Jump to content

Laderegulator, hvilken type?


jea

Recommended Posts

Holder for tiden på å forberede/renovere gammelt opplegg, før jeg kobler på en Sterling PDAR.

 

elise:

A)

Hva definerer du som "for stort" spenningsfall / avvik målt ved dynamo og batteripoler?

 

alle:

B)

Har idag en 250A, 1+2+both dreievender, som jeg ønsker å skifte ut til to enkle hovedbrytere.

Hvilken modell / type / leverandør kan dere anbefale?

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

alle:

B)

Har idag en 250A, 1+2+both dreievender, som jeg ønsker å skifte ut til to enkle hovedbrytere.

Hvilken modell / type / leverandør kan dere anbefale?

Tror jeg ville ha valgt BEP brytere idag, billig og bra.

Ellers har Sleipner meget bra brytere. Disse er konstruert for å tåle thrustere. Tåler 250A kontinuerlig 550A/5 minutt og 1300A/ 5 sekund. Litt dyre, koster vel ca. 500.- for enkle enpolte, leveres også som dobble topolte brytere.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke Adverc nevnt (TWC lages ikke lenger). Såvidt jeg vet er dette i dag den eneste regulatoren som gir pulserende spenning for å både gi tilstrekkelig spenning og samtidig hindre væsketap i batteriene. Så vidt jeg har forstått er de andre regulatorene som er nevt her ikke mer intelligente enn at de bare gir tilstrekkelig konstant ladespenning - riktignok justert for batteritemperatur (eller har jeg misforstått).

 

Eivind

Du har misforstått.

 

Sterling PDAR regulerer ned ladespenning når batteriene er toppet. Det gjør derimot ikke f.eks LADAC eller YA-12. PDAR senker også ladespenning ved høy dynamotemp og batteritemp.

Ladeprosessen er mer som på en god batterilader.

 

Til Seastar:

 

Stort spenningsfall kommer av dårlig kontakt og/eller for tynne kabler i forhold til strømmen som skal gå i dem. Spenningsfallet vil alltid øke med økende strøm. Bruker du kabel-kalkulatoren så kan du regne ut hvro mye maks spenningsfall du vil ha på dine kabler. Tast inn maks strømstyrke på dynamo, hvor lange kablene fra dynamo til batterier er og hvilken tykkelse (mm2) kanblene har. Du får da ut maks spenninsgtap i kabler. Har du gode brytere er det lite spenninstap i dem.

Link to post
Share on other sites

Du har misforstått.

 

Sterling PDAR regulerer ned ladespenning når batteriene er toppet. Det gjør derimot ikke f.eks LADAC eller YA-12. PDAR senker også ladespenning ved høy dynamotemp og batteritemp.

Ladeprosessen er mer som på en god batterilader.

...tilleggs beregner DAR12 og PDAR automatisk riktig utjevningsladning av batteriene

etter hver start på nytt.

 

God kveld alle sammen :seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser fredeles ikke bort fra at jeg har misforstått, men grunnen til det har jeg ikke fått en forståelig forklaring på foreløpig.

 

Spenningsvariasjonen på en Adverc / TWC er omtrent som følger:

 

Bilde

 

Den høye spenningen er nødvendig for å få strøm inn i batteriene. Den lave spenningen er nødvendig for å hindre væsketap. Hvilke andre regulatorer har en tilsvarende logikk?

 

Uttrykket "riktig utjevningslading" har jeg aldri hørt om, men jeg er ikke fagmann.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg er ekspert vil jeg tro at prossessen du har tegning av også bruker vann når man lader over lengre tid. 14V når batteriene er toppladet er for mye ved sommertemp.

 

Har selv mye mer tro på høyere spenning til batteriene er toppet, og deretter vedlikholdspenning på ca 13.7V ved 20 grader.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser fredeles ikke bort fra at jeg har misforstått, men grunnen til det har jeg ikke fått en forståelig forklaring på foreløpig.

 

Spenningsvariasjonen på en Adverc / TWC er omtrent som følger:

 

Bilde

 

Den høye spenningen er nødvendig for å få strøm inn i batteriene. Den lave spenningen er nødvendig for å hindre væsketap. Hvilke andre regulatorer har en tilsvarende logikk?

 

Uttrykket "riktig utjevningslading" har jeg aldri hørt om, men jeg er ikke fagmann.

 

Eivind

Utjevningsladningen (eller bedre kompensasjonsladning) er denne delen av ladningen som følger hovedladningen og er bl.a. tidsavhengig.

Denne delen tilsvarer ca. 20% av batterikappasiteten.

Tilstands / situasjonen av batteriene forendrer seg permanent.

Det er avhengig av grunntilstands etter bruk/utladning, tid som det trengs for hovedladningen, temperatur og indre motstand som resulterer i summe av resultatene.

Regulatorer fra Sterling beregner og tar hensyn til det.

 

Hva er viktig mht. væsketap ?

Væsken går ikke tapt "med en gang" bare pga. høyeffektladningen (som er tilleggs temperaturkompensert).

