Jump to content

Wallas 30 D starter, blir varm, men stopper etter ca 5 min


Never

Recommended Posts

Scoping er gjerne ingen dum ide, men jeg tror muligens ikke det står noen kondensator på kursen til glødepluggen da denne jo spiser PWM like greit som DC? Jeg ville evt prøvd å finne ut hvilket (styre)signal som slår seg på eller av på ulikt tidspunkt når glødepluggen er forvarmet og når den ikke er det.

Link to post
Share on other sites

Uten et skjema på kortet blir det jo fort gjettverk, men godt poeng at en resistiv forbruker som glødepluggen like greit kan være uten. Men den har nødvendigvis en av-på-bryter, antakeligvis en FET i en ganske stor pakke. Kjenner ikke til dieselbrennere spesifikt, men går utifra at glødepluggen har en ledning og er jordet i gods. Det betyr at bryteren sitter high-side, antakelig en P-kanals MOSFET. Man kan måle på gate der og se om det virker fornuftig når den prøver å skru på.

 

Jeg vet ikke om det allerede er gjort, men har du målt spenningen på glødepluggen i påslagsøyeblikket, både kald og forvarmet? Det kan kanskje gi oss en pekepinn.

Link to post
Share on other sites

 

subwoofer skrev for 7 timer siden:

antakeligvis en FET i en ganske stor pakke

 

Her er et bilde av kortet. Nederst til høyre i bildet til venstre ser du sikringene, det er der + og minus ledingene kommer inn på kortet på bildet til høyre.  Aluminiumsprofilen som går til høyre i bildet til Venstre (ved alle kontaktene) er festet til flere mosfet transistorer som står på rekke der.

image.png.fe266408e93d39d973c60e0ffaad79ce.png

 

 

subwoofer skrev for 7 timer siden:

Kjenner ikke til dieselbrennere spesifikt, men går utifra at glødepluggen har en ledning og er jordet i gods

Det får både + og minus fra kortet. Minus til glødepluggen ser du på bildet til høyre. den går rett fra blå ledning og til den ene lederen i den hvite tre pins kontakten på bildet til venstre. 

 

subwoofer skrev for 7 timer siden:

Jeg vet ikke om det allerede er gjort, men har du målt spenningen på glødepluggen i påslagsøyeblikket, både kald og forvarmet?

 

Her er en scope av spenning på glødepluggen når den feiler:

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Rekker du å se noen forskjell på scopet ved forbarmet glødeplugg vs kald?

 

Jeg nevnte denne tidligere men den er muligens irrelevant pga at denne varmeren har et nyere kort?

 

IMG_0129.jpeg.a6211265137daf41a63fe1bb90176ae4.jpeg

 

Om varmeren har denne beskyttelsen (hvis funksjon ikke er beskrevet..) så ser det nesten ut som om den kan fjernes for å teste om den kan være feilkilden?

 

Er enig i at T4 kan være blindspor, men er jaggu ikke mange andre gode spor heller 😁 Om det finnes en eller annen form for overvåking av spenningen på glødepluggen så burde det gå noen tynne trace ut fra kontakten X2 skulle en tro? Den ene pinnen i X2 ser ut til å gå via et par små SMD resistorer og til en pinne på den lille chipen? 
 

 

IMG_0130.jpeg

Link to post
Share on other sites

Den tynne banen er til gate på MOSFETen, den trenger ikke være tykk. Chipen koblet til er en gate-driver eller buffer av noen art. MOSFETen er N-kanal, så den kobler til jord når pluggen skal gløde (hvis jeg ikke ser forferdelig feil). Dermed skal du ha +12V på både rød og blå ledning når den ikke skal gløde, når den skal gløde er blå pinne ca. på jord.

 

Skopbildene ga meg ikke så veldig mye annet enn at det var litt pulser der, men hvis det var målt på rød gir det litt mer mening. Skopet må stå i DC coupling, 2V/div er passe.

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 48 minutter siden:

Den tynne banen er til gate på MOSFETen, den trenger ikke være tykk. Chipen koblet til er en gate-driver eller buffer av noen art. MOSFETen er N-kanal, så den kobler til jord når pluggen skal gløde (hvis jeg ikke ser forferdelig feil). Dermed skal du ha +12V på både rød og blå ledning når den ikke skal gløde, når den skal gløde er blå pinne ca. på jord.

 

Skopbildene ga meg ikke så veldig mye annet enn at det var litt pulser der, men hvis det var målt på rød gir det litt mer mening. Skopet må stå i DC coupling, 2V/div er passe.


