Jump to content

Benji.


pappa_wolf

Recommended Posts

18 hours ago, Hekri said:

Det er flere av oss som er over middels opptatt av slike ting.

Jeg rakk akkurat å slutte på en daværende danskebåt, før etterfølgeren var åsted for en av de verste båtbrannene i historien. 

Dere husker nok dette. Huff! 

 

Noe sånt må aldri skje igjen, heller ikke i våre små glassfiber-skall. 

 

I verste fall; Vit hvor du har rednings-utstyr, nøkler, lommebok, og det du evt må raske med deg før du hopper.

Vi kjører øvelse 2 gange pr sesong.

En i fart, og en hvor vi ligger stille.

Når vi ligger stille, er det om å få på redningsvesten på fortest mulig og komme seg overbord. Selv om minstemann altid har på vest om vi ligger stille eller ei, så er det en god øvelse. Vår 11 åring har ansvaret for å ta med flytebaggen. Min kone har ansvaret for minstemann. Og jeg har ansvaret for at alle kommer sikkert overbord.

I fart gjelder det om å stoppe båten. Og komme overbord.

Flytebaggen har stropper til å holde fast i. Som regel ligger min telefon opp i, men det er også en reserve telefon, og en nødlader. Telefonen er en gammel Nokia 3210 med kontantkort.

Den brukes jevnlig, for å være sikker på at kortet fortsatt er brukbart. Jeg vet at man ikke trenger simkort for å ringe nødnummer. Men er vi i en knipe, så er det et par andre som er litt tettere på som vi også kan ringe.

Det er nødbluss og fløyte. Vann og førstehjelpsutstyr. Samt mitt overlevelseskitt.

 

Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, Hekri said:

Viktig og god øvelse dere kjører @pappa_wolf! Vi har en gammal fastmontert Simrad VHF, men tenker å kjøpe en bærbar i tillegg. 

En investering som kan være kjekk å ha med seg. 

@Chilli Solbris har sikkert noen tips til oss om det??

Jeg er ikke i tvil om at det finnes mange gode råd om sikkerhet her inne.

 

Det var ikke enkelt å få den madrassen inn i putetrekket. Men det gikk til slutt.

 

Og siden Oliver hadde lyst, så begynte vi å vaske båten. Og han er veldig entusiastisk. Så det med grundigheten tar vi senere.

IMG_20240309_112212499.jpg

IMG_20240309_112600655.jpg

IMG_20240309_114027327_HDR.jpg

IMG_20240309_120018261_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Var ute og se på en trekkbil til båten og endte da opp med å kjøpe den. Skallet i traktoren og må vel en tur på legevakten etterhvert.

Men har testet putene i båten , og er veldig fornøyd med resultatet.

IMG_20240311_134037313_HDR.jpg

IMG_20240311_154733922_HDR.jpg

IMG_20240311_154837409_HDR.jpg

IMG_20240311_154857394_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli bra! Har du planer om å rense den resterende sofa løsningen? 

 

Bilen ser ut som den har stått si tid 😅 Stor diesel motor i denne? 😊 Husker når eg var liten hadde naboen en tilsvarende barre Chevrolet som familiebil 🤩 Fikk vært med endel turer på butikken etc i den, var svær inni også 😅

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, SverreOlsen said:

Begynner å bli bra! Har du planer om å rense den resterende sofa løsningen? 

 

Bilen ser ut som den har stått si tid 😅 Stor diesel motor i denne? 😊 Husker når eg var liten hadde naboen en tilsvarende barre Chevrolet som familiebil 🤩 Fikk vært med endel turer på butikken etc i den, var svær inni også 😅

Ja. Alle resterende puter og seter skal renses grundig. Det vil være en fargeforskjell, men jeg håper det jevner seg etterhvert. Ellers må det bli sying av de endre til høsten.

Bilen har stått i 20 år. Og jeg er rimelig sikker på at jeg må bytte en del deler på den. Jeg vet at girkassen er gåen, men jeg overhaler den selv. I første omgang må jeg sikre meg at motoren ikke står fast, og at det er litt kompresjon. Hvis det fungerer så kan jeg blande min cocktail av diesel, atf og totakt olje.

Koble fra gløderelæet og fyre den på æter, mens den suger til seg cocktailen. La den stå et par dager og gjenta. Cocktailen gjør at alt løsner i motoren. Skulle det vise seg at motoren er helt død, så har jeg en annen motor og girkasse på vent. Men håper at den overlever.

