Jump to content

Laderegulator, hvilken type?


jea

Recommended Posts

Hvor loddet du inn dioden?

Dette kommer helt an på hva slags regulator det er snakk om.

Regulatoren nedenfor er mye brukt, denne fungerer også som holder for børstene.

Dioden skal sitte mellom D+ og regulatoren. Mao må man bryte forbindelsen til det høyre benet på regulatorkretsen og lodde dioden inn her. Ring-symbol enden av dioden skal kobles til regulator-benet.

Dioden bør tåle 10A.

 

Sannsynligvis vil det for de fleste være en bedre løsning å få tak i en 14.4V regulator istedet.

Biltema har disse regulatorene til ca kr 100, men jeg vet ikke hvilken spenning de er på.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Siden jeg begynnte denne lenken vil jeg takke for alle innspill,jeg har kommet fram til at jeg ønsker en ekstern laderegulator.På Lillestrøm-messen snakket jeg med et firma som mente at en måtte ha en 3 trinns regulator da feks.ladacs 1204 i værste fall kan lade "for mye".Hans regulator ble dyr.Da jeg iforrige uke var østover .tok jeg på sparket en tur innom til Becker for å høre om sterlings sin regulator,den var en trinnvis regulator med overvåknig av eventuelle feil i kretsen til en rimligere innkjøpspris, så jeg har bestillt strerlings regulator. Jeg vil komme med tilbakemelding når utstyret er blitt testet litt.Det hele så ganske robust og forsegjort,og Becker virker som han vet hva han prater om så jeg er spent på sommeren.Håper at andre som har montert inn nye laderegulatorer oa.utstyr for bedre strøm ombord kan komme med sine erfaringer utover sommeren.hilsen Jan Erik

Fører av Båten

Link to post
Share on other sites

Hei Jan Erik!

 

Gratulerer! :flag:

 

Kjøpte også etter nøye vurdering en PDAR hos Jørg Becker.

 

Jeg har i det siste bygget om anlegget i båten, og foretatt en del nyanskaffelser, så jeg også er spent på hvordan dette nå vil virke i mitt "totalopplegget for nok strøm i uthavner" :sailing::yesnod::wink:

 

Siden det blir Bergenspåske-ferie på oss i år, så har jeg ikke stresset for å få dette ferdig til utprøving nå, - men det skal ikke gå så veldig lenge etter påske før dere får vite om det lader i det hele tatt :wink: eller hva det er som skjer i forhold til tidligere standardregulator på min dynamo. :wink::smiley::sailing:

 

Forventningene til at dette skal bli meget bra er ihvertfall tilstede, og skulle jeg få noen "innkjøringsproblemer", så vet jeg allerede at Jørg er hjelpsomheten selv! :flag:

 

Lykke til med ditt opplegg du også!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei PDAR eiere.

Kjøpte en PDAR av Jørg i fjor.

 

Må si at strømmangelen ble atskillig mindre. Har en dynamo på 70 AT.

Med orginal regulatoren hadde jeg en ladestrøm på ca. 25 A.

 

Med PDAR steg den til ca. 70 A på det meste. Da kan man jo ikke klage. Den fungerte veldig bra hele sesongen. Men husk god kjøling av dynamoen. Jeg demonterte den og blåste den fri for støv.

 

Lykke til med nyinvesteringen. Dere blir helt sikkert fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for ros !

Å prøve til å gi best mulig service er vanlig filosofi hos meg, sånt er det.

 

Men for å ha møter eller kontakter som er behaglige,

da behøves det snille mennesker også "på andre side av bordet" :yesnod:

Men sånt skal det jo være, synes jeg, ellers taper man gleden.

 

Takk for mange behaglige møter som jeg fikk nå også her i landet :flag:

 

Men ang. forventninger til regulatorer og annen utstyr fra Sterling blir dere sikkert ikke skuffet.

Også her kan jeg allerede ser den samme effekten som i andre land.

Om Sterling snakker de fleste ikke mye, selv om utstyret blir solgt mye.

"Byggt inn og glemt" er det som hendes flest.

Og det er den beste tegn for meg, fordi det viser at alt virker som det skal :wink:

 

 

Med vennlig hilsen fra lageren i Tyskland akkurat nå.

