Jump to content

Bergen-Kristiansand med fremmed båt og fremmed farvann


Lianshans

Recommended Posts

I følge windy, så dropper vinden noe i natt. Men det er medvind hele veien ned til Lista. Tipper du klarer rundt 15 knop nedover.. men ikke sikkert det blir så ubehagelig i den farten.  Du må nesten prøve. Faren i morgen, er at vinden dreier mer vest.  Eller verste fall over mot sør, dersom lavtrykk endrer noe bane. Ingen indikasjon på det nå. Men. Stoler ikke på lavtrykk om dagen 😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Stoler ikke på lavtrykk om dagen 😅

Fornuftig, så ustabile værsystemene er nå for tiden!

Morgendagens vær og føreforhold rundt Jæren og Lista avhenger særdeles mye av hvordan det kraftige lavtrykket sør av Grønland flytter seg, og hvordan vinden splittes når det treffer de britiske øyene.

 

Skal man få noe fornuftig ut av værvarslene, spesielt flere dager frem i tiden, nytter det ikke bare å se på det som skjer i nærområdet vårt i Nordsjøen. Vel så viktig å se hva som rører på seg ute i Nord-Atlanteren også.

Link to post
Share on other sites

Er vel ved Obrestad nå da. Gikk langt ut forbi lysbøya på Jæren rev ser jeg. Merket du noen endring på dypere vann. På nordvest så tror jeg ikke det er mye forskjell ved 200 meter kontra 70, er nok mest strømmen som teller. Du har vel noe strøm mot deg, vanligvis..

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Da er vi på tur inn sprangereid kanalen! Deilig med rolig sjø igjen!

 

Har vært heldig med vær å vind!! Gikk langt ut ved Jæren, mest for at det var så mye bølger at vi måtte ha de imot. Ble litt roligere når vi kom så langt ut.  Kjørte så langt ut at vi kunne "snu" å kjøre med bølgene fra siden bak. Da ble det herlig. En del store bølger ett lite stykke men surfet fint på de i 15 knop. 
 

Båten har fungert knirkefritt! Kjenner oss veldig trygg i båten.

 

MEN den siste tima har selveste skipperen vært sjøsyk..... så spurte matrosen om hun ville ta rattet. Så nå har hun kjørt en time! Og har gjort det KJEMPE bra. Har ligget på 15 knop, så skipperen skulle få det mest mulig behagelig, hehe. Hun syntes faktisk det vare var gøy. 
 

nå er vi begge glade for å være i trygghet og at vi får med oss båten helt hjem! 
 

tusen takk for all tips og hjelp, både i forkant av turen, og nå de siste dagene. Det har vært til stor hjelp. En stor glede i å ha med forumet på tur. Fint med ett sted det faktisk går an å spørre om det man lurer på.

Link to post
Share on other sites

Godt jobba! Da blir det en fin tur hjem! Tenker det smaker godt å få båten helt hjem!

Men hvem som er kaptein og matros tror jeg det kan bli diskusjoner om!😁😁😁😅😅😅

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hvordan er den å legge til og gå i fra kai med? Og erfaringer sånn ellers?

Kanalen heter Spangereid. Jeg pleide å kalle den Sprangereid jeg også. Men jeg måtte nok endre på det!🫣😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hehe, skal prøve å huske det! Går faktisk ganske bra sålangt. gjør oss klar med fendere og tau før vi kommer i havn. 
 

men skal jo sies, har kun lagt til 3 ganger sålangt. Men tror vi skal få bra teken på det. Mer spent på hvordan det er å legge til i uthavn. Det tenker vi å prøve mye i sommer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...