Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Selvfølgelig! :cool:

3 varme 50 cm. fra skroget.

På innersiden eller yttersiden Astor :crazy::confused::lol: Hmm,overraskende varmt vann.Iflg isobarene burde du ha målt + 1. Men varmere vann er sakte på vei nordover. +2 graders koten ligger på høyde med svenskegrensa men der ser den ut til å ha stoppet opp litt.

Link to post
Share on other sites

På innersiden eller yttersiden Astor :crazy::confused::lol: Hmm,overraskende varmt vann.Iflg isobarene burde du ha målt + 1. Men varmere vann er sakte på vei nordover. +2 graders koten ligger på høyde med svenskegrensa men der ser den ut til å ha stoppet opp litt.

 

Pluss 3 grader målt i vannet på utsuden av Astor.

 

I dag ser jeg kun is så langt jeg ser, fra Håøya og nordover mot hovedstaden. :headbang:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gikk tur på moloen i båthavne nå ikveld. Speilblank sjø fra Oslo til Håøya. Noen drivende isflak og der satt måkene å skreik i mørket. Våren er på gang

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sist lørdag la isen seg - mot formodning - tvers over Mjøsa fra Kapp til Hamar og rundt Helgøya.

Men mildværet i dag har gitt den et farlig utseende!

"Ja, men den er vel ikke videre dyp Mjøsen? eller"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Så du har lest Chr Krogh og "Isa på Mjøsa" :smiley:

Nei, jeg har ikke lest den selv men har hørt Hauk Aabels opplesing mange ganger. En klasiker :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Med sorg i hjertet må jeg rapportere at Kjøkøysundet - og dermed også vinterhavna mi - er helt igjenfrossen!! Isen er 8-10 cm tykk. :headbang: Også nå, når torsken burde være på vei inn for å yngle.......

 

Vi "stolpekjørere" gjør så godt vi kan for å holde båten isfri........

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

husker noen / finnes det bilder av den mega isvinteren som var på slutten av 70 / begynnelsen av 80 tallet. Jeg husker det ble kjørt bil ut til Nesoddlandet fra byen, det gikk isbryter helt inn til Aker Verksted som det het den gangen, og svikter ikke husken helt, var det is så folk gikk på fottur ut til Færder.

 

Noen som minns bedre enn en som bare var liten gutt den gangen ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Husker det, ja. Bodde på Brønnøya ('74 - '81) utenfor Nesøya den gang. Folk gikk på skøyter helt ut til Slemmestad. Det var stinn av folk på isen da. Men bilder har jeg ikke (det var lenge før den digitale verden's tid).

 

Men du skal ikke lenger tilbake enn til vinteren 2001/2002 hvor det var 30-40 cm is i Kjøkøysundet og båtene måtte skjæres løs med motorsag! :rolleyes:

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Båtplassen vår på yttre molo på Slemmestad/Bjerkås tatt igår. Slett ikke værst, hmmm? Åpent vann til H-øya og nordover mot Oslo

Bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det et værskifte på gang? DMI antyder at vindretningen vil dreie fra den hittil så kalde Nordavind til SV ved 13:00-tiden i morgen ettermiddag og utover!

 

Bilde

 

Det vil vel da også skyve det mere tempererte (gulaktige i kartet) sjøvannet, vest for Danmark opp til oss?

 

Bilde

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dagens lyspunkt.

 

En båtvenn fortalte meg at eieren av en herværende restaurant har fått en taubåt til å bryte opp isen inn til Sætre dersom den skulle bli liggende oppunder påske.

 

De vil ha båtgjestene til brygga så klart. Om så er tilfelle skal jeg selvsagt flere ganger gjennom sommeren spise middag på denne herværende restaurant i Sætre båthavn.

 

Da blir det trolig svensketur i påsken på Astor likevel. :flag::flag::flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Slapp av Astor , det er leeenge igjen til påske da . Skal vi på harry tur så skal vi :yesnod:

Isen er alt for tykk utenfor havna , men ikke så ille inne i selve havna der jeg ligger og ut . Men er den ikke borte til påske så er det vel fram med dynamitten vel , for påsketur blir ..... :cool:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Dagens lyspunkt.

 

fått en taubåt til å bryte opp isen inn til Sætre dersom den skulle bli liggende oppunder påske.

Lyspunkt?? Du er kanskje ikke klar over følgende :

 

-når en taubåt bryter opp is, skyver den isen foran seg.

 

-hvordan tror du båten din ser ut når den er fastbundet, med tonnevis av is farer mot skrogsida ??

 

-hadde jeg vært deg, hadde jeg med alle midler stoppet all form for isbryting, om jeg hadde vært engstelig for skuta.

 

-det pågår nå en sak i Arendal, et taubåtfirma brøt is i tromøysund, en 47 foter som lå utenfor Skilsø sank på 20 minutter etter at isflaket traff skrogsida. Hull på halvannen meter............

 

Lyspunkt? Neppe :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...