Jump to content

Infra 727 Prosjekt. Fra dovendyr til Fullblods racer og 500hk!


Lillef0t

Recommended Posts

Tror jeg spurte tidligere i tråden ? Er det noen innen tråden eller TS  som har vert i kontakt med dem som bygget Infra ? 
forstår at det ønskes at den blir en grom båt ( 500 hk ) min første tanke er hvorfor ikke gå til kilden som har mest erfaring med skroget ? Kanskje også FB gruppen som Oss båtrace interesserte. Muligens er der noen som har prøvd samme løype før og prøvd få mere ut av en Infra og kan dele erfaring ? 
Føler  selv at den gruppen har masse nyttig info.

 

 

Link to post
Share on other sites

Er den etter ombygning egentlig mulig og forsikre Ved et event salg senere og ved en ulykke kan en jo risikere et stort erstatningsansvar også ved event ulykke ved eier om han skulle skade andre Slike uorginale båter er vel ikke mye verdt senere kontra utlegget ifor med ombygningen Jeg ville iallefall ikke kjøpt en slik kraftig ombygd båt uten event Veritas godkjenning 

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 16 minutter siden:

Er den etter ombygning egentlig mulig og forsikre Ved et event salg senere og ved en ulykke kan en jo risikere et stort erstatningsansvar også ved event ulykke ved eier om han skulle skade andre Slike uorginale båter er vel ikke mye verdt senere kontra utlegget ifor med ombygningen Jeg ville iallefall ikke kjøpt en slik kraftig ombygd båt uten event Veritas godkjenning 

Da kan du ikke kjøpe båter som er eldre enn 96 da. Den jobben som blir gjort nå, vil kun heve kvaliteten, hvis TS gjør det han blir rådet til 

Link to post
Share on other sites

Man kan ikke sammenlikne regler for båter og biler. Ombygget bil uten godkjenning er fy fy på vei, men båt har ikke slike regler å forholde seg til.

 

Jeg hadde heller stolt på en båt som var ombygget på rett vis, enn en original båt som var vasstrukket i fineren her og der...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

For så det si sånn... båten slik den var nå burde ikke være lov til å forsikre!:diving:

Jeg trodde aldri en båt kunne være så råtten og i dårlig stand, så jeg er en ny erfaring rikere!

Og så lenge ting gjøres ordentlig ved en ombygging, og en dokumenterer underveis, så ser jeg ingen utfordringer med det nå lenger:smiley: Se på en bruktbil til sammenligning... ikke lite verkstedbesøk den har vært igjennom på 20 år. En båt trenger vel bare også tilsyn!

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev 46 minutter siden:

Tror jeg spurte tidligere i tråden ? Er det noen innen tråden eller TS  som har vert i kontakt med dem som bygget Infra ? 
forstår at det ønskes at den blir en grom båt ( 500 hk ) min første tanke er hvorfor ikke gå til kilden som har mest erfaring med skroget ? Kanskje også FB gruppen som Oss båtrace interesserte. Muligens er der noen som har prøvd samme løype før og prøvd få mere ut av en Infra og kan dele erfaring ? 
Føler  selv at den gruppen har masse nyttig info.

 

 


Nei, men jeg har forsøkt å komme i kontakt med noen andre som har bygget om båten og omgjort til utenbords. 
Utover det har jeg funnet lite altså. Men måtte vært å nå igjennom hos noen som kjørte race med dem på 80/90 tallet. Tror allikevel det blir for lenge siden til å få noe nyttig info.

Link to post
Share on other sites

En kjekk tråd å lese :) som nevnt tidligere hadde jeg selv en Infra for mange år siden. En ok og god båt. Du ønsker en grom båt som er rask ? Og tåler mye sjø ? Hvorfor ikke kjøpe et annet skrog som man er sikker på oppnår ønsker ? Testet ut før og du vet hva som kommer ? Trenger ikke være prøve kanin ? Det er ditt valg. Mitt valg ville vert funnet egnet skrog i ok stand så fått det rigget opp. 
Der er sååååå mange å velge mellom på markedet som er velprøvd gjennom årene.

