Jump to content

Infra 727 Prosjekt. Fra dovendyr til Fullblods racer og 500hk!


Lillef0t

Recommended Posts

Eika skrev 12 minutter siden:

Og der røyk erfarings basen min rett i dass, da er det eksperimentelle løsninger man ikke vet om vil holde i det lange løp,

Tror ikke du skal si det for sikkert. Det er jo godt mulig han går for kryssfiner i speilet selv om han leker litt med tanken om å bruke divinycell :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg går hvertfall ikke god for divinicell akterspeil på en sånn type båt, med den erfaringa jeg har til nå, jeg har noen ideer til hvordan, men finer vet man tåler skikkeligt med juling. Kjipt og gjøre jobben delvis eller helt på nytt siden man skulle utforske litt, det får jeg heller forske på når jeg skal støpe meg en 25kilos quadrero :p hvis man tar alt annet enn akterspeil plata og knestøttene i divinicell, så sparer man svært mange kg. Det er snakk om 20kg i vektforskjell. Better safe than sorry

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Ser nå at @dieselfan har kommet med et svar mens jeg skrev, og her ser jeg at vi spriker litt. 

Jeg ville altså ikke valgt å støpe inn slike plater i metall i sandwichen, men som vi snakket om i går ville jeg heller lagt dem utenpå laminatet, og under ei tykk og stor skive. Helt avhengig av hvor og hvorfor man plasserer den der.

Her har jeg tolket TS litt feil og har rettet litt på svaret mitt slik at det jeg mener kommer litt klarere frem.

Komodo skrev for 5 timer siden:

Du kan lage en sterk plate ved å bygge opp lag på lag med glassfiber/polyester på ei glassplate. Når du laminerer ei slik plate kan du bygge opp ønsket tykkelse ved å legge på så mange lag glassfiber som må til.

Komodo skrev for 5 timer siden:

Jeg ville altså ikke valgt å støpe inn slike plater i metall i sandwichen, men som vi snakket om i går ville jeg heller lagt dem utenpå laminatet, og under ei tykk og stor skive.

Er 100% enig i at dette er den beste måten å gjøre det på.  Kombinere en påstøpt trykkpute med skive i rustfritt materiale på toppen.

 

Komodo skrev for 4 timer siden:

Det å legge flere skiver oppå hverandre er jo et smart triks, men siden dette skal være til dels ekstreme saker, så ville jeg gått for å dreie skiver av en bolt med riktig diameter. Da får man både ønsket diameter og tykkelse, man kan kone den ned før man stikker av,

Støtter kone skiver også jeg, det er en råflott løsning, men er litt betenkt over at slike avanserte løsninger kanskje kan skremme TS litt, om han ikke har tilgang til dreiebenk.... 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Hvis plata er så stor som 100x200 og kun 3 tykk, så tenker jeg at den fort bukler seg, og gjør liten nytte i forhold til om den hadde hatt mindre yttermål.

Dersom plata har til hovedoppgave å beholde senteravstand mellom to gjennomgående bolter, og da spesielt strekk (at boltene ved belastning søker bort fra hverandre) så tenker jeg at bukling er det minste problemet vi har. Når jeg i tillegg hele veien har snakket frem graderte skiveløsninger opplever jeg at dette også tas ut av sammenhengen det er nevnt i, og ment som, og at det hele ikke ligner så mye på noe faglig. Holder meg unna en stund.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 4 minutter siden:

Dersom plata har til hovedoppgave å beholde senteravstand mellom to gjennomgående bolter, og da spesielt strekk (at boltene ved belastning søker bort fra hverandre) så tenker jeg at bukling er det minste problemet vi har.

I så tilfelle beklager jeg, for da har jeg misforstått. Jeg trodde det var snakk om under skiver, for å unngå knusning av kjerne. 

