Jump to content

Laderegulator, hvilken type?


jea

Recommended Posts

Dynamoen i båten gir nå kun ca. 13,5 volt selv med oppladede batterier målt på batt.polene,så jeg vil sette inn en ekstern laderegulator.Jeg har lurt på Ladac sin 1202, men men så at Maritim i Arendal har en Java sea toppcharge som skal kunne styre to dynamoer,som kanskj blir neste prosjekt hvist jeg trenger ennda mere strøm.Så hvist noen har erfaringer med en av regulatorene eller tips om andre ,gi gjerne svar hilsen Jan Erik

Fører av Båten

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte i stedet å lodde inn en diode i dynamoens innebygde regulator (mot jord), slik at jeg lurer den til å måle omkring 0,5 volt feil spenning og derfor øke ladespenningen tilsvarende. Sammen med tykke (25 kv.mm) ledninger og gode koblinger mellom dynamo og batteri gjorde dette at nålen på amperemeteret plutselig forsvant utenfor skalaen!!

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte i stedet å lodde inn en diode i dynamoens innebygde regulator (mot jord), slik at jeg lurer den til å måle omkring 0,5 volt feil spenning og derfor øke ladespenningen tilsvarende.

Det er en litt vill vest-løsning men likevel nokså vanlig og fungerer jo rimelig greit. Jeg ville nok heller satset på en Ladac eller lignende selv om de koster noen kroner. Ladac er en robust sak og servicen fra Paul og de andre Ladac-karene er jo gull verdt. Har hatt to Ladac opp gjennom tidene og har nå to Amtec regulatorer (nå utgått av produksjon men har samme funksjon som Ladac).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har planer om og sette inn en regulator i løpet av våren jeg også men . Noen her som veit forskjellen på Ladac og Sterling ? Tenker ikke bare pris , men moteringsarbeid og kvaliteten på produktet . Det koster jo endel som alt anna til båt , men kan vel ikke være noen tvil om dette lønner seg og få montert inn .Strømforbruket blir jo ikke mindre fra år til år .Putter jo stadig inn mere luxus og andre duppeditter .

Kunne tenkt meg og hørt fra dere som har disse produktene og om dere gjorde hele jobben selv uten for mye greier . Gjerne alt fra posetivt til negativt

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg monterte en YA-12 - den som skal passe spesiellt godt til Hitachi Dynamoene (bla på Yanmar).

 

Monteringen var grei, men man måtte her som på de fleste av disse regulatorene åpne dynamoen, og kutte en leder - men bruksanvisningen var forsåvidt grei.

 

YA-en min konket ut eter 3 år ca, men det var bare å snappe inn en ny en, men det tok litt tid å få samme modellen fra lager, så det endte opp med at jeg mekket noe semigreier som ga noe lading mens jeg ventet. Altså - det hele blir kanskje litt mer sårbart.

 

Snakket med en Volvo-mekaniker - sitat "Jasså du har satt innen sånn - da kan du regne med at dynamoen din er brent ila 2-3 år !" Mulig det skjer på Volvo, men ikke hos meg. Må tilføye at jeg passet på å rette et av lufinntakene slik at luften utenfra traff dynamoen først. Hele pointet er jo at dynamoen får det tøffere, så om den ikke får vekk varmen, kan det nok gå som mekanikeren spådde.

 

Så er er det det med med positiv og negativ regulering - det er altså slik at strømmen lages ved at en liten spole (stator) snurres rundt inne i en stor spole, og ladespenning reguleres ved at en justerer spenningen på stator. Denne kan justerer på to måter - enten kopler man den ene polen til jord, og regulerer med en spenning på den andre opp mot 12V som da gir maksimal lading (pos. reg) eller at 12V er fast tilkoplet, og du regulerer den andre ved at det trekkes ned mot jording for å få full lading (neg.regulering). I prinsipp det samme, men den praktiske utførelsen av dynamoene gjør at du ikke uten videre kan veksle. Du må mao velge en regulator som støtter den dynamoen du skal regulere.

