Jump to content

Tabber og feil som du har begått foreløpig 2023 sesongen


MYVIVERA

Recommended Posts

Ikke mulig å dykke?

 

Jeg mistet alle bankkortene, førerkort og nyervervet nasjonalt ID-kort i Świnoujście (Swinemünde). (ID-kortet hadde omtrent kostet meg blod og svette ... dette var i beste post-covid-restriksjoner-tid, med enorm pågang på alle passkontor i landet og leveranseproblemer både på pass og ID-kort).  Heldigvis hadde jeg fortsatt mobil og kontanter da.  Jeg har en strategi på at jeg alltid skal ha ekstra betalingskort liggende et annet sted, men husker ikke helt hva som gikk galt denne gangen, kanskje det lå hjemme i Oslo.

 

I Skandinavia er de-factostandarden i gjestehavner nå blitt at man har en betalingsautomat som bare tar kredittkort.  Er det en nogenlunde moderne automat så kan den ta RFID, og man kan benytte betalingskort lagret på mobilen (det hadde jeg dessverre ikke satt opp da kortmappen gikk tapt).  Jeg er imidlertid forbauset over at på ferden fra Swinemünde og til Middelhavet, så har vi bare besøkt én gjestehavn hvor det ikke var mulig å betale kontant - og det var i Gedster, eneste havnestopp i Danmark.  Mange steder i Tyskland og Nederland sverger de fortsatt til å ta i mot betaling gjennom konvolutt med kontanter - og ofte er beløpene av type 23.45 EUR i stedet for f.eks. 20 EUR.

 

Fra Biscayabukta dro jeg hjem til Norge en tur - via tog til Paris.  Oppdaget underveis at jeg hadde glemt passet mitt på båten!  Jeg hadde en fotokopi på mobilen, men det er jo ikke helt det samme.  Jeg ble nektet boarding på flyet jeg hadde bestilt billetter til.  Kom meg omsider med en Norwegian-avgang senere på kvelden - der var det også sjekk av ID, betjeningen i gate'n prøvde å ringe en overordnet, kom ikke igjennom, men tok en skjønnsvurdering på at jeg sikkert hadde et stort behov for å komme meg hjem.

 

Hjemme lå det en stor konvolutt fra politikontoret på Grønland (Oslo).  Kortmappa mi hadde blitt funnet, og gjennom mange omveier hadde den funnet veien frem til postkassen min.  Alle kredittkortene var der - båtførerprøven også - men ID-kort og førerkort manglet!  Etter å ha lest alle følgebrevene fant jeg ut at førerkortet var blitt sendt til Risløkka, og ID-kort til passkontoret på Grønland.  Etter å ha brukt timesvis på køsitting på Grønland fikk jeg vite at de "rutinemessig makulerer ID-kort som kommer inn"!  (men førerkortet fikk jeg tilbake etter et besøk på Risløkka).

Link to post
Share on other sites

Ganske fersk rundt her, men får vel hive meg på. Hadde tydeligvis ikke klart å sette lokket på oljepåfyllinga skikkelig på sist jeg fylte (jobber med å identifisere en oljelekkasje, så skjer titt og ofte), så da vi kom ut på Svenner i ettermiddag var det et mindre ønsket syn nedi motorrommet. Påfyllingslokket hadde heldigvis ikke stukket langt, men kammen hadde sørget for å kaste en halv liter olje i alle retninger. Pølsefingre, pokker!

Link to post
Share on other sites

Klarte kunststykket å gå tom for diesel på vei fra Bolærne på søndag 🤪 

Jeg visste at jeg hadde lite diesel og hadde planlagt tanking på vei hjem. Har ikke tankmåler, men har gjennomsiktig rør utenpå begge tankene. «Problemet» er  at det går på 100 liter på tankene før det vises i røret. Istedenfor å peile med en stokk, regnet jeg gangtimer x forbruk, og trodde jeg var godt innenfor å kjøre en time til…… Den timen varte bare 20 minutter, og rett nord for Mellom-Bolæren var det stopp på begge maskiner. Heldigvis blikk stille hav og ikke et vindpust, så det var ikke noe stress å vente en halvtime på RS. Fikk slep til Jarlsø,  og fylte på godt med diesel. Lufting av 4 CAV-filtre og 2 høytrykkspumper senere startet motorene opp med en gang.

Tenker det blir peiling av tankene neste gang jeg er i tvil…..:…..

