Jump to content

Wallas 30 D starter, blir varm, men stopper etter ca 5 min


Never

Recommended Posts

subwoofer skrev 9 minutter siden:

Seriemotstander for strømmåling er ofte 10 milliohm eller mindre. Du må sette lasken på selve kortet. 

Vet ikke om jeg forstår helt hva du mener, men tenker du en lask her (rosa markering)

IMG_0629.jpeg.724aa18e151a56637ef3a414e6139d66.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 8 minutter siden:

Stemmer

Skjønner, men det jeg ikke klarte helt å forstå er hvordan det kan gjøre noen stor forskjell på en lask her, kontra den «lasken» som allerede finnes mellom disse gjennom de to 10cm 1,5mm2 kablene som er koblet til samme kabelsko på pluggen. 
Kan 20cm 1,5mm2 kabel utgjøre en stor nok motstand til at det blir en merkbar forskjell ? 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke mer enn 10-20 mV ved 10A men glødepluggen har jo også svært lav motstand så blir ikke rare spenningen over den heller - hvis det er den som skal måles. Ville som sagt scopet spenning på den sensorpinnen ved kald og ‘forvarmet’ start for å se om den ‘ser’ forskjell. Men kjappere å laske og se om det flyr selvsagt. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 4 minutter siden:

Men kjappere å laske og se om det flyr selvsagt. 

Helt klart. Skal testes. 
 

Skal også forsøke å tyde hva som står på chip som har tilknytning til MOSFET transistoren.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev for 5 timer siden:

da er 8-beins ICen en instrumenteringsforsterker elns, muligens en INA271 eller noe i den gata

 Ser ut som om du er inne på noe her.
 

Det kan være en «Low power dual bipolar operational amplifier»

33172

IMG_0634.jpeg.adc1f46334d69f10132274d34c00ac80.jpeg

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 16 minutter siden:


Kan se ut som den chipen har påskriften «33172»

 

Da er den antakelig en op amp som forsterker det lille mV signalet over glødepluggen vil jeg tro.

 

https://www.onsemi.com/products/signal-conditioning-control/amplifiers-comparators/operational-amplifiers-op-amps/mc33172

 

https://www.onsemi.com/download/data-sheet/pdf/mc33171-d.pdf

 

Kan gjerne heller scope en av output-pinnene på denne mot minus da. Bør se tydeligere forskjell der:

 

 

 

 

IMG_0142.jpeg

Link to post
Share on other sites

 

Har sett litt mer på det. Det kan se ut til at 33172 står slik:

image.png.6dfc30e372baaa33bc17ff1c83e7e2b4.png

 

 

Her er det motstander på inn på både non inverted input og invertet input som kommer fra de to + pinnen på glødeplugg, og en tilbakefeed fra output til inverted input. Pluss en motstand fra - inn på non inverted input

image.png.1d413304eb16f1ff00805526910e30bf.png

 

 

Kan det være et slik "Differential amplifier" oppsett ?

image.png.0920ead8f0697a1a83bd5d31fdfd4364.png

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Ser veldig sånn ut.

 

Min foreløpige hypotese er at differansen ved oppstart er for stor, dermed blir VS for stor og en sikkerhetsmekanisme slår inn - presumtivt "kortsluttet glødeplugg". Det er en liten sannsynlighet for at samme målekrets også brukes til å teste for brudd i glødeplugg, i så tilfelle vil ikke lasken virke. Men jeg skulle tro det gikk på neste trinn, som vel er at den ikke registrerer varmeutvikling i brennkammer.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått så har en slik differential amplifier krets til hensikt å forsterke forskjellen på spennning mellom V1 og V2.

V1 og V2 er her begge koblet til plusssiden på glødepluggen og "differansen" mellom de to blir spenningstapet som følge av ca 20cm 1,5mm2 kabel. 

 

Ved å laske som du forelår @subwoofer, så vil differansen bli mindre og dermed også VS mindre ?

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 1 time siden:

Så vidt jeg har forstått så har en slik differential amplifier krets til hensikt å forsterke forskjellen på spennning mellom V1 og V2.

V1 og V2 er her begge koblet til plusssiden på glødepluggen og "differansen" mellom de to blir spenningstapet som følge av ca 20cm 1,5mm2 kabel. 

 

Ved å laske som du forelår @subwoofer, så vil differansen bli mindre og dermed også VS mindre ?