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev 26 minutter siden:

For så det si sånn... båten slik den var nå burde ikke være lov til å forsikre!:diving:

Jeg trodde aldri en båt kunne være så råtten og i dårlig stand, så jeg er en ny erfaring rikere!

Og så lenge ting gjøres ordentlig ved en ombygging, og en dokumenterer underveis, så ser jeg ingen utfordringer med det nå lenger:smiley: Se på en bruktbil til sammenligning... ikke lite verkstedbesøk den har vært igjennom på 20 år. En båt trenger vel bare også tilsyn!

 

Lillef0t skrev 22 minutter siden:


Nei, men jeg har forsøkt å komme i kontakt med noen andre som har bygget om båten og omgjort til utenbords. 
Utover det har jeg funnet lite altså. Men måtte vært å nå igjennom hos noen som kjørte race med dem på 80/90 tallet. Tror allikevel det blir for lenge siden til å få noe nyttig info.

Prøv FB siden Oss båtrace interesserte .

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev 23 minutter siden:

En kjekk tråd å lese :) som nevnt tidligere hadde jeg selv en Infra for mange år siden. En ok og god båt. Du ønsker en grom båt som er rask ? Og tåler mye sjø ? Hvorfor ikke kjøpe et annet skrog som man er sikker på oppnår ønsker ? Testet ut før og du vet hva som kommer ? Trenger ikke være prøve kanin ? Det er ditt valg. Mitt valg ville vert funnet egnet skrog i ok stand så fått det rigget opp. 
Der er sååååå mange å velge mellom på markedet som er velprøvd gjennom årene.


Skroget "fikk jeg" mer eller mindre, så at det brått ble et prosjekt er litt tilfeldig. Legger nok ikke andre penger i å kjøpe noe annet skrog akkurat nå, da jeg allerede har en annen båt som potensielt kan fikses litt på også:giggle:

Men hvilke andre forslag har du eventuelt på skrog, om du mener Infran ikke er så godt egnet, eller hva de andre skrogene gjør bedre?
 
Altså.. det går jo sport i å rigge fjordlinger og passere 70knop. Da må vel infran ha noe å stille opp med også

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev 40 minutter siden:

Du ønsker en grom båt som er rask ? Og tåler mye sjø ? Hvorfor ikke kjøpe et annet skrog som man er sikker på oppnår ønsker ? Testet ut før og du vet hva som kommer ? Trenger ikke være prøve kanin ?

Noen liker å dilte.

Om TS har lyst til å bygge noe som ikke er gjort før, så skjønner jeg han veldig godt. 

Får han det til, har han "skapt" noe, og det er for mange en deilig opplevelse.

 

Om en møter opp på siste 3C løpet på høsten og kjøper en av riggene også lakker om og setter inn stressless stoler så har man ikke mye grunn til å være stolt, da er man ikke stort annet enn en dilt... det er min mening.

 

Om TS klarer å holde på skrogfasongen, ikke bygger den for tverrstiv, unngår knekkpunkter, finner en god balanse, optimale steglister, ja da blir det skikkelig morro å se resultatet :thumbsup:

 

Tenk hvor kjedelig det hadde vært om alle skulle diltet..... 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 3 minutter siden:

Noen liker å dilte.

Om TS har lyst til å bygge noe som ikke er gjort før, så skjønner jeg han veldig godt. 

Får han det til, har han "skapt" noe, og det er for mange en deilig opplevelse.

 

Om en møter opp på siste 3C løpet på høsten og kjøper en av riggene også lakker om og setter inn stressless stoler så har man ikke mye grunn til å være stolt, da er man ikke stort annet enn en dilt... det er min mening.

 

Om TS klarer å holde på skrogfasongen, ikke bygger den for tverrstiv, unngår knekkpunkter, finner en god balanse, optimale steglister, ja da blir det skikkelig morro å se resultatet :thumbsup:

 

Tenk hvor kjedelig det hadde vært om alle skulle diltet..... 


