Jump to content

Infra 727 Prosjekt. Fra dovendyr til Fullblods racer og 500hk!


Lillef0t

Recommended Posts

Lillef0t skrev 17 minutter siden:

Så,

@Eika @Komodo Kanskje ikke all verdens med informasjon, men dog..

Etter en prat med Diab så kommer det frem at Goldfish med fler bruker divinycell akterspeil. Kanskje dere visste det allerede. 
Ang densitet så snakket vi H300 og opp både her og kanskje i de mer kritiske områdene i skroget, hvor slag og belastning er stor.

H80 virka litt kleint i følge han jeg snakket med. Men jeg syntes h300 hørtes voldsomt ut allikevel? Også med tanke på pris. Antar det blir en meget stor kostnad med slik densitet.


Navnet Geir Arnestad dukket opp, og det er kanskje kjent for andre her inne ifht båtbygging? Googlet det litt og ser jo at mannen nærmest har designet og beregnet alt av båter i Norge?
Tenkte først at kanskje denne personen kan være åpen for en prat, men i etterkant tenker jeg at han er for viktigper til å bruke 15 minutter på dette free-of-charge?:crazy:

Kjøpe litt nytt verktøy i dag og... og litt nytt stæsj til å få slipa ned driten.
Det ligger ett lag med csm som ikke har særlig feste til bunnen og jeg kan kjøre en skrape eller brekkjern innunder og løsne det flere steder. Under dette ligger det vevd matte igjen.

Er det en idee og slipe bort hele laget med CSM ned til vevd matte? Vil tro det er ganske tynt igjen da, men da kan det støpes noen lag på nytt oppå med god heft.
 

Arnestad har vel dem fleste hørt om. Du må bare få mest mulig info til ditt prosjekt. Om du kan få tips fra Arnestad er det bra. Der er det erfaring og kunnskap. Lykke til videre med prosjektet :) 

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev 3 minutter siden:

Arnestad har vel dem fleste hørt om. Du må bare få mest mulig info til ditt prosjekt. Om du kan få tips fra Arnestad er det bra. Der er det erfaring og kunnskap. Lykke til videre med prosjektet :) 

Rebel 24. basert på Infra skroget. Til salgs på blocket.

IMG_4851.jpeg

IMG_4852.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke snakke for andre, men vil tippe Arnestad vil synes det er hyggelig å snakke med og komme med innspill til en som er lidenskapelig interessert i å lage rask båt. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev for 12 timer siden:

Etter en prat med Diab så kommer det frem at Goldfish med fler bruker divinycell akterspeil. Kanskje dere visste det allerede. 

Jøss, det var interessant, og i alle fall nytt for meg! Det kunne vært veldig interessant å sett hvordan Goldfish bygger akterspeilene sine. 

 

Lillef0t skrev for 12 timer siden:

Ang densitet så snakket vi H300 og opp både her og kanskje i de mer kritiske områdene i skroget, hvor slag og belastning er stor.

H80 virka litt kleint i følge han jeg snakket med. Men jeg syntes h300 hørtes voldsomt ut allikevel? Også med tanke på pris. Antar det blir en meget stor kostnad med slik densitet.

Jeg vet ikke om jeg har nevnt det i tråden min, men jeg hadde også en god samtale med Diab om bruk av divinycell i akterspeilet og andre steder da jeg handlet hos dem. Etter en god samtale ble vi enige om at H80 burde fungere i akterspeilet på min båt under forutsetning at jeg erstattet kjernen med noe massivt der jeg skulle skru, bygde opp tilstrekkelig tykkelse med laminat på hver side, og forsterket med gode knestøtter framover som opptar kreftene fra motoren og reduserer momentet i plata. 

 

For din del derimot som skal bygge en mye mer ekstrem båt, så tror jeg at jeg ville fulgt hans råd om å gå for H300. Tror ikke prisen på ei plate av det stoffet blir så avskrekkende at det vipper lasset i prosjektet ditt. Husk at mye av denne diskusjonen dreier seg om det er mulig eller smart å bruke divinycell overhode, da kan det jo være smart å gå langt opp i tetthet. Denne kvaliteten er så tett at du vil merke at den er vesentlig tynge enn H80, men den er sterkere, tåler mer trykk, og tåler mer skjærkrefter enn de lettere kvalitetene. Og sist men ikke minst; du slipper å ha innstøpt treverk som på et eller annet tidspunkt begynner å suge vann. 

