Jump to content

Infra 727 Prosjekt. Fra dovendyr til Fullblods racer og 500hk!


Lillef0t

Recommended Posts

Og her er en annen racerbåt jeg holder på med, dette er den gamle rosa Gilbert 21'n som hu dama kjørte 3b med på 90tallet med 90hk, så den er støpt lett. Nå skal den slankes for vekt, forsterkes og bygges om til one of a kind fullblods racer med en fresk 3liter optimax, med selvprodusert motordeksel, vindskjerm og kuppler bak stolene. Så det at jeg ikke hjelper, når jobbene skal gjøres skikkeligt, skal jeg ikke ha på meg @Solseng. For jeg syns det er morro og hjelpe, sålenge man bygger det så bra man kan. Men du har helt rett @Solseng, jeg trenger terapi, båtbygging er terapi for meg 

IMG_20231112_143147.jpg

IMG_20231112_160508.jpg

Link to post
Share on other sites

Blitt en stund siden sist oppdatering fra meg. Fikk en del annet på privaten å styre med, samt hydroliften.

Fikk etter litt om og men laget en krybbe, med justerbare føtter i hvert hjørnet som gjorde nivellering nokså bra i alle retninger.
Når båten først kom oppå passet ikke alt som håpet. Er heller båten som er litt ujevn i skroget og steglistene tenker jeg, da støttene på krybba var 100% rett.Har litt glepper mellom de formskjærte skråstøttene, og båten la seg heller ikke helt ned bjelkene i front.

Men nå som alt av stringere etc er ute så flekser den mye og jeg ser at skroget presses litt innover langs skrogsiden bare ved å ligge på krybb, og at jeg enkelt kan shake båten der den ligger. Så den kan ikke støpes på sånn det er nå. Samtidig finner jeg det vanskelig å justere på dette nå som båten ligger på plass. Veier tross alt fortsatt en del.

Kulda knakk litt motivasjon, og jeg har begrenset med plass.
Mulig det dabber ut her og tiden går til annet.
Vil gjerne slipe ned og begynne å støpe, men når jeg ser hvordan skroget "deformeres" oppi krybba mista jeg det litt.

 

Skjermbilde 2023-11-12 kl. 23.22.14.png

Skjermbilde 2023-11-12 kl. 23.18.02.png

Skjermbilde 2023-11-12 kl. 23.18.12.png

Skjermbilde 2023-11-12 kl. 23.18.43.png

Skjermbilde 2023-11-12 kl. 23.18.32.png

Skjermbilde 2023-11-12 kl. 23.18.24.png

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 13 timer siden:

 

Jeg lova mye, men så var det enkelte som satte ideer i hodet på han som har blitt bannlyst av UIM og han fortsatte og holde på de ideene, så da trakk jeg meg ut.ll

 

Hadde det blitt bygd sånn jeg kunne gått god for, så hadde saken stilt seg annerledes 

 

Jeg forholder meg til ting jeg vet virker, eksperimentere på en 'kundebåt" er ikke noe jeg driver med, spess ikke når han vil ha ett beist på 500hk bakpå. 

Noe annet enn finer bak ble i grunn lagt dødt etter vår siste samtale. Mulig du tolket dette annerledes.

Link to post
Share on other sites

@Eika Hva tenker du, som har rigga opp noen få lyn, er løsningen her for å få den rett og støpeklar? :lol:

Bygde på mål og lasret krybba. Men er jo ingen spant,, stringere eller what so ever I skroget der nå, så den buler lett fra utvendig press. Ser ikke helt hvordan jeg skal få dette støperett nå, med bare muskelkraft. 
Mulig vekten av toppdelen med vindskjerm og alt også legger litt press på skroget.

Link to post
Share on other sites

Og Tada

 

Oppskrift på Akterspeil fra Nitra selv! :D 

Deres båter er bygd og godkjent for 450hk.

Akterspegel:
Gelcoat x 2
450gr ytmatta
450gr
800gr XE
18mm kvistfri björkplywood Oukumé
450gr
18mm Oukumé
450gr
800gr Xe

100mm tykkelse.

Er vel kanskje ikke så langt unna hva du selv har gjort?
@Eika

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev for 12 timer siden:

Og Tada

 

Oppskrift på Akterspeil fra Nitra selv! :D 

Deres båter er bygd og godkjent for 450hk.

Akterspegel:
Gelcoat x 2
450gr ytmatta
450gr
800gr XE
18mm kvistfri björkplywood Oukumé
450gr
18mm Oukumé
450gr
800gr Xe

100mm tykkelse.

Er vel kanskje ikke så langt unna hva du selv har gjort?
@Eika

 

Blir litt forvirra av hva ytmatta og XE er, men ellers ser det bra ut

Link to post
Share on other sites

Hva hadde baatplassen vært uten drømmere, hårete prosjekter og skikkelig diy instilling? 