IMG_3610.jpeg.e05279a7a7cabcd646941884b3a42fc2.jpeg

Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, Faxen said:

Mulig du burde investere i tankmåler?

 

Jeg tenkte det samme.

 

Jeg har forøvrig heller ikke fungerende tankmåler, men jeg har to separate tanker (og to separate racor-filter).  Når jeg hører den etterhvert velkjente, men alltid like overraskende lyden av motor som sliter med drivstofftilførselen, så har jeg god trening i å hoppe inn i kabinen og raskt skifte.  Som regel går det greit uten noe behov for å "lufte".  Deretter åpner jeg en kran for å koble tankene sammen og lar den stå åpen en stund - da vet jeg at jeg igjen har ca like mye diesel på hver tank, og at jeg har ca halvparten så mye diesel igjen som sist jeg "balanserte" tankene.  Hm, kanskje jeg burde investere i en tankmåler.

 

Jeg har aldri hatt drivstoffmåler i noen av båtene mine.  Her er noen av (nesten-)tomt-for-diesel-tabbene opp gjennom historien:

 

Aller første båt jeg hadde, henteturen, helt vindstille.  Vi trodde vi hadde nok diesel til å kjøre båten helt hjem, og vi antok også at vi ville få mulighet til å seile store deler av turen, men akk.  Vi gikk tom for diesel like ved et sjømerke - ved å vrikke rorkulten frem og tilbake som en gal greide vi å få akkurat nok fart til at vi fikk fortøyd på sjømerket (nei - slikt skal man ikke gjøre, jeg vet det - jeg visste det ikke da).  Vi hadde en reservekanne med diesel, men motoren måtte jo luftes.  Vi leste instruksjonsmanualer til motoren.  Manualene ble fort slitne når vi prøvde å bla og lese med etterhvert ganske skitne fingre.  På denne motoren var det to "blødepunkter" som måtte skrus opp, deretter måtte det pumpes på en hendel til det sprutet opp diesel.  Denne båten var ganske liten, og motoren stod mer eller mindre i salongen bak et motordeksel. Vi greide jo ikke å unngå at det ble dieselsøl.  Jeg tror det var to lag med gulvbelegg i båten, nederst var det et lag med kork, dette absorberte jo fint dieselen. Nå som jeg er i Middelhavet er det ikke så nøye - dieselen fordunster fort - men dette var i Tromsø, så det stinket fortsatt diesel mange år etter denne insidenten.

 

Neste båt, gikk tom for diesel i Svelviksstrømmen.  Her er det veldig trangt om plassen, og vi hadde motvind.  Det var ikke rulleseil på genoaen, men å heise opp storseilet var en relativt enkel operasjon.  Uheldigvis fikk jeg ikke tilstrekkelig styring på båten med bare storseil oppe, så alt vi greide å få til var å få snudd nitti grader mot babord, med retning mot en steinfylling.  Godt at båten var liten, og flaks at jeg tilfeldigvis hadde en baugstige stående i baugen - jeg sprang frem, klatret raskt ned stigen og gav et velrettet spark til steinfyllingen på babord side, det var tilstrekkelig til at vi fikk snudd båten.

 

Samme båt, en gang visste vi at vi var i ferd med å gå tom for diesel.  Jeg leste havneguiden opp-ned, så vi seilte inn i en trang uthavn, brølte til folk på land om de visste av et sted det gikk an å fylle, og seilte ut igjen.  Pinlig å komme til et slikt sted og tro at det skulle være mulig å fylle diesel!

 

Kiel-kanalen i nåværende båt.  Der er det ikke lov å seile, selv om man har medvind.  Vi trodde det skulle være mulig å fylle i Brunsbuttel, men akk ... nei.  Vi var til og med innom en industriell fyllingsstasjon ment for bruk av skikkelig store skip, uten noe hell der.  Halvveis i kanalen finner man den lille byen Rendsburg.  Der var det heldigvis mulig å fylle.  Det kan ikke ha vært mange dråper igjen på tanken da vi kom dit ...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg ankom en trang ankringsplass i går like før solnedgang (Cala Teulera, Mehon, Menorka), fant meg en plass jeg var rimelig fornøyd med.  Sent på kvelden kom det inn en litt større skute, de veivet rundt med en lommelykt mens de vurderte hvor de skulle ankre opp.  "Skal vi se, der ligger det en båt, der ligger det en båt, der ligger det en båt ... og ... ja, der ligger det fortsatt en båt".  Det er greit å gjøre slikt dersom det ikke er folk i båtene, men jeg opplevde den stadige blinkingen inn vinduene mine som et forsøk på å få oppmerksomhet, og måtte selvfølgelig slippe det jeg hadde i hendene og komme meg ut i cockpit.  Fysjom!  De ankret opp litt for nært grunna, og i dag morges stod de fast i gjørma.  Til pass for dem, tenkte jeg først, etterfulgt av: "la meg komme meg ut i jolla og tilby dem trekkkraft fra toppen av masta" - men før jeg rakk å komme meg så langt hadde de greid å kjøre seg ut av gjørma for egen maskin.