Jeg trodde den tynne banen gikk til ene benet på X2 connector ut fra bildene? Litt tricky å se uten å ha kortet i hendene. Dersom det er gate på FET så burde det jo ligge et PWM signal der under oppstart?

Link to post
Share on other sites

Det har du sørenmeg rett i, blir lett desorientert når jeg ikke sitter med kortet i handa. Da er det nok ikke gaten nei. X2 kobler til et tilleggskort for kortslutningsdeteksjon?

 

Uansett, rimelig sikker på at det er en N-kanal som skrur strømmen av og på, greit å sjekke at den jorder som den skal. Hvordan ser det som er koblet til X2 ut? Det kan være så enkelt som at sense-motstanden (i milliohm-området) har begynt å øke i verdi og derfor tripper beskyttelseskretsen når det går max strøm ved kald oppstart. 

Link to post
Share on other sites

Når jeg finkikker gjetter jeg på at det er aktuell FET som står litt til høyre. Gate får signal fra en bane på motsatt side av kortet og Drain/Source er koplet til de feite banene, naturlig nok. FET får pluss til Drain via 15A sikring så er enten en P-type eller en N-type med driver som du sier. Men FET fungerer sikkert greit, er vel evt overvåking av spenningen på glødepluggen som er rubiks kuben her da..

Link to post
Share on other sites

Takk igjen @Fantino og @subwoofer for at dere gidder å bidra :clap: Som sagt så skjønner jeg at denne brenneren fort ikke har noen større verdi og at den kan erstattes til fordel for en Kina-kopi eller lignende, da nytt kort ikke er å oppdrive,

 

MEN jeg klarer ikke helt å gi meg når jeg står overfor en utfordring og jeg synes det er lærerikt underveis, så derfor er deres bidrag svært nyttig.

 

subwoofer skrev for 5 timer siden:

Dermed skal du ha +12V på både rød og blå ledning når den ikke skal gløde

Rød og bå ledning er eneste ledninger som forsyner kort/brenner og kontrollpanel med strøm fra batteri, så blå ledning er nok i det store og det hele minus og gir minus til alle komponenter. 

 

Fantino skrev 56 minutter siden:

Gate får signal fra en bane på motsatt side av kortet og Drain/Source er koplet til de feite banene, naturlig nok.

 

MOSFET er en 

HUF75321P3

 

Her er noen flere bilder:   Jeg stusser på at det ser ut til at mosfet (gul ring) ikke ser ut til å ha tilkoblet gate verken på denne siden eller på andre siden av kortet. 

 

image.png.2475b88c0a904f7ee38cca71bd0d5560.png

 

image.png.dfa565db631dc492bbe0b420118fca0f.png

 

image.png.60750d0e4eab671bfe2c47775c114fd1.png

 

image.png.829cd50e4fdfe6d3af79abbbdcf2aa1c.png

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Kortet har sannsynligvis mer enn 2 lag så Gate går nok et annet sted via en indre ‘via’’ vil jeg tro. Var ufattelig mange komponenter, må jo kunne lande romferja med det kortet. Du har tegnet på slik jeg oppfattet koplingene, men klarer du å tyde noen bokstaver under lakken på den 8 pins chipen som får spenning inn fra X2 via de tynne tracene?

 

HUF75321P3 er en N-type FET som tåler opp til 35A så det stemmer jo godt. Tror dog den er helt fin siden dingsen kjører greit med forvarmet glødeplugg. Du _kunne_ scopet Gate ved mislykket og vellykket oppstart for å se om det er forskjell da for lav gatespenning vil gi større Rds og kanskje påvirke noe. Men den 8-pins saken er gjerne mer interessant. Er vel dette de kaller reverse engineering i Kina 😂

Link to post
Share on other sites

Jeg misforsto hvordan glødepluggen var koblet til, så klarte å forvirre meg selv.

 

Det er altså 3 ledere på glødepluggen? Det kan bety at strømmen i pluggen beregnes ut fra spenningsfallet over tilførselen, noe som også kan stemme med utlegget, da er 8-beins ICen en instrumenteringsforsterker elns, muligens en INA271 eller noe i den gata. I så tilfelle vil en kortere ledning på pluggen, eller innspleising av en tykkere ledning kanskje oppnå det samme som forvarminga di?

Link to post
Share on other sites

Jeg må si dere er iherdige i utforskingen av denne Wallas varmeren. Men at det går an å lage så mye komplisert elektronikk for noe så "enkelt" som et varmeapparat? Her skjema for mitt Wallas 95D kokeapparat!

