Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

sap_2000 skrev 2 minutter siden:

da ligger jeg for anker rett ved Skagens fyr.

Aha, ved å følge deg på AIS'n begynte jeg nesten å lure på og du hadde satt deg fast på en sandbanke. Så, - ha en god natt og god tur videre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Lars H. said:

Aha, ved å følge deg på AIS'n begynte jeg nesten å lure på og du hadde satt deg fast på en sandbanke. Så, - ha en god natt og god tur videre.


haha det hadde vært noe.  

hadde måtte spa sand og grave kanal ut i hele natt da 😂

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Gikk veldig glatt over.  Sp og si vindstille hele veien.  Litt humpete i begynnelsen men fra ca halvveis var det flatt hav.  
 

gikk rett strek fra bøya på Skagens rev og til Lindesnes.  
 

nå er Lista passert og er på vei inn til Kirkehavn for noen dråper fuel 🙂 


midt i Skagerak. La merke til noen fugler som fulgte meg.  De surfet åpenbart på hekkbølgene da de knapt slo på vingene.   Freeride 🙂 stilig.  Har aldri sett før.  
 

6 kn midtveis var frokost og en kikk ned på de grønne arbeidshestene i kjelleren 🙂

 

IMG_3392.jpeg

IMG_3394.jpeg

IMG_3404.jpeg

IMG_3405.jpeg

IMG_3411.jpeg

IMG_3414.jpeg

IMG_3415.jpeg

IMG_3416.jpeg

IMG_3420.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Stusset på det selv.  Dekning forsvant relativt kjapt etter Skagen og kom tilbake ca 10 nm fra land på Norskesiden.  
 

eneste jeg kan tenke meg er at appen lagrer rapportene når den ikke har kontakt med nettet og sender de avgårde når nettet kommer tilbake.   slik funket det ikke før hvertfall.  
 

klasse B AIS har en følelse av at vidererapporteres fra visse typer fartøy med klasse A og satellittforbindelse.   
 

Jærens rev og Feistein passert

 

 

IMG_3421.jpeg

IMG_3423.jpeg

IMG_3427.jpeg

IMG_3429.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Gikk Smögen-Risør i sommer, opplevde 4g nesten hele veien.

Samme i fjor på strekning Langesund-Skagen, hadde dekning overraskende lenge, langt bedre enn i 2018.

Har telenor på mobiltlf og Glomex webboat 4g lite på targa, sim kort med telenor dekning.

 

Kan du si noe om forbruket når du ligger i 22-25konp med denne 45foteren?

 

Link to post
Share on other sites

Mobildekning er helt klart bedre fra norskesiden.  Spesielt oppe ved Færder har jeg hatt dekning langt ut.  
 

man var definitivt uten dekning 80% av veien i dag.  
 

Fuelforbrul mellom 3,9 og 4,6 på mellom 22 og 28 avhengig av last.  Litt mer forbruk når tankene på 2000 liter er fulle.  
God rekkevidde.   Hadde i teorien kunne gått helt frem på 1 tank.  
 

ligger jeg på 2800 og ca 24 kn nå med slakke tanker ser jeg både 3,8 og 3,9 l/nm.  
 

ikke galt 🙂

 

Stavanger så da er turen straks slutt 🙂

 

 

IMG_3432.jpeg

IMG_3433.jpeg

IMG_3434.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk for nok en fin hente tur. Lurte på om du kan skrive litt om radar.

Du må vel ha fått en del erfaring med ulike merker og radar typer(puls & bredband)

Siden du kjører mye båt av forskjelling type.  Er ute etter hvem som gir best ekko på mindere fritids & Seile båt på kort avstand(1-2Nm).

 

Link to post
Share on other sites

NC9 skrev for 4 timer siden:

Takk for nok en fin hente tur. Lurte på om du kan skrive litt om radar.

Du må vel ha fått en del erfaring med ulike merker og radar typer(puls & bredband)

Siden du kjører mye båt av forskjelling type.  Er ute etter hvem som gir best ekko på mindere fritids & Seile båt på kort avstand(1-2Nm).

 

Når det gjelder radar kan jeg prøve å bidra litt også. 
Den absolutt beste radaren for fritidsbåter i dag er de nye doppler radarene. De er heldigitale med helt ny teknologi. 
Jeg har erfaring med både Raymarine og Simrad. Garmin kjenner jeg ikke så godt som @sap_2000.

