Jump to content

Tabber og feil som du har begått foreløpig 2023 sesongen


MYVIVERA

Recommended Posts

tobixen skrev for 12 timer siden:

Jeg har sett større motordrevne båter legge seg inntil ved å kjøre forover på baugspring med roret helt over.  Jeg har sett en liten skoleseilbåt i Polen som øvde på dette gang på gang og lærte det bort til ungdommen: kulefender langs baugen, baugspring festes i brygga, roret legges helt over, stramme opp baugspringet, og kjøre motor til hekken legger seg fint inn til brygga. 

 

Dette var jo standardmetoden for de gamle rutebåtene, før baugthrusterenes tid. Et lite vektordiagram er nyttig, hvis man skal forstå hvordan dette fungerer på forskjellige båter. Selv bruker jeg den metoden for å komme ut fra bryggen i pålandsvind. Helst med springen festet slik at den løsner av seg selv når jeg bakker. På de gamle rutebåtkaiene var det som regel slik. Springen lå med en løkke  i en åpen krok.

 

Etter fartstid ombord på en 50-foter uten baugthruster, sverger jeg til en kort midlertidig midtskipsfortøyning først, når jeg er alene. Så ligger baugtamp og aktertamp klar med endene midtskips, slik at jeg når disse fra brygga.

Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker etter, så gjorde jeg også en tabbe på båtturen i sommer. Tabben hadde ikke noe med båten å gjøre, men vi var jo på båttur så da ....

Vi hadde fortøyd på flytebrygga ved Oddensenteret i Grimstad (for de som er lokalkjente), og spaserte en tur opp i byen. Der kom vi på at det holdt på å gå tomt for rødt i 3-literen i båten, så det passet å stikke innom byens monopol og kjøpe en ny.

Deretter gikk vi ned til bryggene og satte oss på en benk der. Og det var da jeg gjorde tabben: posen med en 3-liters nyinnkjøpt kartong med rødt ble satt under benken mens hunden la seg i skyggen ved siden av. 

Etter en stund ruslet vi langs bryggene tilbake til båten, handlet litt på Odden og spiste noe. Så spør kona meg om jeg la vinkartongen på plass.

Vinkartongen?

???????

 

Jeg kunne ikke huske noe om hva jeg gjorde med den, og etter noen sekunders hektisk tankevirksomhet kom jeg til at den nok var blitt stående igjen under benken der vi satt for en liten time siden. Jeg på land, og med raske målrettede skritt ble kursen satt mot den berømte benken. 

Og hva får jeg se der? En pose med den savnede kartongen i, nøyaktig der jeg hadde plassert den.

Tabben fikk altså ingen økonomiske konsekvenser. Og vi fant ut at i Grimstad kan vin få stå i fred under benker nede ved bryggene. I alle fall når den er plassert i en polpose og området er fullt av folk. 

 

 

Link to post
Share on other sites

On 10/8/2023 at 9:10 AM, J-Å said:

Et lite vektordiagram er nyttig, hvis man skal forstå hvordan dette fungerer på forskjellige båter.

 

Det har du nok rett i - uten at jeg helt har kapasitet til å tegne noe ned på papiret nå.  Jeg har bilder i hodet ...

 

Her er to ekstremiteter:

 

1) Båten ser ut som en melkekartong, rektangulær med en liten, skarp baug fremst.  Festet til baugtrosse/baugspring ligger på siden av båten, litt bak den skarpe baugen.  Båten har enten dreibar motor, eller ror festet like bak propellen, slik at motorkraften til en viss grad kan styres.

 

2) Båten er avrundet i formene, har ingen rette overflater, den er bredest midtskips, deretter smalner skroget gradvis inn, det er ikke noe veldig klart skille mellom hva som er "baug" og hva som ikke er det.  Baugtrosse/baugspring er festet helt forrest, på selve baugen av skipet.  Propellen ligger langt unna roret, slik at nesten all kraft fra motor dytter båten i den retningen båten står, uansett hvilken vei man snurrer roret.

