Jump to content

Julenøtter (fortrinnsvis båtrelaterte)


Ingar

Recommended Posts

Hei.

 

Ved å sette inn verdien i formelen din og regne litt mer og se litt på likesidete trekanter, litt sinus osv, ser det ut til at formelen din kan være helt riktig. Men jeg gir umiddelbart opp å prøve å løse den! Hadde jeg fremdeles vært i jobb, skulle jeg bedt en av forskerne på jobben (FFI) om å se på løsningen. Kanskje jeg skulle maile formelen og problemet til en av matematikerne der som jeg kjennner godt?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK. En til. En mann og en hest var ute og gikk en lang tur. Så kom de til en tung motbakke. Midt i bakken måtte de hvile. Hvor gammel er mannen og hvor gammel er hesten ?

 

:confused: , korleis går det ann å finne ut?? Dessuten kva har dette med båt og båtliv å gjere? :sailing:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

En Styrmann på et cruiseskip tok hver gang etter vakt heisen ned fra broen til sin lugar på 2.dekk. Hver gang han gikk på vakt tok han heisen opp til 5.dekk for så å ta trappene opp til broen som lå på 8.dekk. Hvorfor gjorde han det?

Den har vi vel hatt før? Mannen rakk ikke opp til knappen for 8. dekk. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

[ Mannen var trett-i-to (bein) og hesten trett-i-fire (bein)

...og mannen var sikkert en gammel sjømann, mens hesten IKKE var en sjøhest ]

 

 

 

Det er helt korrekt. Det var min gamle hvalfangeronkel og hesten hans som begge har gått til de evige jaktmarker.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden så jeg først i kveld, og det er allerede noen som har løst stigeoppgaven, ser jeg, men jeg kan jo bidra med en løsningsmetode.

 

Sett avstanden fra kassen og opp til stigens berøringspunkt med veggen lik y og avstanden fra stigens berøringspunkt med kassen og opp til enden av stigen lik x. Da kan det lages følgende to ligninger (når skal jeg få vite hvordan man skriver indekser og eksponenter her slik som vi gjorde før?????):

 

x^2 = y^2 + 1

10 / (y + 1) = x / y

 

Etter litt jobbing får man kokt sammen disse ligningene til følgende 4.gradsligning:

y^4 + 2 * y^3 - 98 * y^2 + 2 * y + 1 = 0

 

Dette skrives inn på et regneark eller en kalkulator, som f.eks. min gamle og velbrukte HP 15C, og så ber man den dumme maskinen finne hvilke verdier av y som gjør at ligningen får verdien null. Det blir fire svar (røtter), men bare to er fornuftige, nemlig y = 8,937994 m, som gir høyden 9,937994 m, og y = 0,111896 m, som gir høyden 1,111896 m. Sistnevnte høyde er kanskje ikke særlig fornuftig den heller, men tallet er også avstanden fra veggen og ut til stigens nedre ende når høyden er 9,937994 m. Oppgaven er nemlig "speilvendt" om man kan kalle den det.

 

Så har jeg et lite bidrag til Julenøtter.

Du får to tau med ukjente lengder, og begge har den egenskapen at når de tennes i den ene enden, så når flammen den andre enden i løpet av 30 min. Tauene brenner ujevnt (de brenner altså ikke like lange lengder per min). Kan du ved å brenne disse to tauene si når det er gått 45 min?

Link to post
Share on other sites

Riktig!

 

Her er en ny nøtt:

En andemor nektet sine unger å krysse en stor og dyp elv. De fikk ikke svømme over, ikke fly over, ikke gå over broen, men en av dem kom over ved egen hjelp likevel. Hvordan?

Endene har vel ikke unger på vinteren? Det ville være det logiske alternativet at det var is på elva.

Link to post
Share on other sites

Etter litt mer tankevirksomhet tror jeg at stigeoppgaven skal være løsbar, men man ender nok opp med en 4'de grads ligning som Lars sier.

 

F.eks. h^2+(1+sqrt(100/h^2-1))^2=100

Jeg har løst ligningen din og får samme svar som jeg fikk. Du løste med andre ord oppgaven før meg.
Link to post
Share on other sites

En andemor nektet sine unger å krysse en stor og dyp elv. De fikk ikke svømme over, ikke fly over, ikke gå over broen, men en av dem kom over ved egen hjelp likevel. Hvordan?

Den fikk sikkert haik med en snill mann med båt. Det gjelder å holde seg inne med båtfolket! :lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...