Jump to content

Vi er på jakt etter ny båt?! (Nyere 35fot, max3.5mil)


Thomas_h

Recommended Posts

Thomas_h skrev 13 minutter siden:

Det er ikke foroverlente ruter hun ikke likte, for det har vi i dag, men mer planke-design på skroget og andre ubeskrivelige ting. Sammenligner med Sargo så blir den litt traust i mitt egent syn. 

 

Men så kjøper jeg ikke båt bare for å se kul ut. :sailing:.. :giggle: så jeg kan overleve med en 1030.

 

 

 

 

Vanligste konekommentar jeg hører er "ser ut som fiskebåtvinduer":giggle:. Nei, Kruseknallkul er den nok ikke, men sånn båt passer ikke jeg i:rolleyes:. Uteplassen og kalesjeløsningen er uslåelig.

Link to post
Gullfisk skrev for 1 time siden:

Har møtt utallige menn som gjerne vil ha en slik.....men kona.....

Nå har jo de fleste påhengerpilothouse, Sargo, Targa etc foroverlente vinduer, så blir kanskje mere vanlig.

Deilig å kunne se ut av vinduene i motlys, selv om de er møkkete, slippe varmen fra solsteik, slipper dugg, og bedre plass inne.

 

Har også merket meg at Viknes-designet sliter med dametekket. Det er defintivt ingen båt man kjøper for å imponere det motsatte kjønn. 

 

Personlig tenker jeg at designet på Viknes 1030 med fordel kunne gjennomgått en mer radikal modernisering.

Min ønskeliste i en modernisert versjon;

- Samme skroglengde

- Slett skrog uten bordganger (mye klukking selv med små bølger)

- Litt mindre akterdekk (men samme bredde) og litt mer inneplass  enn i eksisterende modell

- Fortsatt tre kabiner

- Sidedør ala Skilsø 35 

- Fortsatt negativt vinklede frontruter

 

Vet ikke om dette ville bedre båtens dametekke men jeg tror at tiden er inne for å gjøre noe grunnleggende med 1030.

 

 

 

 

Link to post
nie skrev 24 minutter siden:

 

Vet ikke om dette ville bedre båtens dametekke men jeg tror at tiden er inne for å gjøre noe grunnleggende med 1030.

Jeg kan ikke si hva damene flest ville tenkt om det; men min tror jeg hadde vært enig. Jeg også for den del. 

 

Jeg var hos Mandarinsenteret nå, og så på Viksund 395 og Marex 375. 

 

Flotte begge to, men falt litt mer for marex 375'en.. men den er selvsagt for dyr da. Men får litt tolmodig og håpe de blir utolmodig. 

 

395 føles uhamselig stor ut. Men må tenke på det. 

 

Resten av båtene var ikke inne i dag i butikken (som de hadde sagt fra om på telefon) så må se litt mer på de andre senere.

Link to post

Skal man velge kun etter det estetiske velger man Windy, Coromate, Chris-Craft, Rivea e.l.

De fleste bakveggbåtene ser jo ut som en pussig variant av Volvo 240 med Dumper hytte motntert. Liten wow faktor å hente der uansett.

Valgte overhodet ikke vår Viknes på grunn av estetisk skjønnhet :giggle:

Lykke til med å selge inn alternativer for  Madammen.

Link to post
hanto1 skrev for 3 timer siden:

De fleste bakveggbåtene ser jo ut som en pussig variant av Volvo 240 med Dumper hytte motntert

:lol::lol:🤣

 

jeg viste denne til en hos viknes. Han lo.. fortalte også om forbedringsforslagene deres på 1030, men det er jo fortsatt en del som liker de slik de er. 

 

Var innom messen og fikk sett på de fleste av interesse, så skal inn igjen nå med sjefen før jeg konkluderer.

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post

Jeg kan godt forstå at ikke alle liker utseende til Viknes 1030, men for en båt det er! Lokomotiv i sjøen, praktiske løsninger tvers gjennom og en skikkelig allbruksbåt. Sammenlignet med en Sargo 36 så kommer det muligens til kort, men du kan kose deg svært mye for de ekstra utgiftene du vil få til drift av en Sargo 36 kontra Viknes 1030. 

Link to post

Da ble det noe timer til på messen igjen i går kveld. 

