Jump to content

Mistenkelig lyd fra Mercruiser 4,2l, bør noe gjøres?


jake

Recommended Posts

For å slippe ut kompresjonstrykket kan du jo evt. skru ut blindpluggene som står der glødeplugger kan monteres.

Et knep jeg måtte ty til den gangen jeg på en eller annen merkelig måte klarte å få frostvæske inn i sylindrene via eksosmanifolden (ja jeg skrudde av wastegaten uten å tappe ut frostvæska først :giggle: ).

 

Det kunne forøvrig ha gått riktig galt, det resulterte naturligvis i hydrolock da jeg skulle prøve å starte opp etterpå. 

Men flaks i uflaks så klarte ikke startmotoren å tørne motoren noe særlig før det sa bom stopp, så ingen videre konsekvenser egentlig såvidt jeg har funnet.

Bortsett fra at kanskje svingningsdemper osv., ja egentlig alt tungt som snurrer rundt fikk en bråstopp. Kanskje ikke til det beste. Men det kan vel neppe ha forårsaket tretthetsbrudd i veivakselen da, som etterhvert førte til at den knakk noen titalls timer senere.

Skrudde ut blindpluggene i toppene og tørnet motoren, og frostvæskespruten sto opp i kalesjen. Men etterpå gikk motoren fint den :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg overhalt en 4.2L 220 hk sist sommer. Byttet veiv pga rådelager røyk og snurret. Veiv var for slitt til å repareres/ slipes på råden som røyk.. Byttet samtidig rådelagre, veivlagre, oljepumpe, trykkventil, honet sylindre. Samt nye pakninger.

Når jeg kjørte motor uten belastning gikk allt greit. Da jeg satte den i gir gikk det et par minutter før det smalt.

Har tatt ut motor og begynt nedplukking.

Tenkte at et lager til hadde røket.

men når jeg skulle plassere motor litt bedre på pall merket jeg at motor kobling kjente litt løs. 

Demonterte og det viste seg at alle 6 svinghjulsbolter var knekt tvers over.

 

Så noe har vært feil eller at jeg ikke skulle kjørt belastning med båt fortøyd men heller kjørt. 

Motor gikk som ei klokke og kjedelig at dette skjedde.

Håper bare det er å montere nye bolter. 

Kan nevne at boltene var litt trege å få skrudd inn, kan ha vært litt bøyd eller vært strekket.

20240111_153122.jpg

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
39 minutes ago, Chris284 said:

Jeg overhalt en 4.2L 220 hk sist sommer. Byttet veiv pga rådelager røyk og snurret. Veiv var for slitt til å repareres/ slipes på råden som røyk.. Byttet samtidig rådelagre, veivlagre, oljepumpe, trykkventil, honet sylindre. Samt nye pakninger.

Når jeg kjørte motor uten belastning gikk allt greit. Da jeg satte den i gir gikk det et par minutter før det smalt.

Har tatt ut motor og begynt nedplukking.

Tenkte at et lager til hadde røket.

men når jeg skulle plassere motor litt bedre på pall merket jeg at motor kobling kjente litt løs. 

Demonterte og det viste seg at alle 6 svinghjulsbolter var knekt tvers over.

 

Så noe har vært feil eller at jeg ikke skulle kjørt belastning med båt fortøyd men heller kjørt. 

Motor gikk som ei klokke og kjedelig at dette skjedde.

Håper bare det er å montere nye bolter. 

Kan nevne at boltene var litt trege å få skrudd inn, kan ha vært litt bøyd eller vært strekket.

20240111_153122.jpg

 

Satte du til boltene med rett momment? er det riktig strekkfasthet og materiale i boltene?  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

"Satte du til boltene med rett momment? er det riktig strekkfasthet og materiale i boltene?" 

 

Ja brukte riktig moment. Det er original boltene som ble brukt.

I tillegg er det en trust skive som sitter bak på veiv, festet med en liten skrue.

Svinghjul sitter på den igjen, så det burde ikke bli noe feil, svinghjulet kommer helt inn på

veiv.

Som nevnt var boltene muligens litt bøyde fra før ved tidligere feil. Hadde et sammenstøt med noe i vannet

på den motoren for ett år siden der drev og propell måtte fikses. Så motor kan ha hatt en belastning da.

Eller når rådelageret røyk. Kan ha vært pga wastegate eller dysefeil.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
-morten- skrev for 1 time siden:

 

Satte du til boltene med rett momment? er det riktig strekkfasthet og materiale i boltene?  