 

 

 


Jeg tenker også at op amp er satt opp slik du skisserer og at den faktisk bare ‘ser’ spenningsfall i 15 cm kabel ved oppstart. Slik jeg forsto tidligere målinger var motstand lavere i glødeplugg når den var forvarmet, dvs det vil gå mer strøm (så sant disse målingene av veldig lav resistans er nøyaktige). Da burde jo op amp ‘se’ en større differanse. Dersom en lasker kan jeg ikke forstå annet enn at denne differansen blir bortimot lik null, så jeg sliter litt med logikken her, blir jo motsatt av det teorien vår sier? Er derfor jeg er nysgjerrig på hva du ‘ser’ ut på pinne 1 (utgang) på oppstart kald og på oppstart forvarmet glødeplugg. Det kunne kanskje gi en indikasjon på i hvilken retning den målingen bør manipuleres? Motsatt versjon vil vel være å forlenge kabel fra X2 til glødeplugg…som i utg punkt høres litt teit ut 😄

Link to post
Share on other sites

Motstanden i glødetråder (faktisk de aller fleste motstander) øker med temperatur, derfor brenner de ikke av men når en likevektstemperatur. En forvarmet glødeplugg trekker derfor mindre drøm enn en kald. 
 

Jeg skulle tro at overgangsmotstanden i kontakten er like stor som (om ikke større enn) motstanden i kabelen. Kortere kabel eller større tverrsnitt vil gi et lavere VS-signal. 

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 11 minutter siden:

Motstanden i glødetråder (faktisk de aller fleste motstander) øker med temperatur, derfor brenner de ikke av men når en likevektstemperatur. En forvarmet glødeplugg trekker derfor mindre drøm enn en kald. 
 

Jeg skulle tro at overgangsmotstanden i kontakten er like stor som (om ikke større enn) motstanden i kabelen. Kortere kabel eller større tverrsnitt vil gi et lavere VS-signal. 

Ja det burde være slik, men jeg så bare at målingene til @VegJoh tidligere i tråden indikerte det motsatte. Men det er jo svært lave verdier da så kan ha feilkilder som jeg var inne på. En rysare dette her, venter spent på neste rapport 😂

Link to post
Share on other sites

Måtte lese meg litt opp på glødeplugger og se på spec. Den går jo ikke helt opp ift U=RI så antar det som oppgis er initiell motstand og at den øker til i overkant av en Ohm når temperatur er oppnådd slik at strøm blir 7A? I så fall er det ikke så rart at Wallas bruker PWM for å begrense strømmen i starten, ellers ville den vel kjapt tatt 15A sikringen i oppstarten(?) Så det en oppnår er altså å øke motstanden litt med forvarmingen. Som igjen burde gi en mindre differanse inn på op amp pga lavere strøm. Og flytter en målepunktet ved å laske så burde også denne differansen minke. Men en kortslutter jo målingen da i praksis. Den kan vel med lask aldri bli annet enn veldig nær null? @VegJoh var jo inne på at dette kunne være en feil som har oppstått ifm ‘fikling’. Kunne det være at det er blitt litt dårlig kontakt i den feite plussledningen som igjen gir litt for høyt differensial inn på op ampen når strømmen er høy i oppstarten?

 

 

IMG_0154.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

En rysare dette her, venter spent på neste rapport

 

Skjønner at vi er noen spesielt interesserte som finner dette så spennende :giggle: ,men helt enig.

 

Beklager at det har tatt litt tid å oppdatere, men jeg har vært ute å øvelseskjørt med guttungen.

 

subwoofer skrev for 5 timer siden:

Min foreløpige hypotese er at differansen ved oppstart er for stor, dermed blir VS for stor og en sikkerhetsmekanisme slår inn - presumtivt "kortsluttet glødeplugg".

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

@VegJoh var jo inne på at dette kunne være en feil som har oppstått ifm ‘fikling’. Kunne det være at det er blitt litt dårlig kontakt i den feite plussledningen som igjen gir litt for høyt differensial inn på op ampen når strømmen er høy i oppstarten?

 

Mine herrer..... Her kommer en oppdatering:

 

Jeg testet med lask der @subwoofer foreslo tidligere (den markerte med rosa i en tidligere post), og vet dere hva?  Den gikk videre i prosedyren :clap:, dvs. pluggen begynte å avgi varme før det igjen stoppet. Etter noen sekunder...

Men dette var et skritt videre. Så langt har den ikke kommet tidligere...

 

Prøvde også å varme opp glødepluggen med lighter i tillegg, slik som hadde virket tidligere.. men nå gikk den ikke lengre enn det jeg klarte ved å laske verken med eller uten oppvarming (Hadde jeg fått en ny feil ??? )

 

 

Så altså, når jeg stod der så tenkte jeg på det som @Fantino også var inne på her. Kunne det være fiklingen på glødepluggen som hadde gjort at den nå ikke virket.

Tok ledningene til glødepluggen og sjekket alle klemmer. Rengjorde kontaktpunkter. Brukte smergelpapir på pinnene i kontakten og på anleggsflatene på glødepluggen. Skrudde så alt hardt til igjen.

 

Trykte på "HEAT" knappen med kald glødeplugg uten å forvarme den.... ei heller lasket jeg... gjorde altså bare en helt normal oppstart slik den skal gjøres..

