Jump to content

Laderegulator, hvilken type?


jea

Recommended Posts

Motoren min er en VP MD2020 fra 97. Tidligere eier har byttet dynamo. Nå står det en Iskra dynamo på motoren. Ligger en gul ledning til forbruk + fra like ved dynamoen. Den er ikke festet på dynamo. Min teori er at orginal dynamo har hatt mulighet for å benytte denne ledningen. Har iskraen det samme?

 

Hva er mine options? montere ekstern regulator? lempe skillediodene og kjøpte BEP rele? Orker ikke å bygge om systemet med biltemareleer eller manuell skillebryter.

Link to post
Share on other sites

Til informasjon leverte jeg idag tidlig min dynamo og Ladac til det lokale Bosch verksted i Asker hvor jeg kjøpte Ladacen for et års tid siden.

Dynamoen ble montert i benk og kjørt med Ladacen. Resultat: 17,5V, dvs. at Ladacen var defekt. Jeg fikk en ny Ladac og en regning på 1800,- som bestod i prisen på ny Ladac og 15 min. verkstedtid.

Jeg sitter igjen med en følelse av å være både fornøyd og missfornøyd på samme tid. Kan noen gjette hvorfor?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skal du installere en ekstern regulator ville jeg sett på Sterling, den har en del gode funksjoner. Det kan nok Jørg fortelle mer om. :seeya:

Takk Nemo :smiley:

Ja, og "noe" har vi behandlet allerede her.

 

Men en ting må jeg fortelle till:

For å øddelegge en PDAR behøves det tydelig mer enn 30 Volt systemspenning.

Og for denne forhold må hendes mye ved 12Volt-systemer.

 

Hvis en sånt feil oppstår pga. originalregulatoren, så koker hele systemet lenge allerede

men det skjønner man med en gang fordi alle andre utstyr gi seg først.

 

Hvis spenningen økes overhodet på for høyt nivå pga. systemfeil, så slår seg en PDAR bare av.

Dette hendes automatisk fra senest 15,5 Volt, er en beregnet sikkerhetsfunksjon

og innebærer at det garantert ikke noe blir skadet pga. PDAR :smash:

 

Det er meget lett til å velge seg en PDAR, fordi alle disse ulempene man snakker om,

både ang. originalregulatorer og andre eksterne regulatorer,

finnes ikke med PDAR. :sleep:

Faktisk finnes det bare fordeler, som løser også mange andre problemer samtidlig og i tillegg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hva koster en sånn PDAR sak ferdig koblet til Iskraen min da? Link til produktet?

For linken til websidene klikk bare her

Alle priser finnes under knappen "Priser & Bestilling".

 

Spesiellt tilbud for medlemmer av båtplassen.no finnes på Leverandørsidene her på båtplassen,

men gjelder kun t.o.m. 27.04.2006

 

Hvis du sender Iskra-dynamoet (med påbyggt originalregulator hit, så koster forberedelse inkl. testløp kr. 320,- inkl. mva.

Ved internt regulator blir forberedelsen kr. 520,-.

 

Men hvis du kan gjøre noe selv, eller ha noen som kan hjelpe deg med elektrisk, så er det vanligvis ikke noe problem at du gjør det selv.

Det medfølger monteringsanvisningen som inneholder hver trinns (kan tas bokstavelig :smiley: ).

 

Frakt kommer i tillegg.

Norgespakke med oppkrav koster kr. 172,-

Ved forhåndsbetaling sendes med Norgespakke liten som bare koster kr. 87,-

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Til informasjon leverte jeg idag tidlig min dynamo og Ladac til det lokale Bosch verksted i Asker hvor jeg kjøpte Ladacen for et års tid siden.

Dynamoen ble montert i benk og kjørt med Ladacen. Resultat: 17,5V, dvs. at Ladacen var defekt. Jeg fikk en ny Ladac og en regning på 1800,- som bestod i prisen på ny Ladac og 15 min. verkstedtid.

Jeg sitter igjen med en følelse av å være både fornøyd og missfornøyd på samme tid. Kan noen gjette hvorfor?

Kan godt forstå hvorfor du er misfornøyd.

 

Dersom verkstedet mener at feil montasje er årsaken og at den dermed ikke dekkes av garantien, ville jeg undersøkt det nøye. I så fall vil dette kunne skje igjen. Dersom Ladac føler på feil batteri, et som ikke lades, vil spenningen øke til regulatoren blir defekt.

