Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

@Bjørn Løvjomås Jeg liker ikke tåke selv men om jeg hadde radar og skulle velge mellom tåke og svære bølger så vinner alltid tåken foran bølgene som foretrukket scenario.

Men jeg er jo den som heller tar en IFR approach med PBN på fly uten sikt men med rolige forhold enn full varm solskinnsdag og full sikt men turbulenser og sterk vind :giggle:


For øvrig går vel den tåken over, det var jo fantastisk vær på gårsdagens bilder i hvert fall.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er jeg på vei nedover fra Bergen i selskap med en litt aldrende britisk dame.   
dette er vårt andre forsøk på å komme overens.  
første forsøk var for 3 uker siden men stevnemøtet holdt ikke lenger enn til Stord før jeg fant det lurest å returnere daten til forrige gubben 😛 hun slet litt med både hetetokter, inkontinens og hjertebank.   Han valgte så å legge hun inn på sykehus et par uker.  
nå er formen bedre og vi passerer i skrivende stund under Bømlobrua, så stevnemøtet har allerede slått forrige rekorden 😊

 

som med alle gamle og søre damer så kommer vi til å ta det pent nedover.  Håper vi finner tonen bedre denne gangen så jeg kan overlevere hun til nestemann om et par dager.  
 

langvarige forhold med eldre damer er ikke min greie 😇

 

er på MarineTraffic som vanlig for de som vil følge den rosa pilen på kartet 

IMG_4729.jpeg

IMG_4731.jpeg

IMG_4733.jpeg

IMG_4734.jpeg

IMG_4735.jpeg

IMG_4737.jpeg

IMG_4741.jpeg

IMG_4738.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Spennende! Venter på en båt fra samme område selv. Der eier forhåpentligvis skal møte meg i Kristiansand i morgen tidlig. Så skal jeg kjøre båten hjem fra Kristiansand selv. 
Send gjerne en oppdatering på vær og sjø når du kommer mer ut på åpent hav :) 

Link to post
Share on other sites

Captain Joe skrev 13 minutter siden:

Spennende! Venter på en båt fra samme område selv. Der eier forhåpentligvis skal møte meg i Kristiansand i morgen tidlig. Så skal jeg kjøre båten hjem fra Kristiansand selv. 
Send gjerne en oppdatering på vær og sjø når du kommer mer ut på åpent hav :) 

 Skal jeg gjøre.  Passerte akkurat ryvarden fyr og bloksene der ms sleipner gikk på.  Lite vind, men endel tung gamalsjø fra NV vinden de siste dagene nå som jeg nærmer meg sletta.   
 

er ikke tilfeldigvis en Forbina 40 HT du venter på?  
i så fall ligger han et par timer bak i løypa 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 26 minutter siden:

er ikke tilfeldigvis en Forbina 40 HT du venter på?  
i så fall ligger han et par timer bak i løypa 

Venter på en P40 som går fra Ølve. :)  Usikker på hvor han er i løypa akkurat nå. 

Er nok mye gammelsjø ja, men hadde håpet det var medvind og sjø, slik at turen likevel ble grei. 

Link to post
Share on other sites

Captain Joe skrev 12 minutter siden:

Venter på en P40 som går fra Ølve. :)  Usikker på hvor han er i løypa akkurat nå. 


litt lenger syd enn der jeg dro fra det.  
 

tror føret blir greit.  Vinden har løyet kraftig så blir nok gamalsjø i riktig retning.  Passerer Haugesund.  
 

Vurderer en tur innom egersund for noen liter topping før Hidra om målerene blir for nærme rødt.  
Litt små tanker her og høyt forbruk.  2x500 l og jeg regner med opp mot 6 l/nm 

 

Dårlig med koppholdere her, men de gamle VP spakene finker fint 🙂

IMG_4743.jpeg

IMG_4745.jpeg

IMG_4747.jpeg

IMG_4744.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Selv om båten er gammel så er den i hvert fall fin :giggle: Hva er størrelsen og årstallet om det er lov å vite? (Motorene er vel VP 63P)

Er vel den mest "modige" hentetur i siste tider hvor båt behøver ikke være splitter ny da er det kanskje håp for de båtene jeg tenkte på i Bergen at de også kommer seg :giggle:

Du får nyte turen og krysser fingre for at ingenting "dævver" på veien så du får enda en flott tur og vi får litt bilder og muligens info.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 24 minutter siden:

Selv om båten er gammel så er den i hvert fall fin :giggle: Hva er størrelsen og årstallet om det er lov å vite? (Motorene er vel VP 63P)

 Jo, da båten er fin den.  Ny salong, tepper, puter osv.  dette er en Fairline Phantom 40.  1999 tror jeg.  63P ja.  
 

XardasKSP skrev 26 minutter siden:

Er vel den mest "modige" hentetur i siste tider hvor båt behøver ikke være splitter ny da er det kanskje håp for de båtene jeg tenkte på i Bergen at de også kommer seg :giggle:

 Det er jo andre forsøket, da.   Fungerer ok, men jeg slapper ikke av et sekund. Hører etter lyder, kjenner etter endringer, sjekker instrumenter (de som virker 😅), kjører litt pumper i ny og ne osv.    En del ting som ikke virker her.  AP  bl.a, samt plotter fra 1999 😅.  Radaren funker faktisk men skjermen er så liten at jeg trenger lesebriller 😂 så den får hvile.   
 

bare ikke noe streiker så kommer vi til Oslo, men selger ikke skinnet før bjørnen er skutt for å si det slik.  
 