 

Men så var det min tur til å gjøre tabber.  Jeg kom til moderskipet med mye stash i jolla, festet jolla på en eller annen midlertidig måte både i baugen og hekken slik at den ble liggende sidelengs ved badeplattformen og dermed enklere å tømme.  Ganske mange timer senere var jeg ute i cockpit en tur, la merke til at noen av de nyinnkjøpte lensepumpene lå veldig nært hekken, plukket de opp og la dem lengre inn i cockpit.  Så sier det "plupp!" og jeg ser tampen til flytetauet til jolla lande i vannet.   Flytetauet er tilsynelatende ikke festet noe sted i moderskipet.  Det kunne vært en ganske stor tabbe, og makan til flaks at jeg stod like ved da jolla holdt på å forlate moderskipet, slik at jeg kunne fiske opp tauet fra vannet.  (og flaks at jolla ikke dro med seg noe nyinnkjøpt utstyr på sin ferd).

 

Jeg trodde jeg hadde funnet meg en fin plass i går kveld, men etterhvert som vinden dreide ble jeg liggende etterhvert tilnærmet rett forran og ubehagelig nært en katamaran.  Jeg trakk inn noe ankertau for å få tilstrekkelig med sikkerhetsmarginer, men regnet ut at jeg hadde mindre enn 3x ute, så da var det bare å flytte på seg.  Tre andre nære båter hadde forlatt, så jeg hadde svært god plass til å forflytte meg.  Tok opp anker, kjørte litt forover og bittelitt mot babord, droppet anker igjen, kjørte inn ankeret ... og havnet tilbake igjen på eksakt samme sted!  Slikt er litt pinlig når man er på et sted med så mange øyner rettet mot en.  Nå, jeg er på eksakt samme sted, men jeg vet at sikkerhetsmarginene er på min side og jeg har mer tau ute til ankeret nå, så da går det bra.  Med vindskifte ila natta regner jeg med at jeg ikke er ubehagelig nært naboen i morgen tidlig.  Men da har jeg sikkert fått meg en ny nabo som er ubehagelig nært ...

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde den glupe idé å ta vedlikehold på det elektriske toalettet nå mens jeg er alene ombord og mens det enda virker - i stedet for å måtte gjøre nødvedlikehold når det ikke virker, mens det er dritt i doskåla, og mens det er en lang kø med familiemedlemmer som trenger å gjøre "nummer to".  Det er en drittjobb som jeg har gruet meg til lenge og utsatt i det lengste.

 

For å få løsnet opp delene som skal vedlikeholdes må man holde fast en mutter på den ene siden av pumpa, og skru på akselen på den andre siden av pumpa.  Hvorfor styre og streve med den mutteren, når man like godt bare kan gripe tak i impellerbladet med en tang?  Det ville fungert veldig fint om impelleren hadde vært av solid rustfritt stål, men på "quiet flush"-serien til Jabsco er den tilsynelatende laget av noe kjeramisk stoff - den gikk i allefall fort i stykker, så ... oups, nå er jeg uten dass og i morgen kommer det gjester.

 

Sist jeg bestilte reservedeler fra Jabsco var leveringen lynkjapp (bestilt sent kveld 30. april, kom til døra mi 2. mai ... er 1. mai en vanlig arbeidsdag i UK? ... så greide jeg å glemme ryggsekken på lokaltoget mellom Lillestrøm og Spikkestad, hittegodsavdelingen på NSB brukte to uker på å transportere ryggsekken til hittegodskontoret på Oslo S), så jeg håpet på å få ting levert hit til Menorka før jeg reiser til Sardinia.  Men akk, toalettet mitt er "obsoleted" og impelleren er "out of stock", jeg kunne bestille hele pumpa for 3500 kroner elns.  Impelleren kan heldigvis kjøpes løst fra diverse andre butikker.  Shipping-adresse er også et vanskelig spørsmål, "poste restante" forutsetter vel at ting sendes som "vanlig post" og ikke gjennom et kurerbyrå.  Et kjapt google-søk antyder at for å sende ting til Poste Restante i Italia så må avsender betale ekstra i porto - det fungerer trolig dårlig i nettbutikker som kalkulerer shipping-kostnader.