 

Akkurat nå har det noen ganger problem med å starte. Jeg får vel ta det med hjem og bruke vinteren til litt "forsking" jeg også. Jeg får fyre opp de to små grå der øverst på kroppen til den pensjonerte elektronikk service/utviklingsingeniøren som jeg jo er. På ferieturen brukte vi et 2-platers 230V kokeapparat da vi alltid ligger i gjestehavn.

 

wallas_95d_skjema.jpg.3825a1f3916a714f5a53b44614f67958.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 51 minutter siden:

Jeg misforsto hvordan glødepluggen var koblet til, så klarte å forvirre meg selv.

 

Det er altså 3 ledere på glødepluggen? Det kan bety at strømmen i pluggen beregnes ut fra spenningsfallet over tilførselen, noe som også kan stemme med utlegget, da er 8-beins ICen en instrumenteringsforsterker elns, muligens en INA271 eller noe i den gata. I så tilfelle vil en kortere ledning på pluggen, eller innspleising av en tykkere ledning kanskje oppnå det samme som forvarminga di?


Glødepluggen har vel bare 2 ledere men det går 2 ledere til pluss fra X2 connector og en til minus. Mulig gjort for å eliminere spenningsfall ved måling av spenning over glødepluggen? Trodde i utg bare de var doblet opp pga strømstyrke og tenkte det ikke hadde all verden for seg siden det ikke var gjort tilsvarende på minussiden, men ser jo nå at de to pinnene i X2 connector tilsynelatende ikke har felles pluss-forsyning så da er gjerne den ene ‘sense’?..

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 27 minutter siden:

Jeg må si dere er iherdige i utforskingen av denne Wallas varmeren. Men at det går an å lage så mye komplisert elektronikk for noe så "enkelt" som et varmeapparat? Her skjema for mitt Wallas 95D kokeapparat!

 

Akkurat nå har det noen ganger problem med å starte. Jeg får vel ta det med hjem og bruke vinteren til litt "forsking" jeg også. Jeg får fyre opp de to små grå der øverst på kroppen til den pensjonerte elektronikk service/utviklingsingeniøren som jeg jo er. På ferieturen brukte vi et 2-platers 230V kokeapparat da vi alltid ligger i gjestehavn.

 

wallas_95d_skjema.jpg.3825a1f3916a714f5a53b44614f67958.jpg


Ja det er et ufattelig antall komponenter. Det hadde gjerne vært forståelig hvis alt var realisert ‘analogt’ men når de i tillegg har en microcontroller på kortet så skjønner jeg ikke at alt det andre krimskramset er helt nødvendig 😄 Siden du har funnet skjematikken til ditt eget apparat @Lars H., har du anelse om hvordan finne tilsvarende for 3000DX?..

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 3 minutter siden:

har du anelse om hvordan finne tilsvarende for 3000DX?..


Verdt å merke seg at kortet ikke er til en 3000DX men til en 30D, og denne har nok mer moderne kort enn 3000DX

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk vel skjema av Rune/Wallas Service som har hjulpet så mange her på forumet. Men han gikk dessverre bort for snart et år siden, 12. desember.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 50 minutter siden:

Det er altså 3 ledere på glødepluggen?

Det stemmer. 2 stk som jeg tolker til å være forsyning av strøm og en som jeg tolker til å være en form for "sense" funksjon. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 9 minutter siden:

Legg en lask over de to pinnene i X2 som går til samme pol på pluggen. Det vil lurer den til å tro det går mye mindre strøm. Hva skjer da?

Tenkte i samme baner. Omtrent det eneste en kan manipulere uten å begynne å mekke på kortet. Men vil ikke det gi en bittelitt høyere spenning til ‘sensor’ og ikke lavere? (tilsvarende spenningsfallet i kabelen). Kan sikkert virke uansett, vi vet jo ikke om det er for høy eller for lav spenning som trigger feilen, eller noe helt annet

Link to post
Share on other sites

image.png.47de98c5d54cbfcfe6dd8d742c75622a.png

subwoofer skrev 29 minutter siden:

Legg en lask over de to pinnene i X2 som går til samme pol på pluggen

 

Jeg klarer ikke helt å se hvordan en lask skal gjøre noen forskjell. De to kablene er jo "lasket" via den samme kabelskoen som går til + på glødepluggen. Kablene hit er ca 10 cm og ca 1,5mm2 i tykkelse. Spenningsfallet om den laskes ved pluggen eller ved kontakten må vel være minimalt.

 

image.png

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...