Jump to content

Laderegulator, hvilken type?


jea

Recommended Posts

Oj, kan man koble 2 dynamoer mot samme batteripakke? :eek: Hva skjer når den ene slutter å lade?

I mitt tilfelle ( 2 motorer, 1 startbatteri + forbruksbatteri, på hver sin dynamo idag måtte jeg vel ha en skillediode på dynamoen som idag lader startbatteriet for at den også skulle lade forbruk. Senseledningen kobles til kun den ene av de to batteriebankene, hvordan blir dette? Kan det bli bra?

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Takk for svar alle sammen. Både stb. og bab. dynamo lader forbruk og startbanken. Bab dynamo er den kraftigste av de to og er via Ladacen koplet til forbruksbanken (Ladac rød senseledning) På Stb. dynamo er Vaelo grønne senseledning ikke koplet til batteri. Jeg har ikke greie på strøm, og hvis ingen kan se en åpenbar feilårsak skrur jeg like godt ut både dynamo og Ladac og ber kompetente folk se på det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke greie på strøm, og hvis ingen kan se en åpenbar feilårsak skrur jeg like godt ut både dynamo og Ladac og ber kompetente folk se på det.

Hei.

Når det gjelder kompetente folk, så finner du vel ingen bedre enn Ingar og Jørg.

Det ene som er uklart er om dette er en feil som har oppstått plutselig eller det har vert slik hele tiden. Dersom feilen har oppstått nå, ville jeg tatt Ladac-regulatoren med til Ladac og testet den der. Testen tar bare et øyeblikk og den demonteres enkelt ved å dra den ut av kontakten.

 

Har feilen vert der hele tiden, ville jeg kontaktet Jørg som tar slike oppdrag. Det er ikke så mange kompetente folk på dette området, men er mange som mener de kan.

 

Se også linken som jeg viste til, nesten nederst på siden. Det er Ingar som har skrevet og tegnet det jeg viser til. Håper det går bra. :sailing:

Link to post
Share on other sites

nå skal dere høre. har ikke lest hele strengen men hadde tenkt å poste er varsku i både båtmagasinet og båtliv om et svært likt problem jegf hadde men siden ingen andre så ut til å ha opplevet det samme har jeg ikke stresset det.

 

problemet kan være batteriet(ene)

 

fra egen erfaring: i min tidligere båt stod det en aq140 som jeg byttet generator(dynamo*) i for å være føre var. husker ikke alle detaljer men den første originaldynamoen sluttet helt å lage når de vedlikeholdsfrie batteriene - 1 red og 1 gul var fulladet men dette skjedde først etter en tid. senere sluttet den å lade overhode.

 

fikk ny valeo generator fra vo 105 ah for bruk

 

da begynte de virkelig store problemene. ladespenningen havnet på ca 17v og ville om jeg ikke hadde sjekket dette før jeg fro avsted ødelagt batterier for 6000 på kort til.

 

skulle på tur og hadde intet alternativ enn å rive ut valeo regulatoren og montere den eksterne PS regulatoren jeg hadde liggende. 14.4 spot on.

 

den eksterne sense kablen endret ladespenningen kun noen 1/10v fra 17v så det gjorde ingen forskjell.

 

det er liten tvil om at valeo regulatorene ikke passet til high-end vedlikeholdsfrie batterier. fungerer nok ok med tradisjonelle batterier. kanskje noen typer vedlikeholdsfrie batterier men her er det over til prøving og feiling og ikke minst måling!

 

et alternativ er å kjøpe en billig regulator på biltema eller noe - men motorelektrisk fra biltema anbefales normalt ikke. sjekkk alternativer.

 

dette kan være et av problemene du har.

 

så. konstruktøren av PSR regulatoren - nå avdøde Per Smith som hadde en meget bred erfaring innen elektronikk bla fra Norsk Data fortalte meg om utallige Ladac regulatorer han hadde byttet ut pga at Ladacen som i hvertfall var en komplementør regulator ofte overladet og ødela batterier.