Onsdag er jeg "on stage" i Norge igjen :flag:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Siden det blir Bergenspåske-ferie på oss i år, så har jeg ikke stresset for å få dette ferdig til utprøving nå, - men det skal ikke gå så veldig lenge etter påske før dere får vite om det lader i det hele tatt :wink: eller hva det er som skjer i forhold til tidligere standardregulator på min dynamo. :wink::smiley::sailing:

 

Forventningene til at dette skal bli meget bra er ihvertfall tilstede, og skulle jeg få noen "innkjøringsproblemer", så vet jeg allerede at Jørg er hjelpsomheten selv! :flag:

Takk Seastar.

Men hvis det finnes noe spørsmål eller "innkjøringsproblemer" så bare ring.

Også på pasken, fordi "røde dager", eller bedre tider, finnes hos meg kun når jeg er

på gang med :cheers: ...som hendes utterst skjelden før solen er nede.

Men det vet du ja allerede.

 

:seeya:

jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Mange gode svar her, jeg skal rydde opp i det elektriske anlegget mitt, og har vært inne på siden her og fått mange tips, det jeg ikke har funnet så mye av er tegninger på koblingsskjema, har funnet noen, og det er mange måter (og meninger) på hvordan dette kan/skal gjøres, Jeg fant ikke noe som passet til min båt så jeg har laget et selv, hvis noen har interesse av det så kan jeg legge det ut, kanskje det er noen feil der også (tvilsomt da jeg har laget det selv ... :lol: )

 

Det er tegnet i Visio, men kan legge det ut som en PDF fil hvis noen har interesse

 

Jeg har kommet til den biten hvor jeg trenger en spenningsregulator, og derfor havnet jeg på denne siden, har kikket på Ladac, Java sea, og har sendt en mail til Jørg Becker, for å få et tips til, han svarte veldig raskt på min mail, så da får jeg se hva det blir til

 

Har ikke vært så veldig aktiv her, men kanskje jeg blir, jeg har kikket på MANGE båtlinker, og dette må vel være en av, hvis ikke den beste jeg har sett

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ang. Volvo så har alle nyere Volvo/(Valeo/Parish-Rhone) dynamoer en gul senseledening som føler spenningen på batteriene slik at ladespenningen blir akseptabel. Mange har ikke koblet denne ledningen til batteriet og da fungerer ikke denne bedre enn en vanlig intern regulator.

Jeg fikk nye Volvo dyamoer til begge KAD42ene ifjor, tror at disse er 55 A. Satte samtidig opp ett enkelt opplegg med babord dynamo til startbatteri/baugpropell (Optima Redtop batteri, 50 Ah) og styrbord dynamo til 2 *210 Ah (Leoch AGM batterier). Unngår derved skillediode ved lading/dynamo.

 

Har koblet inn gul senseledning fra dynamo på forbruksbatteri-pakken. Jeg regnet i utgangspunktet med at dette ville bli alt for lite lading (55 A på 420 Ah batteripakke), men jeg har ikke hatt noe problem. Kanskje bruker jeg bare lite strøm, men så lenge jeg ikke sliter så monterer jeg hverken min gamle Ladac 1024 som ligger i garasjen (vet ikke engang om den er riktig for denne dynamoen) eller en ny PDAR fra Sterling under mottoet :

 

"If it ain't broken, don't fix it" :cool:

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Hei.

Da har vel ikke selgeren fortalt deg mye om AGM-batterier og senseledningen hjelper bare litt.

Når disse 420Ah er utladet med 50% så må du seile til Skagen og en ordentlig stykke tilbake, før de er topladet igjen.

Hvis du en gang har lust på så kan du gjerne ringe meg for et møte, fordi jeg er ofte i Sandefjord.

Jeg har bl.a. en tangamperemeter og kan gjerne besøke deg på båten din.

Så tar vi en kaffe og jeg viser deg innenfor en halv time hvor lite strøm dynamoen din leverer.

Gratis og uforpliktende, selfølgelig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg og eslettha!

 

Jeg skal ikke legge meg bort i vurderingene til eslettha, - for har han nok strøm til sitt bruksmønster av båten så er det jo ok, - men sørg for å sjekke dette ut m.h.t. om den store batteribanken virkelig får tilfredstillende lading.

Det vil antageligvis gå en stund før du merker trøbbel med en så stor bank og som du sier moderat forbruk.

Men det er en sjanse for at batteriene vil gå en langsom og altfor tidlig død i møte hvis de aldri blir ladet "optimalt"

 

Så til testingen/idriftsettelsen av mitt eget "nye" strømopplegg, som bl.a. innbefattet en Sterling PDAR høyeffektsregulator!