Ellers skal man kontrollere væsken av batteriene hver måned likevel, med eller uten høyeffektregulator :yesnod:

 

Og bare som eksempel:

jeg seiler egentlig ganske mye, men måtte påfylle væsken gjennomsnittlig en til to ganger per sesong.

 

:seeya:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

elise:

A)

Hva definerer du som "for stort" spenningsfall / avvik målt ved dynamo og batteripoler?

 

 

Ca 0,5 volt samlet på både pluss og minus ved stor belastning. Er batteriene ladet bør det ikke overstige 0,1-0,2 volt.

 

Har forøvrig bra erfaring med TWC regulator fra en tidligere båt. Synd hvis den ikke produseres mer..................

Link to post
Share on other sites

Hva definerer du som "for stort" spenningsfall / avvik målt ved dynamo og batteripoler?

Ca 0,5 volt samlet på både pluss og minus ved stor belastning.

Hei.

 

Ser ikke helt problemet om det skulle bli 1 volt jeg. Av en eller annen grunn har jeg ikke summet meg til å måle mitt system hvor jeg har ekstern regulator (Ladac med sensing på batteri), men med skillediode og full lading fra min 70 amp generator, er det nok 1 volt. Og jeg får da faktisk fulle 70 amp ut av generatoren pga. at spenningen på feltviklingen er hele 15,4 volt. Dette gir bedre magnetisering og ekstra ampere ut til batteriene. Og ja,- temperaturen stiger, men det er faktisk 70 amp generatoren er beregnet for, ikke 50, 60, 65 amp. I et veldig trangt motorrom må en imidlertid være litt obs på temperaturen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og ja,- temperaturen stiger, men det er faktisk 70 amp generatoren er beregnet for, ikke 50, 60, 65 amp. I et veldig trangt motorrom må en imidlertid være litt obs på temperaturen.

 

Lars H.

Jeg har i flere innlegg sett omtalt øking av temperaturen på dynamoen som en sidevirkning av bedre ladning.

 

Er det eksempler på at eksempelvis en 80 A dynamo som reguleres slik at den leverer 70 A over lengre tid faktisk tar skade av det grunnet overoppheting?

Link to post
Share on other sites

Min 70A Valeo dynamo har gått i 25 år med Ladac så ut fra denne erfaringen bør det ikke være noen risiko. Eneste problem jeg har hatt er at en av diodene på B+ sa takk for seg for endel år tilbake.

Dvs. det var ikke selve dioden som feilet, men det oppstod brudd mellom denne og aluminiumsholderen de sitter presset inn i.

Loddet ny bru av separate dioder og denne lever i beste velgående.

 

Kunne vært intr. å høre hva Joerg mener om det Elise skriver, med skilledioder kommer man neppe under 1V spenningsfall når dynamoen lader maks?

Link to post
Share on other sites

Kunne vært intr. å høre hva Joerg mener om det Elise skriver, med skilledioder kommer man neppe under 1V spenningsfall når dynamoen lader maks?

Vel, med skilledioder kommer man i allefall på en forskjell mellom 0,2 og 1,2 Volt, avhengig fra type diode.

Hvor skadelig det skal være for dynamoer kan diskuteres lenge.

 

Teoretisk (!) kan aksepteres en forskjell av opp til 2,5 Volt maksimalt,

avhengig fra systemstørrelse og kabellengder mellom dynamo og batteri.

Men det gjelder bare teorien.

 

Ellers er forholdet som Seastar så "Stort spenningsfall kommer av dårlig kontakt og/eller for tynne kabler i forhold til strømmen som skal gå i dem. Spenningsfallet vil alltid øke med økende strøm."

 

Og den tilstands aksepterer verken jeg eller Sterling.

Jeg aksepterer akkurat den forskjellen som skillediodene krever, mens Sterling tilbyr aktivt sikkerhet.

F.eks. måler PDAR spenningsforskellen mellom batteriminus og dynamopluss.

Finnes det en forskjell av mer enn 1,5 Volt, så slå regulatoren av og viser feilen.

 

Men hvem som aksepterer stor spenningsforskjell, må også akseptere skader over kort eller lang tid.

Dynamoer må "pumpe" mer enn nødvendig; korrosjon på kontakter blir ikke bedre men verre;

varme kabler tilhører i gulvet men ikke på båten; batteriplatene som er allerede skadet kan kortsluttes;

systemspenning kan økes eller minkes og øddelegges andre utstyr; osv. osv. osv.

 

Så er det ikke bare dynamoet man bør legge merke til, men heller på "resten" av systemet,

som er minst like viktig.

 

Men for meg er det litegranne uforståelig likevel.

Når det finnes en sån problem på hjem eller bil, så "må" det alt fikses med en gang.

Fordi der finnes det lov og regler til.

Men kommer det til båt, så bli det ofte noe som bare "bør" diskuteres.

Plutselig og (rar som det er) nesten overalt i båtverden :smiley:

 

Men så langt jeg vet kan en fysisk problem ikke "vekkdiskuteres".