 

kjenner godt til både regulatorpoblematikken og hadde en del samarbeid med Smith i denne sammenheng så jeg kan garantere at hans informasjon er korrekt. den ble faglig dokumentert.

 

dersom Ladacene er av samme design i dag som for 5-10 år seden er det all grunn til å være på vakt.

 

PSR regulatoren ladet batteriene til 125% uten annen effekt på levetiden enn at batteriene fikk en levetid lik en bils. det er grunnleggende forskjell på de to systemene. Smith skiftet ut endel Ladacer i båter etter at batteriene ble ødelagte.

 

noe mer info om PSRegulatoren her.

 

bare til orientering; dette er innen mitt fagområde men har ellers ingen tilknytning. produktet forsvant desverre med Per Smith så vidt jeg vet. har forsøkt å kontakte firmaet som laget regulatorene for ham uten å lykkes så langt.

 

regulatorene er montert i utallige utrykningskjøretøyer, busser og andre kraftkrevende fartøyer.

maks lading på tomgang.

Link to post
Share on other sites

det er liten tvil om at valeo regulatorene ikke passet til high-end vedlikeholdsfrie batterier.

Nei, dette har ingen betydning.

Hvis du hadde ladespenning på 17V så er det to muligheter:

 

Regulatorens sensekabel var ikke koblet til samme punkt som dynamoens B+.

Regulatoren var defekt.

Link to post
Share on other sites

nix, byttet dynamoen 2 ganger og i begge tilfeller fungerte de ok med andre batterier som jeg hadde anledning til å prøve. sensekabelen hadde naturlig nok ingen særlig betyding siden batteriene stod rett ved generatoren.

 

garanterer at regulatorene i disse valeoen blir forvirret med denne type batterier.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tror ellers at jeg aldri ville parallelladet en batteripakke fra flere generatorer med mindre de er spesialdesignet for det (balansering) og i hverfall ikke med ulike regulatorer. ikke engang identiske regulatorer er helt like. kjenner ingen generatorer som er designet for dette men har ikke sjekket spesielt.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det du sier om Valeo dynamoer og hightec batterier høres for meg veldig rart ut.

 

En spenningsregulatorer er en enkel sak som skal sørge for at dynamoen gir en konstant utspenning på den innstilte verdi. Denne verdien varierer fra regulator til regulator og produsent til produsent. Den regulerte spenningen er ikke avhengig av typen batterier eller mengden batterier som er tilkoblet dynamoen. Regulatoren vil alltid opprettholde den regulerte spenningen eller et lavere spenningsnivå hvis dynamoen ikke klarer å levere den mengden strøm batteriene ønsker ved den regulerte spenningen.

 

Antallet batterier og Ah-kapasiteten på batteriene bør derfor stå i forhold til dynamokapasitet og forbruk.

 

Spenningen som det reguleres etter skal stå i forhold til den installerte batteritypen. Mens noen batterityper skal ha 14,3V ladespenning, klarer andre uten problemer å jobbe med 14,7V. Når regulatoren gir en viss spenning for en type batteribank, vil den også gi nøyaktig den samme spenningen for en annen type batteribank. Regulatoren her intet forhold til lasten som tilkobles dynamoen utover å tilstrebe at reguleringsspenningen hele tiden er på den instilte spenning.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

tror ellers at jeg aldri ville parallelladet en batteripakke fra flere generatorer med mindre de er spesialdesignet for det (balansering) og i hverfall ikke med ulike regulatorer. ikke engang identiske regulatorer er helt like. kjenner ingen generatorer som er designet for dette men har ikke sjekket spesielt.

