Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Kjøkøysundet, mellom Kjøkøya og Kråkerøy er isbelagt. Dermed er sjarken "MORILD" innestengt i båthavna og tør ikke komme seg ut. Trebåt og stålis er en ugrei kombinasjon. Torsken i Vesterelva kan slappe av i helgen som kommer! ;o) Synes litt synd på svanen og endene, de har det tøft nå.

 

Har "kjørt i stolpene" i 2 timer i dag og utvidet åpent vann rundt sjarken.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Mjøsisen ligger fra Lillehammer og sørover til Ringsaker kirke, ca 1 Nm sør for E6-brua ved Moelv. Så det blir nok ingen sledeturer a la Chr Krogh's fra Hamar til Gjøvik i vinter.

Men man kan aldri vite! Stille vær og passende kulde (ikke for kaldt!) har før gitt solid Mjøs-is i februar....

I disse tider er det kun kajakkpadlerne som bruker "Norges Middelhav", alle camping-cruiserne er pt landkrabber.

Link to post
Share on other sites

Skulle vært ute idag lørdag men . Isen er for tykk pga all sørpa under så mista jeg kjølevannet her om dagen da jeg prøvde å komme meg ut av havna .Ikke så lett det da , først skal du klare å snu i isen så skal du brøyte vei , men så langt har jeg ikke kommet meg ut pga isen . Størrste problemet er all sørpa under isen som tetter kjølevannsinnløpet , da er det stopp så .men jeg prøver igjen idag så jeg kan ta båten på årets første møte i treffkomiten for Hortenstreffet .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Selv om Astor gikk opp en god råk utenfor Sætre på fredag var det i morres tykk is når vi gikk fra Sætre til Horten. Utover mot Horten var det ikke et isflak å se. Her i gjestehavna har det nå lagt seg et tynt lag med is. Skal bli spennende å se tykkelsen på isen rundt Sætre når vi ankommer utpå dagen søndag.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er fortsatt kaldt, spesiellt om nettene.

 

Bilde

 

Slik så det ut i Horten i dag tidlig i det FLID forlot havna.

 

Bilde

Vi leste på BP at det var is i Sonsbukta.

 

Dette bildet er fra Drøbaksundet i formiddag. Enkelte steder lå det is i lange etapper. Kun helt øst var det nærmest isfritt.

Det har vært stille vær noen dager. Da benytter isen seg til å legge seg. Tross at det er bevegelse i vannet fra strøm og større skip.

 

Bilde

 

Inn til hjemhavna Sætre hadde isen blitt tykkere bare på et døgn. Nå blir det landligge til den værste isen har forlatt havna. Vi venter på mildvær og vind.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Holmestrandsfjorden/Sandebukta i ettermiddag. Innefor en linje fra Mulodden til via Langøya til Bjerkøya er alt islagt.

 

Bilde

Holmestrand havn med Kommersøya i bakgrunnen.

 

Bilde

Langøya, Mølen i bakgrunn og Mulodden til høyre.

 

Bilde

Mulodden og Mulvika syd for Homestrand.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tynn is ut til Hellesund i Søgne i dag. Issørpe ut til Hundsøya-Hanegalsboen og Flekkerøya. 2-3 cm i buktene på Flekkerøya. Havblikk og solskinn.

Tok turen til Flekkerøy for å bunkre 500 l diesel til 6,10 + mva, og satte tillivs 2 kanner kaffe på turen.

Hadde med en ny kamerat i tillegg til en annen dykker.

Den nye kameraten er en dobermann som jeg fant på motorveien i Søgne i går kveld, men hverken jeg, politi eller hundeklubben har funnet eieren ennå.

Trivelig selskap!

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Målte du sjøvannstempen Astor ? Iflg kartet mitt burde de være rundt + 3 grader mellom Horten og Moss. Det er sjøvann med +6 grader rett nord for Skagen-ligger ganske mye i ro såvidt jeg skjønner.

 

Målte ikke temeraturen. Det skal jeg gjøre neste gang.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er det Hulda på bildet der?

 

Mossesundet er islagt fra Kambo Mølle til Kanalen.

Det er Hulda, ligger i nordenden av Sonsbukten. Admiralen og jeg var "på tur" i dag. Kjørte motoren god og varm, 1800 rpm uten at vi flyttet oss en millimeter. Vi trenger litt rennafart for å kunne slå oss gjennom slik stålis. Hvis vi på liv og død skulle ut, ville vi nok greid det, men det ville nok tatt oss et par timer.

 

Det er litt lettere i Son havn der Mor Major tok video. Slepebåten til Son Sjøskole var og ryddet litt opp i slutten av uken. Fiskerene er også i aktivitet hver dag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...