 

Når alt dette er sagt, må jeg jo også fortelle at det ble topp lading - amperemeteret lå pal på 50A i flere timer når alle bankene var tomme.

 

Men nå oppfatter jeg det vel slik at løsningen med eksternregulator er noe man velger om man skal inn med ladedioder - gjerne med flere batteribanker.

 

Var jeg deg, ville jeg først og fremst funnet ut hvorfor du bare har 13.5 målt på batteri. Hva har du ut fra dynamo, og hvilken strøm går. Jeg har opplevet batterier som selv om de ellers funket OK trakk strøm utav milde selv om de var toppladet. Da var resepten rett og slett å bytte batteri.

 

Jeg monterte dette på min forrige båt, og gjorde det selv, og det funket på 1. forsøk, men om det ikke hadde gjort det, tror jeg nok det ville vært litt opp og ned hvilken hjelp du kunne fått på et tilfeldig valgt verksted. I utgangspunktet var det ikke mindre enn 4 forskjellige koplingsalternativer, og jeg ser ikke bortifra at jeg en gang i tiden tok en elektroingeniør utanning kan ha bidratt. (selv om mange merer det var heklt bortkastet !)

 

oki - som sagt det var min forrige båt - min neste kommer i januar, og ny eksternregulator blir neppe det første jeg hiver meg på - men etterhvert kommer nok FLUKE'n (voltmeteret) til også å sjekke ut ladespenningen - så får vi se.

 

-koh :cool:

Link to post
Share on other sites

Når alt dette er sagt, må jeg jo også fortelle at det ble topp lading - amperemeteret lå pal på 50A i flere timer når alle bankene var tomme.

Det er også akkurat det jeg har opplevd SAMTLIGE ganger jeg har montert Ladac/Amtec. At dynamoen gir 14.4V (eller 14.0 som det ofte er :nonod: ) er LANGT fra ensbetydende med 14.4 på bateripolene og det er der det teller.......

Men nå oppfatter jeg det vel slik at løsningen med eksternregulator er noe man velger om man skal inn med ladedioder - gjerne med flere batteribanker.

Det er riktig fordi skillediodene "stjeler" 0.7V og det må kompenseres for, enten med ekstern senseledning eller ekstern regulator som Ladac.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg (heller) ingen peiling på: :crazy:

Kjøpte båten i år, installert med Ladac 1202 - og iflg. amperemeter var ladingen i overkant av 14v. Etter noen få uker, (og langhelger med relativt normalt "for tiden" strømforbruk) kubbet hele dynamoen. :headbang:

Iflg. Dieselpumpeservice i Bergen hadde de nye (kr. 3.000) dynamoene en "Mye bedre regulator" - og en Ladac 1202 eller tilsvarende ville kun resultere i som han sa "Raskere lading, javel, men dynamoen varer antagelig ikke i 3 år. Ladac var greit for mange år siden når regulatoren i dynamoene var mye mindre stabil" ??????

Installerte ny dynamo, koblet av Ladac`en - og enn så lenge fungerer lading helt greit.

 

Noen bud på en brukt Ladac 1202 ?

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Noen bud på en brukt Ladac 1202 ?

Hadde kjøpt den på flekken om jeg hadde hatt behov. Har nå Ladac/Amtec i både bil og båt i tillegg til en liggende i skuffen.

 

Jeg har hatt 2 dynamohavari opp gjennom tidene og begge disse var med originalregulator. Regner med de døde av aldring da der ikke var noen spesielle ting som skjedde da de døde.

 

En dynamo med fornuftig regulator (=Ladac e.l.) har det tøffere enn andre men har du en dynamo som er merket 70A så tåler den å levere 70A i lang tid. Full belastning fører til mye varme og den bør en få bort f.eks. ved å legge friskluft direkte til bakkant av dynamoen ellers er klart at høy temperatur går ut over levetiden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

men men så at Maritim i Arendal har en Java sea toppcharge som skal kunne styre to dynamoer,.