Nå viser det seg at dette faktisk ikke er noe problem i det hele tatt. Før spenningen på batteribanken når reguleringsspenningen, vil begge generatorer gi det de klarer av strøm. Når så spenningen når den slappeste regulatorens reguleringsspenning, vil denne generatoren slappe av og den andre vil ta over strømproduksjonen. Det er intet stort problem, da man uansett ikke har behov for mer strøm en en generator kan gi og strømbehovet er raskt dalende.

 

Liker man ikke at bare den ene gjør slutttladingen, kan man balansere de 2 generatorenes regulatorer til å gi bidra med en prosentmessig like stor del av lasten i den siste del av ladeprosessen også. Når man gjør dette spiller det ingen rolle om regulator og generator er av forskjellige typer, fabrikat og kapasitet. Det betinger bare at minst en av regulatorene har en justeringsmulighet.

 

Fremgansmåten for balansering av generatorer finnes her.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei.

Når det gjelder kompetente folk, så finner du vel ingen bedre enn Ingar og Jørg.

Det ene som er uklart er om dette er en feil som har oppstått plutselig eller det har vert slik hele tiden.

Nei da, jeg har ingen grunn til å tvile på kompetansen til Ingar og Jørg, for all del. Nå bor jeg i Asker og da er det vel naturlig at jeg tar kontakt med enten Ladac direkte eller Asker Elektro hvor jeg kjøpte den(Autoriserte Bosch forhandlere) Regner med at også disse kan sine saker, og så ligger de jo nære da. :yesnod:

 

Feilen har vært der hele tiden fra den dagen jeg koplet til Ladacen for 1,5 år siden. Jeg koplet fra umiddelbart etter at jeg merket den høye ladespenningen, og har ikke benyttet Ladacen siden. Som jeg sa er dynamoens egen regulator paralellkoplet slik at jeg fram til nå har benyttet denne.

 

Både forbruk og startbanken min består av helt vanlige (billige) batterier som må etterfylles med vann. Forbruksbank er på 3*135 AH og startbanken på 2*135AH, hvor det ene er dedikert til baugtruster.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tja, der en situasjon som jeg elsker.

I grunnen er det helt riktig hva Ingar sa, at det er vanligvis feil på regulatoren eller sensing.

Det er mest sansynlig.

Jeg er også helt med Ingar at det ikke har noe betydning om det er batterier som vedlikeholdsfritt eller andre.

Forresten er ordet "high-end" kun salgshjelp til å forvirre kunder.

Alle batterier på markedet er i grunnen like, unntatt platetykkelser og elektrolyt.

I allefall kan jeg ikke tenke meg at man kan si "typisk valeo".

Mulig at det ha vært en problem med batteriene, f.eks. at disse som ble brukt ikke har tatt opp støm?

Så snart regulatoren ikke registrerer at spenningen stiger gir den full gas.

Så er vi tilbake igjen på regulatoren som kanskje bare ikke har senset spenningen?

 

Ellers er det kanskje spørsmål hvor spenningen ble målt og om spenningsmåleren kanskje ikke viser korrekt.

Bare en skam at man ikke lengre kan får "pasienten" på bordet, det hadde vært interessant.

 

Så blir det vel en av disse tilfellene som kommer i kategorien "teoretisk uløst".

Men praktisk ble det jo løst med at du har byttet batteriene og så virker ladningen igjen,

hvorfor som helst :crazy:

 

:lol: Folk, følg anbefalingen som stemmer overens med meningen min:

Kjøp vanlige bly/syre batterier som er åpne. :yesnod:

Billigst, bra, pålitelig, kan sjekkes riktig og kan påfylles med batterivann.

Best og billigst siden alle tid ....og kan lades uten "når og hvis" :smash:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå bor jeg i Asker og da er det vel naturlig at jeg tar kontakt med enten Ladac direkte eller Asker Elektro hvor jeg kjøpte den(Autoriserte Bosch forhandlere) Regner med at også disse kan sine saker, og så ligger de jo nære da. :yesnod:

Det er ikke lenge siden jeg så at en som hadde god kompetanse koblet feil uttaket fra dynamoen til Ladac.

