Jump to content

Bergen-Kristiansand med fremmed båt og fremmed farvann


Lianshans

Recommended Posts

Hei!

Flytter fra Trøndelag til Kristiansand nå til jul, og har gjort det tydelig for Samboern at jeg ikke blir med på flyttelasset med mindre det blir båt, hehe. 

Har nå funnet båt i Bergen som vi vurderer å kjøpe, en Flem 340. Er det overkommelig for oss å hente denne selv til våren? Er jo flere utsatte steder mtp mye sjø har jeg skjønt. 
 

Har hatt en liten daycruiser før, men har bare kjørt på kjente plasser, ikke mye ute på det store hav.

 

Eventuelt mulig at noen her inne som er litt bedre kjent, og båtvant kunne vært med og hentet (mot betaling)?

Link to post
Share on other sites

Er båten i stand og du tar deg god tid å venter på været om du må, så går det helt fint. 

søker du på "hentetråd" her på forumet så finner du nok titalls av bergen-sør-øst tråder, og vinteren er lang så du har god tid til å planlegge ruta :)

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg ikke vært lengre enn Kristiansand med båt (retning fra østlandet), men @sap_2000 er jo en meget erfaren (hente)kaptein på dette strekket. I tillegg hadde jo @Bjørn Løvjomås en legendarisk hentetråd for noen år siden i sin White Lady.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Er båten i god stand, man har med litt deler/ verktøy og sikkerhetsutstyr er dette en fin og behagelig tur om man lar været bestemme avgang og timeplan :yesnod:

 

Turer som ofte blir strabasiøse er de hvor man har satt av XX dato til XX dato for å få båten hjem mellom alt annet som står på timeplanen.

Siste båten som gikk fra Oslo til nord på vestlandet for et par uker siden, så ventet jeg nesten 4 uker før jeg fant værmelding som var lovende nok for hele strekningen over 2,5 døgn. På våren er det ofte lettere, spesielt hvis man skal fra vest til øst da NV vind er fremtredende.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Som det nevnes her bør du ha litt fleksible planer, og følge med på vind og bølgemeldingen.

 

Tok turen fra Tvedestrand til Stavanger i en godværshelg i September i en 33 foters seilbåt.

Var rolig nok til at det ble kun motor, men kanskje like greit.

 

Er egentlig bare tre områder jeg ville passet ekstra godt på på veien.

Strekkningen fra Bergen til Haugesund er vist til tider litt uggen, men har ingen erfaring her.

Området sør for Stavanger (jærens rev) bør du være forsiktig med når det er mye bølger, men er mindre problematisk med motorbåt pga dybden på båten.

Siste område å være obs på er nok Lindesnes, da avhengig av vind- og bølge-rettningen så kan været forandre seg veldig på noen få nautiske mil hvis du kommer ut av vind og bølgeskygger.

 

Kan absolutt anbefale å bruke en tjeneste slik som Windy for bølge og vindplanlegging.

Ha med minst to kartkilder, godt med sikkerhetsutstyr, planlegg god tid til å gå i havn, og kos deg på turen.

 

Edit: Ville anbefale autopilot på det sterkeste, da det er slitsomt å sitte å styre båten i timesvis om gangen.

Link to post
Share on other sites

Du har fått mange gode råd allerede. Som det er nevnt, så ligger det mange tråder om det strekket du skal gå. Både @sap_2000og jeg skriver en del av disse trådene, for at våre båtvenner her inne på dette eminente forum skal få hjelp til å våge å ta turen selv.  Turen min, som ble nevnt over her, med White Lady,  ble litt i overkant spennende,  både på grunn av været, og tekniske utfordringer med båten. Strekket du skal frakte båt, kan være det vakreste og beste du kan tenke deg, men det kan også bli det verste.  🙂

Det er ganske greit å komme seg fra Bergen til Haugesund,  med unntak av Sletta, et lite åpent havstykke rett nord for Haugesund. Der må du følge med på værvarsel og bølgevarsel. Vind fra vest og nordvest er særdeles ugunstig.  Fjordene nord for Sletta kan også være strie, med kraftig vind.  Å gjerne med strøm i vannet,mot vindretning.  Da blir bølgene krappe og ubehagelige selv innaskjærs.  

