Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Her på Aker Brygge er det en del sørpe, med enkelte flak med litt tykkelse på, foreløpig ikke så ille, en seilbåt kom inn tidligere i dag, og hadde null problemer med isen, selv om man hørte tydelig at det var is der, ganske fin lyd egentlig.

Det er ikke så mye som i går, og mesteparten ligger i innseilingen til brygga, her inne som jeg ligger er det bare et veldig tynt lag med is, det meste ble borte etter dagens varmkjøring av motoren.

Link to post
Share on other sites

Drivis mellom Horten og Moss idag. Fortsatt godt med is i Mossesundet.

 

Drivisen kommer trolig fra Drammensfjorden. Strømmen går mot Gullholmen. Ser ut av vinduet at isen på oversiden av Svelvikstrømmen er endel midere.

 

Vanntemperaturen på Sætre i dag var pluss 2.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Blir jo total avsporing da Perlen ? Lørdag til mandag så blir det fra -4 til -6 på Tjøme. I Oslo kan tempen falle så langt som -12 tror jeg. Grisekaldt om natta og. Men tirsdag er vi tilbake rundt null igjen. Sjøvannstempen i Oslofjorden er bare +1,og særlig varmere vann enn det er foreløbig langt borte.

Jeg tror-understreker tror- dette er siste alvorlige kuldefremstøtet fra øst. Lurker et værskille en eller annen gang i siste halvdel av februar eller tidlig mars. Værskillet er litt vanskelig og diffust å gripe tak i.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke bare drivis i Mossesundet lenger. I går, (lørdag) ble det observert flere som stod ute på isen og pilket et godt stykke utenfor roklubben. :eek:

Trodde ikke isen var så tykk der, men.........

 

Det ender desverre med at en går gjennom isen. Noen utfordrer skjebnen litt for mye.

 

Liker ikke at det står folk i råkkanten når jeg kjører forbi med båten. Isen sprekker rundt en.

 

Sakker selvsagt på farten.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Flere dager vmed lite vind har gjort sitt til at isen har lagt seg i nesten samtlige kroker og sund her i Oslofjorden. Drammensfjorden er totalt islagt.

 

Var en tur utpå i går for å holde råka oppe inn til havna på Sætre. Den begynner å bli noe tykkere.

Langs øyene i Vestfjorden lå det i går is.

hjadde hatt lyst til å ta med lettmatrosen Henrik utpå en tur på lørdag. Derfor er det godt å ha en råk å gå i.

 

Bilde

 

Isen har lagt seg godt etter noen dager med vindstille.

 

Bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei

Nå er hele fjorden islagt :headbang:

mvh

giver

Stemmer ikke helt Giver. Litt lenger ute langs Askerlandet er det faktisk helt åpent.

Hilsen rem på Bjerkås som gikk tur til båthavna idag tidlig kl 0800.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I dag sto det isfiskere i råka til Astor og fisket. Isen har lagt seg godt rundt øyene i Vestfjorden.

 

Også utenfor Svelvik har isen lagt seg. Og det er skjeldent. Nå trenger vi en frisk sønnavind for å få bukt med uvesenet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Helt isfritt, iallefall nesten, her i Sandefjord. Var en liten tur utpå i dag, det var en kald tur. Først hadde døra inn til Lukket avdeling frysi fast, jeg slap ikke inn på LUKKET AVDELING :headbang: Etter litt tining med en cupevarmer fikk vi lirket opp døren, men vi klarte ikke å lukke den igjen så da ble den stående oppe under hele fisketuren.

Etter oppstart så merket jeg att gear og gass også var fryst fast. Mer varming og lirking på spakene og etter en stund skjedde det noe som ikke skulle skje.Det blir et bra moment på kablene når to mann står og drar i spakene for å lirke f...nskapet løst

Resultatet var 2 stk. brudd i kablene fra utvendig til innvendig styreposisjon.

:headbang: Fiske skulle vi, så da var det bare å skru f...skapet fra verandre og koble fra de defekte kablene. Etter en time var alt klart til fisketur.

Fisk, nei ......det har vi ikke sett.

 

Vel, dette er resultatet av dagens tur: 0 fisk. 2 defekte kabler

Årsak til kabelbrudd regner jeg med er overgang fra mildt vær igår med opp til +20gr. i solveggen til minus 16gr i dag tidlig. Det er en liten lærepenge til nestegang.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Det har begynt å legge seg innerst her i Sandefjord, var nede og gjorde rein toppen på blokka i går og nede med toppen slik at toppen og blokka holdt samme temp. når jeg monterte toppen i dag så nå er den på bare justering av ventiler og diverse monteringer så skal det være klart for oppstart... rart med det EN LITEN bolt kunne lage så mye arbeid men jeg har tatt det med ro da...

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...