 

Eika skrev 51 minutter siden:

Jeg går hvertfall ikke god for divinicell akterspeil på en sånn type båt, med den erfaringa jeg har til nå, jeg har noen ideer til hvordan, men finer vet man tåler skikkeligt med juling. Kjipt og gjøre jobben delvis eller helt på nytt siden man skulle utforske litt, det får jeg heller forske på når jeg skal støpe meg en 25kilos quadrero :p hvis man tar alt annet enn akterspeil plata og knestøttene i divinicell, så sparer man svært mange kg. Det er snakk om 20kg i vektforskjell. Better safe than sorry

Gode poenger det der :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en plan, jeg skal jo gjøre såpass mye jobb på den lille catta i vinter, så hvorfor ikke gå all in for divinicell akterspeil på den først, så ser vi åssen det går, hvis det er suksess så er det bare og gå løs på infra'n også. Gjør alt annet enn akterspeilet og sparer det til slutt.

IMG_20220501_182932.jpg.92f8b80d3c8bcaac04bb078039844cbf.jpg

 

Med 1fot lenger tunelltak, dørkplata ivanntrekt finer skal byttes med divinicell, skal stte inn ett par ekstra stivere, akterspeilet skal bygges fra finer til divinivell, så den blir sikker 50kg lettere, 7.5cm lavere motor (bygger om fra 20 til 17, korteste vi kan uten å kødde med powertrimmen) iogmed at 1.71 nosehuset er vrak, umuligt og få kjøpt deler til så blir det ett sportmaster 3.0 med 1.62 utv. Kommer til og montere på ett hjemmelaga mercury aliendeksel  på motoren for og få en mye bedre airflow,. Jeg har en komplett 300 powerhead, bortsett fra en 3.4veidæv jeg skulle ha hatt tak i. Norges raskeste procat gjør 93.5knop med 300xs, det hadde vært morro og slått den, det får jo ikke ann å kjøre fort med evinrude sies det i mercury miljøet

IMG_20230722_195331.jpg.a7338abc686155c5f23d0c03dfeffe79.jpg

Screenshot_2023-10-05-01-43-55-698_simple.boatspeed.jpg.5f42167955a629bcb62bdee2f28f6c6c.jpg

 

Hvis divinicell akterspeilet holder på denne forsøksjolla som skal få en total forvandling i vinter, så kan vi diskutere divinicell akterspeil infra'n, det er fortsatt 100-150timer frem i til til mann begynner å tenke på akterspeilet, hvis timene mine går fortere enn hans, så rekker jeg og teste ut noen teorier. Nå vil jeg plutselig sette ett sete i sente, plate bak stolryggen over hullet bak så en windbreaker forann motoroen. Tenke vekt og aurodynamikk denne gangen. Forsøkskaninen, divinicell akterspeil, scary shit, Dette er jo favoritt båten, så liten og leken, går som faktisk går fort nok, knopene er ikke så kjempe imponerende nå men den går fort nok, 2-75 på 9 sekunder og topper 83,7, den akser som en 300 vannscooter men den bare fortsetter 20knop til på 3-4sekunder.  

IMG_20230814_210828.jpg.881d9f9bf6c01aec6e19c0d5d08b3ab4.jpg

Nå skal ikke jeg cuppe tråden din noe mer, men jeg stiller frivilligt til og være forsøkskanin på akterspeil for og de erfaringene om hva som holder på min, så lager vi bare en litt snillere versjon på din, hvis ikke du fortsatt er bestemt på 500hk, men DA ville jeg heller kjøpt en LS2 v8, helalu v8 som veier i underkant av 300kg med transom, drev, mariniseringskit, kan hentes 6-700hk av på sikt og da er jeg mindre skeptisk divinicell akterspeil 

 

Det er ingen skam og snu :p påhenger er stas det altså, meeeen 2-300k for å få 500hk påhenger eller klare deg med 400hk ls2 med drev for 100k, legger du 100k i trimming så har du 600 holdbare hester, legger du i 100 til så har du 8-900"holdbare" hester. Bygge noe verden egentlig ikke er helt klare for, infra'n fra helvette, velbalansert og fin, får utnytta de heste maksimalt ut fjorden når de andre er på veiinnover siden det er litt utrivligt der ute. Lyden er jo halve opplevelsen. Kaldstart'n på brygga :clap:

