Jump to content

Isforholdene landet rundt

Astor

Recommended Posts

@Lars. Er dette Son i dag ?

Nei, jeg tror Hulda tok bildet 23. januar i år.

Ellers er det ikke noen værmelding for Son som ligner på vår. Og isen er visst 25cm tykk!

vaer_son.gif

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda ligger nå og knuser is med le side i kulingen som kommer inn forenom tvers. Fortøyd på moloen nesten ute ved klubbhuset til Strömstad seilforening. Akkurat nå er det slik at iskanten slutter ved skjæret. Hadde det vært vindstille, så hadde jeg kanskje prøvd å ta meg ut gjennom isen og tatt en tur ut til Koster. Å komme inn til Strömstad indre havn for en lystbåt vil nok være meget vanskelig slik det er nå.

Så at det var bedre der ute. Inne i havnen var det igår tykk, grå is. Jeg hadde ikke gått på den.

Marida ligger på Marieholm, er en stund til vi kommer ut, her ligger der massivt innover. Snakke litt med han som ligger i havnen med Viking 50. Han velgte der for å komme ut og inn i løpet av vinteren.

Men det var fint i sola igår da. Skikkelig vårfornemmelser

Lurer på hvor hode mitt har vært da jeg anmodet om frakt av masta fra Son til Oslo med båt - sannsynligvis helt bak mål et sted. Og slik går det når en har hastverk før sykehuset tar meg under kniven :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Fult av drivis inne i Krogstadfjorden/Saltnes i dag.

Store krefter som ødela en del brygger

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Har du fått satt inn intercooleren som var gåen?

Venter på pakkninger ,men haster jo ikke ;)

Å til dere andre som ikke syntes synd på meg ,er vel ikke synd på meg på noen måte.Men når du ombord 7 dager i uka året rundt ,så nå om vinteren blir det endel overnattinger noen dager i uka når Øko jobber kvelden.Men når du først har en båt og som ligger på vannt,så hadde det vært flott å kommet ut en tur da.Denne årstiden er kjempeflott å være på sjøen,og i helgene sammles det endel båter i Horten gjestehavn som har det flott selv om det er snø å kaldt.

Blir noe rastløs av å ikke komme seg ut på sjøen ,men er en liten trøst når jeg kan ta noen overnattinger å føle båtlivet litt . Isen skal ikke være borte fra innløpet mange timene før Tine IV går ut,det er klin sikkert :thumbsup:

Bortsett fra det så er det litt trafikk på indrehavn ,så litt vind å mildvær hadde vært tingen.Men ser ut som dem melder opp mot -10 igjen mot helgen :headbang: Så det tar nok lang tid enda,ifjor vinter slapp vi isbryter til påsken.Da gikk isen to dager før vi reiste nedover,men iår er planen at vi reiser fredag 15 april.Da regner jeg med og håper at isen er borte for lenge siden.

Men Lars.H imorgen så er det rett ombord igjen ,for nok en overnattingstur i båsen.Det er litt deilig også ,bortsett fra strømregninga :cryin:

Håper det ikke sklei for langt ut her nu

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Da har isen lagt seg i indre deler av Lysefjorden (Hordaland). De fastboende på Lysøen har vært ute og gått, ikke dumt å holde råken åpen!

baatplassen_sylvia_lager_raak2.jpg

Isen hindrer ikke en lokal fisker i opprettholde sin virksomhet:

baatplassen_fisker_i_raak.jpg

Værmeldingen tilsier at vi får beholde isen noen dager. Kanskje ikke dumt at jeg satte inn en frostvakt i maskinrommet for noen dager siden.

Vinteren er for spesielt intersserte!

Laholm

Astor hvordan går det når du går i den tynne isen,det er jo som å gå rett inn i barberblader noen ganger ? Har jo gått mye i isen jeg med dem andre båtane mine ,uten tegn på skader av noe slag.Men passa på at det var litt is ,ikke bare den tynne på 1cm eller to.