 

Var skikkelig hyggelig med "lukket" messe med muligheter til å se på båter med en øl i hånden. :cheers: 

 

Vi så på de fleste utstilt med åpent sinn, men etter sammenligning av alle kom sjefen frem til at hun likte Skilsø 35 best. Snakket med konstruktøren i en time eller 2, som også snakket varmt om 1030. 

 

Men har enda ikke prøvd båten på sjøen, og så gjelder det å finne en model til salgs vi liker med nødvendig utstyr OG å selge den vi har. Mye kan enda skje.  :giggle:

 

Så skal selvsagt Norges Bank sette opp renten både en og 2 ganger til før jeg sitter med ny båt:headbang: festbrems..

 

Link to post
On 5/5/2023 at 8:34 AM, Gullfisk said:

Synes det er ofte båter med 600-1000t til salgs med nye drev.

 

Det er ofte en sammenheng mellom komboen motor, drev og båt.

 

Hvis vi holder oss til VP DPH og D4/6 så ser man "ofte" premature havarier på komboen D6 350/370 og opp på tyngre båter. Dvs ofte fra rundt 6 tonn og oppover i singelinstallasjon og 12 tonn i dobbelt (som f.eks NW 420, Princess V45, Targa 46 osv).

Har som regel med varmgang å gjøre i kombinasjon med andre faktorer som bruksmønster og vedlikehold. Så tung båt med planingsterskel, en fører som liker å legge spaken i bunn kombinert med slurv med oljeskift (eller feil olje) forkorter livslengden. En drevkjøler som forer innsiden av kappen på øvre girhhus hadde forlenget levetiden betraktelig)

 

I lettere installasjoner, ved riktig bruk og vedlikehold er det vanlig å få ut 2500/3000 + timer før større overhaling eller bytte.

 

23 hours ago, Thomas_h said:

395 føles uhamselig stor ut. Men må tenke på det.

 

For å sitere @Bitteliten sine kloke ord; kjøp en båt du vokser inn i og ikke ut av :yesnod:

Størelsen er ikke noe issue med tanke på manøvrering etc med 2 motorer, thrustere og kameraer overalt :crazy:

Min mening er at det bare blir bedre jo større og tyngre båten blir.

Eneste aberet er at større båt er dyrere på stort sett alle områder...

 

Mvh. SAP

Link to post
nie skrev for 23 timer siden:

 

Personlig tenker jeg at designet på Viknes 1030 med fordel kunne gjennomgått en mer radikal modernisering.

Min ønskeliste i en modernisert versjon;

- Samme skroglengde

- Slett skrog uten bordganger (mye klukking selv med små bølger)

- Litt mindre akterdekk (men samme bredde) og litt mer inneplass  enn i eksisterende modell

- Fortsatt tre kabiner

- Sidedør ala Skilsø 35 

- Fortsatt negativt vinklede frontruter

 

 

 

 

 

Jeg liker den best slik den er. Med stoor uteplass. Synes det ble fint da den fikk sorte vinduer. Slettbygget kunne den godt ha vært, men klukkingen tror jeg kommer mest fra steget/steppet eller hva det heter. 
Ellers høres ønskene dine ut som 1080:wink:


 

Link to post
Gullfisk skrev 1 time siden:

klukkingen tror jeg kommer mest fra steget/steppet eller hva det heter. 

Det hadde vel hjulpet om de hadde hatt sandwich i skroget også, tror det demper mye lyd. En kompis av meg hadde en eldre Viksund av den typen som går sakte med en haug betong som ballast. Han byttet til en Vikens 1030, og holdt på å klikke av den klukkelyden i båten. Det var visst like før han stakk ut trommehinnene på begge ører for å få fred resten av natta :giggle:

Link to post
Komodo skrev 57 minutter siden:

Det hadde vel hjulpet om de hadde hatt sandwich i skroget også, tror det demper mye lyd. En kompis av meg hadde en eldre Viksund av den typen som går sakte med en haug betong som ballast. Han byttet til en Vikens 1030, og holdt på å klikke av den klukkelyden i båten. Det var visst like før han stakk ut trommehinnene på begge ører for å få fred resten av natta :giggle:

Samme bytte her, glattbygget musestille Viksund 31 Goldfish, så skjønner hva han mener:giggle:.