 

Har gått til innkjøp av denne, men har ikke fått sjans til å montere ennå, i tilegg vil der vel gå en stund før den blir testet. Men pass på: Tilbudet deres består kun av regulator, skal du ha panelet i tillegg, koster det omtrent like mye :cryin:

Link to post
Share on other sites

En hvilken som helst ekstern regulator gjør vel nytten? Likevel kan det jo være lurt å finne ut hvorfor du har så dårlig ladespenning. Er den like dårlig målt på dynamoen?

 

Selv skal jeg få satt inn en ekstern regulator i vinter en gang, men jeg vet ikke hvilken jeg velger. Ladac 1204 og 1205 er anerkjente, gode og dyre. 1204 er for positiv regulering og 1205 for negativ regulering. 1202 har jeg aldri hørt om. En slags spesialutgave?

 

TopCharge er en elektronisk regulator. Den er en del rimeligere enn Ladac 1205 som jeg trenger, kan styre 2 dynamoer (egentlig vekselstrømsgenerator) og fatter automatisk om man kjører 12 eller 24V system. Om den har positiv eller negativ regulering vet jeg ikke. Ombygging er mulig for enhver dynamo, men krever litt mer jobb.

 

Man kan jo også lage sin egen regulator. Det finnes en ferdig IC som heter L585 fra ST Microelectronics som gjør hele styringsjobben og alt man trenger er å putte på et fåtall komponenter. Datablad finnes her.

 

Uansett hva slags type ekstern regulator min 80A Hitachi får, så skal den innebygde regulatoren få stå der i parallell med den nye. Mange anbefaler ikke dette, men jeg kan ikke se at set skal utgjøre et problem, da det jeg ønsker er en høyere spenning enn den innebygde regulatoren kan gi. Den vil derfor for det meste være lukket og ikke bidra. Samtidig reguleres det så mange ganger i sekundet at jeg ikke kan se noe problem med dette. Fordelen er jo at man da ikke ødelegger noe og at hvis den eksterne regulatoren feiler eller kobles fra, er alt som før.

 

 

Det største problemet både for en ekstern regulator og dynamoen er varmen. Med en skikkelig regulator vil min Hitachi gi 80A i timesvis med tomme batteribanker. Nå gir den 40. Fra 40 til 80A er en dobling: P=U x I og U= R x I gir P= R x I x I

En dobling av ladestrømmen gir en 4-dobling av varmeutviklingen i dynamoen. Får den god kjøling, er ikke dette noe problem. Den er laget for 80A. Får den ikke god nok kjøling, kan den finne på å dø mye tidligere enn den burde. Det betyr at det alltid er en god grunn til å ha en karftig dynamo selv om man ikke alltid bruker så mye av kapasiteten. Grillefaktoren blir vesentlig redusert. Noen angir 1A dynamokapasitet pr. 4Ah batterikapasitet som et minimum. Da er det bare å regne....

 

Eksterne regulatorer liker heller ikke varme. De kan ta kvelden hvis det blir for varmt inni dem. Strømmen til rotoren kan fort bli både 4, 6 og 8 ampere når regulatoren åpner for fullt. Vet ikke hva min drar, men kanskje 6A med full åpning. Denne strømmen går normalt gjennom en darlington transistor på regulatorens utgang. Her er det tap. Transistoren trenger kjøling i form av en kjølefinne og fortrinnsvis bør den monteres på et kjøligere sted enn rett ved dynamoen. Og temperaturkompensering? Ser ikke helt hvordan denne kan funke midt inne i en vanlig ekstern regulator. Den blir jo varm uansett hvor den befinner seg, fordi komponentene inni der avgir varme.

 

Lager jeg meg en egen regulator med denne IC-en, kan jeg jo ha en ekstern NTC limt fast til batteribanken. Mer nøyaktig blir det ikke. Lager jeg noe slikt, sparer jeg uansett ikke penger, selv om komponentene jeg trenger er få og billige. Det går jo med litt tid.

