Jump to content

Bergen-Kristiansand med fremmed båt og fremmed farvann


Lianshans

Recommended Posts

Lianshans skrev for 9 timer siden:

Vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg gjennom vintern

Skal absolutt ikke sku på noe som helst, men det hender seg rett ofte at været etter jul og mot sommeren kan være riktig så gunstig.  Ingen garanti for at det blir sånn til vinteren.  Men...det er jo lov å følge med på værvarsel 👍

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Siden båten ligger en flytur eller 12 timer i bil unna så blir det nok ingen tur før båten faktisk skal hentes. men tenker å fly til Bergen å være i båten en dag eller to før jeg starter turen for fullt. Bli litt kjent da, og gå over båten da er tanken.

 

båtførerkurs er tatt, ikke bare nettkurs😅👍 

Link to post
Share on other sites

Risør-Bergen for nøyaktig ett år siden. I en treskøyte fra ‘45 som var i 10ganger verre enn jeg hadde sett for meg. Gikk det 😂 selvom det tok meg 5uker 🙄 søndag 5.nov er det nøyaktig 1.år siden jeg passerte Lindesnes fyr. DET var litt mer spenning enn jeg hadde håpet på. Stod i 4.timer å pumpet for hånd bare for å komme ned til under bunnpannen på motoren når jeg kom til Farsund. Heldigvis hadde jeg hevet på ett langt rør på innsuget før jeg dro i fra Kristiansand. 

Link to post
Share on other sites

Acab skrev On 2.11.2023 at 18.02:

Risør-Bergen for nøyaktig ett år siden. I en treskøyte fra ‘45 som var i 10ganger verre enn jeg hadde sett for meg. Gikk det 😂 selvom det tok meg 5uker 🙄 søndag 5.nov er det nøyaktig 1.år siden jeg passerte Lindesnes fyr. DET var litt mer spenning enn jeg hadde håpet på. Stod i 4.timer å pumpet for hånd bare for å komme ned til under bunnpannen på motoren når jeg kom til Farsund. Heldigvis hadde jeg hevet på ett langt rør på innsuget før jeg dro i fra Kristiansand. 

SÅPPAS, fristet ikke😅😅

Link to post
Share on other sites

Jeg håper å kunne ta denne turen selv, men aller helst i god tid før våren.  Jeg kalkulerer med 8 knop så for meg blir dette en noe annen tur på et vis.  I mitt tilfelle er det flere grunner som taler for å dele opp turen i etapper.  Den mest åpenbare årsaken er er rekkevidde i dagslys pr værvindu, så er ikke autopilot montert og dermed vesentilg mer slitsomt, så kan det jo være fint å bli litt kjent med båten og bruke et par dager i båten på litt småfiks og montering av autopilot samtidig som båten kommer litt nærmere.  Med utgangspunkt i Fitjar for kort prøvetur og bunkring bør det la seg gjøre å få unna Sletta  på et godværsvindu, kanskje og nå til Stavangertraktene. I dette senarioet må jeg planlegge for å forlate båten, potensielt i flere uker i påvente av neste værvindu for å gå over jæren, Lista og ev  Lindesnes. Finnes det plasser i den ublide sesongen som kan være aktuelle, noen som vet?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Windys varsel for bølger og vind for mandag og tirsdag ser ikke så verst ut, kan man kalle dette et værvindu for en Sandvik 945? Jeg ser ikke noe poeng i å reise fra Bergen før jeg med rimelig sansynlighet kan nå Stavanger med utgangspunkt i 8 knops fart medberegnet litt plunder å heft men det er vanskelig å bedømme forholdene basert på verdiene i windy alene, uten å kjenne de lokale forholdene og hvor raskt sjøen reiser seg og legger seg under endrede forhold. Noen inspill?

Link to post
Share on other sites

free skrev 1 time siden:

Windys varsel for bølger og vind for mandag og tirsdag

 

TJA.

følg med her å

https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/fairways/rogaland_8

 

Tja hvor mange timer i et strekk er planen, det blir fort 2-3timer ekstra for hvert stopp hvis en må avike ruten.

Det er ca, 225NM 32 timer i 7 knop. 

Dag seilas er vinduet lite.

Bergen Egersynd er ca 140  i 7 knop =  20 timer

Du må ha en  med som er vant til natt seilas.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev On 30.10.2023 at 13.52:

Det er en ting som ikke er nevnt, hvis dere ikke har BÅtførerkurset så bruk vinteren til å ta det

begge to og da mener jeg ikke et kveldskurs med bestått garanti.

Men et kurs som går over flere kvelder , hvis de fins enda da.

her i distriktet driver en forening kurs på skolene , mulig det er noe slikt i Kristiansand?

En bra lærebok https://www.adlibris.com/no/bok/batforeren-komplett-larebok-for-batforerproven-9788281731592.

Å melde seg inn i en Båtforening  er lurt hvis en skal få båtplass.

 

Lykke til

 

Støttes. Husk også VHF-sertifikat om dere ikke har dette allerede.

Link to post
Share on other sites

Egersund er et veldig fristende mål, det måtte i så tilfelle være en hyggelig bonus på en problemfri ferd, å det vet man jo aldri helt. Når det gjelder hastighet så planlegger jeg konservativt, 8 knop.  Nattseilas er ikke en del av planen. Nattseilas vil bare bli aktuelt dersom det er spesielt gode grunner som vesentlig bedre værforhold. 