 

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, J-Å said:

Du finner vel et PortaPotti lokalt?

 

Menorka er ikke det beste stedet å lete etter noe som helst - men jeg ligger nært Mahon nå, så det er kanskje noe å vurdere.

 

Jeg har to dass, men det andre har ikke noe septiktank.  Det er ikke noe problem mens vi seiler, men dersom det skulle oppstå noen "større behov" mens vi ligger for anker (og særlig på en trang og beskyttet ankringsplass) så sliter vi.

 

Kanskje et alternativ til portapotti kunne være å prøve å installere noe slags form for "nødseptiktank" på aktertoalettet.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er noe å vurdere.  Det blir mye styr, vi har hatt noe lekkasjer på eltoalettet, skruene som fester det til dørken er derfor nærmest totalt bortrustet.  De var jo også skjult med noe plastdekorasjon, så tok lang tid før jeg oppdaget dét.  Noen i Jabsco har fått det for seg at flatsporskruer er det omtrent eneste saliggjørende ... du skal tro jeg bannet mye i går, det hadde vært veldig greit med skruer med både sekskanthode og et fornuftig spor (torx, umbrako eller pz) når man skal få løs skruer som er passelig utilgjengelig nært dørk og vegger i toalettrommet.  Et sekskanthode hadde kanskje også gjort det mulig å få skrudd løs disse ekstremt rustne skruene.

 

Gjesten (mitt nye mannskap de neste ukene) er én mann, så det er mulig vi klarer oss frem til vi har fått tak i reservedel.  Han er i London nå, så mulig han greier å få tak i en impeller før han reiser til Menorka.

 

Jeg har også reservepumpe til det manuelle toalettet, men det passer selvfølgelig ikke til det elektriske toalettet ... men det kunne kanskje vært mulig å fjerne impelleren, la kvernhjulet stå, og rigge til noe løsning med en ekstern generisk pumpe, jeg har et par pumper liggende i reserve.  Med siste forsendelse kom det med en manuell fotpumpe som jeg tenkte å bruke ifbm manuell "finlensing", den kan kanskje brukes på oppkvernet kloakk.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde på lista å ta litt vedlikehold på det manuelle toalettet også, skru det opp og prøve å få løsnet urinsten fra pumpedelene - men det lar jeg ligge inntil videre, ville være en generaltabbe hvis ett eller annet gikk galt slik at jeg ikke fikk montert det skikkelig igjen nå mens det elektriske toalettet er i ustand :-)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er jo opprinnelig motorbåtkaptein, men da vi lå på Hvasser (Krukehavn) på utsiden av brygga i frisk vind fra SV i seilbåten vår, så skulle jeg hjelpe en seilbåt inn bak oss.

 

Tauet kastes iland fra baugen av fruen, og jeg tjorer det fast slik at seilbåten stopper, med null manøvreringsevne igjen for kapteinen, så de flyter bare ut igjen. Han hadde jo tenkt til å svinge rompa pent inn imens jeg hold tauet fra bauen.

 

Jaja. Etterpå fikk de venner på besøk, og da forklarte han med ganske høy stemme hvorfor han måtte legge til to ganger. Det var nok for at jeg skulle høre det.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 12 timer siden:

Jeg er jo opprinnelig motorbåtkaptein, men da vi lå på Hvasser (Krukehavn) på utsiden av brygga i frisk vind fra SV i seilbåten vår, så skulle jeg hjelpe en seilbåt inn bak oss.

 

Tauet kastes iland fra baugen av fruen, og jeg tjorer det fast slik at seilbåten stopper, med null manøvreringsevne igjen for kapteinen, så de flyter bare ut igjen. Han hadde jo tenkt til å svinge rompa pent inn imens jeg hold tauet fra bauen.

 

Jaja. Etterpå fikk de venner på besøk, og da forklarte han med ganske høy stemme hvorfor han måtte legge til to ganger. Det var nok for at jeg skulle høre det.

