Jump to content

Laderegulator, hvilken type?


jea

Recommended Posts

Eg har bep skillediode mellom start og forbruk og ingenting annet enn originalt. Har problemer med at batteriene blir tomme og målte spenningen til 15,3V når motoren går. Er vel regulatoren som er gåen da?

Har mercruiser 7,3L diesel om noen har peiling hva eg må bytte?

Redigert av ollebolle2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det spørs hvor du målte.

Hvis du måler 15,3 V direkte på dynamoen, så tyder ikke dette på at det er noe i veien med regulatoren (du har nemlig 0,7-0,8 V i spenningstap over skilledioden mot hver batteribank).

Hvis du derimot måler 15,3 V direkte på batteribankene (Samme spenning på begge bankene?), så kan det tyde på at regulatoren gir for høy spenning. Uansett bør ikke dette være årsaken til at batteriene dine tømmes raskt?

Link to post
Share on other sites

Hvis du måler 15,3 V direkte på dynamoen, så tyder ikke dette på at det er noe i veien med regulatoren (du har nemlig 0,7-0,8 V i spenningstap over skilledioden mot hver batteribank). ...

..så sant det finnes S på dynamoen, som i tillegg er koblet over diodene, og at vi snakker om vanlige dioder med så høy spenningsfall.

 

En av flere muligheter kunne også være at det finnes et ødelagt batteri på forbruk som svelger det meste som dynamoen kan levere.

Er det noe standard-diode med spenningsfall, og er måleinstrumentet koblet på startbatteri

da ser man vanligvis det samme økt spenning der, selv om dynamoen bare leverer 14,6V.

 

Det trengs altså kanskje litt mer input om både dynamo, fordeling og ikke minst tilkobling av instrumentet for å analysere ordentlig. :smiley:

 

Men det mente du kanskje, Arvid_A?

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke å ta den med hjem, det finner du ut på båt også.

 

Hvis et av batteriene er gåen (dvs. at den trekker mye til seg uten å øke spenningen)

da ser du dette med en gang hvis du måler spenningen på hver batteri separat. (normal multimeter, batterier frakoblet)

.

Slik feil forutsetter vanligvis at minst en celle er skadet = tydelig mindre spenning på batteriet.

Så hvis du altså f.eks. måler noe laver enn 12V på den ene batteri, mens andre batteriet fortsatt ha godt over 12V,

da vet du allerede hva klokken ha slått.

 

Er det åpne celler da kan du også måle syrevekten, burde uansett kontrolleres regelmessig.

 

For å sjekke dynamoet kan du f.eks. finne fram et batteri med normal spenning (12,3 til 12,8V).

Så tilkobler du den, frakobler alle andre, sørger for at dynamoen senser på enten tilkoblet batteri eller helst på sin egen B+,

og så starter du motoren.

Senest da skal den lade med korrekt spenning, så vet du også det.

 

Lykke til videre!

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå har jo allerede ollebolle2 tatt med seg forbruksbatteriet hjem, og da kan han i fred og ro måle, lade og sjekke syrevekt hjemme i stedet for i en kald båt nå vinterstid. I sitt første innlegg skrev han at batteriet fort gikk tomt. Er det ikke da greit i første omgang å konsentrere seg om batteriet og finne ut i hvilken tilstand det er? Neste trinn vil da selvfølgelig bli å sjekke laderegimet for hvordan det fungerer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke at det må være direkte sammenheng, Lars, men det kan selvfølgelig.

 

Derfor hadde jeg først prøvd det ene på båten, for så -kanskje- å sjekke det andre etter hvert.

Denne rekkefølgen synes i hvert fall jeg er enklere, dynamoen kan jo bråke likevel og være t.o.m. utløseren.

Å holde en batteri tilkoblet og å starte er noe som tar bare ett minutt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Leste du ikke at han allerede hadde tatt ut batteriet? Og for en som ikke er slik ekspert som deg og meg(?), er det vel enklere å ta en ting om gangen en å sjekke et komplekst system (for en ikke spesialist) med dynamo, strømfordeling og batterier? Det er i hvert fall min mening.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Beklager, jeg leser noen ganger på tvers, men leser fortsatt ikke at han er hjemme allerede men at han har tatt opp batteriene.

Noen har jo Internett på båten, som f.eks. også du og jeg. :smiley:

 

Ellers, et sånt tips gjelder jo heller ikke bare for dette aktuelle tilfellet, men også for andre.

Så kan det hende at "5" andre lurer på noe liknende mens vi diskuterer her om dette.

 

Skal man da vente at f.eks. ollebolle2 kommer tilbake med informasjonen at batteriene ble undersøkt med det ene eller andre resultat,

for først deretter å tipse at han kunne ha vurdert på en annen og for min del enklere måte også?

