Jump to content

Tabber og feil som du har begått foreløpig 2023 sesongen


MYVIVERA

Recommended Posts

MYVIVERA skrev 25 minutter siden:

Jeg valgte å sitte på flybrigen i badebukse og flytevest å speide etter andre båter i kraftig regn og dårlig sikt i ett par timer. Det viste seg å være riktig, siden jeg oppdaget et konteinerskip rett forut ganske nærme. Jeg hadde ikke oppdaget det så tidlig med å sitte inne.

 

Her kunne vel AIS vært til stor hjelp? Radar er kjekt å ha når man virkelig trenger det, men vanligvis er AIS langt mer nyttig å ha. Containerskipet hadde garantert vist på plotteren med AIS tilkoblet.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 7 minutter siden:

 

Her kunne vel AIS vært til stor hjelp? Radar er kjekt å ha når man virkelig trenger det, men vanligvis er AIS langt mer nyttig å ha. Containerskipet hadde garantert vist på plotteren med AIS tilkoblet.

Ja, elt einig i det. En AIS hadde gjort jobben her. Jeg prøvde marine traffic appen, men hadde ikke nett der ute.

Link to post
Share on other sites

Beviste for alle tilskuere i dag at seilingshøyde ved høyvann under brua i Strømsund ved Lyngør, er akkurat 4 cm mindre enn høyden av en ferielastet Nimbus 3003.

 

Får klare oss uten ankerlanterne resten av ferien 😬

 

En Windy 8600 MC går derimot fint under, og legger igjen lurespor på kartplotteren…

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 6 timer siden:

En Windy 8600 MC går derimot fint under, og legger igjen lurespor på kartplotteren…

 

Det er straffen for å flytte plotteren over i ny båt...:giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Olevine said:

Høyvann er ikke alltid det samme.

 

I Oslofjorden er også været ofte en større bidragsyter enn flo/fjære (lavere vannstand ved høytrykk enn lavtrykk - og høytrykk betyr jo ofte "godt vær").

 

(Passelig eksotisk å passere den engelske kanal.  Mange bøyehavner som er helt tørrlagt, hvor båtene bare står på tørr grunn på lavvann.  Flere havner som beskytter seg mot de største tidevannsvariasjonene ved å ha sluser som bare åpner seg på høyvann eller en terskel som bare kan passeres på høyvann.  Guernsey tok virkelig kaka, med en terskel på minus fire meter.  Med to meters dyptgående var den altså trygg å passere ved +6m tidevann ...)

Link to post
Share on other sites

Her er en slik havn:

Legg merke til porten midt i åpningen som stenges når det går mot fjære og åpnes igjen når høyvannet kommer over kanten. Da kan båtene gå inn og ut frem til den stenges igjen. På utsiden er det god anledning til å vaske båten under vannlinja. Seilbåtene som ligger på utsiden har som regel to kjøler (twin keel), så de står stabilt på sandbunnen.

DSC_0052.JPG

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte første båten tidvis til jobbpendling i Tromsø, og der er det stor forskjell mellom nippflo og springflo.

 

En gang jeg kom tilbake til båten etter endt kontordag var det så langt ned til den at det var umulig å hoppe.  Båten måtte først slepes til nærmeste leider.  Jeg hadde festet tampene i kryssholt på båten, men til land var det brukt pålestikk.  For å få flyttet båten måtte jeg altså enten ned til båten og løsne fortøyningen på båten (noe som var umulig før båten var blitt flyttet litt), eller jeg måtte åpne opp pålestikkene.  En av karakteristikkene til pålestikk er at de er enkle å åpne, selv etter å ha blitt utsatt for enorm belastning - men de er helt umulige å åpne opp mens de er under belastning, og tauene var rimelig stramme da båten lå så lavt.  Det endte opp med at jeg måtte kjøpe en kniv.

 

En annen gang på samme sted trodde jeg at jeg hadde lagt ut nok lengder med fortøyningstau - men det hadde jeg ikke, og fortøyningskryssholtet tålte ikke å holde deler av båtvekten - så da jeg kom tilbake til båten etter endt kontordag var fortøyningskryssholtet røsket ut av glassfiberen.

Link to post
Share on other sites

Erre mulig ... dette er pinlig å innrømme, men torsdag fikk jeg tau i propellen igjen.  Tabben denne gangen var å ikke ha god nok kontroll, god nok kommunikasjon eller tilstrekkelig med mannskap på dekk da vi forlot marinaen - antok at jeg skulle greie alt alene, så ble det litt kaos allikevel.

