Jump to content

Julenøtter (fortrinnsvis båtrelaterte)


Ingar

Recommended Posts

Du skal male en vegg, Stigen er 10 m, nederst på veggen er det et utbygg som er 1m høyt og stikker ut 1m. Hvor høyt opp på veggen rekker stigen?

 

 

Har fått denne fra en venn, men den ble for tøff for meg :confused:

Har sett denne før, og mener da at konklusjonen ble at dette ikke kan løses direkte ved hjelp av noen enkle ligninger, men at man må iterere seg fram til svaret. Prøvde i hvertfall å sette opp noen ligninger bassert på forholdet mellom sidene i trekantene og kom fram til at 0=0, som jo i og for seg er riktig, men ikke svaret på oppgaven.

Link to post
Share on other sites

Peder bygger seg ny båt. Han er nettopp ferdig med montering av SB; BB og akterlanterne. Han har satt i pærer, men ikke montert glassene. Så går han ned i kabinen og kobler ledningene til 3 brytere i bryterpanelet. Men alle ledningene er like og han vet ikke hvem som går til hva. Han kan heller ikke se lanternene eller lyset fra disse nede.

 

Hvordan kan Peder vite hvilken bryter som styrer hva? Han går opp på dekk kun en gang.

Redigert av Baisiken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan kan Peder vite hvilken bryter som styrer hva? Han går opp på dekk kun en gang.

Han slår bryter 1 og 2 på, og lar bryter 3 være av. Etter ett minutt slår han av bryter 1, og går ut på dekket.

 

Pæra som lyser, tilhører bryter 2, den som ar avslått og varm tilhører bryter 1, og den kalde avslåtte tilhører bryter 3.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Bra, Lars Herman. Selvfølgelig helt riktig. Denne har jeg prøvd ved flere anledninger, og det er ikke mange som tar den.

Hvorfor tre brytere, da? Alle disse lanternene skal jo på samme bryter ... Å ha flere brytere inviterer til å glemme å tenne en av lanternene, og det koster penger i form av bot ...

 

Du løper inn nærmeste dør (som er rett inn baren) og forteller bartenderen om brannen. Hva gjør han?

Griper tak i et 6-kg brannslokkingsapparat og slukker brannen?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tre brytere, da? Alle disse lanternene skal jo på samme bryter ... Å ha flere brytere inviterer til å glemme å tenne en av lanternene

Oppgaven skrives om til ære for bBergensere: :wink:

 

Peder bygger seg ny båt. Han er nettopp ferdig med montering av ankerlanterne, dekkslys og navigasjonslys ...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Griper tak i et 6-kg brannslokkingsapparat og slukker brannen?

:nonod:

 

Nei, faktisk så fortsetter fyren å blande drinkene ferdig til de to som står ved baren. Nikker så mot meg og fyller en champagnekjøler med vann, slentrer ut på akterdekket og slår pøsen i søppelkassen, før han rolig går tilbake bak disken og betjener neste kunde.

Cool fyr - det var kanskje ikke første gang....? :lol:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

... kom jeg tilfeldigvis over denne blondine vitsen...:

Siden blondiner stadig blir uthengt her på forumet som enkle skapninger med IQ tilsvarende tverrsummen av skonummeret, vil jeg servere en historie som viser at enkelte kanskje har noe mer omløp enn sine medsøstre (kan selvfølgelig være unntaket som bekrefter regelen :confused:)

 

 

En blondine kommer inn på et bankkontor i Oslo og ber om å få et lån. Hun sier at hun skal sydpå i Europa på forretningsreise i to uker, og er nødt til at låne 5.000 kroner. Bankmannen sier at han behøver en form for sikkerhet for lånet. Blondinen gir ham da nøklene til en splitter ny Mercedes som står parkeret på gaten utenfor banken. Dette fungerer fint og banken aksepterer bilen som sikkerhet for lånet.