Bortsett fra det så er det bein kaldt å dem melder opp mot minus 15 hele uka,isen ligger tykk så glad påsken er sein iår.Dette har vært en hard vinter ,frøys jo inne tidlig i høst.Dassen har frysi på vann inn et par ganger og kaffetrakter har heller ikke vært i vater,jeg er rett å slett dritt lei for å si det pent.Trur jaggu isen ligger så lenge at vi begynner å trippe når påsken nærmer seg,for iår er isen tykk på Hortn Indrehavn.Nei dette er ikke gøy,nå er det minus 16 å vindstille :headbang:

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg har heldigvis en båt som fungerer fint om vinteren. Isen i går var slussi. Dvs at den ikke var stålhard. I dag er den sikkert av en annen kaliber. En ovn i motorrommet holder hele ferskvannsystemet frostfrittt. Alt vannrør liggger i dette store motorrommet. Bak ved vanntankene har jeg frostvakt og en frostmatte slik at vannet ikke skal fryse. Dette har fungert fint i de årene jeg har hatt båten.

Oppe i styrhuset har jeg ingen varme. Her trenger jeg ingen varme. Ikke i kabinene heller. Doene får varme fra motrrommet.

Når jeg kommer ombord trenger D4en og den store lampeoljeovnen på 3kw bare en halvtime før gradestokken klyver opp mot 20 grader. Vi trives godt i vår trawler.

Når det gjelder internett fungerer ICE problemfritt og det internettradioen kan by på av variert underholdning. Selv liker jeg oldismusikk godt dvs musikk fra 50 og 60-åra og selvsagt dansband. He he Det har sikkkert mye med aldern å gjøre. :giggle:

Alarmkamera holder orden på strømmen dvs at jeg får melding om strømmen blir kuttet. 900-kamera funger fint om noen stikker hodet inn i båten. Da kommer et mms bilde og en sms melding fortløpende.

Jeg kunne selvsagt latt være å holde båten sjøklar vinterstid men det hadde vært et avkortet båtliv for oss.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg trodde isen hadde lagt seg fra i går men der tok jeg feil. Den lille brisen har gjort det isfritt fra Tofte og sydover. Jeg har to målere under båten. Den ene viser pluss 9.5 fen andre pluss 0.7 målt en meter under Astor. Overflatevannet her ute består oftest i ferskvann som fryser ved høyere temperatir enn saltvannet.

La seg is i Sandefjord i løpet av helgen.

Fredag kveld var det helt åpent. Nå er isen ett par cm tykk.

Koblet til pumpen jeg har hengende under båten tidligere i dag. Resultat etter 3 timer. Isfritt en ca. 10cm fra skrogsiden rundt båten.

Nå sier langtidsvarselet på Yr. -5 til -12 den neste uka. Det betyr vel at vi må regne med is i en periode fremover.

Hvis da ikke det meldte norda draget, drar isen ut fjorden.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Den ene viser pluss 9.5 fen andre pluss 0.7 målt en meter under Overflatevannet her ute består oftest i ferskvann som fryser ved høyere temperatir enn saltvannet.

Den ene viste pluss 0.5 den andre pluss 0.7. Rett skal være rett.

Observerte en plast snekke på vei ut forbi sponvika på lørdag formiddag! Må jo ha kjørt sikk sakk mellom isflakene utover!!

For dere lokal kjente: Ellers er det observert mennesker som har gått fra Svalerødkilen og tvers over Korterød kilen. litt vanskelig skøyteforhold pga snøen men ellers flott i helga!

Nå legger isen seg for alvor i Frognerkilen. Mange båter fryser fast til tross for bobleanlegget. Anlegget er tydeligvis ikke dimensjonert for slik kulde. Er meldt kaldt hele uken og - 20 C til helgen. Seilbåtene har jo et rundt skrog, så det går vel helst bra, men tåler cabincruisere i glassfiber med firkantet hekk å fryse fast? Bør jeg begynne å tenke på å begynne å hugge vekk is med øks, eller er det noe annet lurt å gjøre? En litt bekymret båteier.

Hvis du ikke har konservert ville jeg kjørt propell slik at du fikk vekk det som ligger nærmest skroget. Jeg er nede et par ganger i uka og holder det åpent rundt båten. Jeg har ingen boble rundt båten men klarer fint å holde unna. Det vet jeg flere som gjør inne på Sætre også til tross for at bobla går.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...