2 ganger før har jeg tatt på meg å hente eldre båter.  Begge gangene hadde magefølelsen rett.  Hva magen sier nå kan jeg fortelle om i etterkant…. 
føret er fint heldigvis.  
 

jærens rev passert.  
 

KDB skrev 1 time siden:

Hva med den nye bunkers stasjonen i Tananger ved losbåtene. Den åpnet nettopp, det er Knapphus Energi anlegg, og pleier å ha bra priser. Ikke oppdatert på drivstoff børsen ennå.


tenkte på den, men litt tidlig.   Tror det får greit til favorittplass på Hidra.  
 

Fine forhold, lite vind, men noen veldig slake dønninger fra NW som gir skikkelige motbakker av og til.  Spent på forbruket.  Får fasit etter tanking.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 59 minutter siden:

Håper du får nyte turen litt også!😃😃


jo, da.  Nyter litt også :). Nettop fått i meg en bolle og Solo Super så stemningen er på topp :cool:

 

begynt å blåse opp litt etter eigerøya.  12 nm igjen til Hidra, og refuling.  Så blir det litt sidesjø for å komme ut rundt Lista men det går nok greit. Skal blåse endel fra Lista til og med Kr S i kveld men vestlig retning, så medsjø forhåpentlig.  
 

 

IMG_4749.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Du verden dette går unna. Stor forskjell på tidsbruk fra da jeg var med hentebåt og vi hadde marsjfart på 16 knop. Tanking på Hidra nå ser jeg Marinetrafic.

Moro å følge med. 11,6 m/s VSV på Lindesnes nå.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Da var tanking unnagjort og kursen peker litt utenfor Listaodden.  Går i 20 kn med sidesjø.
 

fasit på forbruk ble 137 nm fra Hagavik og 5,1 l/nm.   Bedre enn fryktet, men jeg har kjørt «pent».  Dvs pen marsjfart.  

 

lurvetass skrev 26 minutter siden:

Moro å følge med. 11,6 m/s VSV på Lindesnes nå.

 
den har begynt å dreie på sør allerede, ja.  
da blir det nok å gå inn etter Farsund, leia videre til Korshavn  og så lure seg rundt neset

 

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Håper du får nyte turen litt 

IMG_4754.jpeg

IMG_4757.jpeg

IMG_4761.jpeg

IMG_4759.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Gøy å følge med på turen din Sap!

Vil tro båten min ikke er langt unna deg på veien sørover. Den går etter planen inn til Kristiansand i kveld. 
Drar ned og plukker den opp i morgen tidlig for å ta siste del av hjemturen selv.

Noen tips til hvor det lønner seg å tanke i Kristiansand eller på vei ut?  

Link to post
Share on other sites

Må få pussa den linsa, @LALUNA II 😅

 

føret var såpass greit at jeg fortsatte utaskjærs etter Lista. Fin medsjø er behagelig for både båt og kusk.  
 

Captain Joe skrev 45 minutter siden:

Vil tro båten min ikke er langt unna deg på veien sørover. Den går etter planen inn til Kristiansand i kveld. 

 Har ikke sett den så langt.  flere båter på vei østover i dag.  Bl.a en Storebro 420 Biscay med 2004 74P motorer.  Var å så på den for et par uker siden med en bekjent, men han nølet hakket for lenge så den forsvant.  lå et stykke bak den inn mot Haugesund.  Er også en forbeina 40 HT på nedover et par timer bak meg.  
 

hva var siste oppdatering fra båten din @Captain Joe ?

alt gått greit? 

 

Jeg går inn ved Mandal og tar skjørnøysund og leia videre mot Ny Helleseund.  Begynne rå bli litt grovere sjø og mer vind her.  
 

 

IMG_4764.jpeg

IMG_4767.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 7 minutter siden:

hva var siste oppdatering fra båten din @Captain Joe ?

alt gått greit? 

Gamle eier av båten som tar den fra Øvle til Kristiansand. Han er nok ikke like digital som deg Sap, så eneste jeg vet er at han gikk fra Øvle ca kl 08.  Fikk en oppdatering nå for et par timer siden på sms at de skulle klare å være i Kristiansand i kveld. Mer vet jeg ikke. Men antar at de går på marsjfart rundt 20 knop så lenge føret tillater det. 

Link to post
Share on other sites

Skjønner.  Han er nok rett i nærheten vil jeg tro.  Føret tillater 20 kn, men mest behagelig å gå inn ved Mandal og videre innaskjærs.  Sjøen tok seg opp og strømmen gikk imot så det blir mer rotete.    
 

hvor skal du videre i morgen ? 
jeg ender enten i kr s eller Arendal i dag.  
hjem til indre oslofjord i morgen 

 

 

IMG_4770.jpeg

IMG_4771.jpeg

IMG_4772.jpeg

IMG_4773.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som fin tur, til tross for at båten er gammel og kapteinen styrer den med "sjelen på skuldern" for at ingenting dævver.

Av og til er det vel litt glede igjen i båten selv om den er gammel, forhåpentligvis i hvert fall for folk som ikke har 10++ mill til båt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...