Jump to content

Bergen-Kristiansand med fremmed båt og fremmed farvann


Lianshans

Recommended Posts

Det er gjestehavn i Egersund og ikke så langt til toget. Du fyller diesel i Egersund. Det er vel tre år siden det ble slutt på diesel ved hotellet. 
300 liter holder fint til Egersund. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Du har ca 43 nm igjen til Egersund.  

Det er ikke det strekket jeg ville gamblet med lite diesel på. Regner du 3 liter pr/nm så går det ca 130 ltr. Men husk på at det blir skvalping..

Jeg kjenner ikke forbruket på din båt. 

Nærmeste fylling bakover er vel på Bru, øy på utsiden av Stavanger. 

Er du sikker på antall liter igjen? Tankmålere er aldri 100 prosent riktig...

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Masse plass her i Egersund. 2 plasser å fylle diesel her.

Gjestehavna ligger midt i byen veldig skjermet, så inge problemved dårlig vær.

De har om jeg ikke husker feil, diesel på Randaberg marina 

Kvernevik båtforeneing har også diesel, mne må nok ha tak i et medlem for å fylle

https://www.kvernevik-batforening.no/havna/oversikt/

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Har brukt nesten halv tank fra Bergen idag. Tank på 650 liter. Lurest å gå tilbake da? Er jo egt 100 % sikker på at det er 0 problem til Egersund, men.....

 

bruker nok ikke mer en 40 liter i tima på 20 knop tror jeg, men ikke 100% sikker

Link to post
Share on other sites

Lianshans skrev 14 minutter siden:

Har brukt nesten halv tank fra Bergen idag. Tank på 650 liter. Lurest å gå tilbake da? Er jo egt 100 % sikker på at det er 0 problem til Egersund, men.....

 

bruker nok ikke mer en 40 liter i tima på 20 knop tror jeg, men ikke 100% sikker

 

Hvis du vet sikkert at du hadde 650 liter på tanken når du dro og har brukt like under halvparten så har du minimum 300 liter igjen. Om du så bruker 4 liter per nautisk mil så vil du ha godt over 150 liter igjen ved ankomst Egersund, trolig nærmere 200 liter. Det bør være margin nok. Men alt avhenger av at du er sikker på tankinnholdet per nå.

Link to post
Share on other sites

La først og fremst været avgjøre om du går! Og er du litt i tvil tar du deg tid til å fylle diesel.  Turen fra Tananger og tilbake til et sted å fylle diesel vil gi deg en i donasjon på bølger også. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Tenker vi setter kurs mot Egersund rundt 10 imorgen. Da starter vi med det værste kan det se ut som, om vi ikke liker det snur vi og har da kort vei tilbake. 
 

hvis det går bra den første timen da så blir det bølger mer å mer bakfra, og faktisk mindre bølgehøyde også. 
 

svinger innom Egersund og fyller og handler litt, så fortsetter vi hvis vi har god nok tid mtp dagslys, og hvis det er ok føre. Best å komme seg til Farsund da? Evt Flekkefjord om det begynner å bli mørkt?

Link to post
Share on other sites

Lianshans skrev 1 time siden:

bruker nok ikke mer en 40 liter i tima på 20 knop tror jeg, men ikke 100% sikker


Jeg har ikke erfaring med Flem, men med Viksund 340 med 370 hk og fast aksling kalkulerer jeg med 40 l/time og 2,6 l/nm. Marsfart 21-22 knop. Kan godt tenke meg at Flem 340 ligger et sted i nærheten av dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Egersund har vinteråpent servicebygg i gjestehavna med dusj ol. Fint sted.

Dieselen på odden der du svinger inn til byen har stor omsetning og sannsynlig ren diesel. Tror prisen pleier å være ok der.

Hvis du fyller diesel før du går sørover kan du la være å gå innom Eigerøy hvis du har trivelig vær. Det er 5 knop i en god time på innsiden, så du kommer fram til Hidra/Farsund en time tidligere.

Flekkefjord er på samme måte som Stavanger en lang og kjedelig omvei, men Hidra er vakkert.

Sirevåg er god nødhavn, men jeg er usikker på om de har diesel der nå.

Mons

Link to post
Share on other sites

Mye enklere å ligge seg inn til Hidra ja. lang omvei inn til Flekkefjord.

 

Rekefjord er også en fine plass å ligge, med service bygg på kaia.

Men kan ved feil vindretning være litt ubehagelig i innseilingen.

Kirkehamn på Hidra er også hyggelig plass.

 

Den nevnte diesel fylling(Seglem) på Odden(Lindøya) ved indre havn i Egersund er god å ren diesel ja, er også den som normalt er billigste.

Den på andre siden andre siden som er fra Sandegård, er ofte en del dyre. Setter fort opp prisen, å nesten aldri ned igjen.

Sluttet å handler der for lenge siden.

 

Ellers lønner det seg å gå et godt stykke fra land ned langs Jæren. Holder en seg ute på 200m dybden, så sliper en mye av den jævlige sjøen, som kommer fra alle sider inne på grunna, å en blir kasta rundt som i en vaskemaskin. Har en vis erfaring med dette etter hvert.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Tenker jeg ser dere når dere kommer inn i havna i Egersund, siden jeg nok er i båten å jobbe, å ligger på nabo brygga til gjestebrygga.

 

Legg til på sørvest siden, den du kommer til når du kommer inn havna, så slipper du strømmen fra elva som renner ut langs med andre siden.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Fin med forslag til steder, takk! Starter å vurdere å SNU, gå til "Bru" å tanke opp der. Hvis det virkelig er nærmeste plass?! For da kan vi velge å gå forbi Egersund som dere sier, om det er gunstig føre. 
 

Kan noen være veldig spesifik ang hvor vi kan fylle tanken? Hvor på bru?

Link to post
Share on other sites

Går du inn på google map å bruker google earth funksjonen, så ser det ut som kanskje det er ute med Skaldyrmottaket ja.

Ser det står Statoil på noen skilter, smat det ser ut som diesel slange som ligger på kaia. Men en kommer ikke helt frem tio slangen i kartet

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...