Jump to content

Tabber og feil som du har begått foreløpig 2023 sesongen


MYVIVERA

Recommended Posts

tobixen skrev for 4 timer siden:

Da var det bare en ting å gjøre - slippe ut baugankeret med tilstrekkelig tau og så bare akseptere at baugankeret ikke havnet akkurat der jeg ville, samt at båten er festet etter propellen i stedet for kryssholt. 

Da kan fu hvertfall skryte av at du har den kraftigste ankervinsjen:-)

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Popeye70 said:

Får du det opp igjen, eller er det tapt? 🫣

 

Nei, dykker ikke og var lite fristende å forsøke fiske etter det med mye trafikk og skvalp. Fant et tilsvarende fra en hyggelig kar på finn.

 

Ligger på mellom 10 og 13 meter nord for Gressholmen for den som vil prøve 😅

 

 

Link to post
Share on other sites

On 7/14/2023 at 12:45 PM, Popeye70 said:

Så til feilen, som er nevnt ovenfor: Kommunikasjon! Jeg visste at båten ville holde, at lyn sjelden er dødelig på sjøen og at jeg ville klare å berge storseilet. Det visste ikke kona, som ble livredd! Redd for lyn, redd for seil, redd for at jeg skulle falle overbord. Jeg ba henne bare sette seg ned, så fikset autopiloten og jeg resten. Da ble hun maktesløs. Så til neste gang må vi snakke bedre gjennom om slike situasjoner FØR de skjer!

 

Lærdom som ikke kan gjentas for ofte! Blir veldig mye mindre dårlig stemning, kone (eller mann) ender ikke opp med å kreve båten solgt OG fire hender som samarbeider gjør en vanskelig situasjon mye enklere å håndtere :)

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, 19 fot said:

Da kan fu hvertfall skryte av at du har den kraftigste ankervinsjen:-)

 

Bare så synd at jeg har fått i stand et realt "fittestikk" på vinsjen (samt at jeg må dykke for å prøve å få ordnet opp i kaoset).  I det minste er det et gammelt tau, så det er ikke så store verdier som går tapt om jeg må løsne tauet med biffkniv eller sag.

Link to post
Share on other sites

On 7/15/2023 at 5:50 PM, tobixen said:

Gårdagens tabbe: tau i propellen.

 

Da er dette problemet løst.

 

Fredagen var det skumring da uhellet skjedde, så utsatte til dagslys å gjøre noe.

 

Lørdagen var det sterk vind og mye bølger, så var meningsløst å prøve å gjøre noe.

 

I dag var dagen for å få gjort noe.  Vannet føltes kaldt.  Jeg sa til meg selv mange ganger at vannet er varmt og ikke kaldt.  Vi har jo hatt en hetebølge her, jeg har svettet hver dag den siste uka eller så ... men i dag frøs jeg skikkelig etter noen forsøk på å løse opp i problemet.  Brukte store deler av dagen bare på å varme meg opp og mote meg opp til ny innsats.  Mot kvelden fant jeg til slutt frem sommervåtdrakten, og da var det omtrent grei skuring.

 

Jeg er ikke så god på dykking.  Jeg bruker tid og krefter på å komme meg til propellen, og så bruker jeg noen sekunder på å få tak og oversikt over hva som skal gjøres, deretter har jeg kun få sekunder igjen hvor jeg faktisk kan få gjort nyttig arbeid før jeg plutselig ønsker å puste, finner ut at jeg er under vann, får panikk og trenger å komme meg vekk fra propellen og opp til overflaten igjen.

 

Ved første overblikk så det veldig greit ut, ting satt ikke stramt, bare et par håndfuller med snirkler rundt propellen.  Jeg greide å få løs omlag tre løkker på fem dykk.  Men selvfølgelig, så var det å sloss med et realt fittestikk.  Etter mye om og men gav jeg opp å sloss med håndmakt og prøvde å bruke en gripetang.  Det hadde sikkert vært grei skuring om jeg kunne ha jobbet et par minutter med tanga, men med noen få sekunder på hvert dykk var det bare å gi opp.  Etter mye om og med gav jeg opp og fant frem en kniv.  Etter et par dykk gav jeg opp med kniven, og fant en hendig stikksag.  Det hadde også vært grei skuring om jeg hadde hatt omtrent dobbelt så mye tid tilgjengelig.  Jeg fikk vel saget signifikant i tauverket ved hvert dykk, men fant aldri helt tilbake til samme sporet.  Det ble litt som å skulle sage ned et tre, sage ett minutt, ta flere minutters pause, og så begynne på nytt i et nytt spor.  Til slutt røk tauet plutselig i to et sted, og da var det bare å bruke et par-tre dykk på å dra tauverk, og propellen var fri.