 

Ja, se innlegget over. Ble noe feil, sitatet havnet feil.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Uffda. Må jo nesten ha vært grunnet at boltene var svekket ja. Disse boltene skal jo også byttes etter tre gangers bruk i likhet med toppboltene. Men er jo et dårlig tegn om de gikk tregt inn alle sammen. Kan jo tyde på at de var strekt fra før. Smurte du dem med motorolje før du satte dem inn? Hvis ikke så kan det jo være at du oppnådde moment for tidlig grunnet skjæring i gjengene som følge av strekte gjenger kombinert med dårlig smøring. Da vil du jo ikke ha tilstrekkelig stramming på skruene og de kan evt. løsne som en følge av det. Bare en teori som ikke nødvendigvis holder vann :-) 

Link to post

Pleier å rense bolter og smøre før montering. Følger og moment anbefaling i manualen.

Her var jo veiv ny og ubrukt. Men om boltene var skadet har det nok ikke blitt ordentlig selv med riktig moment.

Sjekket ikke med manual om de måtte byttes, men jeg burde montert nye siden de gikk tregt.

 

Ene motor hadde skjært en sylinder og jeg fikk blokken i innbytte for noen år siden. Skulle ha reparert den, men

byttet pga dårlig tid den gangen. Så vet ikke allt hva den hadde vært igjennom før jeg fikk den.

Var skjært den og men reparert.

 

Må ha vært bra med kraft som klarte å klippe over alle 6 boltene.

 

Med nye bolter får jeg håpe det holder. Men skal iallefall ikke kjøre motor med belastning og båten fortøyd.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Kjølerne var et trist syn og trengte absolutt litt oppmerksomhet og litt "tender loving care". 

Sjøvannskretsen på disse motorene har flere kjølere som ligger i serie og en obstruksjon i en kjøler eller en del av en kjøler vil hindre hele gjennomstrømningen i kretsen og dermed alle kjølerne. 

 

Sjøvannets kretsløp er som følger: Fra inntaket og sjøvannsfilteret suges det inn i sjøvannspumpen og derfra er første kjøler dieselkjøleren som kjøler ned returdieselen til tanken. Deretter går det gjennom intercooleren to ganger før det går en gang gjennom motorolje kjøleren. Deretter går det inn i ferskvannskjøleren hvor det tar ikke mindre enn fire runder frem og tilbake før det går inn i servo olje kjøleren og ut i eksosbendet. Som man kan skjønne er det en lang og kronglete vei som krever god passasje hele veien for ikke å miste noe av kjøleeffekten. 

 

Her ser vi inngangen og utgangen på intercooleren før rens og man kan se at det er alt annet enn fri passasje iallefall på inngangen. Jeg fant at det fungerte fint å bruke en liten skrutrekker til å "bore" vekk skjell og kalk og dritt og så blåse med trykkluft. Dette ble så bra at jeg ikke fant det nødvendig å bruke noen from for hullbørste eller lignende. 

 

20231230_134238.jpg.b6fe3b042599efddf61be7348d0ad3f7.jpg 

Andre siden av intercooleren hvor vannet snur og går i retur. Til venstre ser man inngangen for ladeluften fra turboen.

20231230_134256.jpg.86303c68608a489c10ecd14fa0a4082d.jpg

 

Oljekjøler og ferkvannskjøler er laget i et stykke og kan ikke separeres. Her ser man at det har vært lite stell og en del sjøvannn som nok har sneket seg på utsiden av der det skal være. 

 

20231230_161507.jpg.c13e8bb6ee9a625fd4371971adba739d.jpg

 

Her må det slipes grundiig ned og lakkes opp samt ha på nye pakninger. 

20231230_154124.jpg.a47de537864bdab7401ed2b2ef39f42b.jpg

Link to post
Chris284 skrev 1 time siden:

Må ha vært bra med kraft som klarte å klippe over alle 6 boltene.

 

Med nye bolter får jeg håpe det holder. Men skal iallefall ikke kjøre motor med belastning og båten fortøyd.

 

Skjønner godt at du har fått skrekken for å kjøre motor med båten fortøyd etter den opplevelsen ja.. 

Men bortsett fra det så mener jeg da at om alt er normalt så burde det vel overhodet ikke være noe problem egentlig. Motoren vil jo aldri klare høyere moment enn det som er maks dreiemoment og det må jo svinghjulsboltene være rikelig dimensjonert for.. Med god margin. 