 

Gitt at båten er festet med babord baugspring, at man kjører båten forover med motoren og med fullt rorutslag mot styrbord - i begge tilfellene vil kreftene jobbe for at festepunktet til baugspringet vil komme så nært kaia som mulig.  I tilfelle 1 vil båten legge seg fint med hele bredsida mot kai.  I tilfelle 2 vil hekken skyves langt unna brygga.

 

Jeg har også kryssholt omtrent midtskips.  Det skal i mitt hode i teorien da gå an å feste et tau midtskips til kaia, og så skal båten kunne legge seg fint inntil kaia enten man har motoren i forovergir eller i bakk.  I praksis fungerer det dårlig i mitt tilfelle, særlig ved bruk av et langt tau - det skyldes vel at båten er såpass rund i kantene.  Med  et relativt kort tau fra festepunktet midtskips og til kaia kan man alltids berge situasjonen såpass at man kan få festet flere tau uten noen pinlige situasjoner.  Hvis jeg er i tvil på om jeg kan få kontroll på situasjonen vha et tau fra hekken, så kaster jeg i land en tamp fra midtskips.  (Bortsett fra dersom jeg har skarp motvind, da fester jeg baugen først og satser på at jeg bare kan henge etter vinden frem til hekken også er sikret).

 

For mange år siden var anbefalingen min å legge tau fra både hekken og baugen klart til midtskips, hoppe i land med begge tauene og så raskt sørge for å få begge festet til ulike festepunkter på bryggen.  Fungerte som regel fint for meg med en mye lettere båt enn hva jeg har i dag, men tror jeg har gått bort fra denne anbefalingen uansett :-)

Link to post
Share on other sites

(Angående toalettsituasjonen ... med værmeldingen slik den er nå, ser det best ut å dra herfra mot slutten av uka, så har vi fått bestilt reservedel til dassen til et hentepunkt relativt nær der vi ligger nå med ekspresslevering.  I mellomtiden ... vel, et par landturer hvor vi har sørget for å grave ned skiten eller gjemme den under stener, to museumsbesøk, nå har vi også funnet et offentlig toalett som er åpent fra 17-21 på hverdager ... så går det selvfølgelig også an å besøke kaféer/barer/resturanter ... vi klarer oss uten "shit and carry" eller uten store midlertidige inngrep i infrastrukturen ombord).

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 11 minutter siden:

Med  et relativt kort tau fra festepunktet midtskips og til kaia kan man alltids berge situasjonen såpass at man kan få festet flere tau uten noen pinlige situasjoner.  Hvis jeg er i tvil på om jeg kan få kontroll på situasjonen vha et tau fra hekken, så kaster jeg i land en tamp fra midtskips.

 

Dette er min plan B ved fralandsvind ("frabryggevind"). Skli inntil og få en tamp i land fra midt på båten, så blir vi i hvert fall ikke hengene 90 grader på brygga med kun baug eller akterende inn mot brygga. Selv om båten er rimelig buet i hele lengderetningen vil en tamp fra midten sørge for at vi ligger "sådär" inntil flere tamper er på plass og vi har kontroll.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har gått litt tregt med tabbene i det siste, periodevis tabber jeg meg ut hver dag, andre ganger annen hver uke.  Denne gangen unskylder jeg meg med "søvnmangel", det har vært hektisk de siste dagene.

 

Det var "securite securite securite" på radioen de to siste dagene, selv om vi skrudde av hovedradioen (med antenne på toppen av masten) og bare tok inn lokale sendinger på den håndholdte radioen, så var det nærmest konkurranse mellom radiostasjonen på Sardinia og radiostasjoenn på Korsika om å informere flest ganger om at det var dårlig vær i vente.  Det har vært meldt i noen dager, fredag (i morgen) skal det virkelig blåse opp. 