 

Og en ting til. Når han du snakket med røper at Goldfish bruker divinycell i akterspeilet og han i samme samtale anbefaler deg å gå for H300, da tror jeg at jeg ville fulgt det rådet. 

 

Lillef0t skrev for 12 timer siden:

Det ligger ett lag med csm som ikke har særlig feste til bunnen og jeg kan kjøre en skrape eller brekkjern innunder og løsne det flere steder. Under dette ligger det vevd matte igjen.

Er det en idee og slipe bort hele laget med CSM ned til vevd matte? Vil tro det er ganske tynt igjen da, men da kan det støpes noen lag på nytt oppå med god heft.

Ja, hvis det laget ser ut til å sitte dårlig er det absolutt viktig at du får det bort. Hvis ikke risikerer du delaminering på et senere tidspunkt. Det beste er hvis du klarer å skrelle det av uten å slipe i det. Da slipper du støving, du har kontroll på at du får vekk det som sitter dårlig uten at du sliper deg videre ned enkelte steder. Om det resterende laminatet blir tynt så må du jo bare bygge opp. Men ett lag CSM er jo ikke all verden å erstatte. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Jøss, det var interessant, og i alle fall nytt for meg! Det kunne vært veldig interessant å sett hvordan Goldfish bygger akterspeilene sine. 

 

Helt klart. Det er nok bare en "massiv" trykkfast sandwich her også, med biaksiale duker? Dem ønsker jo disse båtene lettest mulig selv, men her er alt i det minste beregnet på forhånd:crazy:

 

 

Komodo skrev for 1 time siden:

Og en ting til. Når han du snakket med røper at Goldfish bruker divinycell i akterspeilet og han i samme samtale anbefaler deg å gå for H300, da tror jeg at jeg ville fulgt det rådet. 

 

Fikk inntrykk av at personen jeg snakket med hadde bittelitt innsikt i båtbygging, iom. at han nevner goldfish og Arnestad. Men allikevel, praktisk erfaring som andre her sitter på teller også stort.
 

 

 

Komodo skrev for 1 time siden:

Ja, hvis det laget ser ut til å sitte dårlig er det absolutt viktig at du får det bort. Hvis ikke risikerer du delaminering på et senere tidspunkt. Det beste er hvis du klarer å skrelle det av uten å slipe i det. Da slipper du støving, du har kontroll på at du får vekk det som sitter dårlig uten at du sliper deg videre ned enkelte steder. Om det resterende laminatet blir tynt så må du jo bare bygge opp. Men ett lag CSM er jo ikke all verden å erstatte. 

 

Jeg får brukket opp noe flak her og der, men må slipe store deler også. Fikk kjøpt meg noen nye type skiver til vinkelsliperen i går, så håper den skal gnage unna. Men det kommer til å bli en sinnssyk mengde støv her også!

 

Så opplever jeg jo da og få en eller annen hudreaksjon av glassfiberen, så jeg kommer inn med masse røde prikker over hele overkroppen.
Skaffet helmaske med filtre og heldekkende engangsdresser for videre sliping.

 

Det her er jo et amatørprosjekt fra start som nå stadig utvikler seg:giggle:
Jeg har også ytterst få redskaper annet enn enkle verktøy og kreativitet. Og når det gjelder støping, så blir det å rulle det ut. Gamle kanter i skroget etter jeg har skjært med vinkelkutter, som må støpes mot og forlenges med nye plater og glassfiber.

 

Når vi nå nevner Goldfish så er det teknikk og utstyr på en helt annen planet antar jeg. Ikke rulle ut csm matter for hånd.

Link to post
Share on other sites

whisper skrev On 4.10.2023 at 11.25:

Et innspill fra sidelinjen her.

 

Om man laminerer fiber på begge sider av divinycell, kapper i strimler med bredde lik ønsket tykkelse på kjernen i akterspeilet og stavlimer disse til plate vil man øke stivheten i platen vesentlig kontra hel divinycellkjerne og lavere vekt enn finerkjerne. Kanskje man kan nærme seg stivheten til finer på denne måten og få en kjerne som tåler last og kompresjon.

