Jump to content

Isforholdene landet rundt

Astor

Recommended Posts

Det er fortsatt kaldt om nettene og dermed legger isen på seg hver natt, her i Oslofjorden. Dette gjelder spesielt der det ligger mye ferskvann i det øvre vannlaget. 

Utenfor Sætre ligger isen nå ut til Rauholmene. Ellers er det isfritt for å gå ut/inn av fjorden. 

bilde

Fra Breidangen utenfor Toftei dag. Snerk på vannet. Det er fortsatt kaldt om natten.

Et lite tips: Her er det alltid greit å sjekke været hvis man skal ut fjorden. Her ligger det en værstasjon og kamera mot Ranvikholmen. Netttadresse: Hurumhavna.com

Edited by Astor

Det er spådd litt mildere de neste dagene og mer vind, så med litt flaks vil vinden få tak i litt åpen tann og ta knekken på mye av isen i Bundefjorden.

Det er spådd en del snø også, men hvordan dette vil spille inn på isen vil jeg ikke gjette på.

RSL

Noen som kjenner til isforholdene i Tønsberg og Vestfjorden? Jeg får ny båt levert til påske dersom forholdene tillater det og er naturligvis spent på om dette lar seg gjøre.

Må du gå Vestfjorden for å komme til hjemmehavn da?

Neida, jeg kan gå på utsiden hvis været tillater det og det ser vel kanskje ut som jeg må det basert på webkameraene Mareno70 postet.

Selv seilte jeg inn vrengensundet (for å slippe unna tåke på østsiden av Tjøme) før jeg ble sittende fast i stekende sol fra klar himmel i vestfjorden og deretter en time tilbake og ut i tåka og sørover i tåke som strakk seg frem til Stavanger en annen påske...

Ofte is/tåke i mars, alternativt regn/vind. Men i år blir det kun sol ;)

Edited by Nord West 370

Ikke en isbit til drinken en gang møtte vi på vei til til Fuglvik, der vi ligger i kveld.

1458242758.jpg

Her ligger vi, Mee Rim og Astor og etter hvert Escada' side om side i gjestehavna til Røyken båtforening. Tett tåke, ingen is.

Måtte gå ca 30 m i is ut fra båtplassen i dag, men nå skal været snu, så da håper jeg det er mulig å være ute et par helger til :-)

Hvor mye is skal til før ting kan gå istykker? Tenkte på det da jeg var ute ved båten idag. Båten er forsåvidt vinterklar, men fikk lyst til å ta en tur utpå da været var helt nydelig.