 

 

Link to post
Share on other sites

@Eika Herlig! Sent oppe eller tidlig opp?:crazy: Aner jeg et snev at økt motivasjon for eget prosjekt også ut av diskusjonene?:giggle:

Et par timer i carporten nå på infran selv før jeg drar på jobb.
- skjære ut gamle motorfester/stringere i motorrom

- Fjerne vindskjerm

- Fjerne sofa og ryggplate+dørkrest

Etter dette er infran mer eller mindre strippa. Så MÅ den over på bukk en stabil plass hvor den blir parkert frem til over vinteren og etter støping er omtrent ferdig regner jeg med. Været blir nok en utfordring fremover da jeg ikke har garasje, telt eller annen plass å jobbe. Alternativt må den bare bli stående på bukk i carporten hvor det i det minste er tak over hodet, men trangt!

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 16 timer siden:

Jeg har en plan, jeg skal jo gjøre såpass mye jobb på den lille catta i vinter, så hvorfor ikke gå all in for divinicell akterspeil på den først, så ser vi åssen det går, hvis det er suksess så er det bare og gå løs på infra'n også. Gjør alt annet enn akterspeilet og sparer det til slutt.

Det hadde jo vært helt kanon! Tanker om det @Lillef0t?

 

Eika skrev for 16 timer siden:

Det er ingen skam og snu :p påhenger er stas det altså, meeeen 2-300k for å få 500hk påhenger eller klare deg med 400hk ls2 med drev for 100k, legger du 100k i trimming så har du 600 holdbare hester, legger du i 100 til så har du 8-900"holdbare" hester. Bygge noe verden egentlig ikke er helt klare for, infra'n fra helvette, velbalansert og fin, får utnytta de heste maksimalt ut fjorden når de andre er på veiinnover siden det er litt utrivligt der ute.

Du tar liksom ikke noe særlig av når du først begynner heller :lol: :lol: 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 30 minutter siden:

Det hadde jo vært helt kanon! Tanker om det @Lillef0t?

 

Du tar liksom ikke noe særlig av når du først begynner heller :lol: :lol: 


@Eika Må jo for all del begynne på det eksperimentelle prosjektet med ett lettere akterspeil, så er jeg sikker på at vi finner ut av det sammen underveis også!

Infran er det vel nok annet å jobbe med framover, så akterspeilet kan fint utsettes:giggle:

Men ang akterspeilet.. jeg kan jo alltids bare skjære det rent for gammelt materiale enn så lenge? Umulig å vite standen på det som er bak der i dag.

I din Draco tråd så hadde du vel skjært ut hele baken. Må jeg også dette, eller rensker jeg bare innsiden av akterspeilet bort og sliper til glassfiber og klargjør for igjennstøping av hullet? 


Med mindre Eika hoster opp en rå LS motor vi bare må få satt inn i denne da, istedenfor en utenbords.

Im open minded kan du si

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er en fryd å følge! :cheers:

 

Ganske bra energikick innimellom, mye fagkunnskap, mye mulighetstenkning og en stor dose lidenskap :cool:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Personlig ville jeg ikke hatt kryssfiner i speilet. Det er bare spørsmål om tid før det rekker vann. (Tid kan være 14dager eller 20 år)

Divinycell finnes i en mengde hardheter (som koster en arm og en legg ved økende hardheter). Hardheten trenger du bare i 'footprinten' til motoren.

H200 burde holde, men et godt alternativ er å legge inn massiv plate støpt glassfiber.

Litt større enn footprinten til motoren og kneplatene på innsida.

 

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 1 time siden:

Personlig ville jeg ikke hatt kryssfiner i speilet. Det er bare spørsmål om tid før det rekker vann. (Tid kan være 14dager eller 20 år)

Divinycell finnes i en mengde hardheter (som koster en arm og en legg ved økende hardheter). Hardheten trenger du bare i 'footprinten' til motoren.

