J-Å Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 BØstrøm skrev for 2 timer siden: Ren dieselelektrisk fremdrift reduserer diselforbruket med ca 30%. Tall som dukket opp for meg underveis i elprosessen. Hvordan forklarer du en slik 30% forbedring? Jeg kunne forstått det på katamaraner, som ofte kjører to dieselmotorer. Ellers må det vel være relativt enkelt å øke ladeeffekten. 3.4 kW virker litt lite. Det kommer jo hurtigladere for båter også etterhvert. Link to post
Ask Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 BØstrøm skrev 20 minutter siden: Ren dieselelektrisk fremdrift reduserer diselforbruket med ca 30%. Tall som dukket opp for meg underveis i elprosessen. Hei. Stemmer det? Eg kan lite om dette, men trudde at det er minst tap om krafta frå dieselen går via aksling til propellen. Altså at dieselelektrisk er gunstig ved varierande kraftbehov. Dette fordi ein slepp å køyra ein stor dieselmotor heile tida, men kan starta ein generator til ved stort behov for kraft. Link to post
BØstrøm Svart 22.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Aggregatet starter og stopper etter batterienes ladetilstand. Når det går, går det på optimalt turtall, med optimal belastning ( forutsatt riktig utstyr), som gir høyere effektivitet og lavere varmetap. Link to post
Havarita Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Den enkleste forklaringen på 30% besparelse i deivstoff forbruk er å redusere hastigheten med 15%. Link to post
Eika Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Fantino skrev for 3 timer siden: Men om en går i andre enden av skalaen mhp hastighet har jeg inntrykk av at enskrogs seilbåter for turbruk stort sett topper ut rundt skroghastighet for deplasementsskrog mens katamaraner ser ut til å kunne ha en økonomifart/skrogfart/whatever som gjerne ligger 50-100% høyere enn tilsvarende? Dersom dette gjenspeiler effektbehovet ved motordrift som det burde gjøre virker det innen rekkevidde å lage noe som elbasert som fønker for en gjennomsnittlig motorbåtbruker også? Kamerat av meg hadde en katamaran han pendla med til jobb, med en 225 optimax bakpå, så satte han den motoren på en Hydrolift f23, da brukte den ganske nøyaktig dobbelt så mye på samme distanse, men med 20knop lavere marsjfart På det ene opplaget jeg har tatt masse jobb, så er det nå bygd om 3-5stk snekker til eldrift og det virker som en liten revolusjon. Solpanel på dekk og fullladet neste gang de kommer til hytta Link to post
Fantino Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Ja det er noe sånt jeg mener må være mulig, og med bruk av tilgjengelig teknologi for meningmannsen som kan forsvares ut fra sparte kostnad på en eller to store dieselmotorer, heller enn eksotiske materialer og komplekse systemer med fuelceller osv. Båtene ligger jo stort sett i ro så har god til til å fullade med solceller. Link to post
Eika Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Fantino skrev 14 minutter siden: Ja det er noe sånt jeg mener må være mulig, og med bruk av tilgjengelig teknologi for meningmannsen som kan forsvares ut fra sparte kostnad på en eller to store dieselmotorer, heller enn eksotiske materialer og komplekse systemer med fuelceller osv. Båtene ligger jo stort sett i ro så har god til til å fullade med solceller. Det kommer mer og mer, det er 5stk som har blitt bygd om de 3 siste årene, får kjøpt ferdig pakker til fornuftig pris også, ikke at jeg husker helt prisen Link to post
BØstrøm Svart 22.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 En snekke brukt som landstedsbåt er jo ofte i seg selv ett opplegg som passer eldrift. En rimelig akselmotor, og ett ikke altfor stort batteri til overkommelig pris, gjerne med ett lite solcellepanel. Mitt opplegg er litt annerledes, og under bruk, vil solcelle eller vindmølle ha liten effekt. Solceller vil nok være fint for å toppe batteriene, og holde dem ladet. Link to post
Fantino Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Eika skrev for 2 timer siden: Det kommer mer og mer, det er 5stk som har blitt bygd om de 3 siste årene, får kjøpt ferdig pakker til fornuftig pris også, ikke at jeg husker helt prisen For snekker ser jeg at det gror frem ja, men savner noen som kommer med et lett katamaranskrog som det går at å få _litt_ mer fart på med begrenset effektbehov. Er himmelvid forskjell på 7-8 og 15 knop tenker jeg. Men sitter vel langt inne så lenge katamaran er såpass eksotisk, i alle fall her til lands.. Link to post
Fantino Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 BØstrøm skrev for 2 timer siden: En snekke brukt som landstedsbåt er jo ofte i seg selv ett opplegg som passer eldrift. En rimelig akselmotor, og ett ikke altfor stort batteri til overkommelig pris, gjerne med ett lite solcellepanel. Mitt opplegg er litt annerledes, og under bruk, vil solcelle eller vindmølle ha liten effekt. Solceller vil nok være fint for å toppe batteriene, og holde dem ladet. Ja jeg har vel derailet tråden med disse dagdrømmene mine ? Sorry. Håper du tar deg tid til litt oppdateringer etterhvert som du får testet ut hvordan det fønker i praksis. Tenker vel at solceller er relativt rimelig å få på plass og vil gi et bidrag, ikke minst på ‘huslige’ behov mens en ligger stille, men er vel alltid en liten tankeøvelse å få de på plass i en god posisjon på seilbåt, om en ikke går for stor targabøyle da. Link to post