Link to post
sap_2000 skrev for 2 timer siden:

kjøp en båt du vokser inn i og ikke ut av :yesnod:

Ja, ikke uenig. Men har sett på en del båter nå blandt annet nordstar 49 føltes mindre enn den viksund 395 fra førerposisjon. Så det er vel heller at den er litt lite oversiktlig.

 

Men dette er ut fra ca 10 minutters observasjoner. 

 

Han hos princess mente P50 var perfekt størrelse. "Blir fort vandt til det". Muligens prisen på 18 millioner ikke er så lett å glemme selv om størrelsen gror på deg. :crazy:

 

Jeg håndterer båten en del alene, så jeg skal ikke opp i en størrelse som gjør at jeg tenker "nei, i dag kan jeg ikke gå ut alene".

 

Ellers ser jeg proposjonale baug/hekk-propeller med hold er "vanlig" på viknes/skilsø, og det hjelper jo litt på når jeg er alene. 

 

Hvis det "klukking" så er det vel luft som blir presset under chine eller steglisten? Har ikke helt sett disse skrogene under vann enda. 

Link to post

Jeg mener klukking generelt kommer fra steglist som går fra over vannlinje til under(det har vel alle halvplanere)Den har jo da uansett trim og størrelse på krusninger på vannet, et sted det passer å klukke. Isolasjon innvendig er vel løsningen. Synes 1030 er grei å håndtere alene så lenge det ikke er mye vind og trang uthavn. Aldri savnet sidedør, men bruker alltid styreplass ute ved tillegging.

En endring jeg synes er rart de ikke har gjort på 1030 etter så mange år, er kant som stopper elven av vann fra dollbord til uteplass når det er drittvær o mye overvann. Det var første prosjekt hos meg.

Link to post
ohio skrev 17 minutter siden:

Etter og lest igjennom denne posten så lurer jeg på hvordan du klarte og kjøpe den du har😎

Hva tenkte du på nå? HVIS du tenkte på at jeg har LITT vanskeligheter for å bestemme meg, og er litt vinglete så kan jeg henvise til en tråd om kjøp av min nåværende båt. Den er 2021 model, bestilt i 19/20. Tråden er fra 2011.. 🤣 Det tok tid gitt. 

 

Hvis du tenkt på noe annet må du forklare. Den treffer ganske bra på alle mine nåværende ønsker, bortsett fra liten plass i voksende familie som bruker den mye. Enkel å håndtere..

Link to post
Thomas_h skrev 20 minutter siden:

HVIS du tenkte på at jeg har LITT vanskeligheter for å bestemme meg, og er litt vinglete så kan jeg henvise til en tråd om kjøp av min nåværende båt. Den er 2021 model, bestilt i 19/20. Tråden er fra 2011.. 🤣 Det tok tid gitt. 

Morsomt at man har så ulik tilnærming til slike ting. jeg er nok av den mer impulsive typen båtkjøper.  Blir litt sånn "Fail fast" prinsipp, alltid lov å prøve igjen (:

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Blouberg skrev 29 minutter siden:

impulsive typen båtkjøper

Du må huske på at det ikke altid går så mye bedre for oss som trenger 2 år med planlegging og lange excel-ark med to streker under svaret. Fornuften har ikke altid rett den heller. 

 

Og båt som i utganskpunkter er relativt u-fornuftig (sett over budsjett, ikke livsglede) blir tallene bare tull uansett.. men jeg klarer ikke legge vekk excel. :headbang::giggle:

Link to post
Thomas_h skrev 1 time siden:

Hva tenkte du på nå? HVIS du tenkte på at jeg har LITT vanskeligheter for å bestemme meg, og er litt vinglete så kan jeg henvise til en tråd om kjøp av min nåværende båt. Den er 2021 model, bestilt i 19/20. Tråden er fra 2011.. 🤣 Det tok tid gitt. 

OK.

DA legger vi oss nedpå igjen og så får du vekke oss og tråden til live rundt 2030 når det nærmer seg en beslutning:thumbsup:

Link to post
Thomas_h skrev 44 minutter siden:

Og båt som i utganskpunkter er relativt u-fornuftig (sett over budsjett, ikke livsglede) blir tallene bare tull uansett.. men jeg klarer ikke legge vekk excel. :headbang::giggle:

Stor Excel fan, viktigste arbeidsredskapet mitt det 😎 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Jeg er også helt avhengig av excel og sjekke tester og alltid vært redd for å dra på med for mye utgifter.