 

Etter oppankring sent på kvelden sjekket jeg de ulike værmeldingsmodellene på Windy enda en gang.  Relativt lite vind natt til fredag, så skal det ta seg opp fra klokken åtte av, med topp på ettermiddagen.  Alle modellene er enige i retning på vinden, og de er omtrent enige på styrken, så da er det forventelig at været blir omtrentlig som meldt.  Så jeg gjorde båten stormklar så godt jeg kunne - ingenting løst i cockpit, jib'en som lå ute på dekk ble stuet vekk, skikkelig innkjøring av anker med maksimal motoreffekt under oppankring, vurderte to anker (forkatting) men lot det ligge, etc.  Planen min var å "stå han av" en dag for anker og så fortsette til noe annet sted lørdag.

 

Tabben?  Jo, jeg gjorde båten stormklar i går, onsdag for stormen som er meldt for fredag.  Etter så mye bråk på radioen om dette så var hodet mitt innstilt på at stormen var nært forestående ... jeg har med nytt mannskap nå, han mente høflig og bestemt at det sikkert var en god idé å bruke torsdagen på å komme seg videre, mens vi har mye men ikke alt for mye vind i riktig retning.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 19.10.2023 at 23.44:

Det har gått litt tregt med tabbene i det siste, periodevis tabber jeg meg ut hver dag, andre ganger annen hver uke.  Denne gangen unskylder jeg meg med "søvnmangel", det har vært hektisk de siste dagene.

 

Det var "securite securite securite" på radioen de to siste dagene, selv om vi skrudde av hovedradioen (med antenne på toppen av masten) og bare tok inn lokale sendinger på den håndholdte radioen, så var det nærmest konkurranse mellom radiostasjonen på Sardinia og radiostasjoenn på Korsika om å informere flest ganger om at det var dårlig vær i vente.  Det har vært meldt i noen dager, fredag (i morgen) skal det virkelig blåse opp. 

 

Etter oppankring sent på kvelden sjekket jeg de ulike værmeldingsmodellene på Windy enda en gang.  Relativt lite vind natt til fredag, så skal det ta seg opp fra klokken åtte av, med topp på ettermiddagen.  Alle modellene er enige i retning på vinden, og de er omtrent enige på styrken, så da er det forventelig at været blir omtrentlig som meldt.  Så jeg gjorde båten stormklar så godt jeg kunne - ingenting løst i cockpit, jib'en som lå ute på dekk ble stuet vekk, skikkelig innkjøring av anker med maksimal motoreffekt under oppankring, vurderte to anker (forkatting) men lot det ligge, etc.  Planen min var å "stå han av" en dag for anker og så fortsette til noe annet sted lørdag.

 

Tabben?  Jo, jeg gjorde båten stormklar i går, onsdag for stormen som er meldt for fredag.  Etter så mye bråk på radioen om dette så var hodet mitt innstilt på at stormen var nært forestående ... jeg har med nytt mannskap nå, han mente høflig og bestemt at det sikkert var en god idé å bruke torsdagen på å komme seg videre, mens vi har mye men ikke alt for mye vind i riktig retning.

Gigg det greit med båten, mannskapet under stormen?

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, MYVIVERA said:

Gigg det greit med båten, mannskapet under stormen?

 

Åja - det var ikke så kraftig uvær - kuling, ikke storm, og ikke på langt nær like ille som på Sørlandet og i Østersjøen.  Repeterte omtrent onsdagens ritualer, kjørte ankeret inn torsdags kveld med omtrent full motorkraft og lot det være svært mye tau ute ifht dybden.  Fredagen ble det å sitte forran laptop'en.  I etterpåklokskapens lys var det ikke den mest komfortable ankringsplassen jeg hadde funnet, det ble noe skvalping, men vi hadde svært god plass, og jeg har etterhvert kommet frem til at god plass er viktigere enn å ha best mulig le for vind og bølger - da kan man ha rikelig med ankerkjetting/ankertau ute uten å bekymre seg over at svingradiusen blir for stor, og dersom ting først skulle gå galt har man god tid på seg til å få gjort noe med situasjonen.