 

Og så er det dette med at man kan gå på et lokalt bilelektrisk verksted og kjøpe en regulator for småpenger......

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da det jeg ønsker er en høyere spenning enn den innebygde regulatoren kan gi

Hei Lotus!

 

Husker du hvilken spenning den interne regulatoren gir ut fra dynamo når batteriet begynner å bli fullt ?

 

Jeg er i ferd med å kjøpe en motor med tilsv. dynamo og er litt spent på hva jeg kan forvente meg.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er motorer utrustet med regulator som helst må byttes?

Det er virkelig et godt spørsmål. Fra den tiden jeg leste Båtmagasinet (før det meste av bladet og reklamen omhandlet båter i multimillionklassen) husker jeg de jevnlige utskjellingene av Volvo Pentas lave ladespenning. VP er nok ikke de verste i klassen da Valeodynamoene er forberedt på ekstern spenningssense og da er mye vunnet. Har vel med kostnader å gjøre.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus!

 

Husker du hvilken spenning den interne regulatoren gir ut fra dynamo når batteriet begynner å bli fullt ?

 

Jeg er i ferd med å kjøpe en motor med tilsv. dynamo og er litt spent på hva jeg kan forvente meg.

 

-koh

I verkstedhåndboken til Yanmar står det 14,5V, men Yanmar spesifiserer at man kan godta inntil 0,3V lavere spenning før regulatoren kan kalles defekt og må skiftes ut. Min regulator ligger på 14,4V. Bra så langt. Og slik blir det nok på din nye dynamo også.

 

Det som ser ut til å være problemet med denne innebygde IC-regulatoren er at den ikke klarer å gi nok strøm til rotorspolen. Det medfører at den er temmelig puslete i første del av ladeprosessen. Ideelt sett skulle regulatoren, når ladespenningen er for lav, gi full pinne ut og nærmest jorde rotorspolen som har pluss i andre enden. Da går det mer strøm i rotorspolen, magnetfeltet blir sterkere, rotoren er tyngre å spinne rundt. Ladestrømmen øker. Nytt likevektspunkt dannes. Men regulatoren gjør ikke det. Mulig den prøver, men den evner ikke å åpne for nok strøm gjennom rotoren og ladestrømmen forblir derfor puslete, selv om den kunne ha vært 80A. Etter hvert som batteriene fylles, kreves ikke samme store strøm i spolen for å opprettholde korrekt ladespenning. Batteriene er ikke like sultne som før. Dermed blir ladespenningen bedre og bedre ettersom batteriet fylles. Bedre og bedre blir ladespenningen uansett på alle regulatorer. Forskjellen er at her går det for tregt. At regulatoren gir meg 14,4V ladespenning når batteriene mine er nesten fulle, er jo greit. Jeg forlanger imidlertid mer. Jeg forlanger at den skal gi meg 14,5V ladespenning når også når batteribanken min er temmelig tom. Klarer den ikke det? Vel, da får den gi meg det nest beste: Maks ladestrøm av det dynamoen kan klare helt til batteribanken min har blitt så mett at dynamoen kan gi både høy ladespenning og høy ladestrøm samtidig.

 

Kort sagt? Cluet er ikke bare en regulator som vet hva riktig ladespenning er. Den må også evne å forsyne rotoren med nok strøm til å øke magnetfeltet så mye at dynamoen gir den strømmen den er spesifisert å kunne gi på maks.