Har siden fredag ettermiddag og utover dagen på lørdag og frem til nå hatt en spesiell god opplevelse og det er ikke vanskelig å komme med en ganske så entydig konklusjon for min del: :flag:

 

Har du behov for rask opplading av din forbruksbank o.l. og samtidig ønsker det som må være en optimal måte for batteriene å bli ladet på, - så er jeg blitt overbevist og ganske enkelt meget imponert over det jeg har erfart hittil.

 

JA, - hvis du har samme behov for lading som jeg har beskrevet i tidligere innlegg, så har jeg en klar anbefaling, - løp og kjøp en Sterling PDAR!

 

Gleder meg til mere "motorkjøring" med et "råskinn" av en effektiv dynamo på søndagen, etter at batteribanken har blitt tappet kraftig ned igjen i løpet av foregående kveld og natt.

 

Tror jeg har god dekning for å hevde at jeg er kjempefornøyd, og at jeg ikke lenger vil gå tom for strøm i uthavnene!

 

Lykke til med gode opplegg for en effektiv løsning av deres spesifikke behov for lading ombord!

 

Jeg har funnet min løsning! :flag::flag::flag::sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dessverre ser det ut til at nå avdøde Per Smiths (norsk) regulator ikke lages lengre pumpet 100% inn på batteriene på tomgang 14.4v justebar og inntil 125% på turtall uten å skade batteriene ovehode. livslang levetid på batteriene - dokumentert.

 

http://www.ask.hl.no/persmith/persmith.html

 

garantert ytelse. dokumentert mye bedre enn alt annet på merkedet i dag.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..Hvis du en gang har lust på så kan du gjerne ringe meg for et møte, fordi jeg er ofte i Sandefjord.

Jeg har bl.a. en tangamperemeter og kan gjerne besøke deg på båten din.

Så tar vi en kaffe og jeg viser deg innenfor en halv time hvor lite strøm dynamoen din leverer.

Gratis og uforpliktende, selfølgelig.

 

:seeya:

Jørg

Kan SELVSAGT ikke annet enn ta imot dette med takk :flag: Har sendt deg IM Jørg, ta kontakt.

 

 

Hei Jørg og eslettha!

 

Jeg skal ikke legge meg bort i vurderingene til eslettha, - for har han nok strøm til sitt bruksmønster av båten så er det jo ok, - men sørg for å sjekke dette ut m.h.t. om den store batteribanken virkelig får tilfredstillende lading.

Det vil antageligvis gå en stund før du merker trøbbel med en så stor bank og som du sier moderat forbruk.

Men det er en sjanse for at batteriene vil gå en langsom og altfor tidlig død i møte hvis de aldri blir ladet "optimalt"

Jeg regner med å få Jørg på besøk, så får jeg vel beskjed tenker jeg :blush:

Skal poste resultatet her etter besøket

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg og eslettha!

 

Jeg skal ikke legge meg bort i vurderingene til eslettha, - .........

 

Jeg har funnet min løsning! :flag::flag::flag::sailing::seeya:

Hei Seastar

Jeg gleder meg skikkelig, hver gang og siden mange år, når jeg kan oppleve fornøyte kunder som gleder seg :yesnod:

Det skjer jo ofte, men blir aldri en vane hos meg.

Stor TAKK for inspillet :flag::flag:

 

Men ang. alle innleggene mine og rett til Eshletta.

Jeg sier ikke noe imot Eshletta, deg eller alle som si at det holder for dem som det er.

Kjører man f.eks. mye og/eller har man bra og regelmessig landladning i havn, så er det jo ikke noe galt "med vanlig".

Men problemet er at jeg vet hvor ofte batteriene blir utslit for ingenting.

Og så ville jeg bare tilbyr sjansen at jeg besøker Eshletta til å vise han hva som skjer,

fordi mange mange vet det bare ikke bedre, og spesiellt pga. at båten hans ligger så i nærheten.

Jeg håper at du kunne oppfatte det sånt, Eshletta ?

 

Og en ting i egen sake.

Jeg vet at det ofte ser ut som at jeg vil overbevise folk til å kjøpe seg utstyr fra Sterling.

Og ja, det er sant fordi jeg trives med å forbedre og jeg vet av lang erfaring hva jeg tilbyr.

Men omvent er jeg også velkjennt for at jeg bruker mye tid hver dag til å snakke mange fra noe,

som jeg synes er ikke nødvendig, viktig, hjelpsomt, eller overdriven.

