dett var altså ikke noe maskinstans, og heller ikke noe totalhavari.

 

Den siste er et mindre fiskebåt som kolliderte med en vindturbin, og rett nok totalhavarerte. Men det står ikke noe om at den hadde maskinhavari. Det står derimot at det var rolige vindforhold og greie (fair) siktforhold.

 

Da gjenstår den siste hendelsen som var bulkbåten som kom i drift etter at den ble pårent av ett annet skip, og senere kolliderte med et fundament for en vindturbin. Skipet ble senere berget og således var det verken et totalhavari, eller maskinstans som var årsaken.

 

Jeg benekter jo ikke at skip kan få maskinstans, og er og enige i at det matematisk sett blir større kollisjonsrisiko jo mere struktur (og herunder kommer jo økende antall fritidsbåter og inn som en risikoøkende faktor, skal vi forby dem også?) som kommer i sjøen. Det er og klart at plassering av store vindfarmer må gjøres med hensyn på etablerte skipsleder. 

Men at skip får så hyppige maskinhavari at dette er et argument mot å bygge ut havvind er jeg uenig i.

 

zainka skrev 24 minutter siden:

      

 

 

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 37 minutter siden:

Da driver de på land og havarerer... Det  skjer i ny og ne...

Det er vel ingen som benekter dette faktum :-) , men er det er gyldig argument mot å bygge ut havbasert vindkraft?  

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...