Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Jeg var en tur i havna i Son i går og fjernet burka'n på båten slik at jeg kan få begynt med vask og polering utover uken. Men bryggene er like utilgjengelige nå som de var for en uke siden.

utpakket_24032013b.jpgbryggene_24032013.jpg


Men nå er det i hvert fall mulig å få satt ut båter for de som har en isfri havn å legge båten. I uken som var var det isbryter i ytre del av havnen ved garntørket ig utsettingen, og med gunstig vindretning, ser det bra ut nå. Disse bildene er fra forrige mandag, og i går.

utplass_18032013.jpgutplass_24032013.jpg

Grunnen til at isen ble brutt opp var hovedsakelig pga at en ny lang brygge skulle legges ut. Her blir det plass til maaange av de største båtene. Arbeidet er ikke ferdig, men noen bommer er allerede på plass.

ny_brygge_son_24032013.jpg



I gjestehavnen kommer og går isen mellom bryggene.

son_gjestehavn_25032013.jpg
Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter nok en natt med noen minusgrader våknet vi selvfølgelig til noe is igjen, men i dag var Horten Havnevesen ute på banebrytende oppdrag før noen av oss hadde fått i oss frokosten. Her skal det gjøres plass for påskegjester og overvintrende som skal på vift :) Flott servive!

 

Snutt på MorMajor-bloggen.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Etter nok en natt med noen minusgrader våknet vi selvfølgelig til noe is igjen, men i dag var Horten Havnevesen ute på banebrytende oppdrag før noen av oss hadde fått i oss frokosten. Her skal det gjøres plass for påskegjester og overvintrende som skal på vift :) Flott servive!

 

Snutt på MorMajor-bloggen.

 

Veldig bra ut gutta har brutt opp isen i havna! Håper det er isfritt til jeg skal inn i havna igjen. Men nå må vel dere se å komme dere avgårde snart.... Her på Østre Bolærne har vi hatt en strålene dag og jeg har som vanlig blitt rød i planeten (av solen)...

/per

Link to post
Share on other sites

Jeg var en tur i england i helgen og da fikk jeg se hele oslofjorden og sørlandet fra lufta, ikke så veldig oppløftende for oss som vil på sjøen. Fra tretti tusen fot var det lett å se all isen som driver i skagerak, vil tro at de som er utpå både hører og ser all isen i havet. Det er skjelden jeg ser sørnorge i sånn vinterdrakt i månedsskiftet mars-april, fra Lista og opp langs hele sørlandkysten ligger det hvit is i enhver fjord med brakkvann. Masse folk ute på isen i Sandvika og andre steder.

Link to post
Share on other sites

Det lå isbelter med spredte flak utenfor Horten nord i går. Trolig is fra Horten indre havn eller Drammensfjorden. Bare å holde utkikk og gå utenom. Ellers var det silkeføre hele veien fra Hurum mot Horten. Fortsatt ledige plasser i havna i dag. Endel gjestebåter og de faste som har ligget der hele vinteren.

Våknet i dag til nok en dag med silkeføre og knallblå himmel.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet status i Leangbukta? Forrige fredag var det flusst med isfiskere på isen, som så ut til å strekke seg minst 1km utover fra bryggene på Tangen.

 

Ettersom det ligger mange båt-relaterte bedrifter innerst i bukta vil de kanskje få kjørt opp en råk så raskt som mulig for å kunne betjene kunder som kommer sjøveien?

 

Anyone?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det er forbudt å kjøre opp råker i issessongen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...