 

Var ute for feil på Ladac som jeg monterte til en kamerat. Tok kontekt med Ladac og de tilbød seg uten diskusjon å teste den og bytte den om den var defekt. Gikk til lokal leverandør og refererte hva Ladac hadde sagt. Det var ingen problem med å få ny gratis. Ved test regulerte den ladespenningen til 15,7 V.

 

Denne var et halvt år gammel før den ble montert. Kanskje en telefon til Ladac vil hjelpe? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hva er argumentet for at dette ikke er en garantisak?

Nettop hjemkommet fra båten etter å ha installert dynamo og ny Ladac. Perfekt lading, 14,6V @1500RPM. Regner med at den synker ned mot 14,4 når batteriene er fyllt opp.

 

Hva gjelder verkstedet som skulle ha betalt for å ha solgt meg en defekt Ladac er følgende å si. Jeg lot innehaveren forstå at jeg synes det var urimelig å måtte betale for ny vare da han faktisk hadde solgt meg en defekt en. Verkstedet vedgikk at varen nok var defekt, og at det ikke var noe tegn på at jeg hadde fiklet med varen og forårsaket feilen selv. De vedgikk likeens at det ingenlunde var unormalt at Ladacer regulerte feil eller ikke regulerte i det hele tatt slik tilfelle var med min.

Likefullt sto han på sitt og hevdet at jeg måtte betale for ny, siden det ikke var sikkert at han fikk dekket sine utgifter hos Ladac. Etter litt forhandling gikk han allikevel med på at hvis jeg la igjen navn og bankkonto hos han, skulle han overføre pengene til min konto hvis han fikk erstattning hos Ladac. Jeg sa at det var jeg ikke interessert i, og ba han ringe Ladac der og da. Enden på visa var at Ladac selvfølgelig, og uten diskusjoner, sa seg villige til å erstatte slike defekte varer. Jeg slapp da å betale for Ladace, men måtte allikevel betale for 15 min. verkstedtid, totalt kr 250,-, herav kr 15,- for verkstedmateriell (en stk krympeterminal, type rød, 1,5 kvmm). Jeg betalte og gikk, etter å ha avlagt mitt aller siste besøk hos Boshforhandleren i Asker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nettop hjemkommet fra båten etter å ha installert dynamo og ny Ladac. Perfekt lading, 14,6V @1500RPM. Regner med at den synker ned mot 14,4 når batteriene er fyllt opp.

Flott at du har fått skikkelig ladespenning.

 

Reaksjonen fra Ladac viser at de tenker på kundene, noe man ikke kan si om verkstedet du har vert på. God båt sesong med fulladede batterier. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Men: Er det like greit for meg å pelme skilledioden, kjøpe BEP rele og droppe regulator? Dette blir mye billigere og er det en mye dårligere løsning?

nå har jeg ikke følgt med tråden, men slik som du spør: regulatorene kan du nok ikke droppe - BEP'en erstatter bare skillediodene og gjør det mulig å bruke en regulator UTEN senseledning.
Link to post
Share on other sites

og er det en mye dårligere løsning?

Det blir selvsagt ikke like bra som med en regulator som kompenserer fullt ut for spenningstapet.

Men har du solide kabler og den innebygde regulatoren er på 14.4V er det ikke snakk om store forskjeller.

Uansett vil det være en fordel å kvitte seg med diodene siden de brenner av masse effekt til abs. ingen nytte. Så kan du måle hvilken ladestrøm du får og evnt. vurdere ytterligere investeringer... :smiley:

 

PS: Du sier at du ikke orker å bygge om systemet med vanlig rele. Det er bare snakk om to tynne ledninger ekstra ift ett BEP rele.

Link to post
Share on other sites

PS: Du sier at du ikke orker å bygge om systemet med vanlig rele. Det er bare snakk om to tynne ledninger ekstra ift ett BEP rele.

Det ble skrevet etter en iskald natt i båten pga flatt batteri. Når landstrømmen kommer i og varmen stiger øker kanskje motet på nye prosjekter. Nå har jeg riktignok orginale, ferdig terminerte kabler til batteri 1 og 2 og dynamo som nok må termineres på nytt om skal de passe på noen biltemareleer. Antar BEP har ringterminal?

 

Vurderer uansett å kjøpe en slik:

batmeter

for å få litt mer kontroll over hele opplegget. Noen som har erfaringer med akkurat dette batmeteret? Synes prisen var ok i forhold til det f.eks Maritim selger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har to stk Valeo dynamoer med innebygget regulator. Senseledning har jeg koblet til batteripolen på den banken som dynamoen lader. Begge dynamoer lader med en spenning like under 14V (13.9-14.0) målt på batteripolene. Motorene er 2005 modell Volvo Penta KAD-32.

