pappa_wolf Svart 25.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 Takker. Tok en liten økt etter middagen. Fikk renset anleggsflaten på toppene og målt de ut. Begge er skeive. Så enten nye topper, eller få de planet. Har et par topper i boden, skal sjekke de i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 26.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2024 Siden jeg ikke vet hvor vannet i sylinderen kommer fra, tester jeg eksos manifolden. Fyller den med vann på kjølesiden, og lar den stå. Så sjekker jeg om noen timer, hvordan det ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2024 Både skjev topp og gåen toppakning kan jo gi vann i sylindre... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
pappa_wolf Svart 26.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2024 2 hours ago, SveinHa said: Både skjev topp og gåen toppakning kan jo gi vann i sylindre... Det er riktig. Men jeg tester alt uansett. Vil ikke bolte sammen motoren og etterpå finne ut av at jeg har oversett noe. Men har begynt å ordne de andre toppene. Den ene er ok, så den fikser jeg først. Først plukker jeg den fra hverandre, så blir ventilene renset og polert, før de blir slipt. Ser ut til at jeg må krype til korset og kjøpe en ny kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 28.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 At ventil verktøy skal være så sabla dyrt!! Jeg trengte å slipe et enkelt ventilsete. og tenkte at verktøyet fra biltema sikkert kan brukes. Men til 5000,- blir det ikke aktuelt. ikke for et enkelt ventilsete. Så jeg gravde meg ned i min haug med gamle deler, og fant en ventil, som passet i størrelsen. Stakk innom en kompis, og hentet et dreiestål fra dreiebenken hans. Laget et kutt i ventilen, og limte stålet på med epoxy. Rett vinkel er ganske essensiell her, så la et tynt lag med vaselin på anleggsflaten på ventilsetet, et par stykker papir, og monterte stålet på ventilen. Ventet 24 timer, før jeg rørte det. Vaselinen hadde gjort jobben sin, og jeg kunne dra ut "Ventilsete kutteren" uten problemer. papiret ga den perfekte avstanden. Monterte verktøyet i ventilsetet, og forsiktig begynte jeg å snurre "kutteren" uten å legge press på den. Ujevnheter forsvant som dugg for solen. og etter bare ett minutt. kunne jeg legge verktøyet på hylla. Finne frem slipepastaen, og få den ventilen på plass. 1 topp ferdig og klar til å gå på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 Burde ikke denne tråden snart avsluttes slik at det som behandles der kommer inn i sine riktige sammenhenger. Emnetittel gir jo heller ingen mening for nye lesere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 Lazyjack skrev 38 minutter siden: Burde ikke denne tråden snart avsluttes slik at det som behandles der kommer inn i sine riktige sammenhenger. Det ville ha vært trist for alle oss som følger tråden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøbliss Svart 28.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 Dette er en reise :) La tråden bestå! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 Denne tråden lever meget godt slik den er!❤️ Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
pappa_wolf Svart 30.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 On 6/28/2024 at 8:43 AM, Lazyjack said: Burde ikke denne tråden snart avsluttes slik at det som behandles der kommer inn i sine riktige sammenhenger. Emnetittel gir jo heller ingen mening for nye lesere. Jeg må innrømme at jeg ble tatt litt på sengen da jeg leste dette. Og at jeg har brukt ett par dager på å finne et svar. Først og fremst. Denne tråden er for meg terapi, og en måte å holde orden på mine tanker. Og kunne gå tilbake og se på hvordan min egen fremgang har vært, både på båten, og meg! Vi nærmer oss snart et år, siden min sønn tokk livet sitt. og hverdagen har blitt litt enklere. Jeg har hele tiden følt at dette forumet har vært en plass, med plass til alle, til alle typer tråder. Her er det plass til alt og alle fra nybegynnere til folk som er godt oppe i årene, med stor erfaring. Hvis du ønsker det, skal jeg be moderator om å endre emnetittelen, slik at den passer bedre. Da vil enmetittelen bli "Benji. En prosjekt tråd" Da vil alle skjønne at det dreier seg om et prosjekt, som utvikler seg over tid. Det finnes prosjekttråder her inne som har utviklet seg over år. med mye større spennvidde på de forskjellige emnene som vises, i forhold til denne. Så jeg lurer litt på hva det er du ønsker at avslutte? Men. De fleste som kommer inn på en ny tråd, starter som regel med første innlegg, for å se om det er noe å lese videre på. Deretter velger de selv veien frem. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 pappa_wolf skrev 9 minutter siden: Først og fremst. Denne tråden er for meg terapi, og en måte å holde orden på mine tanker. Og kunne gå tilbake og se på hvordan min egen fremgang har vært, både på båten, og meg! Vi nærmer oss snart et år, siden min sønn tokk livet sitt. og hverdagen har blitt litt enklere. Det er DIN tråd så fortsett slik du ønsker. Det er jo en sammenhengende historie med både opp- og nedturer og kjekt å følge med på. Keep up the good work Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
XardasKSP Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 @pappa_wolf Det er bare å fortsette med tråden og båtprosjektet uten å tenke over det for mye om noen folk ikke er fornøyde. Det finnes alltid noen som ikke er fornøyd. I min egen tråd var det jo til og med folk som først spurte om noe de trodde svaret på ville være imot reglene for å deretter foreslå til moderator at tråden blir stengt. Det er bare å fortsette med båten og tråden! Alle blir aldri fornøyd uansett hva som skjer, selv om noen eller en privatfinansiert parti og av private egne midler deler ut f.eks middag for folk i nød eller annet så kommer det alltid en eller annen dårligere stilt og forteller at det kunne jo vært bedre mat og gjerne ett vodkaglass til maten samt kanskje en god sigar. Og deretter forklarer at man må ikke tro at folk i nød har mindre behov for luksus ol. Alle blir aldri happy uansett Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Kjære @pappa_wolf! Denne tråden er for meg den mest betydningdfulkr tråden jeg har lest i alle de årene jeg har vært her på BP! Fortsett din reise sammen med oss! Ikke forandre på noen ting! Ikke tittelen, ikke noe annet! Takk for at du har åpnet deg om det absolutt tyngste noe menneske kan oppleve!🙏❤️ Takk for at du er med på vise viktigheten av åpenhet og mellommenneskelig varme og omtanke. Denne tråden er terapi for langt flere enn deg!❤️ Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
pappa_wolf Svart 30.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Jeg kommer ikke til å gi meg. I dag ble en treig dag. Jeg har hjulpet en kompis med å sparke liv i en gammel 30hk Mercury, som har ligget i hagens hans i i hvert fall tre år. Det krevde litt overtalelse, men den putret i gang. (Er det bare meg, eller er Mercury tunge å dra i gang på snora??) Han stakk innom, og vi koste oss i sola, og skravlet vel et par timer. Vi ble enige om at jeg bestiller et service kitt, og gir den en full omgang oppmerksomhet. (den trenger det!!) Og hvis jeg ramler over en elektrisk starter, vil han gjerne ha montert det. Hehehe Etter middagen fikk jeg lusket meg ut i garasjen en time, og plukket ned begge toppene igjen. De trenger litt ny lakk. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 pappa_wolf skrev 57 minutter siden: (Er det bare meg, eller er Mercury tunge å dra i gang på snora??) Har dradd i gang både 40 og 50 hk Mercury (2 og 4 syl) mange ganger på -70 tallet men kan ikke huske at de var spesielt tunge å dra men så var jo jeg litt sprekere dengang... 20 hk Johnson var verre men det var nok fordi en måtte dra en km før de startet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
pappa_wolf Svart 1.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 9 hours ago, SveinHa said: Har dradd i gang både 40 og 50 hk Mercury (2 og 4 syl) mange ganger på -70 tallet men kan ikke huske at de var spesielt tunge å dra men så var jo jeg litt sprekere dengang... 20 hk Johnson var verre men det var nok fordi en måtte dra en km før de startet... Da er det nok bare meg. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 2.