 

Jeg har ingen interesse av noe som beveger seg noe særlig raskere enn 10 knop selv, men finner det veldig lærerikt å følge tråden. Selv om den dessverre preges av noe unødvendig høy temperatur deles det masse kompetanse her som absorberes av sånne som meg. Jeg har null peil, men har fått masse å tenke på i løpet av denne (og de andre prosjekttrådene her inne). Så det eneste jeg duger til er heiagjeng.

 

TS: lykke til med prosjektet, det er moro å følge. 

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev for 22 timer siden:

@Eika Hva tenker du, som har rigga opp noen få lyn, er løsningen her for å få den rett og støpeklar? :lol:

Bygde på mål og lasret krybba. Men er jo ingen spant,, stringere eller what so ever I skroget der nå, så den buler lett fra utvendig press. Ser ikke helt hvordan jeg skal få dette støperett nå, med bare muskelkraft. 
Mulig vekten av toppdelen med vindskjerm og alt også legger litt press på skroget.

 

Legg noen sandsekker (for eks 25kg sekker med sandblåser sand fra Biltema, betong sekker, eller poser med grus) rundt om der den er ujevn, sånn så den får jevnt press og den holdes rett, så støper du stringere der du har mulighet til det, for å låse den så den holder seg rett, flytter på sandsekkene så neste stringere. 

 

Mye jobb og tungvindt, men da blir den i allefall rett. Er sånn jeg må gjøre det på den råttene ring'n jeg holder på med

 

Men jeg ser båten er dratt 10-15 bakenfor enden på krybba, sørg for at akterspeilet er likt som krybba, for akterspeilet er rett uansett, legger du belastning rundt om, så kan det være at den blir konkav i ræva, vi vet jo åssen trimflaps virker og man vil ikke ha "innebygde trimflaps som presser nesa ned" på en sånn båt 

Link to post
Share on other sites

@Eika
Risikerer jeg ikke ved å legge sekker rundt om at den også vil bule utover? Er her jeg nå føler meg litt stuck, med krybba, rett og slett. Mulig båten må helt av og på igjen etter noen justeringer.. usikker akkurat nå. Hvordan det kan tilpasses bedre eller i det hele tatt vite at det er rett.

Men sand, grus etc har eg ubegrenset tilgang på om så:giggle:

Det slo meg også inn at jeg på jobb muligens har tilgang på en gammel garasje, med mer enn nok plass til båten. Den er uisolert og må ryddes og skuffes ren for fugleskit. Men det er tak over hodet og god plass, og gir rom for å jobbe en time her og der i mellom slagene på jobb. Sånn sett kanskje en meget god ide. 

Link to post
Share on other sites

Skroget må også passe med dekket.

Legg dekket opp på skroget og skru fast midlertidige avstivinger på hver dele, slik at begge har rett fasong, også i forhold til hverandre. Hvis ikke kan du få mye etterarbeid med tilpassing av dekk, som ikke passer med skrog i noen retning. 

 

Deretter kan du løfte av dekket og støpe avstivinger på begge delene. Da vet du at de passer sammen, som en skoeske.

De midlertidige avstivningene du skrudde på, kan du fjerne etter at du har støpt varige avstivinger, og spakle skruehull.

 

Link to post
Share on other sites

Kan det være en idé å legge først rette firkantstål i lengderetning, også sandsekker oppå dem, for å fordele kreftene fra sandsekkene litt jevnt? Altså slik at firkantstålet ligger over 2-3 "krybber-spanter" bortover, hvis det er flere av dem? Bare for å unngå buling utover?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Det har skjedd veldig lite igjennom vinteren. Skroget ligger fortsatt i krybba i carporten. Det har mer eller mindre vært isende kaldt siden vinteren meldte seg første gang, og i dag kommer det jaggu snø igjen.

Allikevel en liten "Surprise" som kommer med budbil over helga;

 

Skjermbilde 2024-04-04 kl. 15.03.22.png

Link to post
Share on other sites

Motoren går først og fremst på hydroliften i sommer, da den ikke trenger like mye fiks:lol:

Så får vi se hva jeg finner på.

Har da en Yamaha F350  med 210t for salg om noen her inne ønsker seg en sterk motor:clap:

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev On 4.4.2024 at 15.07:

Motoren går først og fremst på hydroliften i sommer, da den ikke trenger like mye fiks:lol:

Så får vi se hva jeg finner på.

Har da en Yamaha F350  med 210t for salg om noen her inne ønsker seg en sterk motor:clap:

Du får legge ut bilder og info framover :)

gjerne info og bilde på båt motor er tenkt.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...