 

Er dette riktig/vanlig for Valeo?

 

Er det noen som har prosedyren for å koble ekstern regulator på disse dynamoene?

Link to post
Share on other sites

Utklipp fra KAD32 brosjyre:

 

Electrical system

- 12V corrosion-protected electrical system,

complete with instrumentation

- 14V/60A marine alternator

- Charging regulator with battery sensor for

voltage drop compensation

 

 

I gamle dager lærte vi at 14 kan være alt fra 13.50 til 14.49 siden tallet ikke er skrevet med desimal. Men jeg er redd at det ikke er tilfelle her :cryin:

Link to post
Share on other sites

Hvis du med Senseledning har jeg koblet til batteripolen på den banken som dynamoen lader mener at den ene lader start og den andre forbruk vil du ha mest å vinne på å la begge lade forbruk.

Du vil få noe mer effektiv opplading med 14.4V, men det er neppe verdt investeringen/jobben.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to stk Valeo dynamoer med innebygget regulator. Senseledning har jeg koblet til batteripolen på den banken som dynamoen lader. Begge dynamoer lader med en spenning like under 14V (13.9-14.0) målt på batteripolene. Motorene er 2005 modell Volvo Penta KAD-32.

 

Er dette riktig/vanlig for Valeo?

 

Er det noen som har prosedyren for å koble ekstern regulator på disse dynamoene?

Hei.

14V er i hvert fall for lite.

Hva måler du på B+/dynamo?

 

Tilkobling av en eksternt regulator på din Valeo er sikkert ikke vanskeligere enn på andre Valeo, eller andre dynamoer overhodet.

Men jeg finner ikke noe om type dynamo du har, motortype KAD32 hjelper ikke meg.

Er du forresten sikkert om at regulatoren er innebygget, eller finnes det bare en kunststoffhus

som gjemmer regulatoren?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Antar BEP har ringterminal?

Javisst! Passet som hånd i hanske til eksisterende ledninger som stod på den gamle skilledioden. Det eneste som kom i tillegg var å kople en tynn svart ledning til minusen på batteribanken. Så skifte fra skillediode til BEP var kjapt gjort kan man si. Samt gjorde underverker med ladingen (0,7 volt ekstra gjør gjerne det).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis du med Senseledning har jeg koblet til batteripolen på den banken som dynamoen lader mener at dene ene lader start og den andre forbruk vil du ha mest å vinne på å la begge lade forbruk

Det har jeg på tapetet også. BEP releet ligger i båten, og vil bli montert inn i løpet av sommeren. Nå drar jeg på 4 uker båtferie i morgen (dersom ikke været skulle ødelegge). Og dårlig vær eller havn med strøm er det som skal til for at jeg tar for meg BEP releet. Men da tenkte jeg å beholde tilkoblingen slik som i dag med at hver sin dynamo til hver sin batteribank, med senseledninger til sine respektive batteri. Når BEP releet kobler inn (som føler på forbruk), vil likevel disse dynamoene lade i parallell slik du har foreslått også tidligere. Landsstrømlader kobles til forbruksbank siden den også inneholder en kombinert inverter/powerassistant på 2500W.

14V er i hvert fall for lite.

Hva måler du på B+/dynamo?

Jeg måler 14.05V. Og det stemmer nok sikkert også. Det står også 14V i verkstedmanualen til KAD motorene.

Er du forresten sikkert om at regulatoren er innebygget, eller finnes det bare en kunststoffhus

som gjemmer regulatoren?

Jeg antar at regulatoren sitter i det huset som jeg kan ta ut og dersom børstene blir slitt (børstene er montert i dette)? Jeg kan dessverre for lite praktisk om dynamoer. Selv om jeg er siv.ing. i elektronikk, så må jeg si at erfaringen fra båtelektrisk begrenser seg til en båt jeg har hatt i 1 år. Men jeg kan Ohms lov godt :-)

 

Er det noen som kan si meg hvordan jeg finner feltledningen dersom jeg skulle finne på å koble til ekstern flertrinns regulator (siden 14.4V ikke er bra for fulladede batteri når jeg drar fra havn med strøm)?