Men det er lite som skiller kvaliteten på disse tre nå. Simrad ligger i følge tester et lite hode foran de to andre. Men mitt råd vil være å velge den radaren som snakker med det systemet du har ombord. Skal du kjøpe ny radar og plotter ville jeg brukt en god dag hos en leverandør for å bli kjent med brukergrensesnittet på forskjellige og velge den du synes er best å bruke. 
Det du må tenke på er hvor stor radar du skal ha. Jo større dome jo dyrere. Men med større dome blir også radarbildet klarere. Selv har jeg 24" men det er vanlig med med 20" også. Båndbredden på lukkede domer er 5° mens åpne radarer har 3°. Dvs at en åpen radar gir et klarere bilde tidligere og på lengre avstand enn en lukket radar. 
Så blir spørsmålet hvilket bruk du skal ha radaren til, det som avgjør hvor stor investeringen skal bli. 
Min dome på 24" fra Simrad er jeg særs fornøyd med. Om jeg kunne tenke meg en åpen Simrad Halo? Absolutt! Men jeg kan ikke forsvare en investering på ca 75’ båtpenger for en åpen radar. Uansett hvor lyst jeg har! Den domen jeg har gjør at jeg kan se fugler om natta og er jeg riktig nøye med innstillingene kan jeg også se blåser hvis det ikke sjøer for mye. 
Doppler-funksjonen er enkelt forklart det at landjord og andre massive ting som faste sjømerker som ikke flytter på seg er farget rødt, båter eller objekter på vei bort fra deg er farget blått (ufarlig), og båter/ objekter som kommer mot deg eller innhenter deg er farget gult. 
Håper dette var litt til nytte☺️☺️.

Og hos meg er radaren alltid på! Det er i dagslys man lærer seg å bruke radaren!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 14 minutter siden:

Og hos meg er radaren alltid på! Det er i dagslys man lærer seg å bruke radaren!

Har montert radar i år, lærer stadig nye ting. Står alltid på hos meg også.

 

Jeg valgte en Garmin radar da det meste annet er Garmin om bord. Valgte Fantom versjonen da denne har dobler funksjonaliteten som @Chilli Solbris nevnte. Denne har også MARPA sporing som viser om et objekt er på kollisjonskurs. (Krever en kursberegnings enhet, f.eks en autopilot)  Å bruke radar er både lærerikt og morsomt!

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

On 7/30/2023 at 5:46 PM, NC9 said:

Takk for nok en fin hente tur. Lurte på om du kan skrive litt om radar.

Du må vel ha fått en del erfaring med ulike merker og radar typer(puls & bredband)

Siden du kjører mye båt av forskjelling type.  Er ute etter hvem som gir best ekko på mindere fritids & Seile båt på kort avstand(1-2Nm).

 

 

Radar, ja. Er absolutt ingen ekspert men har vært heldig og fått brukt endel forskjellige typer :smiley:

 

Jeg deler mange av oppfatningene til @Chilli Solbris.

 

Vedr navigasjonsutstyr så tenker jeg som Ole Brum at jo mer jo bedre. Plotter, AIS, Radar, Autopilot, ja takk.

 

Radar gir meg en trygghet og ro under visse forhold som ikke kan erstattes av noe annet. Og man trenger ikke siste skrik. Enhver radar er bedre enn ingen radar. Mye viktigere er det at man har lært seg å bruke å tyde den.

 

For fritidsbåt synes jeg også de nye bredbåndsradarene er fine. Puls-magnetron som mange yrkesfolk sverger til har nok sine fordeler, spes på langt hold, men i hovedsak er vi som tusler langs med kysten, innaskjærs og til nød over til Danmark primært interessert i det som er nærme. Typisk 3 nm og nedover.

 

Jeg liker at radarbildet er rimelig tomt og kjører stort sett på kort range. Således oppdager man fort enhver prikk som dukker opp i den svarte skjermen. Ikke sjelden oppdager en annen båt eller stake først på radaren selv på høylys dag.. 

 

Der synes jeg bredbånd er fint og i noen tilfeller bedre enn puls på å oppdage små og nære ekkoer.

Mange radarer har også endel autofuksjoner som er kjekke, feks målforstørelse, auto gain, auto sjø osv som gjør at man må trykke mindre, men man skal også være klar over bakdelene til feks auto gain.