Link to post
Share on other sites

God tur om lenge til! 

 

Vil bare løfte viktigheten at dieseltanken(e) sjekkes nøye!!! Det hjelper ikke med reservefilter dersom det skulle vært dieseldyr eller mye dritt på tanken når man går ut i skvalpesjø.

 

Personlig ville jeg nok også montert dobbelt Racor med vender, og med klar bolle, slik at det er lett å se om det kommer dritt fra tanken. 

 

Har hatt én overraskende motorstopp for mye , og det var bare i frisk bris. Det vil jeg ikke ha igjen, og unner ingen andre heller.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

8 knop er ved ca 2200 rpm som gir en behagelig og økonomisk tur, samt en romslig kraftreserve.  

Ser ut til at tirsdagen får noe reduserte værforhold i forhold til varslet i går ettermiddag, muligens gode nok fremdeles for Haugesund - Tananger men litt fratrekk for trivsel?

 

Jeg er ikke helt overbevist på om det er dette værvinduet jeg skal satse på. 

 

Når det gjelder ren diesel og rene tanker så er min erfaring at "alle" har sjekket dette i fjor eller når det var.. "alle" som har eid alle båter før nåværende selger var maskinist og alt er dønn i orden.  Lurt å sjekke tanker.

 

 

Link to post
Share on other sites

free skrev for 13 timer siden:  Nattseilas er ikke en del av planen. Nattseilas vil bare bli aktuelt dersom det er spesielt gode grunner som vesentlig bedre værforhold. 

Meldinger for mandag og tirsdag burde være OK for å gjennomføre en slik transit. Men det er korte dager, så du kommer vel ikke helt unna nattseilas om du går til Haugesund på dag 1, og akkurat Sletta og innseiling til Haugesund kan det gjerne være greit å unngå i mørket. Ville heller satset på Langevåg eller lignende på dag 1 (her er og bunkers) og satset på tidlig avgang på dag 2, og da burde Tananger være et passende sted å legge båten fra seg for fra onsdag og utover frister det lite med båttur sørover.

Om du ikke har autopilot, og er alene er du nok passe fornøyd med å rore når du tar kveld.

Jeg gikk en Marex 24 alene Bergen-Stavanger for noen år siden, og er usikker på om jeg ville gjort det igjen.

For veien videre kommer det helt sikkert perioder med fine vinterlige forhold og lite vind. Når jeg hentet seilbåten min for noen år siden gikk vi Egersund-Haugesund i vindstille som en dagsetappe i omtrent samme fart som du planlegger for.

Link to post
Share on other sites

free skrev for 2 timer siden:

 Vil du utdype litt om turen med marexen?

Turen gikk helt uten problemer, men en rank snekke uten autopilot gjør at en er ganske låst i førerstolen og både matlaging og toalettbesøk medfører at en må dra av hendelen og la båten drive om en ikke samtidig kan ha en hånd på rattet. Således var jeg ganske lei når jeg kom frem til Bergen, og skulle jeg gjort det igjen (uten autopilot, med en slik har jeg seilt samme strekning alene uten at det er noe stress), så hadde jeg sett meg om etter et mannskap, slik at en kan dele på å ha rortørn.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende svar.  Når et værvindu skal utnyttes blir det lite tid til montering av autopilot, så får en se hvilke muligheter som byr seg underveis, det er for mange ukjente faktorer til å planlegge dette i detalj på forhånd. men en klar fordel om det finnes et verksted som kan lage et par hydraulikkslanger der båten blir liggende i påvente av neste etappe.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fra Bergen og sydover? WIndy.com indikerer at mandag og tirsdag er best, men ikke akkurat flatt vann. Du får det en del imot på mandag med ca 1,3-1,4 signifkant, og det kommer nok ikke til å gå fort. Tirsdag ser det ut som ca samme bølgehøyde men mer fra NV. Du bør nok studere dette noe mer enn det jeg brukte 5 minutter på nå :smiley:

 

Resten av uken ser ubrukelig ut mht bølgehøyde. Sjekk også Barentswatch.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 2 timer siden:

mandag og tirsdag er best, men ikke akkurat flatt vann. Du får det en del imot på mandag med ca 1,3-1,4 signifkant, og det kommer nok ikke til å gå fort.

Jeg er enig i dette, med mye vind på søndag vil det henge igjen mye sjø på mandag. 

Det kan være en mulighet å gå fra Bergen tidlig mandag morgen.  Stoppe i Stavanger, eller Tananger,  å sjekke vær derfra på tirsdag.  Da blir det litt vind fra Nordvest.  Det er på en måte en gunstig vind fra Jæren og sydover. 

Desverre er onsdagen særdeles dårlig. Så det er et kort værvindu slik det ser ut nå. Å det kan endres mye frem til neste uke. 

Hvis det var meg, ville jeg holdt muligheten åpen. Men samtidig forberdet på å avblåse på kort varsel,  om varsel endres til det verre. 

Lørdag ville nok jeg satt som siste dag for avgjørelse .

Lykke til med værstudier

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Vurderer å dra fra Bergen mandag, å se hvor langt vi kommer. Nødplan er å legge igjen båten i Stavanger, har avtalt med noen der. 
 

lenge til neste gang jeg har fri i mer enn 2 dager, så da er det lettere å hente båten i Stavanger. Håper selvfølgelig vi kommer helt til Kristiansand....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...