 

Lå i gjestehavn med "Mediterranean mooring", men denne gangen hadde jeg baugen inn mot brygga - i motsetning til de fleste andre båtene som har landgang mellom hekken og land.  Baugen var festet med to tau til land, ett av dem 16 meter langt.  En eller annen gang for mange år siden (etter et tilsvarende problem - da kom jeg meg inn til MIddagsbukta for seil, droppet anker, ringte redningsselskapet og ba dem komme neste dag, for da var det meldt solskinn - det var dog ikke helt etter planen min at Middagsbukta skulle fryse til ila natta) lovde jeg meg selv at jeg alltid skulle bruke tau mindre enn ti meter i baugen ved fortøyning, med mindre det var strengt nødvendig - bare i tilfelle jeg glemmer (ikke rekker over, ikke gidder) å rydde vekk fortøyningstauet og i tilfelle det havner i vannet, så vil det da ikke rekke helt bort til propellen, og i allefall ikke være såpass langt at det rekker å surre seg skikkelig rundt propellen.  Dette "løftet" hadde jeg visst greid å glemme av, jeg bare tok første og beste tilgjengelige tau da vi kom inn.

 

 Jeg antok at det skulle gå greit å komme seg ut av havna uten hjelp fra mannskap, men jeg undervurderte vinden og fikk det litt travelt med å dytte på nabobåten (fruen hjalp etterhvert til, men jeg skulle ha få aktivisert barna også, samt planlagt og gitt gode instruksjoner før jeg slapp fortøyningstauene).  Jeg antar at jeg fikk det for travelt til å tenke noe over fortøyningstauet, og at deler av det da ble liggende igjen i vannet.  Båtnaboene vinket til oss, jeg tenkte at de kanskje prøvde å varsle om noe, men det siste jeg så var én arm som så ut som at den viftet "farvel", så da konsentrerte jeg meg heller om å få løs fortøyningsline fra hekken og unngå å krasje med båtene på andre siden av havnebassenget.

 

Vi gikk veldig rolig ut av havna, men prioriteten var å få kontroll på jolla (som var festet sideveis til hekken med to tau for å unngå konflikter med naboene, og i tillegg en solid kjetting for å unngå tyveri - tabbe å ikke låse opp kjettingen før avreise om ikke annet), så det ble ikke noe tid til å rydde dekk eller ta inn fendere.  Vi kunne selvfølgelig ha gått litt i sirkler inne i havnebassenget og ryddet opp ting, men vi skulle bare et kort stykke avgårde for så å slippe anker, så det ble ikke ansett som særlig viktig.

 

Da vi hadde kommet oss et stykke vekk fra havna (heldigvis!  Tipper det var i underkant av en halv nautisk mil) så stoppet motoren, og jeg fikk meg nok et "facepalm moment".  Vi kunne kanskje droppet anker på stedet vi lå, men det var litt dypt.  På grunn av problemer med riggen var da eneste fremkomstmiddel en liten jibb som lå under dekk (kanskje ikke helt sant - vi har jo også en jolle med 20hk motor, kunne sikkert ha tauet moderskipet med den).  Jeg hadde gått ut av havna omtrent rett mot vinden, så jeg bekymret jeg for å blåse rett tilbake mot moloene rundt havnebassenget.  Det tok tid å få opp seilet, heldigvis førte strømmen og vinden oss i en litt mer gunstig retning enn hva jeg fryktet.  Så var vi plutselig veldig nært området der jeg ønsket å ankre opp og det i alt for god hastighet, og da var det å få ned seilet og ankeret ut omtrent samtidig.  Det ble litt rot med dét også, så da ankeret omsider satt var båten på feil side av de gule badebøyene (ankeret var på riktig side), og vi hadde en steinmur som jeg ikke hadde sett på kartet bak hekken.  Riktignok et godt stykke unna, men da jeg sloss med å få ned seilet og ut ankeret var det ganske skremmende å se at vi var på vei rett mot disse stenene som stakk opp fra vannet.

 

Dette var før solnedgang, men på grunn av kraftig vind og mye med bølger var det uaktuelt å prøve å gjøre noe med propellen torsdagen.

 

Jeg fikk forhalt båten tidlig neste morgen (fredag) ved å kjøre ut reserveanker med jolla, ta opp hovedanker, trekke meg et godt stykke unna badebøyene mot reserveankeret, sette hovedanker på nytt og så trekke opp reserveankeret, men vær og bølger var fortsatt for rufsete for å dykke og gjøre noe med propellen.  Lørdagen var det fortsatt mye bølger, men jeg gjorde noen dykk før solnedgang - fikk nesten fikset ting, men hetebølgen er over og på grunn av bølger og innstrømming av kaldt vann fra Atlanterhavet var sjøen veldig kald (og det var også vanskelig å få gjort noe pga sterk strøm), så jeg måtte opp av vannet og få på meg varme klær før jeg fikk orden på ting.  Søndagen var det ganske rolig og stille.  Jeg vurderte å benytte våtdrakten som jeg har brukt for lengre svømmeturer i Oslofjorden vinterstid, men det ble med sommervåtdrakten (halvdrakt fra Europris elns), samt hette og sokker av neopren.  Sokkene var antageligvis gull verd - for å få løs tau som satt godt, jeg kunne med letthet og uten å bekymre meg for skarpe kanter plante foten på propellen samtidig som jeg dro så godt jeg kunne, tok kun kort tid før tauet var berget.  Litt oppfliset rundt kantene der det hadde satt seg fast, men det kan sikkert brukes noen år til som fortøyningstau.