Så tillater jeg meg spørsmålet: er det lurt ?

:seeya:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det jeg mente med grensene for spennings fall var med direkte tilkobling, ikke skille diode. Har du skille diode har du kontroll på spennings fallet om kablene er riktig dimensjonert og koblingene er ok. Har du ikke skille diode, men forsatt spennings fall kan det ligge i tynne kabler og dårlig koblinger. Dette kan gi varme gang og muligheter for brann.

For egen del har jeg lagt opp en 10 mm2 kabel fra dynamo og til starteren, ca 1,5 meter. Bruker da start kabelen videre til batteriene. Dette gir bra kabel tverrsnitt og ikke behov for sensing på batteriene. Lader 14,4 volt på batteriene med standard regulator på Iskra 70 amp. dynamo.

TWC regulatoren som nevnt tidligere har varsling hvis du har for stort spennings fall mellom dynamo batteri.

Link to post
Share on other sites

Det jeg mente med grensene for spennings fall var med direkte tilkobling, ikke skille diode. Har du skille diode har du kontroll på spennings fallet om kablene er riktig dimensjonert og koblingene er ok. Har du ikke skille diode, men forsatt spennings fall kan det ligge i tynne kabler og dårlig koblinger. Dette kan gi varme gang og muligheter for brann.

For egen del har jeg lagt opp en 10 mm2 kabel fra dynamo og til starteren, ca 1,5 meter. Bruker da start kabelen videre til batteriene. Dette gir bra kabel tverrsnitt og ikke behov for sensing på batteriene. Lader 14,4 volt på batteriene med standard regulator på Iskra 70 amp. dynamo.

TWC regulatoren som nevnt tidligere har varsling hvis du har for stort spennings fall mellom dynamo batteri.

Da er du ja heldig at dynamoen din ikke har høyeffektregulatoren.

Ellers hadde det vært alt for lite med 10mm² og med

kunne du har fått akkurat dette problemet det du skriver om.

Selv med bare 1,5 meter kabel.

Men det har du jo ikke.

 

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvor stort kvadrat mener du det skal til for og føre 70 amp i en 1,5 meter ledning med feks 0,2 volt spenningsfall. :confused:

Da bruker du kabeltverrsnittkalkulatoren her på siten, mater inn 70, 1,5 meter frem og 1,5 meter tilbake og 0,2V spenningsfall. Kalkulatoren sier 21 kv.mm. Er jordledningen din 50 kvadrat fra før? Da velger man 16 kv.mm. Er temperaturen i motorrommet over 45 grader. Da vurderer man å bruke 25 kv. mm likevel.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvor stort kvadrat mener du det skal til for og føre 70 amp i en 1,5 meter ledning med feks 0,2 volt spenningsfall. :confused:

På 70A dynamo og ca. 5 meter kabel anbefaler vi minst 35mm², men det er beregnet på vanlig kabel og romtemperatur av 45°C. (krav av Germanischer LLoyd)

Man kan går litt ned, når man bruker kabel som taler temperatur.

Heller når det er bare en kort stykke.

 

10mm² er anbefalt for en 30A dynamo og romtemperatur av 45°C.

Men hos deg holder det sansynligvis med 10mm², fordi uten høyeffektregulator antar jeg ikke at dynamoen din gir mer enn 25A i 15 minutter, men heller ikke permanent.

Og deretter sinker ladestrømmen likevel ganske kraftig, så finnes det det vel ingen fare.

 

Men er du usikkert så kan du jo måle strømmen.

Tar deg en tangamperemeter, så får du presis svare.

 

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Og du regner med null ohm motstand i motor og forbindelser til den, altså i hele minusforbindelsen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte i stedet å lodde inn en diode i dynamoens innebygde regulator (mot jord), slik at jeg lurer den til å måle omkring 0,5 volt feil spenning og derfor øke ladespenningen tilsvarende. Sammen med tykke (25 kv.mm) ledninger og gode koblinger mellom dynamo og batteri gjorde dette at nålen på amperemeteret plutselig forsvant utenfor skalaen!!

 

Far Out

:diving:

Hvor loddet du inn dioden? Og hvilken type diode brukte du?
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja, nå har jeg vært hos Jørg i Larvik og kjøpt Sterling PDAR regulator og skilledioder.

Maken til service og kunnskap er det skjelden man får. Jeg valgte å la Jørg bygge om dynamoen, eller lodde på det som måtte gjøres med den. Så forklarte han meg inngående hva jeg måtte gjøre i båten av koblinger, selv om man får med en utmerket monteringsbeskrivelse.

 

Når det gjelder service så er det morro at sånne som Jørg finnes, jeg var der sent på kvelden og ble motatt hyggelig på kjøkkenet, fruen kokte kaffe og det ble god båtprat, han forklarte inngående om strøm og andre ting, og hadde god tid og virket kunnskapsrik, en meget hyggelig man.

 

Ser frem til en sommer uten mangel på strøm, ifølge Jørg. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...