 

Ihht måleren var vinden på det kraftigste faktisk noe sterkere torsdagen enn fredagen.  Torsdagen bikket måleren tidvis over 40 knop, relativ vind bakfra, og med 7-8 knops fart betyr det at det var over 45 knop på det meste, fredagen viste måleren 38 knop på det meste (og stort sett rundt 30).  Jeg er litt usikker på hvor sammenlignbare tallene er, jeg tror muligens at avlesningen torsdag var snittfart over ett sekund, mens avlesningen fredag var snittfart over mange sekunder, og bølgene på torsdagen førte sikkert til at måleren på toppen av masta snurret litt ekstra fort.  (Vind og bølger bakfra gir forøvrig relativt behagelig seilas dersom man slipper å styre for mye med seil - jeg fikk fint til å jobbe mesteparten av dagen til tross for høy sjøgang og mye vind).

 

Retning og styrke på vinden var ellers stabil.  Ikke slik som sist jeg opplevde uvær, på Mallorca, da vinden plutselig snudde 120 grader rundt umiddelbart etterfulgt av en skikkelig kraftig vindkule.  Det var mange båter som mistet ankerfestet da!  Der var det trangt om plassen, så da hadde man nok litt for lite tau/kjetting ute. 

 

Det var forøvrig samme uvær som rammet Sørlandet.  Lavtrykket lå omtrent midt i London, det gikk en fin isobarlinje med mye kraftig vind gjennom Østersjøen, Atlanteren, videre innover Middelhavet og over Sardinia.  Vi skylder på London! :-)

Link to post
Share on other sites

På lørdagens program hadde vi å handle inn mat.  Det høres trivielt ut, men det tar jo fort en halv dag når det innebærer å ta opp ankeret, reise noen nautiske mil, droppe anker igjen, ro til land, gå lang tur til butikken og så tilbake igjen.  Jeg hadde mest lyst til å ta meg en svømmetur og bli over natta på samme sted, men mannskapet var veldig ivrig etter å komme seg videre til planlagt destinasjon (i en nasjonalpark) for lørdags kveld, så ... da fikk jeg heller utsette svømmeturen min.  Dessverre kom vi frem etter solnedgang.

 

Vi studerte kart og sattelittbilder nøye, og skrudde på dekkslyset, det gir litt mulighet for å se hvor det er sand og hvor det er sjøgress.  Den beste muligheten var ganske så nært land - men det var markert ankringsplass på kart, og dybden var god nok.  Da jeg var i ferd med å droppe anker, så begynte kjølen markant å dunke mot noe.  Veldig frustrerende, dybdemåleren (som er montert i baugen) viste godt nok med dybde, kartet viste godt nok med dybde, men det var ikke mulig å ta feil av den distinkte følelsen av å berøre grunnen.  Det var heldigvis lite med bølger og svært lite med fart, så jeg er ikke bekymret for skader slik sett, men irriterende uansett.  Senere så vi at det var lagt inn en sten med 1.6 meters klarning som "user contribution" på navionics (og vi stikker 1.8 meter dypt).  Det var også flere andre stener i området ihht "user contributions", noen såpass høye at det bare var 0.5 meter med vann over dem.  Sjøkartene fra Navionics er håpløst dårlige i dette området, men ofte i motsatt favør - Navionics viser 0.5 meters dybde i en stor bukt, og folk rapporterer å ha gått inn i bukta og kastet anker på syv meters dyp.

 

På andre forsøk prøvde vi å få tak i en fortøyningsbøye - vi var enige i at jeg skulle stå i baugen og peke mot babord eller styrbord mens mannskapet styrte - men han kunne jo overhodet ikke bedømme avstanden til en bøye han ikke så, han trodde den var rett forran oss og satte ned farta såpass mye at han ikke lengre hadde styrefart - vinden grep tak i baugen, så da gav vi opp å prøve å få tak i en bøye.