Størrelsen gjør det litt enklere å dra på ferie. Hehehe

Link to post
Share on other sites

Wow! Tror du det tar lenger tid å grave ut bilen enn å fikse den?😂😂😂

Jaggu godt du kan motorer!

Du har ikke lyst til å skru litt pÅ MAN 2840 LXE????😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har Aspergers, så hvis jeg kan kanalisere min interesse, så har jeg et enormt fokus og kan stå på som bare det. Utfordringen kommer når interessen dabber av. Da må jeg ha noe annet å jobbe med en stund frem til interessen kommer tilbake. Det er også derfor dere ser at jeg går fra prosjekt til prosjekt og frem og tilbake hele tiden. Det er ganske enkelt for å holde tempoet oppe.

Det koster så litt i den andre enden. Jeg får ikke så mye hvile, som jeg egentlig trenger fordi hjernen jobber hele tiden og det er vanvittig lett å spore av. Jeg fikk min diagnose i godt voksen alder (45) og det har forklart meg hvorfor jeg er som jeg er, og hvorfor min barndom og oppvekst var som den var. Jeg skulle ønske at jeg hadde fått den mye tidligere, da jeg helt sikkert ville ha endret på noen ting. Men det er som det er, og jeg jobber med hva jeg har nå.

Det å ha forståelse for hvordan jeg selv fungerer, gjør at jeg kan "lure" meg selv.

Hvis ikke det har min interesse, så orker jeg ikke å gjøre det. Så da lurer jeg mig litt, ved å fokusere på de aspektene ved oppgaven som faktisk er interessante, og derved får jeg gjort jobben likevel. 

Eks. Det er gørrkjedelig å polere en båt, men ved å fokusere på maskinen og få den til å gå mest effektivt, har jeg "lurt" meg selv til å få oppgaven ferdig.

 

Jeg har lenge vurdert om jeg skulle fortelle om dette, men jeg føler at dette er en arena hvor jeg har lettere for å bli forstått.

Min eldste sønn har også Aspergers og nettopp derfor oppdaget vi at jeg også har det. Vår forståelse for hans utfordringer har hjulpet han til å ta den utdanningen som han ønsker, og han er brilliant på akkurat det. Det at vi også forstår hans begrensninger gjør det lettere for oss å veilede han, når ting blir vanskelig.

 

Jeg har fått overtalt min kompis til å hjelpe meg litt med det elektriske i båten. 12 volten klarer jeg selv, men må ha hjelp til 240.

Han er elektrikker og da blir det hans jobb å bygge landstrøm anlegget.

Link to post
Share on other sites

Må bare få takke for din åpenhet! Det er så uhyre viktig at noen våger å stå fram!!

Full av beundring for det du gjør her!

Takk!❤️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kjekt å følge deg! Håper virkeligt du deler litt fra bilresturering også 😊 En av mange hobbyer for meg også er reprasjon/resturering av bil. Eg sliter litt med finish, for alt skal helst vært ferdig dagen eg begynner 😅 Starter stort, blir uintresert og hopper til neste prosjekt.

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, SverreOlsen said:

Kjekt å følge deg! Håper virkeligt du deler litt fra bilresturering også 😊 En av mange hobbyer for meg også er reprasjon/resturering av bil. Eg sliter litt med finish, for alt skal helst vært ferdig dagen eg begynner 😅 Starter stort, blir uintresert og hopper til neste prosjekt.

Jeg kommer til å lage en tråd på "Bil, Bolig, Fritid og Hobby, Så kan de som måtte ønske det følge med der.

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser fargen på båten, så må jeg bare komme med ett godt tips. Kjøp en sprutekanne med saltsyre, spray rundt på all gelcoat, spyl av, vask skikkeligt, får du starter med rubbing og polering 

 

Saltsyra fjerner gulning selv inni mikroskopiske porer

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Eika said:

Når jeg ser fargen på båten, så må jeg bare komme med ett godt tips. Kjøp en sprutekanne med saltsyre, spray rundt på all gelcoat, spyl av, vask skikkeligt, får du starter med rubbing og polering 

 

Saltsyra fjerner gulning selv inni mikroskopiske porer

Godt tips. Skal ta det med, neste gang jeg skal på Coop Obs Bygg 

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, subwoofer said:

Tenk litt HMS også når du sprayer, syretåke er ikke spesielt sunt for hverken øyne eller lunger. Selv om saltsyre sånn sett er relativt snilt i forhold til svovelsyre og salpetersyre.