 

Innmari mye jobb, men fullt overkommelig.

 

 

Siden ingen tok notis av ovennevnte løsning til å lage akterspeil i divinycell på en ekstremt stiv og trykksterk måte laget jeg en skisse og prøver å få gehør for ideen igjen. 

 

Jo tykkere glassfiberlaget er, jo mindre tett kan divinycell være. 

 

Gidder man bruke en formiddag eller to på å laminere plater, kappe de i strimler og stavlime de kan man få en utrolig sterk plate med lavere vekt enn mange alternativer.

Bilde1.jpg.d84228f1abaf5cbd122b4305d8a13b43.jpg

Link to post
Share on other sites

whisper skrev for 2 timer siden:

 

 

Siden ingen tok notis av ovennevnte løsning til å lage akterspeil i divinycell på en ekstremt stiv og trykksterk måte laget jeg en skisse og prøver å få gehør for ideen igjen. 

 

Jo tykkere glassfiberlaget er, jo mindre tett kan divinycell være. 

 

Gidder man bruke en formiddag eller to på å laminere plater, kappe de i strimler og stavlime de kan man få en utrolig sterk plate med lavere vekt enn mange alternativer.

 

jeg forstår ikke helt oppbygning, hvordan dette blir en solid og god måte og lage et element på og hva du baserer det på?

 

Og lurer også på om du stiller spørsmål ved om det er en god måte å lage speilet på, eller om du har erfaring eller data på det selv?


 

Det nærmer seg jo en massiv glassfiberplate, gjør det ikke? 
 

Da må vel en hel divinycell plate med høyere densitet og hel laminering på begge sider være bedre, eller?

 

jeg bare ser for meg at å laminere staver av divinycell og lime dem sammen kan gi store ujevnheter og således noen staver som primært tar belastningen.

 

kjør diskusjon.
 

jeg limer staver sammen jeg om det holder 500hk i liften👍 

Link to post
Share on other sites

Hensikten er at du får mange lag med fiber i akterspeilet i båtens lengderetning, det vil gi mye høyere stivhet i retning bøyemomentet virker og du vil bli mindre avhengig av styrken i kjernematerialet. I tillegg vil det øke kapasitet for å ta opp kompresjonskrefter.

 

Vet ikke hva tettheten på GRP er i farta, men tipper mindre enn 1,5. Bruker du DVC med tetthet 0,3 i stavene og 10% av stavtykkelse i GRP kan du lett regne ut hvor mye vekt du sparer kontra massiv GRP. Du skal selvsagt legge på tykt laminat utenpå, men kjernen og hele konstruksjonen blir fort både lettere og stivere enn med kryssfinerkjerne eller DVC kjerne med ekstrem tetthet og kostnad. 

 

Har brukt denne teknikken i andre applikasjoner og stivheten øker dramatisk.

 

Har du litt snekkerferdigheter, en dykksag og et plant arbeidsbord er det ikke mange timer å bygge ei slik plate som du kan bygge akterspeil med.

Link to post
Share on other sites

whisper skrev for 6 timer siden:

Siden ingen tok notis av ovennevnte løsning til å lage akterspeil i divinycell på en ekstremt stiv og trykksterk måte laget jeg en skisse og prøver å få gehør for ideen igjen. 

Jeg noterte meg absolutt forslaget ditt, og det er veldig interessant! Har bare ikke rukket å kommentere det. Eller det ble litt glemt...

 

Som du sier vil denne måten å lage en kjerne på tåle vesentlig større kompresjonskrefter, da du får mange korte og stive lag med glass som står på "høykant" i kjernen. En ting som blir vesentlig da er jo hvilken vei du velger å orientere stavene, skal de ligge i vater, eller skal de stå loddrett? De må jo ligge den veien det største bøyemomentet kommer for å få maksimal gevinst. Og for å være helt ærlig så vet ikke jeg om det største bøyemomentet i speilet blir horisontalt eller vertikalt. 

 

Denne måten å bygge opp en konstruksjon nærmer seg det de utaskjærs kaller honeycomb. Det er en måte å kopiere mønsteret i en bikube, der alle celler er sekskantede. Dette er et av naturens mesterverk når det gjelder mekanisk konstruksjon. Et en utrolig stabil og sterk byggemåte med lav vekt. 