H200 burde holde, men et godt alternativ er å legge inn massiv plate støpt glassfiber.

Litt større enn footprinten til motoren og kneplatene på innsida.

 


Mange her er nok enig med deg, men så er det usikkerheten rundt holdbarhet eller motstandsdyktighet som slår inn tydeligvis.

H200 har høyere densitet, men fortsatt "bare" en skumkjerne som nevnt her. Da kan vel kanskje en H80 som jeg har etterhvert like så godt brukes, med forsterkning av skiver og glassfiber?

Har du allikevel noe erfaring rundt dette?

Ang pris så koster en H200 plate noen tusenlapper tror jeg?
xFiner av riktig kvalitet er jo heller ikke gratis.

Link to post
Share on other sites

@Eika

Jeg kom til å tenke på en litt annen innfallsvinkel for rekkefølgen ting gjøres her.

Om det bestemmes at det skal lift og utenbords på her, så veier det x antall kilo og vil gi båten et balansepunkt et eller annet sted. Deretter kan den vektarmen Justeres med å plassere bensintanken, førerposisjonen etc utifra det.
Så er det en ide og rett og slett begynne bakerst først?

Bygges alt annet først blir det kanskje vanskeligere å balansere båten?

Ellers så kan vi få veid båten på et vis og finne balansepunktet etter at påstøp i bunnen og stringere er satt og beregne det videre derfra utifra vektarmen. Motor+heis+div vet vi ganske presist vekt på.

Link to post
Share on other sites

Fikk forøvrig, utenom bjelkene til motorfestene baki, renska siste rest av stringere, dørk og sofa i kveld. 
Fant enda litt mer treverk og denne oppspiste XPS biten som i utgangspunktet er lilla. Så heller ikke dette materialet lever godt ubeskyttet. 

Og jaggu kom det en nabo bort av nysgjerrighet som hadde racet i 3C klassen og eid flere catter, hydrolifter og kjente til både Infra, historien, flere båtbyggere, Andvik(propeller) og mer til. Kjekt!

Det eneste som står igjen nå er bakveggen mot motorrommet. Denne er også av xfiner, men står enn så lenge da den stiver av skrog og bakdelen av båten.
@Eika da er det veldig snart klart for en visitt!:thumbsup:

Det er ikke få kilo jeg har fjernet fra infran. Dette er nok 1 av 4 tilsvarende lass, i tillegg til gulvet/dørkplatene av finer/teak.

 

Skjermbilde 2023-10-05 kl. 22.57.09.png

Skjermbilde 2023-10-05 kl. 22.57.17.png

Link to post
Share on other sites

Så,

@Eika @Komodo Kanskje ikke all verdens med informasjon, men dog..

Etter en prat med Diab så kommer det frem at Goldfish med fler bruker divinycell akterspeil. Kanskje dere visste det allerede. 
Ang densitet så snakket vi H300 og opp både her og kanskje i de mer kritiske områdene i skroget, hvor slag og belastning er stor.

H80 virka litt kleint i følge han jeg snakket med. Men jeg syntes h300 hørtes voldsomt ut allikevel? Også med tanke på pris. Antar det blir en meget stor kostnad med slik densitet.


Navnet Geir Arnestad dukket opp, og det er kanskje kjent for andre her inne ifht båtbygging? Googlet det litt og ser jo at mannen nærmest har designet og beregnet alt av båter i Norge?
Tenkte først at kanskje denne personen kan være åpen for en prat, men i etterkant tenker jeg at han er for viktigper til å bruke 15 minutter på dette free-of-charge?:crazy:

Kjøpe litt nytt verktøy i dag og... og litt nytt stæsj til å få slipa ned driten.
Det ligger ett lag med csm som ikke har særlig feste til bunnen og jeg kan kjøre en skrape eller brekkjern innunder og løsne det flere steder. Under dette ligger det vevd matte igjen.

Er det en idee og slipe bort hele laget med CSM ned til vevd matte? Vil tro det er ganske tynt igjen da, men da kan det støpes noen lag på nytt oppå med god heft.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...