 

Med autogain så vil den justere gain etter de ekkoene som er på skjermen. Om man tenker seg at man kjører langs med et fjell på ene siden og tomt hav på den andre siden vil radaren justere seg etter fjellet (som er et enormt stort og tydelig ekko). Faren er da at det lille ekkoet fra en stang, padler eller mindre båt rett og slett ikke vises eller nesten ikke vises. 

 

Så i visse scenarioer kan det være lurt å bruke manuell gain og heller holde den litt høy.

Sjø og regnfiltre er virker bra, men spesielt sjøfilter vil også kunne filtrere bort mindre ekkoer (som er meningen). 

Men er det mye sjø så er sjansen for å møte mindre båter også mindre. Sjømerkene står jo i kartet.

 

Bruker sjelden overlay. Liker best split-skjerm med radar og kart side om side og ikke nødvendigvis i samme skala. Radaren er alltid nærmere enn kartet. 

Det som derimot er er kjekt er å vise AIS mål på radarbildet. Da vet man fort hva som er hva.

 

Doppler er kjekt, men ikke nødvendig. Man får mye av den samme infoen ved å bruke spor/ skyggefunksjonen på 30 sek eller 1 min så ser man fort hvilken vei ekkoene beveger ser relativt til en selv.

 

MARPA bruker jeg sjeldent pga jeg som regel farter langs kysten eller innaskjærs i høy fart så det blir for mye trykking og kvitteringer. På åpent hav og i sakte fart er det derimot genialt så man slipper å undre seg paranoid på hvilken vei det ekkoet er på vei.

 

Hva synes best? Er ikke sikker. Synes det meste dukker opp på en riktig innstilt radar, men generelt vil lave ekkoer fort drukne om det er litt sjø. Seilbåter har ofte radarreflektore som hjelper mye.

 

Åpen radar gir klarere bilde og dermed lettere å skille ekkoer fra hverandre enn en mindre lukket. Fysikkens lover

 

Som de fleste sier. Har du radar så bruk den. Det er på dagen du lærer å tyde den.

 

Ang merker så tror jeg ikke det spiller så mye rolle for de fleste brukere.

Min personlige mening (eller kanskje oppfatning) er at Furuno alltid har vært best på radar og så følger de andre hakk i hel...

 

Som en klok fyr jeg kjenner en gang sa; Noe av det viktigste å lære seg ang radaren sin er dens begrensinger... Ergo ikke stol blindt på at den viser alt, alltid.

 

For avslutte turen, et SC av tracket siste dagen. Ca 250 nm mener jeg det ble.

Om båten må jeg bare si at forventingene var høye, og de ble overgått. Ikke bare med tanke på kjøregenskaper, men også som en båt å bo og være i.

Masse av gjennomtenkte og praktiske løsninger. Skap og rom til oppbevaring overalt innvendig og utvendig. Egne rom til tau rund baut, luke og rom i plattform med plass til 2 store kulefendre og en stor luke i bakveggen på hytta hvor alt av bord, stoler og uteputer får plass. Rett og slett veldig gjennomtenk.

 

 

04080143-4571-4A7E-A439-3E59E99D9FD6.png.00edb8bfcde7b88ce3056cd19ed629dc.png

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...


Savnet har vært stort, men fikk et gledelig  gjensyn med favorittbåten min og innvilget et par dagers  samvær 🤩 


Det er Aquanor messe i Trondheim neste uke hvor S45 skal være med, så nå er vi på vei oppover.
 

Endte  i Bergen sent i går kveld.  Ble noen få timer på øyet før klokka ringte.  Eller det vil si @Trond123 stod utenfor å banket på døra 😅 

 

Setter kursen nordover.  Blir et stopp i Ålesund så får vi se om vi går litt videre

 

diesel er blitt dyrere siste ukene.  Opp med nesten 1-2 kr.   16,50 er nye normalen i Haugaland og bergensområdet   

IMG_0224.jpeg

IMG_0225.jpeg

IMG_0226.jpeg

IMG_0229.jpeg

IMG_0231.jpeg

IMG_0236.jpeg

IMG_0238.jpeg

IMG_0233.jpeg

IMG_0240.jpeg

IMG_0243.jpeg

IMG_0249.jpeg

IMG_0252.jpeg

IMG_0253.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...