Eika Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Fantino skrev 1 minutt siden: For snekker ser jeg at det gror frem ja, men savner noen som kommer med et lett katamaranskrog som det går at å få _litt_ mer fart på med begrenset effektbehov. Er himmelvid forskjell på 7-8 og 15 knop tenker jeg. Men sitter vel langt inne så lenge katamaran er såpass eksotisk, i alle fall her til lands.. Katamaraner er helt klart i en klasse for seg selv, nå har jeg sikkert 1000 timer i høyhastighets katter og vbunner blir aldri det samme igjen. Men det blir fler og fler seilkatamaraner her i landet, ser det på div opplag, så tydeligt at det er fler som tenker som meg og setter pris på stabiliteten, plassen, fartspotensiale. MEN en katamaran, som er stor, tung og treig, det er ikke bare bare, det slår i tunelltak, det er endel bevegelser som man ikke får i vbunnere, det har sine svakheter Link to post
BØstrøm Svart 22.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Jeg skal holde de som er interesser oppdatert ja, men er ikke helt klar for prøving. Tar vel ett par uker. Link to post
Komodo Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 BØstrøm skrev for 7 timer siden: Lithiumbanken på 12volt er 13,5 kwh. Batteriene er 4x7,4kwh i 24 volt, altså ca 30kwh i 48volt. Takk for oppklaring BØstrøm skrev for 7 timer siden: Ett stort aggregat på 220v vil begrenses av hva Victron Quattro kan levere. Min er begrenset til 70Ampere «ladestrøm» Men takk for omtanken. Ja, ser den. Det er jo løsbart det også, men en 230/12V trafo er nok både tung og dyr. Litt avhengig av hva som står stuet bort i kjellere rundt om kring. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BØstrøm Svart 22.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Det må bli 220/48 isåfall. Link to post
Komodo Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 BØstrøm skrev 12 minutter siden: Det må bli 220/48 isåfall. Ja, det var jo selvsagt det jeg mente da, gikk litt fort i svingene her. Fordelen er i alle fall at omsetningsforholdet er lavere. Men hvor kurant en slik sak er aner jeg ingenting om. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Komodo skrev for 9 timer siden: Men hvor kurant en slik sak er aner jeg ingenting om. https://web.lamarchemfg.com/userfiles/productFiles/LMPOWER P25-DSLMP-1.pdf Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Vekt er kanskje ikke så viktig i seilbåt, men hva veier 30 kWh + 13,5 kWh batterier, kabling og motorer sammenliknet med dieselmotoren? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Jeg har et Onan aggregat på 15 kWh. Bare å komme med bud!??? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gullfisk Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Du trenger vel strengt tatt ikke 230V Generator @BØstrøm, men heller noe slikt? https://www.pmgenerators.com/48v-310-series-engine-mounted-generator/ Link to post
J-Å Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Komodo skrev for 19 timer siden: Denne tråden kommer til å bli propp full av tall og tekniske data, så jeg tar meg friheten til å flisespikke litt. Når du skriver at du har en batteribank på 13,5kW, så antar jeg at du egentlig mener kWh, altså kilowatttimer, ikke kilowatt? Chilli Solbris skrev 19 minutter siden: Jeg har et Onan aggregat på 15 kWh. Så her skal det vel være kW. Link to post
J-Å Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Gullfisk skrev 7 minutter siden: Du trenger vel strengt tatt ikke 230V Generator @BØstrøm, men heller noe slikt? https://www.pmgenerators.com/48v-310-series-engine-mounted-generator/ En fordel med et 230V ladesystem er at det også kan brukes for lading fra land. Nå ser det riktignok ut til at det kommer lynladere for båter som leverer DC direkte. Da må en gjerne seriekoble fire eller flere 48V banker under lading, for CCS standarden går bare ned til 200V. https://www.eviny.no/nyheter/forste-lynladere-for-bil-og-bat-pa-austevoll Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 J-Å skrev 1 time siden: Så her skal det vel være kW. Helt greit! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bonus Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Chilli Solbris skrev for 1 time siden: Jeg har et Onan aggregat på 15 kWh. Bare å komme med bud!??? J-Å skrev for 1 time siden: Så her skal det vel være kW. Hadde kanskje blitt litt kostbart med et 15kWh engangsaggregat - 15kW levert i en time og så nytt aggregat … ? Tråden er forøvrig spennende. Mye banebrytende som skjer, må skje og kommer til å skje på denne fronten ?? Link to post
Gullfisk Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 J-Å skrev for 2 timer siden: En fordel med et 230V ladesystem er at det også kan brukes for lading fra land. Nå ser det riktignok ut til at det kommer lynladere for båter som leverer DC direkte. Da må en gjerne seriekoble fire eller flere 48V banker under lading, for CCS standarden går bare ned til 200V. https://www.eviny.no/nyheter/forste-lynladere-for-bil-og-bat-pa-austevoll Forstår det som lading fra landstrøm allerede er i varetatt, så var mere muligheten for dieselelektrisk fremdrift som rekkeviddeforlenger jeg tenkte på. Link to post
J-Å Svart 23.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2023 Gullfisk skrev 33 minutter siden: Forstår det som lading fra landstrøm allerede er i varetatt, så var mere muligheten for dieselelektrisk fremdrift som rekkeviddeforlenger jeg tenkte på. Saktelading når båten ligger i dagevis er ivaretatt ser det ut til, men etterhvert blir det vel aktuelt å stikke innom for å handle f.eks., og samtidig få toppet opp batteriene. Og da er det sikkert greit å ha litt mer kapasitet. Jeg lurer forresten på om 48V blir standard for batteriene, eller om en går mer over på elbilstandarder, eventuelt yrkesbåtstandarder for større motorbåter. Batteribytte kommer jo på hurtigbåtene nå, det kan jo bli interessant også på fritidsbåter. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn