Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Hørt i dag at det er lagd råk med motorsag og en Princess i Sætre nå.

Tykkelsen på sen er visst ca 24 cm noen steder.

Det var en trawler som heter Motbør og to "yrkesbåter" med blått skrog som kjørte opp isen i Sætre i dag. Den ene blå så ut som en av de som vanligvis er i området, mens den andre lignet litt på en SAR-båt som var privatisert og malt blå på skroget (hadde jolle i daviter bakpå).

 

Bilde: M. Cappelen

 

9a5uvene.jpg

Link to post
Share on other sites

Ok, opplysningene jeg fikk i dag var ikke helt korrekte, men at det har skjedd noe der ser vi jo klart på bildet.

Opplysningene dine var "bedre" (les:morsommere) enn mine tørre fakta. ;-)

 

Jeg har sett flere bilder fra kjøringen i dag, og de har stått på skikkelig. Det er visst ikke kjørt inn mellom bryggene, men store deler av området utenfor marinaen og murbrygga ser ut til å være kjørt opp.

 

Igjen er det M. Cappelen som står for bildet.

 

y7ade2ej.jpg

Link to post
Share on other sites

http://touch.budstikka.no/nyheter/lagde-ulovlig-rak-i-halsbukta-1.6678834 her fremgår det at det reguleres av egen forskrift. altså må man forespørre kommunen om hva som gjelder lokalt.

 

Forøvrig var vi på isen i halsbukta i forrige uke og målte is tykkelsen: 40! cm solid stål is! normalt går isen der mellom 7 og 10 april. Blir nok ny rekord iår :( i verste fall tror jeg vi kan regne nesten en mnd senere enn normalt.

 

Is oppsyns merkingen ut fra Sandvika står fortsatt oppe og livlig trafikk på isen.

 

Trygve

Redigert av bare lek(k)er (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Forøvrig var vi på isen i halsbukta i forrige uke og målte is tykkelsen: 40! cm solid stål is! normalt går isen der mellom 7 og 10 april. Blir nok ny rekord iår :( i verste fall tror jeg vi kan regne nesten en mnd senere enn normalt.

 

Is oppsyns merkingen ut fra Sandvika står fortsatt oppe og livlig trafikk på isen.

 

Trygve

 

Ifølge Budstikka så er det seneste isen har gått i Sandvika 6 mai. Det var i 1966

Link to post
Share on other sites

Her er bilder fra Ålvundfjorden på Nordmøre for et par dager siden.

Ca 30cm tykk is, og den har ligget siden først på januar.

Folk her kan ikke huske at isen har ligget så lenge noen gang.

Så det blir nok en stund til før jeg kan komme meg ut av havna.

dsc_0245.jpgdsc_0249.jpgdsc_0244.jpg

Link to post
Share on other sites

Så - hvor lang tid tar det før isen er borte!? :crazy: Blir sprø av denne usikkerheten.

Jeg har egentlig planer om å hente (snart) min Comfortina 32 i Solvik Marina 17. april. Gleder meg voldsomt til en kald tur rundt kysten til Bergen, men ser jo at isen kan sette en stopper for den datoen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...