 

Og woops..... den startet som NORMALT !!!

 

Dette ser lovende ut :thumbsup:

 

Kommer tilbake med litt mer kjøtt på beinet etterhvert.....

 

 

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 1 time siden:

 

Skjønner at vi er noen spesielt interesserte som finner dette så spennende :giggle: ,men helt enig.

 

Beklager at det har tatt litt tid å oppdatere, men jeg har vært ute å øvelseskjørt med guttungen.

 

 

 

Mine herrer..... Her kommer en oppdatering:

 

Jeg testet med lask der @subwoofer foreslo tidligere (den markerte med rosa i en tidligere post), og vet dere hva?  Den gikk videre i prosedyren :clap:, dvs. pluggen begynte å avgi varme før det igjen stoppet. Etter noen sekunder...

Men dette var et skritt videre. Så langt har den ikke kommet tidligere...

 

Prøvde også å varme opp glødepluggen med lighter i tillegg, slik som hadde virket tidligere.. men nå gikk den ikke lengre enn det jeg klarte ved å laske verken med eller uten oppvarming (Hadde jeg fått en ny feil ??? )

 

 

Så altså, når jeg stod der så tenkte jeg på det som @Fantino også var inne på her. Kunne det være fiklingen på glødepluggen som hadde gjort at den nå ikke virket.

Tok ledningene til glødepluggen og sjekket alle klemmer. Rengjorde kontaktpunkter. Brukte smergelpapir på pinnene i kontakten og på anleggsflatene på glødepluggen. Skrudde så alt hardt til igjen.

 

Trykte på "HEAT" knappen med kald glødeplugg uten å forvarme den.... ei heller lasket jeg... gjorde altså bare en helt normal oppstart slik den skal gjøres..

 

Og woops..... den startet som NORMALT !!!

 

Dette ser lovende ut :thumbsup:

 

Kommer tilbake med litt mer kjøtt på beinet etterhvert.....

 

 

 

 

 

 


Intet mindre enn et mirakel dette her 😄🙏 Egentlig litt utrolig at den er såpass ‘sart’, men det er jo en kunnskap som er grei å ha. Aner ikke hva slags verktøy en autorisert Wallas-reparatør har for hånden men burde jo nesten ha et eller annet diagnoseverktøy som kan koples til for å mappe motstandsverdier ved oppstart på nytt etter bytte av glødeplugg da 🤓

Link to post
Share on other sites

Da har jeg "langtidstestet" det utover kvelden her.... Dvs. jeg har vært ute i garasjen inneimellom og slått den på og sett at plugg har gått helt til den er rødglødende. Alle ganger fra helt kald plugg ( 8 grader her nå ). Så det tyder på at det virker nå.

 

subwoofer skrev for 3 timer siden:

Du skal nok så at den er magisk reparert nå. :cheers:

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

Egentlig litt utrolig at den er såpass ‘sart’, men det er jo en kunnskap som er grei å ha.

 

Ja, det fremstår litt "magisk" og den er definitivt "sart". Jeg har jo tidligere i denne prosessen sjekket kontaktene til pluggen, både 1 og 2 ganger og det har vært stramt og fint med visuelt synelatende gode koblinger. Jeg hadde derfor slått fra meg dette som årsak til problemet, spesielt når den startet videre i prosedyren etter oppvarming.

 

Forskjellen nå, var at jeg renset alle flater og gjorde det litt mer omfattende. Dette var altså nok, noe som tyder på at den er svært følsom på sensingen. Det var jo det den reverse engineeringen som ble gjort her viste også, at det var et tilsynelatende lite "mV" signal som ble forsterket.

 

Uansett STOR takk til @subwoofer og @Fantino for deres bidrag, det er utrolig frustrerende å stå i disse tenke/forske prosessene alene, spesielt når man møter så mye motgang som her :cheers:

 

Spørsmålet er bare.... hva skal vi finne på nå da som mysteriet er løst?  :wink:

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 18 minutter siden:

<>Spørsmålet er bare.... hva skal vi finne på nå da som mysteriet er løst?  :wink:

 

Lurte på det samme.. Kanskje du må ut en tur i garasjen og lage noen løse ledninger igjen 😂

 

Uansett veldig gøy og lærerikt å følge prosessen. Det kommer helt sikkert en dag hvor jeg står på hodet ned i egen dieselvarmer og forbanner den og da kan det komme vel med.

Link to post
Share on other sites

Noe må man jo ha å ta seg til… :giggle: Å feilsøke på ukjent elektronikk uten verken fysisk tilgang eller skjema er en utfordring, kan man si nei til slikt?

 

Men jeg må si at Wallas har valgt en ganske sær løsning på den strømmålingen. De sparte én komponent på å åpne opp for en rekke feilmodus, godt jobba!

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...