 

Hadde nylig en ringerunde for å se om det kunne skaffes en børstebro til Valeo. Uttalelsene til firmaene var svært overaskende, de fleste mente en Ladac eller tilsvarende ikke var bra for batteriene. På spørsmål om hvorfor, hadde de ikke noe fornuftig å komme med. Derfor er jeg skeptisk, men selfølgelig så finnes de som kan dette.

 

Dersom koblingen er riktig og dynamoen er minusregulert, kan det ikke være noe annet enn Ladac som er defekt. Da er det enkleste å ta denne med til en forhandlier eller Ladac. Gjør en avtale først, så tar de testen mens du venter. Regner med at det blir en løsning. :cheers:

Link to post
Share on other sites

vet ikke om jeg har utrykt meg veldig uklart men det jeg skriver om denne mis-matchen er ettertrykkelig dokumentert gjennom flere tester/kombinasjoner. er ingeniør som spenner fra mekanikk til høyspenning via elektronikk inkl programmering men dere må gjerne spenne noen tusen for å finne det ut selv.

 

ps regulatoren er støpt i en enhet med steinmasse slik at den helt sikkert skal bli ødelagt om noen prøver å skjære den opp for kopiering.

 

imidlertid benytter den mos-fet transistorer og strømpulsene den genererer til anker/stator er 150% av maks nominell generatorstrøm - overstiger ikke rms ratingen og kjøletiden er mer enn tilstrekkelig. dette hindrer danning av slaggforbindelser på nedre del av blyplatene i ordinære batterier og kan reparere moderat slaggdannelse der hvor batteriene har fått slaggdannelser grunnet utilstrekkelig lading.

 

pulsingen er helt forskjellig fra Ladac systemet både i kurveform og amplitude.

 

med mindre utveksling motor/generator er riv ruskende gal sørger PSRegulatoren for konstant 14.4 eller hva den stilles til fra tomgang og opp selv ved maks last.

Link to post
Share on other sites

selve skjemaet for regulatorens konstruksjon er ikke tilgjengelig så vidt jeg vet men koblingsskjemaet for installasjon mot generator/batteri er postet i en link tidligere her.

 

http://www.ask.hl.no/persmith/montering.html

 

grunnprisippet og ytelsen er ikke endret siden 1970 eller deromkring men mer moderne komponenter ble tatt i bruk etterhvert.

 

http://www.ask.hl.no/persmith/montering.html

 

http://www.ask.hl.no/persmith/batterier.html

 

http://www.ask.hl.no/persmith/persm.htm

 

http://www.ask.hl.no/persmith/

Link to post
Share on other sites

I går 20:07

Innlegg #87

 

Group Icon

Innlegg: 2583

Reg.: 25.01.03

QUOTE(The Scrutinizer @ 23.04.06 19:29) *

tror ellers at jeg aldri ville parallelladet en batteripakke fra flere generatorer med mindre de er spesialdesignet for det (balansering) og i hverfall ikke med ulike regulatorer. ikke engang identiske regulatorer er helt like. kjenner ingen generatorer som er designet for dette men har ikke sjekket spesielt.

Nå viser det seg at dette faktisk ikke er noe problem i det hele tatt. Før spenningen på batteribanken når reguleringsspenningen, vil begge generatorer gi det de klarer av strøm. Når så spenningen når den slappeste regulatorens reguleringsspenning, vil denne generatoren slappe av og den andre vil ta over strømproduksjonen. Det er intet stort problem, da man uansett ikke har behov for mer strøm en en generator kan gi og strømbehovet er raskt dalende.

 

Liker man ikke at bare den ene gjør slutttladingen, kan man balansere de 2 generatorenes regulatorer til å gi bidra med en prosentmessig like stor del av lasten i den siste del av ladeprosessen også. Når man gjør dette spiller det ingen rolle om regulator og generator er av forskjellige typer, fabrikat og kapasitet. Det betinger bare at minst en av regulatorene har en justeringsmulighet.