 

Lillef0t skrev for 4 timer siden:

jeg bare ser for meg at å laminere staver av divinycell og lime dem sammen kan gi store ujevnheter og således noen staver som primært tar belastningen.

Nei, du laminerer ikke staver av divinycell. Du laminerer ei hel divinycellplate på begge sider med glassfiber. Så tar du hele plata på ei snekkersag og sager opp i staver som er like brede som du vil at kjernen skal være tykk. Så limer du disse inn på innsiden av det eksisterende akterspeilet etter at dette er rensket for gammel finer og gammel moro, og limer alle stavene mot hverandre. Så til slutt laminerer du ønsket lag med glassfiber på innsiden av dette. 

 

Det høres kanskje lett ut i teorien, men jeg ser for meg at det dukker opp noen utfordringer med å få dette jevnt og fint på innsiden av et gammelt akterspeil... Men ideen er interessant :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 40 minutter siden:

´

 

Nei, du laminerer ikke staver av divinycell. Du laminerer ei hel divinycellplate på begge sider med glassfiber. Så tar du hele plata på ei snekkersag og sager opp i staver som er like brede som du vil at kjernen skal være tykk. Så limer du disse inn på innsiden av det eksisterende akterspeilet etter at dette er rensket for gammel finer og gammel moro, og limer alle stavene mot hverandre. Så til slutt laminerer du ønsket lag med glassfiber på innsiden av dette. 

 

Det høres kanskje lett ut i teorien, men jeg ser for meg at det dukker opp noen utfordringer med å få dette jevnt og fint på innsiden av et gammelt akterspeil... Men ideen er interessant :thumbsup:

Tror jeg er med nå. Det tok meg litt tid:crazy:

La oss si vi laminerer H80 30mm da med ca 3mm glass på hver side slik at hver stav blir ca 36mm(30mm dvc+3mm+3mm glass), og skjærer staver så vi får et aspeil på ... 5,6,7 cm tykkelse? Før det lamineres med x lag csm og noen biaksiale matter igjen.

Båten er ca 180cm bred bak der / 3,6cm stav = 50 stk som må limes sammen(trekk fra et par staver for plass til lim etc)

Det kan fint gjøres, men litt jobb ja.

Spørsmålet er da... Hva er sterkt nok?
 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjøre ting så mye mer komplisert enn det man må ? 

 

Oppskriften på kryssfiner har man, man vet det holder, tett er det også hvis man siker litt og holder bolten stille når man skrur det til 

 

Er det ikke en forkortelse for sånne som meg, som heter k.i.s.s ? Keep it simple stupid

1_XnWgiD0bBWgAsgZKDpkGLg.jpg.d90e725ce571bcf4849fb047058db423.jpg

 

Keep-it-simple-stupid-2-660x440.jpg.659cf79140da638911e45b6014987fcb.jpg

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 3 minutter siden:

Hvorfor gjøre ting så mye mer komplisert enn det man må ? 

 

Oppskriften på kryssfiner har man, man vet det holder, tett er det også hvis man siker litt og holder bolten stille når man skrur det til 

 

Er det ikke en forkortelse for sånne som meg, som heter k.i.s.s ? Keep it simple stupid

Jo, Du sier jo noe relevant der... kiss. For å få det gjort også.

Er bare litt sånn vrang av natur at jeg føler på det når noe kanskje ikke er godt nok, eller burde vært bedre?
Som i at xfiner drar vann, er tungt etc. Men så har det vel vært brukt i alle år, også på racerbåter

 

Link to post
Share on other sites

I båten min, som gjør 97knop med en 200hk, under optimale forhold, som har vunnet verdensmesterskap i offshore, så er det brukt finer 

 

Finer trekker vann HVIS man lar det komme vann inn. Støper man på begge sider, med vinylester som er vanntett og siker godt i bolthullene, så er problemet løst 

 

Det enkle, er ofte det beste. De 15kiloene på akterspeil plata og knestøttene, er ikke det som utgjør den store forskjellen for oss dødelige. Men selvfølgelig, kjenner man båten bedre enn sin egen bukselomme og kjører løp, så har 2 sekunder pr runde mye og si 

 

Better safe than sorry. Hva sier forsikringa hvis du river av akterspeilet og sekker motoren pga eksperiment med divinicell ? 