Skjønner samtidig jeg har lagt lista høyt for min egen del og tilskuere:crazy::giggle:

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev for 2 timer siden:

Skjønner samtidig jeg har lagt lista høyt for min egen del

Legge lista høyt

Om du vil ha min nøkterne vurdering så er det ikke noe spesielt med prosjektet ditt som har en vanskelighetsgrad som du ikke vil klare.

Skroget har potensiale.

Du har kontakt med nok kompetanse på "glassfiber" siden. Komodo og Eika alene kan nok til å hjelpe deg i havn med den biten.

Bildene dine fra Hydroliften viser at du har sans for å ha det på stell. Det er en viktig egenskap.

Har sett mange prosjekter som har stoppet opp, noen mangler kunnskap, noen mangler penger, noen mangler pågangsmot og noen vet for godt selv...

Gode råd er gratis. Spør, lytt, vurder og ta avgjørelse. Det er gjerne en god oppskrift.

 

Det er mange tabber/uheldige løsninger du kan bli fanget av.

En rask måte å få evaluert et alternativ på er å spørre Forumet... 

"jeg har tenkt å gjøre sånn og sånn" hva tenker Forumet?  det fungerte veldig bra for Komodo i hans prosjekt, og jeg tror du kan få mye nytte av den metoden du også.

 

Link to post
Share on other sites

Kloke ord @dieselfan. Du har fine bidrag allerede! Jeg så litt tilbake i tråden i sta at jeg ikke har svart deg på noen innspill.

Det gikk da også brått opp for meg at jeg har herja litt mye oppi båten og smått begynt å slipe før jeg har gitt båten en fast arbeidsplass og stabile bukker. Enn så lenge står den bare på hengeren nemlig og krabber inn og ut.

Link to post
Share on other sites

Råd til drift av Tråden

Vil anbefale deg å svare systematisk på spørsmål du får i tråden din, slik at interessen holder seg.

Vet ikke hvor aktiv du har vært på Forumet tidligere men det er gjerne noen med god og nyttig kunnskap, men som holder seg i bakgrunnen og ser det an... ser de at du tar imot råd og følger du opp tråden, så dukker de gjerne opp.

Neggene må du nesten bare finne deg i. Dette Forumet er meget tolerant og inkluderende, på godt og vondt. Svar kort, saklig og tørt så roer det seg gjerne raskt.

Misunnelsen er fortsatt den sterkeste driften, dessverre.... la det seile.

 

Vil anbefale deg holde tråden i faste tøyler. Feks så hadde det etter min mening vært lurt å spørre @Komodo om støpetekniske råd i denne tråden din, i stedet for i hans tråd, han svarer deg like grundig og like raskt i "din" tråd slik jeg kjenner ham. For å holde tråden din komplett så anbefaler jeg at du holder det her, det gjør det enklere for alle å følge med og det gjør historien komplett.

 

Det står også i Forumreglene men håper folk kan være greie å sitere det de skal svare på eller referere til og ikke "sitere alt" hver gang. Dette er særlig viktig når det er 8-10 bilder i innlegget...  Tenk, så handle... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev 10 minutter siden:

eg så litt tilbake i tråden i sta at jeg ikke har svart deg på noen innspill.

Det er ikke det som er viktig, jeg har en historie med din båt og kommer til å følge med og prøve å hjelpe helt til du ber meg skygge unna. 

 

Innsatsen din så langt har vært imponerende. Det stadiet du er på nå har skremt mange. Nå er du snart over toppen. Men ikke støp noe før du har fiksert fasongen. Også håper jeg du får @Eika på besøk snart, har har bred erfaring og kan mye av det du har bruk for nå.

 

Om det blir mye sliping og grovarbeid så går det også an å invitere til dugnad :wink:

Gleder meg veldig til fortsettelsen.

Om du skulle få lyst på et annet prosjekt så kanskje jeg kjøper Infra'n :saint:

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 11 minutter siden:

Feks så hadde det etter min mening vært lurt å spørre @Komodo om støpetekniske råd i denne tråden din, i stedet for i hans tråd, han svarer deg like grundig og like raskt i "din" tråd slik jeg kjenner ham.