 

Fremgansmåten for balansering av generatorer finnes her.

 

Lotus

det har seg slik at problematikken rundt lading av batteripakker en noe jeg driver med til daglig så jeg kjenner godt til problemene med denne type anlegg. med mindre man har en profesjonell løsning for lastdeling/overvåking har man har ingen garanti for at systemet forblir stabilt temperaturendinger/++ ei heller er det til det beste for batterienes levetid.

 

etterhvert som batterier bli eldre - spesielt av billigtyper som benyttes i nye båter og liknende endrer batterienes tilstand og krav seg. i mange tilfeller noen dø noen mens de andre bare får forkortet levetid.

 

kravene til batterier som skal opereres på denne måten er ekstreme mht konstruksjon og kvalitetskontroll og prisen på et HQ 17Ah batteri ligger på ca 1.000 + mva - til orientering.

 

batterier som er av vedlikeholdsfri type bør bla ha strømbegrensning C/5 i den første fasen av gjenopplading og generelt bør de ha jevnlig gymnastikk ellers oppstår merkverdige og lite ønskede fenomener jeg ikke går nærmere inn på her da det tilhører andre anvendelseområder, men levetid er en faktor som berører alle.

Link to post
Share on other sites

Jeg leser det du skriver, men skjønner det ikke helt. Spiller det egentlig noen rolle at lastfordelingen ikke er 50/50? Batteribanken bryr seg vel fint lite om f.eks den ene generatoren yter 60% og den andre 40% av mengden strøm batteribanken spiser?

 

Spiller det noen rolle at temperaturvariasjoner gjør at den ene generatoren tar en større andel enn den andre? Spiller det noen rolle om den regulatoren med høyest reguleringsspenning bestemmer hvilken ladespenning som batteribanken ser?

 

Batteribankens tilstand endrer seg med alder, men spiller alder noen rolle i forhold til om banken lades av en eller 2 generatorer?

 

Strømbegrensning er bra for vedlikeholdsfrie batterier, men de fleste med 2 generatorer har vel antagelig ditto stor batteribank? For liten ladekapasitet er vel som oftest den vanlige problemstillingen?

 

Du må forklare meg hvorfor det stilles ekstreme krav til batteribanker som skal lades av 2 generatorer mens det ikke stilles noen krav for banker som lades av en generator. Banken aner jo ikke hvem strømleverandøren(e) er, bare at det leveres strøm.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvis man har skilledioder og dynamo med senseledning event. ladac med senseledning. Hvor kobler man da føleren som skal på batteripolen? Forbruk eller start?

 

Må gjøre noe innser jeg. Første natt i båten natt til i dag uten landstrøm. fulladet batteri og med webastoen på var det tomt for strøm på 2 timer. Innser at jeg 1) trenger ekstra forbruksbatter 2) må få bedre lading.

Link to post
Share on other sites

Hvis man har skilledioder og dynamo med senseledning event. ladac med senseledning. Hvor kobler man da føleren som skal på batteripolen? Forbruk eller start?

Senseledning må være tilkoblet forbruk, det er det batteriet som blir fortest tomt.

 

Det en en ting å passe på i den forbindelse. Dersom du har en batteribryter til forbruk og denne blir glemt å bli slått på, vil senseledningen finne ut at batteriet ikke lades. Den vil da justere ladespenningen så høyt opp som mulig.

 

En Ladac vil øke spenningen mot 17 V og kan bli ødelagt. Derfor er det en fordel at man kobler senseledningen på dynamosiden av bryteren og at bryteren står så nærmt batteriet som mulig.

 

Skal du installere en ekstern regulator ville jeg sett på Sterling, den har en del gode funksjoner. Det kan nok Jørg fortelle mer om. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...