Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Sikker på at det ikke er overvann du ser da Astor. Når jeg kom kjørende fra Lier over Vestre Nøste i dag tidlig så det veldig tilfrosset ut.

Nå er jeg forresten på RIca Hell Hotel ved Værnes og her blåser det "katter og bikkjer" og regnet "bøtter" ned.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan det ser på "Mågerøy Verft" ? Eller Mågerøy Marina. Har en plass der jeg venter på ift is. B brygga...

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Nå er det uke 12, og jeg har bestilt sjøsetting i uke 14. Men det ser mørkt ut. Jeg har båten i Son, og fra garntørket ser det slik ut. En kan skimte fritt vann langt ute mot Jeløya.

 

son22mars2011e.jpg

 

son22mars2011d.jpg

 

Også inne mellom flytebryggene ligger isen tykk, men den begynner å bli råtten med overvann.

 

son22mars2011g.jpg

 

Og her hvor jeg har plass, ligger utliggerne på land.

 

son22mars2011h.jpg

 

Trucken står klar til å sette ut båter, men jeg tror båten min ville blitt liggene oppå isen om den ble sjøsatt nå.

 

son22mars2011c.jpg

 

Så foreløpig har jeg måkt litt snø for å komme ombord i båten der den står godt innpakket på land.

Var ombord i dag (da bildene ble tatt), og alt var i sin skjønneste orden. Fyrte opp motoren, og den

startet på første slaget. Godt å høre motorlyd i hvert fall.

 

son22mars2011a.jpg

 

son22mars2011b.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ca 50 cm is på Horten Indrehavn ,inne i havna hjelper det på.Har plass 7 fra land/krana,der er det snart mulighet å snike seg inn.Så jeg kan strekke vannslange fra klubbhuset og bort til krana,så vaskinga kan starte snart.Lei av å bære dieselkanner også,så hadde vært flott å kommet seg inn til krana vår.Er en stund igjen til påsken,men ser svart ut så langt .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hadde en tur fra Oslo til Amsterdam idag, og tok noen bilder både sydover og nordover over Oslofjorden, Vestfold og Telemark. Desverre var det litt skyer, men stort sett er det mulig å se bildene. Ble litt begrenset ift hvor jeg hadde sete, men håper det gir en "oversikt" over hvor det er is. Syntes det begynner å hjelpe yesnod.gif

 

SYDOVER:

Litt treg med kameraet her over Oslo. Danskebåten på vei inn

img_1043.jpg

 

 

Color Line kommer rett etter - på vei inn i isen. Drammen og fjorden skimtes i bakgrunnen

img_1045.jpg

 

 

 

Etter et par minutter ble situasjonen i Drammensfjorden avklart...

img_1047.jpg

 

 

Svelviksundet sliter vi litt med fortsatt

img_1049.jpg

 

 

 

Men utenfor blir det noe bedre - men ikke 25 knop forhold. Bjerkøya og Sandebukta i bakgrunnen er fortsatt ubrukelig

img_1051.jpg

 

 

Båten min har overvintret oppe i Skienselva. Den skal jeg flytte inn i til helgen!! Porsgrunn og Skien dette:

img_1055.jpg

 

 

Så har vi Jomfruland:

img_1057.jpg

 

 

NORDOVER:

Tjøme ca midt på bildet - Sandefjord fergen på vei inn kan såvidt skimtes

img_1062.jpg

 

 

Her er Vrengen litt til venstre for bildet - nå isfritt. Jeg har båtplass på Mågerøy og det ser lovende ut, men ikke brukbart innover mot Tønsberg i Vestfjorden. Isen begynner ved Tennvik - men er langt gråere enn tidligere i vinter

img_1064.jpg

 

Hang meg kanskje litt opp i båtplassen på Mågerøy ca. midt på bildet - Bolærne i bakgrunnen. Og Torp flyplass nederst...

img_1067.jpg

 

 

Tønsberg

img_1070.jpg

 

 

Horten indre havn sliter. Ellers greit - Color Line på tur igjen

img_1072.jpg

 

 

Drøbak

img_1073.jpg

 

 

Bare sorgen i havnebassenget i Oslo

img_1076.jpg

 

 

En sving jeg ikke hadde bestilt gjorde det mulig med et bilde utover fjorden...

img_1077.jpg

 

Det var det Var på båtplassen min for et par uker siden og da var det helt håpløst. Neste helg håper jeg å hente opp båten fra Skien og legge den på plass. Syntes det ser noenlunde lovende uttongue.gif

 

Og snart opplever vi dette igjen:

ve.jpg

 

 

God båtsesong 2011!flag_bp.gif

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Til alle bekymrede.

Mange hadde de samme bekymringene i fjor.

Så ta det med ro, om max 3 uker er isen borte. Muligens fortsatt is i noen fjordarmer innerst i Oslofjorden.

 

Jeg var nok litt for opptimistisk. 3 uker siden innlegget i går.

Åkke som, isen er på sterk tilbakegang, trur ikke det er mange dagene igjen, før de aller aller fleste (saltvanns)havnene er farbare.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...