 

(Et annet læringsmoment er å prøve å involvere fruen litt mer - det var alt annet enn opplagt for henne hvordan hun skulle hjelpe til da vi forlot havna, da seilet plutselig skulle opp, samt da seilet raskt skulle ned).

Link to post
Share on other sites

Fool me once, shame on you! Fool me twice, shame on me. Gå på grunn tre ganger på fire uker!!!!!

Da bør man vel helst holde kjeft!😂😂😂

Men på mandag blir det nye skruer og kun dype dybder!😁😁

Kanskje!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Idiotfeil: Våre medeiere har overtatt båten og har startet sin båtferie, men nøklene for å få låst opp påhengeren så den kan løftes ned fra pushpiten er hjemme hos oss. Kona pakket de med seg uten å spørre meg da vi avsluttet ferien, så nå får ikke de andre brukt påhengeren. De har kommet såpass langt nedover at jeg ikke kan svippe ned med nøklene...  :headbang:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 5 timer siden:

Idiotfeil: Våre medeiere har overtatt båten og har startet sin båtferie, men nøklene for å få låst opp påhengeren så den kan løftes ned fra pushpiten er hjemme hos oss. Kona pakket de med seg uten å spørre meg da vi avsluttet ferien, så nå får ikke de andre brukt påhengeren. De har kommet såpass langt nedover at jeg ikke kan svippe ned med nøklene...  :headbang:

Er vel kanskje en boltesaks ombord eller i en annen seilbåt. Er hengelås koster jo ikke allverdens når man blir lei av å ro…

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 5 timer siden:

Idiotfeil: Våre medeiere har overtatt båten og har startet sin båtferie, men nøklene for å få låst opp påhengeren så den kan løftes ned fra pushpiten er hjemme hos oss. Kona pakket de med seg uten å spørre meg da vi avsluttet ferien, så nå får ikke de andre brukt påhengeren. De har kommet såpass langt nedover at jeg ikke kan svippe ned med nøklene...  :headbang:

 

Et par fastnøkler har de gjerne ombord?

 

 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 7 timer siden:

Idiotfeil: Våre medeiere har overtatt båten og har startet sin båtferie, men nøklene for å få låst opp påhengeren så den kan løftes ned fra pushpiten er hjemme hos oss. Kona pakket de med seg uten å spørre meg da vi avsluttet ferien, så nå får ikke de andre brukt påhengeren. De har kommet såpass langt nedover at jeg ikke kan svippe ned med nøklene...  :headbang:

Hvor er nedover? Og hvor er nøklene? Jeg skal til Froland i morgen og hente skruer! Kan ta med nøkler @Popeye70

tobixen skrev for 6 timer siden:

 

Takk - da føltes det ikke lengre så ille å få tau i propellen to ganger ila én uke :)

😁😁 Og ferien er ikke over enda!😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Renzir skrev for 2 timer siden:

Er vel kanskje en boltesaks ombord eller i en annen seilbåt. Er hengelås koster jo ikke allverdens når man blir lei av å ro…


Det er ikke snakk om en hengelås, men en slik sak fra Biltema:

IMG_2826.jpeg.20c8ae6faf359633293796db3a1be8ed.jpeg

 

Jeg tipper den kan brekkes opp på en eller annen måte (sterk skrutrekker inn i en eller annen sprekk og så brekke ivei), men da risikerer man å ødelegge både hendlene og gjengene på skruene som fester motoren på båten eller pushpiten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 4 timer siden:


Det er ikke snakk om en hengelås, men en slik sak fra Biltema:

IMG_2826.jpeg.20c8ae6faf359633293796db3a1be8ed.jpeg

 

Jeg tipper den kan brekkes opp på en eller annen måte (sterk skrutrekker inn i en eller annen sprekk og så brekke ivei), men da risikerer man å ødelegge både hendlene og gjengene på skruene som fester motoren på båten eller pushpiten.

Hm, ja ødelegger man enda mer så blir jo det også en tabbe ;-)

Link to post
Share on other sites

(Går)dagens tabbe: ikke sjekke værmeldingen. To dager med rolig vær, og man tenker plutselig ikke over at det kan være røft når man ligger ubeskyttet for anker i Middelhavet. 