Når det gjelder dette. Jeg har fulgt tråden, men har hatt veldig lite tid til å skrive her den siste tiden, har vært under litt press...  Men jeg har lovet @Lillef0t å svare på noen spørsmål, og det kommer jeg til å gjøre. Det er heller ikke noe problem å stille spørsmål i "Dracotråden", noen ganger kan kanskje det falle naturlig. Problemet mitt er at jeg har hatt lite tid til å skrive, satser på å komme sterkere tilbake. Men ikke forvent for mange gullkorn. Disse sakene er mildt sagt på sidelinjen i forhold til mine fag.

 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 11 timer siden:

Det står også i Forumreglene men håper folk kan være greie å sitere det de skal svare på eller referere til og ikke "sitere alt" hver gang når det er 10 bilder i innlegget... 

Dette er et godt poeng. Ser at mange bare siterer hele innlegg når de svarer, mens svaret kun viser til en setning i innlegget. Da blir det mye spam, og leseren må bruke unødvendig mye tid på å lete i sitatet og svaret for å finne ut hva vedkommende sikter til. Det fører også til at folk mister hensikten med innlegget, og andre gidder ikke lese i det hele tatt. Siter kun det du svarer på.

 

Nå har jo @Eika svart deg på mye allerede, men jeg gjentar noe og fyller ut med noe. Begynner med dette:

Lillef0t skrev On 20.9.2023 at 22.14:

Jeg oppdager en sprekk i bunn av mottorrommet som også muligens skimter igjennom på undersiden; Hva gjør jeg med dette? Bare å begynne å slipe seg ned på begge sider og se hva som foregår?
 

image.png

Skjermbilde 2023-09-20 kl. 21.59.27.png

 

Vet ikke hvor langt du har kommet med sliping nå. Her ville jeg startet med å slipe vekk gelcoat i et større område innvendig for å se etter skader i laminatet. Du må også slipe vekk coat utvendig, men der ville jeg kanskje begrenset omfanget av hvor mye du sliper vekk, hvis ikke drar du på deg en stor jobb med å tilbakestille overflaten på undervannsskroget. Men også der må du slipe vekk så mye coat at du for en oversikt over hvor langt ut skadene i laminatet går. En sprekk kan gå veldig mye lenger enn det du tror, og i tillegg kan du ha delamineringer som går sideveis. 

 

Det neste spørsmålet blir hvorfor det er sprekt. Er årsaken grisekjøring i stor sjø med stor motor, har den vært på grunn, eller er det en konstruksjonssvakhet? Dersom det er det siste alternativet må du i tillegg til å reparere forsterke på riktig måte. Foreslår at du legger ut bilder når du har fått slipt mer rundt skaden, da kan du få bedre råd om hvordan dette skal utbedres. Husk at det er viktig at alle skader du utbedrer på denne båten må gjøres på en grundig måte. For det første skal du ha stor motor på, så den vil bli utsatt for store krefter. For det andre ønsker du å oppnå høy fart, da er det alfa-omega at du holder vekten nede. Det betyr både at du ikke må bruke for mye (eller feil) materialer når du reparerer, men også at du sliper vekk og fjerner det materialet som ikke lenger gir deg noe styrke.

 

 

Lillef0t skrev On 21.9.2023 at 10.43:

... men tanken min er å strippe vindskjermen, tregulv og alt som drar ekstra vekt og bygge/støpe nytt ala Nitra´ved hjelp av xps, glassfiber og tynn finèr. Men skroget i seg selv er sikkert nokså tungt.

Fjerne alt med vekt er en god tanke, og der er du jo godt i gang :thumbsup: Men til ditt prosjekt ville jeg slått fra meg xps og kryssfiner. Gå for divinycell i riktig tykkelse og densitet. 

 

 

Lillef0t skrev On 21.9.2023 at 10.51:

I dag står det 2x70-80l plasttanker på hver side i motorrommet, men jeg forestiller meg heller en ny alutank plassert lavt i bunnen. 