Og det gjelder ikke bare elektriske utstyr.

Så er jeg permanent på gang til å finne løsninger som både virker og passer for et hvert behov.

Og så er det for min del relativt naturlig, hvis jeg først anbefaler en "riktig" lader/inverter/regulator som er viktig og nyttige, enn å akseptere "halveis-løsninger".

En riktig løsning med en gang er ofte ikke mye dyrere enn "to halvveisløsninger", men virker både bedre, lengre og trekker mange positive effekter med seg.

Forskjellen til "halvveis"er ofte bare prisen av noen få store pizza* og en øl.

Derfor kan leses så ofte, både på mange av websidene mine og inni av flere innlegg,

"Sammenligne riktig, både mht. teknik og pris."

 

:seeya:

Jørg

 

red.: *hentet fra restaurant.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å "kuppe" tråden, våger jeg meg frampå når ekspertene alikevel er på banen.

I båten sitter en Iskra 70A dynamo. Denne er kopplet til en Ladac 1205 regulator. Iskraen og Ladacen er koplet på Bab. motor. På Stb motor sitter det en standard Vaelo 50A? med innebygget regulator. Senseledningen på Valeoen er ikke i bruk.

Problemet oppstår når jeg kopler inn Ladacen. Ladingen fyker i været og når raskt 16-17V før jeg ikke våger mer og kopler fra konektoren. Regulatorene er tydeligvis koplet i paralell, for etter at jeg frakopler Ladacen, faller spenningen og stabiliserer seg på rundt 13,5V, litt avhengig av hvor fulladede batteriene er.

Spørsmål: Er det mulig ut fra de vedlagte bildene å si hva som er feil?

 

Bilde Iskra 70A Partr# 11.201.938

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Med fare for å "kuppe" tråden, våger jeg meg frampå når ekspertene alikevel er på banen.

I båten sitter en Iskra 70A dynamo. Denne er kopplet til en Ladac 1205 regulator. Iskraen og Ladacen er koplet på Bab. motor. På Stb motor sitter det en standard Vaelo 50A?

Spørsmål: Er det mulig ut fra de vedlagte bildene å si hva som er feil?

Hva som er feil kan jeg desverre ikke si noe om, men kan gi noen tips.

Vil anbefale å se på de skjemaene og hva som er skrevet i linken under.

Link til Lading

 

Har nylig installert en Ladac 1205 på en Valeo 60 A dynamo. Den første Ladac vi fikk var defekt og hadde nesten samme symtom. i slo den av da den nådde en spenning på 15,5 V. Tok kontakt med Ladac som var svært velvillig til å teste den og skulle det være noen galt ville vi få en ny. Fikk også en gjennomgang på hva som måtte kontrolleres, hadde foretatt disse målinger i forkant.

 

Da det var nærmere å ta den til lokal forhandler, ble den testet der. Det viste seg da at den hadde en ladespenning på 15,7 V, etter temperaturen der den ble testet var det 1 V for mye. En ny ble testet, her var spenningen 14,7 V og da den senere ble montert i båten var ladingen helt fin.

 

Det er mulig å stille på den selv, men vil ikke anbefale det da jeg fikk inntrykk av det da ville vert vanskelig å få den byttet.

 

Når det gjelder koblingen, må du først vite om dynamoen er pluss- eller minus-regulert. 1205 skal brukes på minusregulet dynamo. Når du måler at motstand mellom den ene børsten og D+ = 0, så skal Ladac være tilkoblet den andre børsten. Ladac har tre ledninger til, en som skal til D+ og to til batteri. Den ledningen som går til + på batteriet må være på det samme batteriet som blir ladet av Ladac. Hvis ikke, kan spenningen stige ganske høyt.

 

OBS. Ladac kan bli ødelagt ved en spenning på 16 - 17 V.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål: Er det mulig ut fra de vedlagte bildene å si hva som er feil?

Som du sier er Ladac'en koblet i parallell med den interne regulatoren. Ladac'en jorder feltet via den grønne ledningen som er loddet på.

Går ut fra at den røde sense ledningen på Ladac'en er koblet til samme batteri som dynamoen?

Isåfall kan det virke som om du også har en defekt Ladac...

Link to post
Share on other sites

Jeg lurerer også hvorfor ikke originalregulatoren styrer på minst 14 Volt?

Iskra original finnes med 14,0 og 14,4 Volt.

Så finnes vel også allerede der en feil.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...