Jump to content

Bergen-Kristiansand med fremmed båt og fremmed farvann


Lianshans

Recommended Posts

Jeg hadde droppet denne turen. Har du dårlig tid? Det er ganske stor forskjell på 1m signifikant og 1,4m signifikant imot når du ganger dette med to - for det er bølgene du vil møte. Ny båt i tillegg. Dessuten er min erfaring fra forrige sommerferie der jeg etter klaging på FB ble intervjuet på NRK om et ubrukelig Skagerak for båtliv pga undervurderte værmeldinger.

 

Dessuten er det vel ikke optimale forhold for båtliv på sørlandet heller? Som Bjørn sa over, du får sjø fra en ubrukelige uken før, og har et kort værvind før det braker løs igjen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Å dra båten til Stavanger tror jeg skal gå greit. Værvinduet vi så mandag og tirsdag ser ut til å krympe drastisk over Jæren. Men jeg er veldig enig med @Trond123. Været er veldig ustabilt nå. 

Men slik det ser ut nå, så krymper det værvinduet mer enn jeg hadde likt..allerede tirsdag kommer det en god vindøkning. Riktignok fra nordvest. Men. Blir fort en liten kuling 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev On 30.10.2023 at 15.55:

Ingen garanti for at det blir sånn til vinteren. 

Sannelig godt jeg ikke ga noen garanti. Det har vel knapt vært to dager med rolige vindforhold siden jeg plapret om dette i oktober🤪

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hehe, må kanskje bare ta utgangspunkt i Stavanger da, å la den ligge der ei stund.
 

Hadde tenkt å gå ett lite stykke fra Bergen søndag, så til Stavanger mandag. Så videre fra Stavanger med en gang det blir lyst på tirsdag. Dere har ikke troa? 
 

 

Link to post
Share on other sites

Avreise Bergen ca 12:00 imorgen! Satser på å komme oss til Haugesund eller Skudeneshavn. Så bestemmer været hva vi gjør mandag. Kan la båten ligge i Stavanger, men frister jo selvfølgelig å komme til Kristiansand. men ja; vet det er optimistisk. Sjekker været hver time nå, hehe

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det ser greit ut å komme seg til Tananger i dag. Sletta ser OK ut. Hvis du vil over Boknafjorden i dag så kan du eventuelt gå Boknasundet, Det  er roligere lenger inne. Jeg tror uansett jeg ville droppet Skudesneshavn, og heller evt. stoppet i Boknasundet. Føresvik er vel det største stedet, men vi fant oss plass i havnen sør for broen en kveld. 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes været er uklart. Vet ikke hvor mye du tåler, og hvor mye du vil utsette båten din for. 

:sailing:

Men det er medvind hele veien nedover kysten. Mandag og tirsdag morgen.  

Jeg er usikker på hvor mye sjø, sønnavinden i dag har bygd opp. Men vinden har roet seg nå ser jeg. Både Eigerøya og Obrestad fyr har lite vind. 

Kanskje du skal gå til Tananger i kveld. Kjenne på været.. å vurdere i morgen. Stavanger er jo umulig å kjenne været på Jæren.  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke båttypen, så det er vanskelig for meg å vurdere, men med min båt ville jeg satset på å være ved Feistein ca. kl 12 på mandag  og gått til Egersund. Så ville jeg gått tidlig fra Egersund på tirsdag,  og satset på å passere Lindesnes før  kl 14. 

 

I følge Barentswatch skal da signifikant bølgehøyde ligge på ca. 1m - 1.5m mesteparten av turen.

 

image.png.f4445d8fffd746f35016cde09649091a.pngimage.png.38313e935cb805d974fe4e6625036611.png

Link to post
Share on other sites

Ble det Tananger på deg? Hvordan var sjøen inn til Tananger! @Bjørn Løvjomås har noen svært gode tanker om turen videre. @J-Å har også fine tanker om turen videre! Men ha respekt for Lista! Og Spangereid er en fin avstikker synes jeg!😃😃

Fornøyd med båten? Håndtering? Legge til og gå fra kai? Venter spent!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ligger i Tananger nå. Fin tur, lå i 25 knop det meste av turen. Fornøyd med båten. Ikke noe problemer med båt eller manøvrering :-) deilig med så stor båt


Eneste strekka med en del bølger var skudenesfjorden. Der var det meldt 1.2 - 1.8 signifikant bølger. Det gikk fint, en del dønninger, men 0 problem. Var nede i 10 knop i 10 minutter, før det ble bedre føre igjen.

 

Var dom nok til å ta det som en selvfølge at det var mulighet å fylle diesel her, men ser ikke sånn ut.... men har 300l igjen. Hva anbefaler dere? 
 

tenker vi prøver å stikke nesa ut imorgen formiddag å ser.. dumt å bli værfast i Egersund da. Muligheter å legge igjen båten der om det blir nødvendig? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...