 

Så hva kan du forvente? Du kan forvente at det funker alldeles utmerket hvis vi alle later som om denne nye 80A dynamoen din egentlig er en 35A dynamo. Så for folk med god tid er det bare velstand. Jeg har dårlig tid og vil ha min dynamo utskrevet fra hvilehjemmet den tror den befinner seg på. Antar at du ønsker det samme. Da må du nok se deg rundt etter en ekstern regulator eller ha en bryter som gir full feltstrøm når du slår den på. Problemet er bare å huske å slå den av igjen når spenningen når 14,4 volt. Det går før eller senere feil for min del og en ekstern regulator får gjøre nytten.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kort sagt? Cluet er ikke bare en regulator som vet hva riktig ladespenning er. Den må også evne å forsyne rotoren med nok strøm til å øke magnetfeltet så mye at dynamoen gir den strømmen den er spesifisert å kunne gi på maks.

 

Så hva kan du forvente? Du kan forvente at det funker alldeles utmerket hvis vi alle later som om denne nye 80A dynamoen din egentlig er en 35A dynamo.

Her er du inne på noe vesentlig. Jeg tror dog at strømmen regulatoren leverer normalt ikke er noe problem men der hunden virkelig er begravet er at regulatoren ikke vet hvilken batterispenning den jobber med.

 

Det er jo akkurat slik som du beskriver, Lotus, at alt er greit dersom en later som om 80A dynamoen er 35A. Det er forskjellen jeg har opplevd ALLE gangene jeg har pensjonert den interne regulatoren.

 

For noen år siden kjøpte jeg meg en ny marinedynamo merket 14V. Tenkte det var bare en desimal som var forkortet bort men i praksis leverte den 14.0V målt på dynamoen. Litt sultne batterier og ladespenningen på batteriene havner ned mot 13V og da klarer ikke batteriene og svelge mer enn 20-30A samme hvor mye der står 70A på dynamoen. Ren søppelregulator. Med Ladac gikk rullestolen (=internregulatoren) på søpla og dynamoen leverte sine 70A.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har montert Ladac regulatorer og laddere på flere båter/biler med godt resultat.

Falt for fristelsen for en Masc.. ladder for noen år siden, det var en skuffelse.

Men etter å vært i kontakt med Paul på Ladac fikk jeg svar på hvorfor batteriene aldri ble laddet helt opp.

Jeg synes at servisen var så god at jeg vil kjøpe Ladac så lenge de har de produktene som jeg har bruk for.

Selgeren og fabrikken til Masc.. skjønte ingen ting da jeg kontaktet dem for å finne løsning på laddeproblemene mine.

Go jul.. :cool:

Link to post
Share on other sites

Hallo alle sammen :seeya:

Vi tilbyr Sterling DAR12 og PDAR.

Og vi kjenner faktisk ikke noe "ekte" problem.

Regulator fra Sterling er i ferd med å bli de populærste i hele Europa.

...ha sikkert en god grunn :yesnod:

 

Ang. hevet temperatur ved bruk av eksternt regulator:

Det er riktig at dynamoer blir varmere hvis de skal jobbe.

 

Vanligvis er det ikke noen problem, fordi nesten alle dynamoer tåler ca. 120°C,

som man selfølgelig ikke skal nær permanent.

 

I alle fall skal man forsikre seg om at dynamoet fås nok kjøling,

ved både med eller uten høyeffektregulator.

 

Temperaturen i motorrommet kan lett stige på 80 grader og mer,

bare pga. motoren, hvis rommet f.eks. ikke har bra luftsirkulasjon.

 

Finnes det bare minste tvil om forholdet eller hvis dynamoet f.eks. er gamlere,

eller hvis motorrommet er helt lokket,

... så anbefaler vi i alle fall Sterling PDAR !

 

PDAR tilbyr flere "ekstra" og måler bl.a. tilleggs også temperaturen av dynamoet.

Ordet "ekstra" skriver jeg bevist sånt, fordi for min skyld bør det være "Standard" :rolleyes:

 

Hvis dynamoet blir for varmt ( sikkerhetsgrense er 90°C) så skiftes PDAR ned,

sånt at dynamoet kan kjøles ned.

Etter at dynamoet ble kjølet ( presis ved 65° Celsius) så slå regulatoren på igjen.

 

Dette virker med 100% sikkerhet.