Tenk deg om en gang til før du gjør deg. Ser du har fått svar på dette allerede, men jeg er ikke overbevist om at det nødvendigvis er riktig for deg. Husk at de to plasttankene har du, en ny alutank må skreddersys og koster penger og jobb. I tillegg vil en alutank bli tyngre enn de plasttankene du har. Tenkt vekt hele veien når du gjør noe her. I jolla mi fikk jeg laget meg en tank i syrefast. Den er av veldig god kvalitet, mannluke og alt som er, men den veier ganske mye, så noe slikt vil ikke du ha i båten din! Stabilitetsmessig er det også gunstig å ha vekt ut i sidene framfor i midten av båten. Dette gjelder generelt for stabilitet, for spesielle fartsbåter kan det kanskje arte seg litt annerledes i forhold til kjøreegenskapene. 

 

 

Lillef0t skrev On 21.9.2023 at 10.51:

Tenkte også på om det er hensiktsmessig og støpe ned et "lodd" i bunnen av V for stabilitet og vektbalanse? En smørje på 30-40kg  av epoxy og stålfiber feks sparkla ut. Ekstra vekt og ekstra "Drag" men ser for meg dette kan kompenseres for med effekt og propell som løfter.

Her har du også fått svar allerede, men dette må du slå fra deg, du må ikke støpe inn ekstra vekt! For hver ekstra kilo du legger i båten må du kompensere med uforholdsmessig mye effekt, så det er om å gjøre å holde vekta nede. Effektøkning vil også dra med seg mer effekt. Større motor veier mer, og det er grenser hva du får ut av en motor med en viss vekt. 

 

 

Lillef0t skrev On 21.9.2023 at 13.53:

Ang XPS så jeg @Komodo bruke det i sin draco til stringere etc, men divinycell i kassa bak til påhengeren. Infran ser ut til å ha to solide strengere, men bør kanskje forsterkes noe på tvers?
xps er billig og sammen med finer lar det meg skjære, bøye og forme litt, typ møbelsnekring, for å få til noe nytt med konsoll og fra vindskjermen og bakover tenkte jeg. Ser mye forskjellig materialer brukes for form og fasong. Regner med jeg da må støpe/laminere over alt, pusse, gelcaot og lakkering for å få noe fin finish til slutt. Eller hva er rekkefølgen her?

Nå har du jo allerede fått kloa i et parti med divinycell, og dette har nå vært nevnt noen ganger, men hold deg til det. Og hvis du har behov for andre tykkelser eller fastheter, så kjøp deg heller mer divinycell i den kvaliteten du trenger. Det kan være viktig for å holde vekta nede og styrken oppe. 

 

Når det gjelder kryssfiner og treverk generelt så har jeg totalt holdt meg unna det på min Draco. Du ser jo selv hvordan innstøpt kryssfiner ser ut når du begynner å fjerne innredning. Går det hull på et sandwichlaminat som har divinycellkjerne vil divinycellen i motsetning til kryssfiner ikke suge vann, og ikke råtene. Av den grunn ville jeg ikke ha kryssfiner i akterspeilet heller. Men vær klar over en ting når du vurderer. I en divinycellsandwich er det laminatene som skal ta opp "alle" kreftene, men når du lager en sadwich med kryssfinerkjerne, vil også kjernen ta opp krefter. Det betyr at en divinycellsandwich må ha tykkere glassfiberlaminat på hver side for å tåle samme belastning. Dette stjeler noe av vektbesparelsen. 

 

Dette med bøying og forming er heller ikke så håpløst som du skal ha det til her, divinycellplatene lar seg også bøye og forme. Skal du lage deg en pen bue kommer du langt med å gå ned til tynnere divinycell, f.eks. 10mm. Du kan også kjøpe rutet divinycell for å få enda krappere radier. 

 

 

Lillef0t skrev On 21.9.2023 at 13.53:

akterspeilet på denn Infraen ser ganske solid og tykk ut fra før, så det holder kanskje å bare støpe igjen hølet? For å videre skru på en jackplate.
På hydroliften min er det tillegg sveiset en solid brakett mot akterspeilet innvendig, nesten som et stort vinkeljern.