Link to post
Share on other sites

Mye grubling spart og ett sikrere resultat. Winwin spør du meg 

 

Bedre og påkoste noen kroner ekstra, i litt bedre materialer så man kan støpe det tynnere og lettere, enn og eksperimentere på meget viktige strukturelle området for å spare gram. 

 

Hadde det vært en fullblods racerbåt, der vekt har vært ett tema hele veien, som må gå 0.1knop raskere i gjennomsnittsfarta for å vinne, så hadde saken stilt seg annerledes 

Link to post
Share on other sites

@Eika Vi gjør så. Så kan det fokuseres på andre ting.


Forøvrig bittelitt fremdrift i sjauinga.

Revet treverk og slipt mine første to bøtter. Må ta bort en del, særlig ved gamle stringere. Og i motorrommet ligger det også tykt! og det er vel ikke annet enn å ta tiden til hjelp med dette. For det tar tid. Og støver noe innmari.

 

Skjermbilde 2023-10-09 kl. 21.03.58.png

Skjermbilde 2023-10-09 kl. 21.03.38.png

Skjermbilde 2023-10-09 kl. 21.03.22.png

Skjermbilde 2023-10-09 kl. 21.02.53.png

Skjermbilde 2023-10-09 kl. 21.03.09.png

Link to post
Share on other sites

Har du fått båten over på bukk, eller står den på tilhenger og blir vridd eller kansje konkav i bunnen pga feil belastning ? 

 

Skreiv vel ganske tideligt, at du burde gjøre det, før du gjorde alt det du gjør nå? 

 

Skjønner du er ivrig, har vært det selv, men det kan fort føre til endel ekstra arbeid, som jeg har lært. Resultatet blir desverre aldri bedre enn grunnarbeidet 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 9 minutter siden:

Har du fått båten over på bukk, eller står den på tilhenger og blir vridd eller kansje konkav i bunnen pga feil belastning ? 

 

Skreiv vel ganske tideligt, at du burde gjøre det, før du gjorde alt det du gjør nå? 

 

Skjønner du er ivrig, har vært det selv, men det kan fort føre til endel ekstra arbeid, som jeg har lært. Resultatet blir desverre aldri bedre enn grunnarbeidet 

Foreløpig bare støtta opp litt ekstra oppunder hengeren. Svela henger så den har litt ekstra støtte fra den og. Men har det absolutt i bakhodet at den må på bukk nå. Planen var å få lagd det til fredagen.
Tenker jo at å tråkke rundt oppi båten mens en sliper ikke er helt heldig heller... at hele bunnen blir litt "saggy" av belastningen. 

Noen gode råd i byggingen av bukker? 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 4 minutter siden:

Setter du på noen hjul på krybba kan du jo flytte båten feks ut og inn av carporten....bare enn tanke

Jeg har tenkt tanken, da jeg har noen brett med hjul på det kan ligge en tverrbjelke over.

Men så fort jeg flytter på krybba fra der den er bygd vil den ikke lenger være i lodd, eller rett. 
Så jeg antar båten og alt av stringere og støtter innvendig må støpes før den kan flyttes noe som helst.

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev Just now:

Jeg har tenkt tanken, da jeg har noen brett med hjul på det kan ligge en tverrbjelke over.

Men så fort jeg flytter på krybba fra der den er bygd vil den ikke lenger være i lodd, eller rett. 
Så jeg antar båten og alt av stringere og støtter innvendig må støpes før den kan flyttes noe som helst.

 

Nå er vi inne i en god periode og riktig rekkefølge :) 

 

med mindre du sveiser en ramme, som er jævli stiv 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 6 minutter siden:

 

Nå er vi inne i en god periode og riktig rekkefølge :) 

 

med mindre du sveiser en ramme, som er jævli stiv 

Stålramme utgår, da de lengdene jeg hadde liggende på jobb brått var borte.
Så da blir det bare noe impregnert trevirke jeg har liggende. Men det er jo aldri rett..

Dilemma mitt er jeg strengt talt ikke kan slipe alt som må slipes inne i carporten her. Det kommer til å støve ned alt rundt.
Mens båten enn så lenge står på hengeren får jeg i det minste trilla den ut i friluft.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...