 

Skisse av dynamo er vist under. Som dere kanskje ser så er det 2 ledninger til huset med børstene (regulator?) som er vist nederst til høyre. Ellers så er det en ring som er bakt i bakelitt(?) med dioder og elektriske tilkoblinger. Jeg har desverre ikke foto fra jeg skrudde den fra hverandre (for å se hvordan ting ser ut :-) )

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Dynamoen er enten plussregulert eller minusregulert. De fleste er minusregulert. Dette finner du ut på følgende måte. Når dynamoen er minusregulert er den ene børsten tilkoblet D+. Da skal ekstern regulator tilkobles den andre børsten.

 

Når dynamoen er plussregulert kan du se en god forklaring på denne siden under Generell monteringsanvisning.

 

Mener Sterling PDAR kan brukes både til pluss- og minusregulert dynamo. Mer om det finner du under Leverandører på BP.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Når BEP releet kobler inn (som føler på forbruk), vil likevel disse dynamoene lade i parallell

Ja, det går også fint og er selvsagt enklere å installere. Ulempen er at rele-kontaktene vil få en større belastning enn om begge dynamoer er direkte tilkoblet forbruk.

 

Når det gjelder tilkobling av ekstern regulator så har du to muligheter:

Koble inn i parallell: Da må du lodde på en forbindelse til den børsten som går til regulatoren. Den innebygde er såkallt minusregulert, dvs at den ene børsten er koblet til 12V (D+) og den andre jordes via regulatoren. Den eksterne regulatoren må også være minusregulert. Ladac har egne typer for +/-, Sterling mener jeg har en felles modell som kan benyttes på begge. Joerg?

 

Enklest er det å bytte ut regulatoren med en ren børsteholder hvor du kobler til den eksterne regulatoren:

Bilde

 

Står endel om dette her.

Link to post
Share on other sites

Ja, takk.

 

Kort til forklaring for andre spørsmål.

Den type originalregulator/kullbørsteholdere,

(som er direkte tilgjengelig når man kan tar den borte fra baksiden)

kaller vi "påbygget" .

 

Regulatorer som er "innbygget" kan nærs bare hvis man destruerer dynamoet i flere deler

(ofte bare 3 som er nødvendig for destruksjon)

Men dynamoer med innebyggt regulator er ikke komplisert til å destruere heller.

 

-------------------

Ja takk, Ingar, PDAR kan brukes komplett universell.

Det gjelder for for alle vekselstrømdynamoer med negativ eller positiv induksjon,

som eneståene eller parallelt regulator, for dynamoer med eller uten kullbørster,

til innebyggt eller påbyggt standardregulator, for både 12 eller 24Volt

og for alle type batterier.

Og den kan tilpasses også etterhvert når det ble gjort forandringer

(f.eks. ved bytte av dynamoet fra positiv til negativ induksjon, eller andre type batterier, eller ny båt).

--------------------

 

Tilfelldigheten her er ganske enkelt.

Her må sluttendelig bare tilkobles en kabel til feltbørsten, mens alle andre kabeler tilkobles utesidig.

Det medfølger en skikkelig detaljert bruks- og monteringsanvisning på (korrigert) norsk.

(Den er "lit" større enn originalanvisningen på engelsk, fordi jeg har beskrivet både hvert eneste trinns og skru i logisk rekkefølge :blush: )

Følger man bruksanvisningen nøye så er verken installering eller instilling av PDAR en problem.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Smith-regulatoren finnes fortsatt... Hadde en 24-voltsutgave igjen, og denne ble nå montert på en liten fiskebåt med store problemer; Børsteløs dynamo ble overhalt og påmontert en regulator som ble bestillt fra Canada :eek: Svindyr sak som røyk etter et par dager. Batterier ble også byttet.

Vi fjernet den gamle reulatoren og satte på en "Smith"-type; NUuhh har han lading nok, selv med alt av dekkslys på OG på dorgefart :yesnod:

Lars H har startet testing av 12-voltsutgaven (kjørt av motor med frekvensomformer) så får vi se hva denne regulatoren EGENTLIG gjør.

 

HVIS dette faller godt ut og det kommer bestillinger på minst 10 stykker, vil de kunne selges for ca 750 kroner...

Venter spent på resultatene :smiley:

 

Redigert: Prisen er direkte fra produsent og av ren idealisme! :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Smith-regulatoren finnes fortsatt...

HVIS dette faller godt ut og det kommer bestillinger på minst 10 stykker, vil de kunne selges for ca 750 kroner...

Hvor ?

Jeg har bed siden lenge om det og ønsker også å få en.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...