 

Tredje forsøk - vi ankret opp betydelig lengre ut (alternativet var å ankre på sjøgress), noe nært nordøstre hjørne på øya vi forsøkte å gjemme oss bak (mot vind og bølger vestfra). Etter å ha ankret opp, noterte vi oss at flagget stod ca nitti grader ut.  Vi hadde siden mot vinden, og ikke baugen.  Nei, vi stod ikke på grunn - det viste seg at akkurat her presset vinden store mengder vann inn mellom to øyer, det var veldig grunt mellom de to øyene, men akkurat der hvor vi vi hadde ankret opp var det en dypere kanal som ledet vannet vekk fra sundet.  Strømmen var altså såpass kraftig at den tok kontroll på båten.  Ikke så veldig galt, bortsett fra at det medførte at bølgene tidvis slo litt på akterspeilet (denne båten er overhodet ikke designet for å få bølger bakfra - da blir det vanskelig i sove i akterlugaren).

 

Er det en tabbe å støte mot en stein som hverken er på sjøkart eller som vises på dybdemåler?  Nei, jeg vil ikke si det - det mener jeg er noe vi ikke kunne forventet.  At vi ankret opp midt i en "undersjøisk sjøvannselv" var også noe det var vanskelig å ta høyde for.  Manglende erfaring med å fortøye til fortøyningsbøyer .. ja, det er vel litt tabbe (med denne båten kan det være enklest å bakke mot bøya mens man styrer kursen med baugpropelleren, for deretter å huke bøya fra badeplattformen - men i dag virket ikke baugpropellen).  Den største tabben mener jeg imidlertid var at vi kom til ankringsstedet først etter solnedgang.  Ting hadde vært betydelig enklere i dagslys.

Link to post
Share on other sites

Glemte å fortelle barnebarnet at Dickinson-pipen kan være varm nå om høsten. Heldigvis en (objektivt sett) bagatellmessig brannskade, som lot seg kurere raskt med plaster. Men det slår meg at dette er en dårlig konstruksjon, både når det gjelder sikkerhet og varmetap (uisolert 60 cm stålrør med avtrekkshette).

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 35 minutter siden:

Glemte å fortelle barnebarnet at Dickinson-pipen kan være varm nå om høsten. Heldigvis en (objektivt sett) bagatellmessig brannskade, som lot seg kurere raskt med plaster. Men det slår meg at dette er en dårlig konstruksjon, både når det gjelder sikkerhet og varmetap (uisolert 60 cm stålrør med avtrekkshette).

@J-Å Du får både gitter og isolert røykrør til den.

Link to post
Share on other sites

Dagens: glemme å sjekke værmelding.

 

Til mitt forsvar, jeg løftet mine bekymringer for mannskapet tidligere på dagen, og jeg fikk inntrykk av at han hadde kontroll.

 

Så der hang vi i en tråd, med sterk vind rett inn i bukta, 30 meter unna berget, med værmelding som viste oss at vi kunne forvente 30-40 knop resten av dagen, kvelden og mye av natta også - og vi kunne bare forestille oss at det kom til å bli ganske røft med bølger også etterhvert.

 

Jeg tror ikke jeg ville greid å ta inn ankeret alene, det var behov for å både stå i baugen og observere og å styre båt og motorkraft.  Heldigvis har jeg en ekstra person med meg nå.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 18 minutter siden:

Dagens: glemme å sjekke værmelding.

 

Til mitt forsvar, jeg løftet mine bekymringer for mannskapet tidligere på dagen, og jeg fikk inntrykk av at han hadde kontroll.

Dette er virkelig ikke tabbe, men derimot dårlig sjømannskap.

 

Dårlig sjømannskap av mannskapet å gi skipperen slike dårlige råd :-)  (med ekstra uttrykk på smilefjeset så ingen blir krenka..)