Så fra Haugesund ned mot Stavanger er det også innaskjærs til du kommer til Boknafjorden. Rett nord for Stavanger.  Den også kan være stygg. Selv passert der i 27ms med nevnte White Lady.  Ingen ønsker om å gjøre det igjen.  

Etter Stavanger, så kommer det ca 100 nm med åpent hav. Der er det kun Egersund som egentlig er en god nødhavn, før du kommer ned til Farsund.  Det området må planlegges nøye,  med tanke på været. Når du skal sjekke værmelding på det strekket, så bruker du værmelding for Obrestad fyr,  Eigerøya Fyr og Lista fyr. De ligger vindutsatt til. Da får du det beste utgangspunktet for å forstå været. Bruker du feks Stavanger eller Farsund,  så får du varsel fra områder som er beskyttet mot de sterke vindene.  Mange har blitt overrasket når de da stikker baugen ut i åpent hav. Etter Farsund,  så kan du gå noe innaskjærs igjen. Jeg er litt usikker på om du kan gå Spangereid kanalen. Den har maks seilingshøyde på 4.5 Meter. Hvis du er høyere en det, målt fra vannlinjen,  så må du rundt Lindesnes fyr. Der er det ofte mye strøm og vind. Kan bli fryktelige bølger. Men i finvær er det koselig rundt fyret🙂

Etter Lindesnes kan du gå innaskjærs helt til Kristiansand.  

Det er en virkelig flott tur. 

Lykke til med planlegging,  å bruk gjerne forumet aktivt i planlegging.  Du vil få mange råd på veien, både med rutevalg og hjelp til å velge rett værvindu.  :flag_bp:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Supert, takk for alle svar! Dette er god hjelp. Jeg er ikke så god på vurdering av vind og bølger enda, men skal se litt på windy appen (og prøve og forstå den).
 

Noe formening om «maks (komfortabel) vind» på de forskjellige plassene? er 10 m/s for mye rundt Lindesnes? 

Link to post
Share on other sites

Her får du helt sikkert gode svar om det aktuelle strekket.

 

For vår del hadde vi den siste motorbåten (39 fot på 10 tonn) i 9 sesonger. For oss var 0,8-1m signifikant bølgehøyde (da kan du statistisk sett multiplisere med 1,8 ift de største bølgene du vil møte) rett imot den absolutte grensen i denne "lystbåten". I medsjø var 1,5-2m mer greit. Brukte windy.com og https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/ mye.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lianshans said:

Noe formening om «maks (komfortabel) vind» på de forskjellige plassene? er 10 m/s for mye rundt Lindesnes? 

 

Retningen er det avgjørende for strekket Jærens rev - Farsund. Man setter lista vesentlig lavere osman har vind og sjø imot på det strekket.

Den mest fremtredne vindretningen på vår og forsommer er NV, og du skal sydover så det passer bra. Det @dennrick nevner over om hvor komfortgrensen deres går er greit å følge synes jeg :yesnod:

 

Bruker også mye windy for å visualisere og se den store sammenhengen i vind og utvikling. Flere ganger i år siste det seg lurt da prognosene langs kysten var relativt lave, men når man så på på windy så man at bare noen få nm lenger ut var det 15-20 msek som definitivt gjør seg gjeldende lenger inn eller kan treffe lenger inn enn prognosene sa.

På windy bruker jeg innstillingen "vindkast" som viser maksvind fremfor middelvind. Synes den ofte gir et riktigere bilde i forhold til det jeg observerer.

 

Når man er underveis er appen kystvær kjekk. Der ser man aktuelle vindobservasjoner på endel av fyrene langs kysten og man ser fort om observasjoner stemmer noenlunde med prognosene som var eller ikke. 

 

Åpner du en tråd litt i forkant av planlagt avgang vil du få mange gode råd og tips. Også ang værmeldingene.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbudet, men vil være med på hele turen selv iallfall :)

var i Bergen i helga og så på båten, og det ble kjøp! så veldig bra ut. 

 

tenker jeg tar med meg tips og råd fra dere, planlegger i vinter, og prøver selv! Kanskje det kommer en ny post når det nærmer seg, for litt hjelp med vurdering av vær og vind.  
 

Det blir tatt service på motor og drev før avreise, og ekstra filter blir kjøpt inn!
 