 

Jolla var låst til davider med kjetting. Denne løsningen tåler ikke så mye bølger, david'eren er underdimensjonert. Så var den ellers festet til akterankertauet, på en slik måte at det var et par meters avstand mellom moderskipet og jolla. Jolla ble i tillegg liggende delvis under ankertauet. Grei løsning ved godt vær, men under mye bølger fungerer det dårlig.

 

Jeg kom meg etterhvert opp av senga for å prøve å få gjort noe. Første arbeidsoppgave var å rydde porselen fra bord. Merkelig, jeg mener bestemt at det også var det siste jeg gjorde før jeg la meg. Bare flaks at ingenting hadde gått i dørken ila natta.

 

Etter å ha låst opp kjettingen, som jeg bare kastet i vannet da det var mye rykk på den, så oppdaget jeg at tampen jeg hadde i båten til jolla bare var festet i et lite øye på babord side av jolla. Ankertauet var også så stramt at det var uråd å trekke det nærmere.

 

Etter en halvtimes jobbing og litt akrobatikk kom jeg meg endelig opp i jolla og kunne løsne den fra ankertauet.  Men akk - det var ikke enkelt, det var kraftige rykk, umulig å jobbe med å få opp knuta på ankertauet. Løsningen var enten å få tak i en kniv, eller å løsne litt på tauet som festet jolla til moderskipet, det ville både redusere rykkingen og få knuta posisjonert bedre. Begge deler forutsatte at jeg kom meg tilbake til moderskipet. Siden jeg hadde jobbet så mye med å komme meg ombord i jolla var det lite fristende.

 

Bølgene ble bare værre, og sjøsprøyt skyllet over meg og jolla mens jeg satt der. Ting ville vært så mye enklere med litt hjelp, så jeg prøvde å banke i skutesiden og rope på hjelp. Ikke fikk jeg til å banke hardt, og ikke hadde jeg energi til å brøle høyt, og fruen sov godt. Fikk omsider fikset ting uten hjelp.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 16.7.2023 at 21.01:

Etter mye om og med gav jeg opp og fant frem en kniv.  Etter et par dykk gav jeg opp med kniven, og fant en hendig stikksag.

 

Jeg har vært under båten noen ganger og skåret tau . . . Også i november og høy sjø ..

Jeg bruker skarp brødkniv  . . Skal vurdere å anskaffe stikksag til formålet.

 

Her er et bilde fra siste opplevelse. Denne gangen var det styrmannen som skar tau. Dette var en trosse av flytetau som vi fikk i propellen sist lørdag. Det var i Hankøsundet, nær fatlandssiden. Trossa hang opp fra en punktert blåse på bunnen, som igjen hang på en solid moring. Noen har tydeligvis skaået av trossa en gang før. Nå ligger blåse og moring igjen på bunnen og trossa i en søppelcontainer. Jeg har posisjonen hvis noen skulle føle ansvar for å rydde opp på bunnen . . .

IMG_0845.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Å få eget tau i propellen er en tabbe, å få andres tau i propellen er ikke nødvendigvis en tabbe. Jeg tror faktisk aldri jeg har opplevd å få fiskeutstyr e.l. i propellen. Ok, minnes en veldig sint mann som fisket med stang ved et havneinnløpet i Calais, men det snøret var nok så tynt og glatt at det aldri satte seg skikkelig fast i propellen. Jeg fant det i allefall ikke da båten ble tatt opp på land noen måneder senere. Jeg kunne kanskje tatt mer hensyn, men det kunne da fiskerene også. Jeg var stresset fordi vi fikk beskjed på radioen om å komme fort inn og holde oss til styrbord, i tillegg kom det plutselig båter i mot. Og midt oppi dette så jeg folk med stang mange meter over oss som tilsynelatende siktet på båten vår.

Link to post
Share on other sites

Tilsvarende ... det var i fjor, den jolla hadde hjul, men bare årer.  Den engelske kanal, en sandstrand i Frankrike.  Første tabbe var å ikke huske/sjekke tidevannet, jeg trodde det var på vei opp men det var på topp - så jeg trakk jo jolla langt oppover da jeg ankom, og måtte slepe den veldig langt tilbake til sjøen.  Hjulene hjalp ikke noe særlig i sanda.  Da jeg kom til sjøen var det bølger, så da fikk jeg en god del vann ombord i båten før jeg endelig greide å få kontroll på jolla.  Og bunnpluggen var åpen.  Siden det allerede var vann i båten tok det lang tid før jeg oppfattet at det bare ble mer og mer vann i båten.  Det ble en ganske så tung rotur på meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...