Du er ikke den eneste som har gjort det slik. Her ombord har fruen forbud mot å kaste tauet til hjelpsomme folk på land før jeg gir beskjed. Spesielt ved longside tillegning med gamlebåten uten truster. Men å snakke stygt om noen som har evt hjulpet feil, hører ingensteds hjemme. 

Link to post
Share on other sites

Jeg må stadig huske på å be mannskap og familie om å gi tauet i hekken til hjelpsomme folk før tauet i baugen kastes på land.  Så lenge det ikke er relativt kraftig motvind eller relativt kraftig fralandsvind, så greier jeg alltids å presse baugen mot brygga vha motorkraft om jeg bare har et tau fra hekken festet til brygga.

 

Jeg har sett større motordrevne båter legge seg inntil ved å kjøre forover på baugspring med roret helt over.  Jeg har sett en liten skoleseilbåt i Polen som øvde på dette gang på gang og lærte det bort til ungdommen: kulefender langs baugen, baugspring festes i brygga, roret legges helt over, stramme opp baugspringet, og kjøre motor til hekken legger seg fint inn til brygga.  Jeg har hatt folk på land rope til meg at det er slik jeg skal gjøre det.  Men DET FUNGERER IKKE SLIK PÅ MIN BÅT!  Lang avstand fra propell til ror, og smal baug sammenlignet med hekken.  Når baugtrossa strammer seg opp, så forflytter baugen seg mot brygga - da vil nødvendigvis hekken forflytte seg fra brygga.  Dersom jeg da ikke har tau fra hekken til land, så har jeg null kontroll.

 

Så hender det at jeg henger der på aktertrossa, og hjelpsomme folk tar i mot baugtrossa - for så å feste den så stramt det bare går inntil brygga.  Da presses baugen mot brygga - og hva skjer med hekken?  Jo, den ligger da milevis unna brygga.  Tidvis har  jeg ikke lagt merke til at hjelpsomme folk har strammet baugtrossa, så jeg prøver da febrilsk å stramme opp akterspringet for å få hekken nærmere land før jeg oppdager at baugtrossa ligger alt for stramt.

 

Andre ting hjelpsomme hender ofte gjør er å ta tauet rett ned fra kryssholtet på båten og til nærmeste festepunkt på brygga.  Det fungerer fint så lenge vannet er blikk stille ... men med en gang noen så mye som svømmer forbi båten vil hekkbølgene føre til voldsomme rykk.

 

Noen hjelpsomme sjeler insisterer på at tauet skal tilbake i retur.  Greit nok dersom man er forberedt på det, men dersom man er alene og helst skulle ha slengt tau både fra hekken og baugen på en gang, så er det fordelaktig at vedkomne bare fester tauet så raskt som mulig.

 

Andre hjelpsomme sjeler tar i mot aktertrossa, men i stedet for å feste det til et punkt bakenfor skuta blir det festet som et spring.  Da er det ikke mye hjelp i dét.  Bakker jeg med akterspring, så vil jo baugen fjerne seg fra kaia.

 

Tidvis er det veldig fint at noen springer å hjelper til.  Det gir jo også en god start på naboskapet.  Tidvis ønsker man seg derimot at det ikke var noen hjelpende hender.  Hvorfor er folk som tar i mot trossa så forbanna dårlig på å lese tankene mine?

 

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke så galt at det ikke er godt for noe. Neste gang blir jeg en bedre hjelper på brygga. Før han snakket høyt om dette, så hadde jeg skjønt det selv, siden jeg tenkte på hvorfor det ikke gikk som smurt.

 

Hadde det skjedd med en motorbåt, så hadde han jo bare vridd over til babord og kjørt hekken pent inn.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Bare en feil i år: Satt ut båten. 
 

Nyfødt fokkeslask i huset og hun har funnet ut at hun skal sove kjempegodt hjemme (halleluja!), men nekter å sove andre steder. Vi foreldre fant ut at det var mye viktigere å få sove og hvile enn å dra på seiltur (eller reise noe som helst sted.)


Så vi ble hjemme og Havelle ble havneseiler, men har tilgode å møte noen som har barn som ikke forstår oss når vi forteller at det sto mellom null søvn og opp mot 10 timers sammenhengende søvn…

 

Skulle til å skylde på været, men tror heller jeg sier at det dårligere været har bidratt til at vi har bedre samvittighet for å holde båsen i år.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...