 

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg vil gjerne være med deg på turen til våren. Jeg har reist rundt denne kysten en del ganger fra slutten av 1970 årene. Hadde vært greit å vært med deg i båten noen dager før turen og gått igjennom det tekniske på båten. Regner med du dekker reisen hjem. Snakkes….. 

Link to post
Share on other sites

Lianshans skrev 1 time siden:

 

Det blir tatt service på motor og drev før avreise, og ekstra filter blir kjøpt inn!
 

 

Veldig bra 👍 Men glem ikke å sjekke dieseltanken.

 

Gikk dette strekket i januar -22 med Viksund 340. Jæren var noe dritt. Fikk såpass mye sjø at jeg måtte ned i 5 knop, selv om været på ingen måte var skikkelig dårlig. Som nevnt ovenfor så er nok vindretning et nøkkelord :yesnod:

 

Men det gikk jo bra. 😄👍

Link to post
Share on other sites

Tore d skrev for 16 timer siden:

Hei, jeg vil gjerne være med deg på turen til våren. Jeg har reist rundt denne kysten en del ganger fra slutten av 1970 årene. Hadde vært greit å vært med deg i båten noen dager før turen og gått igjennom det tekniske på båten. Regner med du dekker reisen hjem. Snakkes….. 

supert, høres bra ut! Er jo en ekstra trygghet i å ha med en som et både mer kjent og erfaren! 
 

reise ++ blir selvfølgelig dekket ☺️

 

Takk!

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev for 16 timer siden:

Veldig bra 👍 Men glem ikke å sjekke dieseltanken.

 

Gikk dette strekket i januar -22 med Viksund 340. Jæren var noe dritt. Fikk såpass mye sjø at jeg måtte ned i 5 knop, selv om været på ingen måte var skikkelig dårlig. Som nevnt ovenfor så er nok vindretning et nøkkelord :yesnod:

 

Men det gikk jo bra. 😄👍

Yess, den skal også sjekkes!😃 høres ikke ut som en trivelig tur det du beskriver 😅 satser på bedre forhold rundt påske

Link to post
Share on other sites

Du har god tid til å planlegge framover. Jeg ville foretrukket at nåværende båteier hadde brukt båten på en helgetur etc. i forkant av at du skal hente den slik at du vet at alt teknisk fungerer som det skal. Og ikke får noen umuddelbare overraskelser etter opplaget.

 

Strekningen du skal gå representerer ingen navigasjonsmessige utfordringer, med en grei kartplotter og litt seilasplanlegging går den i så måte helt fint. Det er været som er avgjørende som mange andre har påpekt her de det er en rekke strekninger, både kortere og lengre som kan skape problemer i så måte.

 

Så et skikkelig værvindu er en forutsetning samt tid nok til å korrigere (vente på bedre tider) om ting ikke går som planlagt er en forutsetning.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 28 minutter siden:

 

Strekningen du skal gå representerer ingen navigasjonsmessige utfordringer, med en grei kartplotter og litt seilasplanlegging går den i så måte helt fint.

 

 

 

Det første er eg litt usamd i. På dette strekket må navigatøren veta kva han gjer. Dette nett som for dei fleste farvatn.

 

Dette sagt, så er ikkje strekninga uoverkommeleg.

Link to post
Share on other sites

Lianshans skrev for 6 timer siden:

Vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg gjennom vintern, gledes så mye til å bli kjent med båten og Sørlandet. 10 fot større båt blir nok uvant, men blir forhåpentligvis fort «kjent». 

 

Om du får disponere båten før sørlandsturen kan det nok være en ide med et par Bergensturer i løpet av vinteren så du kan få blitt kjent med båten og få prøvd den ut litt. Da vil gjerne skuldrene være litt lavere når den lange turen starter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lianshans skrev for 7 timer siden:

Vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg gjennom vintern, gledes så mye til å bli kjent med båten og Sørlandet.

Det er en ting som ikke er nevnt, hvis dere ikke har BÅtførerkurset så bruk vinteren til å ta det

begge to og da mener jeg ikke et kveldskurs med bestått garanti.

Men et kurs som går over flere kvelder , hvis de fins enda da.

her i distriktet driver en forening kurs på skolene , mulig det er noe slikt i Kristiansand?

En bra lærebok https://www.adlibris.com/no/bok/batforeren-komplett-larebok-for-batforerproven-9788281731592.

Å melde seg inn i en Båtforening  er lurt hvis en skal få båtplass.

 

Lykke til

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...