 

Tilleggs finnes det mølighet for tilkopling av en display med forskjellige funksjon.

Bl.a. kan regulatoren slås av helt, ...hvis man ønsker det på en eller et annen grunn.

 

Ha en fin juletid alle sammen.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette med varmgang i dynamo tror jeg ofte vi selv er årsaken til. Dvs Vi ligger i 2-3 døgn å bruker strøm. Vi strarter opp å går på tomgang mens vi gjør sjøklart. Dvs dynamo svirrer på lavt turtall og produserer maks strøm. Da blir kjølingen dårlig på grunn av lavt turtall. Det samme å starte opp å gå på tomgand for å lade i uthavn. kombinasjonen en rå laderegulator og slik bruk vil jeg tro kolliderer.

Jeg har en standard regulator og praktiserer det noenlunde slik og det har gått bra, men med en rå regulator ville jeg lagt til sjøs gansk kjapt.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Hei.

Dette er sikkert sjelden en grunn av overvarming.

Dynamoer får likevel nok gjennomstrømming / luftvolumen også ved lavt turtall.

Men, som sagt, er luften allerede alt for varmt så kan det blir vanskelig.

 

Problemet med varmt luft lager også mange andre problemer.

Morsomt er bare at man bare snakker om problem med elektrisk utstyr.

Ingen snakker om forbrenningsluft, temperatur av motoroljen, girolje, osv.

Det finnes jo også fortsatt folk som installerer batteriladere eller invertere i motorrommet.

Selv om det at nesten alle brukermanualer fra nesten alle produsenter inneholder,

at ladere taper virkningsgrader i massevis når disse er montert i områder som er varmt

(ofte allerede ved over 18 til 20 Grader Celsius). :crazy:

 

Ta være på bra forhold i motorrommet eller velg riktig utstyr som forholdet krever,

så finnes det ikke så mange problemer igjen.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har planer om og sette inn en regulator i løpet av våren jeg også men . Noen her som veit forskjellen på Ladac og Sterling ? Tenker ikke bare pris , men moteringsarbeid og kvaliteten på produktet . Det koster jo endel som alt anna til båt , men kan vel ikke være noen tvil om dette lønner seg og få montert inn .Strømforbruket blir jo ikke mindre fra år til år .Putter jo stadig inn mere luxus og andre duppeditter .

Kunne tenkt meg og hørt fra dere som har disse produktene og om dere gjorde hele jobben selv uten for mye greier . Gjerne alt fra posetivt til negativt

 

Tine II

Da var jeg en tur til Larvik i dag med dynamoen min. Jørg Becker skal montere ny Sterling regulator. Så da skal du få tilbakemelding. Måler ofte batteriene slik at jeg vet hvor mye strøm jeg har på batteriene etter motorkjøring og deretter landligge. Skal bli ok å se om det er noen forskjell. Valgte å la Jørg montere selve regulatoren, da jeg har en Hitachi dynamo med regulator som måler på negativ pol (Dynamoen må åpnes). Monteringen i båten tar jeg meg selv av. I tillegg skulle han sjekke børstene når han allikevel hadde greia fra hverandre. Noen tusen timer har den jo gått.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke Adverc nevnt (TWC lages ikke lenger). Såvidt jeg vet er dette i dag den eneste regulatoren som gir pulserende spenning for å både gi tilstrekkelig spenning og samtidig hindre væsketap i batteriene. Så vidt jeg har forstått er de andre regulatorene som er nevt her ikke mer intelligente enn at de bare gir tilstrekkelig konstant ladespenning - riktignok justert for batteritemperatur (eller har jeg misforstått).

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Det du må gjøre først er og finne ut om du har for stort spennings fall mellom dynamo og batteri. Mål ut gangs spenningen på dynamoen når du har sultene batterier og sammenlign den med batteri spenningen. Setter du på en regulator som føler på batteriet og du har stort spennings fall tar du livet av dynamoen ganske raskt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...