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Gårsdagens jobb, ble å sjekke en liten 10 hk Tohatsu. Ganske snål historie her. Jeg hadde motoren på jobben, og ga den en service der. Den sto på stativet i nesten et halvt år, for kompisen min hentet den. De kastet den på båten og skulle bruke den til hummerfiske. (Ja, samme kompis som fikk meg hekta på hummerfiske, men det får bli en egen tråd!) Og noe rart skjedde da den ble fyrt opp. Den døde hver gang den skulle gå fremover, mens revers funket knall, så de endte opp med å sette teiner i revers. Jeg fikk naturligvis motoren tilbake, og har endelig fått kapasiteten til å se på den. Her begynner det å bli ordentlig snålt. Den motoren sto urørt på jobben, etter servicen, rett frem til konkursen. Men da jeg plukket av motordekslet var det tydelig at justerings skruene på giret var tuklet med. Revers kunne gi gass, mens fremover knapt ga tomgang. "Noen" har tuklet med den. Jeg vet hvem, og han jobber jeg heldigvis ikke sammen med lenger. Og kommer heldigvis heller aldri til det igjen. Motoren går fint, girer fin og er lettstartet. Så den er klar til årets hummerfiske. Et lite sidesprang. Åja. I dag går turen til Sarpsborg og handle nye pakninger til motoren. Med litt flaks, så er den tilbake i båten i løpet av helgen. Den nye impeller pumpen kom også i går, så det blir litt custom bygging av braketter, da den er reimdrevet. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 2.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Motoren er klar til å bli løftet på motorstanden. Skal se hvor langt jeg kommer i kveld. Jeg tar ingen sjanser, og demonterer alt og dobbeltsjekker det Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 2.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Etter et par timer i garasjen, har motoren blitt demontert, og jeg har sjekket oljelekkasjen fra simringen. Som viste seg å komme fra hjørnet mellom register deksel og bunnpanna. Noe jeg egentlig burde ha gjettet. De gamle løsningene for pakninger var kork og gummi. De nye er laget av latex eller lign. Og de går hele veien rundt, ingen åpninger som må tettes med RTV. Men det er en helt annen sak. I morgen skal jeg sjekke rådelagre og bærelaget. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Skulle egentlig ha puttet deg ned i motorene hos meg ser jeg!😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
pappa_wolf Svart 4.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Det ble en laaaang dag i går. Jeg fikk hentet vår fiskebåt hjem. (Parkerte den hos en kompis, for ikke å bli uvenner med naboen, som mener jeg har båter nok?) sammen med Oliver laget vi en plan for hvordan vi skal bygge opp båten, slik at den passer til vår behov. Tok en økt på motoren til Benji, og er ferdig med bunndelen. mangler topper og litt ombygging, så er den klar til å gå tilbake i båten. Og hadde et par timers undervisning i motorservice sammen med kompisen. Han vil gjerne lære seg å ta service på egne motorer, og jeg vil gjerne lære han det. Så vi plukket ned det meste på hans Mercury. Noe måtte selvfølgelig gå galt, staget til girskifteren ville ikke la seg dele. så plasten oppe unner motoren knakk. Måtte bestille brukt, da de ikke lager nye. Et kjapt spørsmål. skal jeg lage en prosjekt tråd på fiskebåten vår, eller er det nok av de her inne? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 pappa_wolf skrev 20 minutter siden: skal jeg lage en prosjekt tråd på fiskebåten vår, eller er det nok av de her inne? Det blir vel aldri nok prosjekttråder? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chilli Solbris Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 pappa_wolf skrev 19 minutter siden: Det ble en laaaang dag i går. Jeg fikk hentet vår fiskebåt hjem. (Parkerte den hos en kompis, for ikke å bli uvenner med naboen, som mener jeg har båter nok?) sammen med Oliver laget vi en plan for hvordan vi skal bygge opp båten, slik at den passer til vår behov. Tok en økt på motoren til Benji, og er ferdig med bunndelen. mangler topper og litt ombygging, så er den klar til å gå tilbake i båten. Og hadde et par timers undervisning i motorservice sammen med kompisen. Han vil gjerne lære seg å ta service på egne motorer, og jeg vil gjerne lære han det. Så vi plukket ned det meste på hans Mercury. Noe måtte selvfølgelig gå galt, staget til girskifteren ville ikke la seg dele. så plasten oppe unner motoren knakk. Måtte bestille brukt, da de ikke lager nye. Et kjapt spørsmål. skal jeg lage en prosjekt tråd på fiskebåten vår, eller er det nok av de her inne? Jeg tenker vel at fiskebåten godt kan bli egen prosjektråd. Her er jo Benji en rød tråd gjennom det hele. Kanskje fiskebåten kan bli «ditt» prosjekt? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Olepo Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Jeg stemmer for ny prosjekttråd! Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 +1! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.