Det er også lurt å ta med seg.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev On 13.3.2024 at 19.53:

Jeg kommer til å lage en tråd på "Bil, Bolig, Fritid og Hobby, Så kan de som måtte ønske det følge med der.

Fin tråd det også, som jeg har lest gjennom etterhvert som det har kommet noe nytt.

 

Hvis det trengs trekkbil for å sjøsette på nærmeste fjord før du har egen trekkbil klar så får du si ifra. Jeg er stadig i området så da er det fort gjort å ta en tur innom og nedom båtrampa når øverste del av vannet ikke er så hard lenger. Har sjøsatt båtene mine 3 forskjellige steder ved den fjorden (og et sted til hvis man regner med andre sida av brua). Den asfalterte delen av hjemveien din i filmen kjørte jeg senest søndag for ei uke siden (men motsatt vei), og ca en gang i uka er det ca like kjapt om jeg kjører den veien eller følger hovedveien.

 

Jeg kjører en litt over 2 tonn tung pickup med firehjulstrekk og lavserie som lovlig kan trekke 3,5 tonn, og har førerkort BE (og CE) så jeg kan trekke disse tonnene på lovlig vis (forutsatt at hengeren er i grei stand).

Link to post
Share on other sites

On 3/18/2024 at 1:59 AM, 19 fot said:

Fin tråd det også, som jeg har lest gjennom etterhvert som det har kommet noe nytt.

 

Hvis det trengs trekkbil for å sjøsette på nærmeste fjord før du har egen trekkbil klar så får du si ifra. Jeg er stadig i området så da er det fort gjort å ta en tur innom og nedom båtrampa når øverste del av vannet ikke er så hard lenger. Har sjøsatt båtene mine 3 forskjellige steder ved den fjorden (og et sted til hvis man regner med andre sida av brua). Den asfalterte delen av hjemveien din i filmen kjørte jeg senest søndag for ei uke siden (men motsatt vei), og ca en gang i uka er det ca like kjapt om jeg kjører den veien eller følger hovedveien.

 

Jeg kjører en litt over 2 tonn tung pickup med firehjulstrekk og lavserie som lovlig kan trekke 3,5 tonn, og har førerkort BE (og CE) så jeg kan trekke disse tonnene på lovlig vis (forutsatt at hengeren er i grei stand).

Trekkbilen skal først være klar til høsten, det er det som er planen.
Det som var utfordringen med Subaruen var vekten, og det faktum at den ikke har lavserie. Så den fikk ny clutch før jul.
GMC'en er min plan for å sakke farten ned, og gjøre noe jeg koser meg med. Den er en drøm jeg har hatt i flere år.
Det er også derfor at jeg selger Dodgen, Alle delene fra Nordkappen. og mye av alt det jeg har samlet sammen gjennom de siste årene. Både for å rydde litt opp i livet mitt, og for å stresse litt ned.
Jeg takker for tilbudet, og skal ha det i minnet, når vi nærmer oss.

Link to post
Share on other sites

Sliten i hodet. Har begynt på putene til lugaren, og har gjort to dumme feil.
Når man vrenger trekket, bytter det side, og glidelåsen sitter på feil side. Så det jeg laget til venstre side, er nå til høyre, og glidelåsen sitter på fremsiden........!

Blir vel bare å sprette opp på fremsiden, og bytte glidelåsen til baksiden. Det er bare stoff, men jeg kjenner at jeg blir litt frustrert over mig selv.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev for 3 timer siden:

Sliten i hodet. Har begynt på putene til lugaren, og har gjort to dumme feil.
Når man vrenger trekket, bytter det side, og glidelåsen sitter på feil side. Så det jeg laget til venstre side, er nå til høyre, og glidelåsen sitter på fremsiden........!

Blir vel bare å sprette opp på fremsiden, og bytte glidelåsen til baksiden. Det er bare stoff, men jeg kjenner at jeg blir litt frustrert over mig selv.

Der er vi nok i samme båt!🫣🫣 Du, jeg og gud hjelpe meg så mange andre!😄😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...