Link to post
Share on other sites

Har ikke gjort noen tabber i år! kom jo veldig seint i gang mes sessongen da, alt har gått veldig fint med den nye båten og alt har fungert prikkfritt. Når jeg tenker meg om så er det jo en tabbe å kjøpe båt som ikke går inn i naustet! :giggle:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Litt på siden kanskje,,,,,men det får prøve seg. For noen år siden, var Youtube det helt store. Jeg hadde sluttet å kjøpe musikk på Cd plater, og selvfølgelig kassetter og LP plater før det. Fra den tiden, og fremover, puslet jeg mange kvelder med små og store prosjekter i båten, og spilte musikk fra Ipaden som selskap.

en av de jeg stadig måtte høre, var Tsaikowski med pianokonsert , opus 5, C eller d-moll, og en regle jeg lærte meg for å navigere i de vise musikkjenneres univers. Mange forslag i rullegardina på høyre side, men jeg endte alltid med en Lang versjon. Den var ikke bare vanlig lang, men Lang Lang.

Det ble 2023 før jeg skjønte at det var den asiatiske pianisten som het Lang Lang

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, BØstrøm said:

Litt på siden kanskje,,,,,men det får prøve seg. For noen år siden, var Youtube det helt store. Jeg hadde sluttet å kjøpe musikk på Cd plater, og selvfølgelig kassetter og LP plater før det. Fra den tiden, og fremover, puslet jeg mange kvelder med små og store prosjekter i båten, og spilte musikk fra Ipaden som selskap.

en av de jeg stadig måtte høre, var Tsaikowski med pianokonsert , opus 5, C eller d-moll, og en regle jeg lærte meg for å navigere i de vise musikkjenneres univers. Mange forslag i rullegardina på høyre side, men jeg endte alltid med en Lang versjon. Den var ikke bare vanlig lang, men Lang Lang.

Det ble 2023 før jeg skjønte at det var den asiatiske pianisten som het Lang Lang

😂😂😂

Link to post
Share on other sites

Youtube er ikke helt greia når man avhenger av mobiltelefoniabonnementer med kvote og/eller problemer med litt dårlig eller totalt manglende dekning og eller dårlig båndbredde, så jeg er ganske gammeldags av meg der - jeg har en "virtuell LP-samling" på harddisk/SD-kort og spiller av derfra.  Den dekker også over pianokonsertene av Чайковский, men om det er Lang Lang versjon eller bare Lang versjon, det vet jeg ikke :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en passasjer og vi pratet med hver andre. Vi hadde satt garn dagen før. 

Nå skulle det trekkes.  Jeg satt til rors og var mer opptatt med å prate en og følge med på hvor båten var i forhold til garn blåsen.

Jeg fikk tauverket til mitt eget fiskegarn i propellen.  Men heldigvis så fikk vi mye fisk. 

Så det må vel kunne kalles for ett plaster på såret 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
On 6/12/2023 at 8:39 AM, casie said:

Har problemer med at jeg stadig glemmer at å henge en fender bak på en Rail på båten, fører til at fenderen kommer forran eksosen til dieselvarmer.

Jeg var så nært å gjøre en veldig stor tabbe i forgårs.  Det var tidlig på morgenen, jeg var litt syk og båten var kald. "Kanskje jeg burde teste om diselvarmeren fortsatt fungerer" tenkte jeg, og trykket på knappen. Sekunder senere kom jeg heldigvis til å tenke "ojda, det er ingen god idé" og skrudde den av. 

 

Vi har dieselvarmeren montert på babord side,  sånn omtrent akkurat midt på, der hvor båten er bredest. Nå ligger vi utpå en annen båt, og siden været var røft da vi kom har jeg puttet omtrent alle fenderene akkurat der hvor båten er bredest - altså utenfor eksosen. Ikke bare at jeg ville smeltet i stykker én eller flere fendere, men jeg ville nokså sikkert også ha skadet nabobåten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har glemt å poste i denne tråden på en stund.  Det har ikke vært så mange tabber i det siste, men noen ble det da ...

 

2023-11-21.  Etter flere ukers landligge skulle jeg endelig komme meg ut på sjøen igjen.  Mannskap hadde jeg også fått med meg, en relativt erfaren mann som likte å seile men som ikke hadde lyst til å ta på seg kostnaden med å ha egen båt.

 

I flere uker lå jeg som tredje og siste båt på rekka - to dager før jeg skulle dra fikk jeg plutselig en fjerde båt på utsiden av meg.  Det ble litt venting på at arbeidere på stedet skulle komme og flytte på båten, men da de kom skjedde ting veldig fort.  Jeg er veldig flink på å glemme av ting, så jeg har skrevet mange sjekklister - men å sjekke sjekklistene, det glemmer jeg ofte av.  Og når det plutselig var tre-fire folk som holdt i tau og utålmodig ventet på at jeg skulle smette ut av plassen min, så ble det litt armer og ben.

 

  • Motoren ville ikke starte med det samme, jeg hadde visst skrudd av strømmen til startmotoren.  Så var jeg såpass stresset at jeg av en eller annen grunn skrudde av bryteren som det står "house" på.  En bryter med et slikt navn burde jo strengt tatt bare gi strøm til ting man trenger for å ha det bra i kahytten, men nei ... det er navigasjonssystemer, ankervinsj og diverse koblet på den.  Jeg så for meg at jeg måtte bruke noen timer med feilsøking på det elektriske anlegget, veldig bra at det var en meget enkel feil.
  • Vi hadde også et problem med dieseltilførselen til motoren, rett etter å ha forlatt plassen - dvs, babord dieseltank var rett og slett tom.  Dette høres ut som en tabbe, men den skulle ikke vært tom - kranen for balansering av tankene er kanskje klogget med dieseldyr.  Det står høyt på lista mi å finne ut av dét problemet.
  • Siden det var mye styr - problemer med elektrisk anlegg, tau liggende på dekk, fendere som skulle inn, etc, så gav jeg det nye mannskapet beskjed om å gå oppover elva i stedet for nedover, gå rundt en bøye og så gå rolig ned på motsatt side av en liten øy i elva.  Bøya var antageligvis festet til elvebunnen i en solid stålkabel, tau eller kjetting, på grunn av strømmen gikk trolig ikke kabelen vertikalt ned, men ganske så diagonalt.  Plutselig satt båten fast, ville ikke gå noen vei.  Det skulle være dypt nok ... hadde vi virkelig greid å kjøre oss fast i gjørma?  Nåja ... var visst bare å sette giret i bakk!
  • Jeg var kanskje en smule optimistisk da jeg gjorde en vurdering på hvor mye bølger vi "tålte" på vei ut av elva.  Anbefalingen vi fikk var å helst vente på bedre vær, men i allefall å gå veldig nært venstre elvebredde - og å gå på utsiden av grønn stake.  Javisst, de har en rød og en grønn stake ved elvemunningen - men dypeste punkt i elva er på utsiden av merkingen!  Vi trodde vi var "langt til venstre", men det var skummelt mye brytende bølger, og plutselig ... dunk, dunk, dunk, da var det bare å avbryte og gå tilbake litt.  Vurderte situasjonen og forsøkte en gang til men enda lengre til venstre.  Det gikk bra, men noe nervepirrende!  (Fatter ikke at vi kom oss inn uten å dunke neddi på vei inn - da hadde vi ikke fått anbefalinger og gikk midt på).
  • Jeg syntes jeg gjorde en god innsats med å rydde bort fendere, men hadde visst glemt av to allikevel

 

2023-11-22.  Det er utrolig hvor skarpt rur kan være.  Noen uker tidligere hadde forrige mannskap prøvd å fjerne rur fra jolla med en børst - plutselig ble det to store hull i gummiringen.  Denne dagen var jeg nede i vannet med en malingsskrape for å fjerne rur fra moderskipet - og kom opp igjen med flere blødende sår på fingrene!