Hvordan akterspeilet skal støpes igjen er en diskusjon for seg selv, mange måter å gjøre det på. Her må du tenke på hvor du får kreftene hen, og hvor du har muligheter til å f.eks. sette på kneskott på innsiden. Ser @Eika har svart deg noe der, kan komme tilbake til det siden. 

 

 

Lillef0t skrev On 21.9.2023 at 14.50:

Til "interior" blir det vel ikke de store påkjenningene så å lime fast xps, eller til og med tetti våtromsplater med litt fleks kan jeg jo få litt form på platene fra skjermen og bakover mot akterspeilet for så å laminere det med glass. Blir nok mye øyemål etter linjer etc her og sikkert svinn, prøving og feiling underveis. Har ikke ikke lyst å sløse med Divinycell da jeg antar det koster en god del. XPS ligger jo bare slengt rundt. Finer for skrufeste der hvor det trengst.

Slå fra deg våtromsplater o.l., hold deg til divinycell, men gå heller ned på densitet og tykkelse. Nå har du jo allerede et parti med divi, og hvis du trenger å kjøpe noe mer for å få andre tykkelser så koster ikke det all verden. Du kan også bruke xps til slike ting som ikke skal tåle noe særlig, men det drar fort med seg uforholdsmessig mye jobb, for da må du inn med epoxy, og du må begynne å tenke på hvor du bruker det, heft, og overflatecoating. 

Kryssfiner som skruefester kan være greit, men du kan også vurdere aluminiumsplater eller brikker. Evt. bore ut hull og erstatte med massiv sparkelmasse.

 

 

Lillef0t skrev On 21.9.2023 at 14.50:

Skisseringen din er veldig lik som på hydroliften, bare i stål som sagt. 

Nå har jo eika kommentert dette allerede, men vær obs på at den braketten er i alu, ikke stål. Det kommer ganske klart fram på bildet du la ut. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

En smørje på 30-40kg  av epoxy og stålfiber feks sparkla ut.

TS: Vil også på det sterkeste anbefale deg å finne en annen løsning enn smørje.

Først bygger du så lett som mulig. Så tester du ut balansen. Så flytter du eventuelt det som allerede er ombord, og som du MÅ ha (batteri, bensintanker, trimpumpe m/reservoar++) i båten, til du finner rett balanse.

Ikke bruk noe som helst tilleggsvekt, før alt annet er forsøkt...

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 20 minutter siden:

TS: Vil også på det sterkeste anbefale deg å finne en annen løsning enn smørje.

Først bygger du så lett som mulig. Så tester du ut balansen. Så flytter du eventuelt det som allerede er ombord, og som du MÅ ha (batteri, bensintanker, trimpumpe m/reservoar++) i båten, til du finner rett balanse.

Ikke bruk noe som helst tilleggsvekt, før alt annet er forsøkt...

 

Amen! 

Link to post
Share on other sites

 

Lillef0t skrev On 23.9.2023 at 13.27:

Skjermbilde 2023-09-23 kl. 12.56.50.png

Nå er jo ikke dette din båt, men jeg hiver på en kommentar allikevel. Uten å være båtkonstruktør så synes jeg ikke denne måten å bygge opp et akterspeil virker ok. Men kom gjerne med motargumenter om noen har det. Jeg tenker at hele akterspeilet bør bygges opp med en hel plate, deretter lamineres på begge sider (i dette tilfellet på innsiden av båten) med glass før man begynner å sette opp kneskott. Bruker du kryssfiner i speilet mener jeg at en av fordelene er at du får en sandwich hvor kjernen tar sin del av lasten. På denne båten blir plata i speilet brutt på flere steder. Og hvis kjernen ikke tar opp noe av lasten drar du med deg ulempene med å bruke treverk som kjerne. Den ene er at du har en kjerne som kan suge vann, den andre er at treverk er mye tyngre enn divinycell. Og i ditt prosjekt vil forholdet mellom styrke og vekt være viktig. 