 

Eneste tabbe jeg har gjort så langt i dag (så vidt jeg kan se) - var å slite med å fryse og ikke lete etter en passende våtdrakt helt i fra starten av.

Link to post
Share on other sites

Legge båtferien her på østlandet 2023 til juli er mitt livs største tabbe. Verste båtferien jeg har hatt. Værfast 50%+ så langt.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

ttyridal skrev 4 minutter siden:

 

🤣🤣 

 

Årets ikke-tabbe var å kaste inn håndkleet og ta syden forrige uke. Men ser ikke så lovende ut for slutten av juli heller nei ⛈️

Blir vel akkurat det samme bare mye dyrere. Må jo sitte inne der og, i et kjølerom.😬

Link to post
Share on other sites

Vi har ikke aircondition i båten, tvert i mot er det som hovedregel varmere inne enn ute.  Har vært mye svetting, og tidvis har jeg måtte gi opp tanken på å jobbe på den varmeste tiden av dagen ... særlig mens vi har vært i gjestehavn.  På svai har det vært litt svalere.  Vi opplevde en svært kortvarig "hetebølge" da vinden plutselig snudde og blåste varm (35-40C?) vind fra land i stedet for svalere (25C-30?) vind fra sjøen.  Så snudde vinden igjen en time senere og alt var normalt igjen.  Her er temepraturer i akterkabinen (hvor jeg og fruen sover) og i salongen, under trappa ved luken (og den står som hovedregel åpen dagtid).  Mest variasjoner i akterkabinen.  Snittet ligger vel på rundt 30C.  Noen av peak'ene i akterkahytten (opptil 38C) kan skyldes at jeg av og til har kjørt luftavfukteren.  Det kan også bli temmelig hett når vi koker pasta, vasker opp, etc, men det vises ikke så godt på grafen - er vel langt fra pantry til termometer under trapp.

 

temeratures.png.5c0e5f7980f36a8a63282decca6cd59a.png

Link to post
Share on other sites

Jeg installerte et termometer bak kjøkkenvifta i begynnelsen av juli.  Høyeste måling der er på 48C - men det er selvfølgelig snakk om en kortvarig peak.  Interessant at mens sensoren under trappa aldri har målt 35C, så er det mer enn 35C i pantry 4-6 timer for dagen.  Ikke helt idéelt når vi tidvis lar matrester bli stående ... (men relativt utenfor trådens tema.  Tabben her er kanskje å komme inn i Middelhavet i juli.  Og å bli stående fast i ukesvis i Estepona midt i juli er heller ikke helt optimalt.  Nå har jeg i det minste fått såpass skikk på oppankringen her at vi kan stå for anker uten å rulle helt ihjel også på dager med litt ruskevær)

Link to post
Share on other sites

Nei, vi har bare luftbåret varme her - men for at vannbåren varme skal ha noe signifikant effekt må det være et betydelig gap mellom temperaturen på vannet og temperaturen man ønsker å oppnå.  Temperaturene der nede ligger vel på noe mellom 20C og 25C, med litt variasjoner (og antar at temperaturene i havnebassenget er høyere enn når vi ligger på svai).  Det er med andre ord lite å hente.  Sensor under gulv på badet viser 3-6 grader lavere temperaturer enn sensor under trapp ved luka (og adskillig lavere temperaturer enn bak kjøkkenvifte i pantry). 

Link to post
Share on other sites

Jeg har litt troen på å fylle bøtter med saltvann og bare helle utover dekk - det burde hjelpe på for å få ned temperaturen noen grader inne.  Problemet med høye temperaturer er imidlertid størst når vi ligger i gjestehavna, der flyter det regelmessig diesel på overflaten, så da her jeg ikke helt lyst til dét.

 

Så er det jo noe annet også, i stedet for å kjøle ned båten på denne måten kan man jo bare hoppe utti selv og kjøle seg ned.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 17 timer siden:

Jeg har litt troen på å fylle bøtter med saltvann og bare helle utover dekk - det burde hjelpe på for å få ned temperaturen noen grader inne. 