 

2023-11-25.  Jeg har hatt MYE problemer med lekkasjer på drikkevannstankene opp gjennom de siste årene.  Bank i bordet - i dag har jeg fem tanker som ikke lekker.  Så lenge det varer.  Jeg ble plaget med en stor vannlekkasje rett etter å ha forlatt Roma, og greide ikke å isolere problemet godt nok - hvis jeg husker riktig ble resultatet 400l vann på avveie.  Vann overalt hvor det ikke skulle være vann - men også lite vann der det skulle være vann.  Jeg var noe optimistisk på hvor lenge resten av vannet skulle vare, og noe optimistisk på hvor enkelt det skulle være å få fylt mer vann.  Det resulterte i fire dager uten vann (heldigvis hadde jeg mange flasker og noen kanner med reserve drikkevann), hvor vi bl.a. måtte ta oppvasken i sjøen, samt koke pasta på sjøvann.

 

2023-11-29.  Fikk i stand en avtale om å få fylt vann og diesel - så da er det allminnelig høflighet å fylle godt med diesel.  Det ble 232l med diesel for 2.09 EUR/liter.  Jeg var så glad over å få i stand en avtale om å få fyllt opp vann at jeg ikke tenkte noe mer over hva dieselen egentlig kostet.  Jeg følte meg litt lurt da jeg senere la merke til at bensinstasjonene langs veiene solgte diesel for rundt 1.80 EUR/liter (hvis jeg husker riktig).  I Kroatia var prisen 1.44 EUR/liter.  Det vil si at jeg på sett og vis betalte (2.09-1.44)*232=150 EUR for å få fylt opp vanntanken ... (men rett skal være rett - vi hadde antageligvis ikke mye diesel på tanken fra før av).

 

2023-11-30.  Crotone - planla å ankre opp et sted uten å lese alt av "reviews".    Folk hadde blitt jaget vekk av kystvakta.  Dette leste jeg først da vi var på god vei og relativt sliten - så vi tok sjansen.  Det ble 165 euro i bot.  Trolig er det ingen lov mot å ankre opp der, for de gav oss ikke bot for oppankringen, men for å ha "entret havneområdet uten å melde fra på kanal 16".  Neste tabbe var å gå på postkontoret for å få betalt boten midt i beste lunsjtid.  Det betydde mange kunder og få ansatte på postkontoret.  Jeg brukte halvannen time på å sitte og vente.

 

2023-12-01.  Ut på tur med litt for røffe bølger og litt for røff medvind, og seiling på bare storseil.  Det positive var at jeg fikk sove godt - mannskapet mitt fikk nemlig ikke sove under slike forhold og tok dermed vakta mi.  (Dette laget jeg en egen tråd for - https://baatplassen.no/i/topic/172737-strategier-for-røff-medvindsseilas/ )

 

 

Jeg har mer ... men jeg kan vel spre det litt utover og poste mer en annen dag :-)

Link to post
Share on other sites

Eika skrev On 26.7.2023 at 22.50:

Jobba under en båt, så skulle jeg ut fra den, mista ballangsen litt, skulle stable beina og glei på en paprika bit som hadde detti av pizza'n og landa på det våte verkstedgulvet 

 

Men når jeg var på sykehuset, skjedde det ett nytt uhell og skuldra glei på plass igjen :)

 

 

IMG_20230726_211359.jpg

 

Sånn på tampen av året, noen som har slått bunnstoffingsuhellet i sommer ? Det har foresten kommet en ny regel på verkstedet, all mat spises ved bordet, null mat på verkstedet 

Link to post
Share on other sites

"Null mat på verkstedet" høres ut som en grei regel :-)

 

Ingen tabber fra min side så langt denne sesongen som har gått ut over liv eller helse, bare pinlige øyeblikk, ubehag, kostnader eller materielle skader.  Den største tabben hittil i desember ble ganske så dyr :-(

 

Edit: "blodige fingre" ble nevnt av meg over, det er kanskje "helse" og ikke bare "ubehag"? :-)  Har også vært syk denne vinteren som en mulig bivirkning av å ikke gidde å kle på meg nok klær.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...