 

 

Lillef0t skrev On 24.9.2023 at 22.00:

- I infran nå var jo gulv/dørk og alt skrudd inn i stringerne og rundt om. Da er vel laminatet punktert ved første skrue og vanninntrenging blir et faktum.
Hvordan bygger man opp dette på nytt uten å skru eller puntere glassfiberen?

Når jeg har bygd har jeg lagt stor vekt på at sandwichkonstruksjonene ikke skal punkteres noen steder. Forsøkte derfor å planlegge hvor det ble behov for å skru, og på de stedene erstattet jeg kjernen med massiv sparkel, f.eks. i akterspeilet. Når det har oppstått behov for å skru og montere utstyr så har dette enten blitt limt, støpt fast, eller jeg har limt plater og braketter for å skru i. Flere metoder her avhengig av hva som skal monteres, men etter min mening er det tabu å punktere sandwichen. 

 

 

Lillef0t skrev On 24.9.2023 at 22.00:

-  Jeg blir her nødt til å bygge opp sidevegger, konsoll, dørk, sofa bak, motorbrønn, luker og alt på nytt. Hvilket Materialer til sånt? Her er jo xfiner enkelt å skjære til å forme og tåler mye, Kan bøyes etc.
XPS, Divinycell eller annet har vel ikke samme egenskapene til dette formålet og blir vanskelig å forme på samme måte som xfiner. På en annen side, xps/divinycell kan vel også bare limes sammen i klosser og skjæres til med varmetråd og slipes/pusses ned for å lage former.

Har kommentert dette et par ganger allerede, men uansett. Jo, divinycell kan bøyes. Og den kan også limes sammen til tykke klosser som du sier og deretter formes til ønskede fasonger. Du sier at kryssfiner er enkelt å skjære i, men divinycell er enklere :wink: En stor kloss kan du f.eks. sage til med vanlig snekkersag. Du kan bruke kniv, båndsliper osv. osv. til å forme med. Når du til slutt har den fasongen du ønsker (sånn cirka), primer du overflaten med et strøk polyester, så kan du sparkle ut groper og glatte til før du støper det første laget. Men tenk deg to ganger om før du bruker sparkel. Sparkel gir deg sjeldent noen fordeler i forhold til styrke (unntatt ved å sparkle opp radier for å støpe mot), men for hver kg sparkel du bruker så øker vekta på båten. Sparkel er som regel kun for å glatte ut overflater for at det skal bli pent. 

 

 

Lillef0t skrev On 25.9.2023 at 23.33:

Har null erfaring rundt det her og visste ingen ting om glassfiber før båten sto i gården! :giggle:

Angående dette. Vet jo at du har lest tråden min, og hvis du har lest den nøye så har du fått litt input ang. det å blande inn herder, beregne mengder polyester i forhold til glass, og det med hvordan du legger opp matter, metter med polyester, og sørger for å rulle ut luft, få god heft, unngå luft rundt (særlig utvendige) radier osv. Men hvis du får @Eika til å komme å se på prosjektet ditt, så sørg for å kjøpe inn et spann med polyester, herder litt matte, ei alu-rulle osv først, da kan han raskt vise deg hvordan du går fram og hvor mye resin du skal bruke. En ting er å lese om dette på nett, men akkurat dette kan det være greit å få litt praktisk øvelse med før du skal begynne med de strukturelle konstruksjonene. Hvis du ikke gjør dette på en god, fagmessig måte, risikerer du rett og slett dårlig sluttkvalitet. Og det er jo kjedelig når du legger mye jobb og penger i prosjektet. 

 

 

Eika skrev On 1.10.2023 at 16.20:

Den innvendige braketten der, så ikke tung ut, er vel laget i alu ? 

Braketten var snedig, men som du skriver her så er den jo i alu, ikke i stål. Det synes jeg er et fornuftig materialvalg her. Men jeg synes kneplatene var litt spe. Tatt på øyemål og gefylen ser det ut som om de er i 4 eller 5mm plate. For å øke stivheten på de platene ville jeg knekt dem i toppen, slik at det hadde blitt en 50mm flens på skråen øverst. Det kan man også løse ved å skru på en vinkelprofil, da gjerne i litt tykkere gods. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...