 

Det hjelper! Vi hadde problemer med høy temp på kontorene et sted jeg jobbet før. Enetasjes bygg med flatt tak. Portable AC enheter hjalp litt, men ikke mye. Det som virkelig gjorde susen var vannspreder på taket. Mener på at den hadde timer så den slo seg på hvert kvarter eller så. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

J-Å skrev Just now:

Kanskje lensepumpen kan rigges om og kobles til sjøvannsinntak og vannspreder? Så får en kaldere vann og slipper  å få med olje fra overflaten også. 

 

Det er en god løsning. Men det er ikke så viktig at vannet er kaldt, du får uansett kjøleeffekt når solen fordamper den våte flaten. Som å pakke en flaske i et vått håndkkle og sette den i solen. Den blir overraskende kald..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, J-Å said:

Kanskje lensepumpen kan rigges om og kobles til sjøvannsinntak og vannspreder? Så får en kaldere vann og slipper  å få med olje fra overflaten også. 

 

Jeg tenkte på det - jeg har et par nedsenkbare pumper som ikke er i bruk som kan anvendes.  Men så vil vi jo gjerne ha alt av luker åpne, det gjør det vanskelig med ukontrollert vannspredning på dekk.  Pluss at jeg ikke vil ha vannet fra gjestehavna opp på dekk, da det forekommer meg å være møkkete (og det er mens vi er i gjestehavn at vi har størst problemer med varme)

 

Post-edit: kom til å tenke på at vi betaler fastpris pr døgn for ferskvann i gjestehavna ... hmmm ... :-)

Link to post
Share on other sites

Enkelte varme steder har de jo slike dyser som sprer en fin vanntåke som er veldig svalende. Jeg tenker alltid ‘legionella eller pengene tilbake’ da, men det er ganske effektivt. Evt et passende solseil i stoff som ikke er helt vannavvisende og en lett dusj oppå..

Link to post
Share on other sites

Kunne ha blitt en stor tabbe, men det gikk denne gangen også.

Som @dennrick skriver så har det vært litt ruskete vær i juli, men vi har vært på en flott tur likevel.

Reiste fra Horten til Fredrikstad 3. juli der etter Strømstad 5. juli.
Så 8. juli i kjempeflott vær gikk vi til Hamburgsund. 
Etter en fin solfylt dag i Hamburgsund, går jeg igjennom vær-appene en stund og ser at neste dag at det skal bli helt vindstille. Nesten for godt til å være sant. Jeg sier til frua at hvis vi skal noen gang over til Skagen så er det i morgen. 
Vi gikk videre nedover neste dag og tok med oss Sotenkanalen før vi la kursen over til Skagen. For en fantastisk tur over Skagerak, vannet var speilblankt og helt merkelig stille hele overfarten. Vi stoppet midt i mellom Sverige og Danmark, slo av motorene og stupte uti vannet, svømte litt og reiste videre mot Skagen i havblikk og kom frem til en fin solnedgang.

Våknet i Skagen til grått og overskyet vær, men gikk likevel ut til Grenen og vasset. Så butikker neste dag i grått vær og noe regn, men så kom sola ett par timer uanmeldt, så da leide vi sykler og syklet og badet.

Etter tre netter i Skagen og veldig mye forskjellige værvarsler valgte vi å reise tilbake til Lyskil siden det ble kortere overfart. Her bommet jeg med været og havnet inn i kraftig regnevær.

Jeg feiltolket regnværet lenger syd og at jeg ville mest sannsynlig bare få randsonen av nedbøren i den tiden vi var i Skagerak, men det viste seg å være lenger nord, så vi dro rett inn i den.
Ikke lett når Barentswatch, Windy og yr ikke viser det samme.

 Men tabben var egentlig at jeg ikke klarte å få justert radaren for støy/ regn. Jeg prøvde hardt, men fikk ikke til, og lar det seg gjøre når det regner så mye at det føles som man er under vann? Prøvde anti regn og gian og diverse, men ikke lett når man må holde seg fast.

Jeg valgte å sitte på flybrigen i badebukse og flytevest å speide etter andre båter i kraftig regn og dårlig sikt i ett par timer. Det viste seg å være riktig, siden jeg oppdaget et konteinerskip rett forut ganske nærme. Jeg hadde ikke oppdaget det så tidlig med å sitte inne.


 

 

7404892B-17CB-4576-B41E-B83576A8B468.jpeg

5A4D7E06-E438-456E-9754-937760E0C327.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...