Hvis han klarer både å måle hjemme og å fra/tilkoble batterier i det hele tatt

da kan han sikkert også bruke en multimeter på båten for å se om det finnes ett av batteriene

med tydelig-tydelig laver spenning enn 12V.

 

Akkurat derfor ville jeg fortsatt ikke nødvendigvis anbefale at man først bærer alle batterier fra båten,

sålenge man ikke vet om det virkelig er et av batteriene som sørger for bråk.

En landstrømlader har han jo trolig også på båten,

mens den ikke en gang er nødvendig for å sjekke ut dynamo-ladesystemet og det han spurte om med det.

 

Men nå la oss kanskje ikke diskutere våre meninger om "sport eller ikke sport".

Jeg går ut i fra at ollebolle2 og de andre "5" også ønsker å lære noe av oss såkalt proffe,

og akkurat denne "øvelsen" her går vel trolig bra. :thumbsup:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Heia her var det engasjement ser eg.. Kjempeflott det..

Det har litt mer historie dette problemet her da.. Eg kjøpte båten i fjor og da sto det 4 batteri i båten alle koblet sammen i en bank. Jeg har ikke strøm i havna, og bruker båten korte turer så gikk tom for strøm etter kort tid.

I vinter satte eg inn hovedstrømbryter slik at all strøm blir brutt når eg forlater båten og tok alle batteri hjem og ladet batteriene. 2 ble kassert og 1 nytt ble kjøpt. Startet sesongen med 3 batteri. 1 på 180ah og 2 på 110 ah.

 

Kjøpte quick ladeseperator med 3 utganger og tenkte dette ville bli bra greier, men fikk ikke denne koblet riktig da jeg ikke fikk til å fjerne kabel mellom dynamoen og starter. Når den var fjernet var det ikke livstegn fra startmotor.. Mener jeg gjorde som i koblingsskjemaet og fikk sågar elektriker med å se over uten å bli "klok" nå er ikke husinstallatører mye verdt i båt har eg forstått da;) Ble derfor koblet 3 batteri som en bank igjen... Etter ca 3 mnd ble det tomt igjen. Fikk ladet opp igjen og nå for en uke var det tomt igjen.. Har nettopp montert BEP dioden så den er egentlig ikke blitt prøvd skikkelig. Årsaken til at eg lurer på om spenningen er for høy er at eg monterte ny carlingswitch til drevet og i den forbindelse målte 15,3v inn på rekka med carlingswitcher i styrepulten når motoren gikk.. Tenkte da at kanskje dynamoen leverer for mye og koker batteriene og ødelegger de..

 

Har for lite kunnskap om dette det er klart men sitter nå med følgende tanker:

 

Til mitt bruk er det ikke behov for 3 batterier. Vil sette inn 1 til forbruk og 1 til start. Har ladet de 3 eg har og ser ut som alle tar lading. Og lader normalt. Siden eg bruker båten til korte turer tenker eg å sette inn igjen de 2 batteriene på 110ah et til forbruk og 1 til start. Lar batteriene stå noen dager og måler hvilespenningen for å få en indikasjon på om de er fortsatt friske. Noen andre metoder?

Videre tenker eg å beholde BEP skilledioden. Eller skal eg benytte quick ladeseperatoren og ta bilder for å få hjelp til kobling av den?

Så får eg starte opp og måle spenning ved startbatteri før start og når motoren går?

 

 

Link to post
Share on other sites

Som sagt finnes det jo flere muligheter.

Hvis du har en BEP-diode (finnes, men du har ikke relé?) da finnes det spenningsfall over dioden.

Har dynamoen en kontakt med betegnelse "S" da er det mulig at den er tilkoblet batteri og kompenserer for spenningsfall.

Med det måler du noe høyere spenning før enn etter skilledioden.

Det er enkelt å måle.

 

Utladingen på batteriene (hvilken: Alle, eller bare forbruksbatteriet?) kan ha flere grunn.

"Ladeseparator" og skillediode: Hvor er den koblet inn?

 

For å gjøre det enklest hadde det vært bra hvis du tegner en skisse og at du tar noen bilde.

Så legger du dette ut her og så får du svar.

Her finnes det nemlig mange som kan det. :smiley:

 

Skissen kan du forresten først og fremst begrense på

- dynamo til batteriene

- batteri til forbruk (hovedbryter på -utgående- kabel?)

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

...det stemmer jo faktisk at BEP ikke tilbyr skilledioder, hvordan kom jeg omsider på det, tro?

Så la jeg spenningsfall og over dioder ligge, som du ønsker,

i hvert fall foreløpig og inntil vi vet mer.

 

Og sorry, Mix, jeg glemte at du er så lett å forvirre.

Skal huske det igjen.

 

Men da kan vi jo fortsette med å vente på resultater og bilde og skisse.

Er jo ikke så vanskelig å komme til bunns med sånt.

 

:smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...