Men i 2010 var oppgraderingsønsket stort fra en gammel 70 talls Mørebas med 50 hester fra samme tid. Hadde fått lokket med kona for å se på en rimelig brukt 18 fot daycruiser hos en forhandler. Mens vi ventet på at de skulle bli ferdige med en annen kunde ruslet vi gjennom utstillingslokalet og plutselig hadde kona stoppet ved en ny Askeladden 605 explorer. Den var dobbelt så dyr som den vi skulle se på, men da jeg gikk tilbake var hun allerede vurdert ferdig og sier stille. Vi klarer det vi vet du og var ferdig med å se på båter. Jeg ble jo livredd samtidig som jeg jo hadde mye mer lyst på denne båten.

Så for meg var det hjem til excelarket og lage nytt budsjett med denne båten og lese tester roe nervene.

Kona hadde rett, og noen måneder seiner kom en splitter ny Askeladden på båtplassen.

 

Problemet var jo at vi samtidig ble smittet av trefotsyken, så nå har jeg fortsatt excelark og budsjett, og vi har oppgradert til 30 fot. For som kona sier, hva er det værste som kan skje? Vel da får vi bare selge den da.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
nie skrev for 15 timer siden:

OK.

DA legger vi oss nedpå igjen og så får du vekke oss og tråden til live rundt 2030 når det nærmer seg en beslutning:thumbsup:

Vi er nok mye nærmere båtvalg nå enn sist. Enten har vi ny båt før 1.juli (da går vi mot sørlandet), ellers tror jeg vi venter til høst/vinter. Det har mer med planlagt bruk enn treg avgjørelse. 

 

Annen ting som kan stoppe kjøp er selvsagt mangel av båter til salgs, eller store problemer med salg av båten. Men innbyttet løser til dels siste problem. 

 

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Problemet var jo at vi samtidig ble smittet av trefotsyken, så nå har jeg fortsatt excelark og budsjett, og vi har oppgradert til 30 f

Vi har mer 6 fot syken. Håper det er siste gangen på veldig lenge den slår inn, ellers er det ingen excel-ark som klarer å regne det hjem. :sweat:

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
sap_2000 skrev for 21 timer siden:

 

Det er ofte en sammenheng mellom komboen motor, drev og båt.

 

Hvis vi holder oss til VP DPH og D4/6 så ser man "ofte" premature havarier på komboen D6 350/370 og opp på tyngre båter. Dvs ofte fra rundt 6 tonn og oppover i singelinstallasjon og 12 tonn i dobbelt (som f.eks NW 420, Princess V45, Targa 46 osv).

Har som regel med varmgang å gjøre i kombinasjon med andre faktorer som bruksmønster og vedlikehold. Så tung båt med planingsterskel, en fører som liker å legge spaken i bunn kombinert med slurv med oljeskift (eller feil olje) forkorter livslengden. En drevkjøler som forer innsiden av kappen på øvre girhhus hadde forlenget levetiden betraktelig)

 

I lettere installasjoner, ved riktig bruk og vedlikehold er det vanlig å få ut 2500/3000 + timer før større overhaling eller bytte.

 

Interessant.

Jeg har ingen egne erfaringer med drev eller havarerte drev men kjenner folk med erfaring. De har nå båt med aksling.

Båten med ødelagt drev var tysk motorbåt 33 fot med D6 singelinstallasjon. Båtvant eier som kjørte drevet skånsomt som mulig....havari etter 4-500 timer.

 

Det gir jo mening at drevene i en dobbelinstallasjon I samme båt  vil få et roligere og kanskje lengre liv.

 

Så basert på det du skriver vil man kunne forvente at en Sargo/Targa/Nordstar 33-37 med dobbelinstallasjon vil kunne leve lenge forutsatt godt vedlikehold? Akkurat som TS liker jeg båttypen veldig godt.

Redigert av nie (see edit history)
Link to post

Hvis du vil gå ned i budsjett, opp i kvalitet, litt eldre og ellers dekke mesteparten av de ønskene dere har satt dere vil jeg peke @Thomas_h til min Nord West 370 Coupé som er tilsalgs. 

Nord West 370 Coupé | FINN.no

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...