 

Bankmannen og de andre i banken får seg alle en god latter på blondinens bekostning, som bruker en Benz' til 1.8 millioner som sikkerhet for et lån på 5.000 kroner. Han kjører så bilen ned i bankens garasje og parkerer den der.

 

To uker senere kommer blondinen igjen og betaler de 5.000 pluss rente 31 kroner tilbake.

 

Bankmannen sier til blondinen: "Vi er meget glade for at De ville låne hos oss, men vi er alle en smule forvirret... Mens De var borte sjekket vi Dem og oppdager at De er multimillionær.

Det som forvirrer oss er at De behøvde å låne 5.000 kroner?"

 

Blondinen svarer: "Hvor ellers i Oslo kan jeg parkere min bil i to uker for 31 kroner?!"

Link to post
Share on other sites

Det må vel bli ca. 11 m? Såfremt jeg ikke er på feil jorde: 10m stige+1m utbygg.

Litt dårlig forklaring fra meg kanskje, stigen står på bakken, på skrå mot veggen, og helt inntil utbygget. Altså en meter opp er stigen en meter ifra veggen, hvor høyt opp på veggen rekker stigen når denne er ti meter lang?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tre brytere, da? Alle disse lanternene skal jo på samme bryter ... Å ha flere brytere inviterer til å glemme å tenne en av lanternene, og det koster penger i form av bot ...

Her har muligens Skipper Worse oversett et lite poeng; det kan helt klart være en fordel å ha topplanternen adskilt fra side- og akterlanterner.

 

Og det er iallefall en forutsetning å ha ankerlanternen på egen bryter, selv om påfallende mange lystbåter ser ut til å ha alle lanternene samlet på en bryter ;-))

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har sett denne før, og mener da at konklusjonen ble at dette ikke kan løses direkte ved hjelp av noen enkle ligninger, men at man må iterere seg fram til svaret.

Noen som kan bekrefte dette? Isåfall er det gode nyheter, jeg brukte endel tid på å forsøke å løse denne for noen år siden, men måtte melde pass. Min konklusjon var også at den ikke lot seg løse vha ligninger...iallfall ikke av meg... :crazy:
Link to post
Share on other sites

Her har muligens Skipper Worse oversett et lite poeng; det kan helt klart være en fordel å ha topplanternen adskilt fra side- og akterlanterner.

 

Og det er iallefall en forutsetning å ha ankerlanternen på egen bryter, selv om påfallende mange lystbåter ser ut til å ha alle lanternene samlet på en bryter ;-))

Kansje det var derfor den båten jeg såg tidligere i høst gikk for normal motorkraft forrover (dog i rolig tempo) hadde alle lanterner tennt også ankerlanterna, alle var koblet på samme bryter. Og jeg som trodde han ikke viste bedre og hadde slått på alle lanternene siden det begynte å bli mørkt. :crazy:
Link to post
Share on other sites

Jeg har også sett denne stigeoppgaven mange ganger før uten å ha sett noen løsning. Sitter nå med en 4-gradsligning som jeg for øyeblikket ikke klarer å løse og heller ikke vet om er helt korrekt. Skal gå gjennom utledningen min en gang til og se om jeg finner noen feil i logikken eller annet.

 

Er det ellers noen som har kommentarer til mitt svar på røyken fra det (elektriske) lokomotivet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også sett denne stigeoppgaven mange ganger før uten å ha sett noen løsning. Sitter nå med en 4-gradsligning som jeg for øyeblikket ikke klarer å løse og heller ikke vet om er helt korrekt.

Lykke til!! Rart at et tilsynelatende såpass trivielt problem er så vanskelig å løse....
Link to post
Share on other sites

Etter enda lit mer regning kommer jeg til at: h²+(10/h)²+(1/h)*sqrt(100-h²)=100

 

Om denne ligningen er løsbar, eller må løses ved å prøve og feile, altså iterasjon skal jeg ikke si for sikkert, det er for mange år siden jeg hadde matematikk på skolen. Men den ser noe vrien ut. (Med forbehold om at jeg har regnet riktig.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...