Noen andre som har erfaring eller kjennskap til dimensjonering og sikkerhetsmarginer ifm dette?

Link to post

Som vanlig sier ikke VM Motori sin egen manual noe om at boltene må/bør byttes uansett etter f.eks. 3 gangers bruk.

Men de må naturligvis kontrolleres nøye. Se vedlegg.

 

Mine nye bolter er ikke helt identiske med de gamle, som har en fin konisk avslutning (øverste bolt). De gamle er dessuten lakkert sort, så dette er nok de originale boltene fra 1998.

 

Vedr. lengde så er de nye 60,00 mm jevnt over, mens de gamle er 60,50 mm jevnt over. Forskjellen i lengde kan vel like godt ha med forskjellig produsent å gjøre. Skiller ca 0,1 mm i lengden innbyrdes, men boltene er nok ikke produsert etter finmekaniske presisjonstoleranser lengdemessig.

 

bolt2.jpg.fed35cd9242e9f5edded29babde34e7e.jpg

 

flywheel.jpg.c3594e1871b39b5d87a67aa3fcbbe65b.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det stemmer. En av detaljene jeg har grublet litt på innmellom. Hva og hvorfor :smiley:

Hvem har funnet ut at prosedyren skal være forskjellig på samme motorer, når bare navnet er forskjellig?

Og hvilken prosedyre er best?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vm manualen er forskjellig fra Mercruiser.

Jeg har tre manualer, #21  sier 110Nm (81lb.ft) er for 4.2L 220 hk

                                    #22  sier 110Nm                 for 220 hk

                                   #34  sier  19,6Nm + 60 grader 4.2L Ld 200hk serie nr over OL344381

Og VM manual trekke til 50Nm, løsne og 20Nm + 75 grader.

 

Jeg brukte 110Nm.

 

Bruddstyrke på en 8.8 12mm er ca 5tonn ?     

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Ja kan nok stemme med rundt 5 tonn, minst.

Og dette er 10.9 bolter.

 

bolt10.9.jpg.d122cf9d0f239fb45098abb4fdd6e498.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja, mitt ligger nok i båten i hagen her siden jeg ikke koblet fra slangene til styringa da jeg tok ut motoren.

Er vel samme reimhjul på mange båtmotorer tipper jeg. Mercury delenr. 801763349.

Eller kanskje litt spesielt for dieselutgavene som går på lavere turtall kanskje?

Ser ut som reimhjulet er presset på pumpeakselen.

 

Egentlig er planen min å kutte ut den servostyringa og gå for ordinær hydraulisk styring direkte fra rattpumpe (istedenfor styrewire bak til original servo-sylinder). Har til og med kjøpt inn styresylinder for dette til Bravo 3-drevet. Jo enklere jo bedre er min filosofi :giggle:

Og det irriterte meg litt at kjølevannslangen ligger og gnager mot de servorørene bak der. Se bilde under (som jeg tok den 8. juni 2003).

 

Fant bilde av reimhjulet på nett

 

pulley.jpg.1e28016dda5fee0ea4ef442e01d1ca37.jpg

 

P6080068.JPG.7f984e607e5377f6cc5294304940ecc4.JPG

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg kjøper jeg om du skulle ha et å selge men hvis du bare har det som står på pumpen så er det vel ikke så aktuellt å kvitte seg med det nei :-) Det er vel presset på ja så det bør vel varmes litt. Mistet pumpen i gulvet så da var det gjort. 

Link to post

Bare send meg privat melding så kan vi sikkert ordne noe.

Jeg skal nok ikke ut på fjorden med den båten med det første uansett :giggle:

Jeg har vært brukt som delelager et par ganger før faktisk.

 

Det er et par stykker på finn som selger slike motorer i deler for tiden.

Men han ene selger komplett servostyring for 4500 kroner så det er jo ikke så aktuelt kanskje.

 

Og så er det jo Christine Tybring-Torsk på finn som selger alt mulig av båtmotordeler, også til 4,2L.

Hun som av og til går litt hardt ut med prissettinga sånn i starten, på deler som har blitt fryktelig dyre nye etterhvert.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Chris284 skrev for 8 timer siden:

Demonterte og det viste seg at alle 6 svinghjulsbolter var knekt tvers over.

 

....

 

Håper bare det er å montere nye bolter. 

Kan nevne at boltene var litt trege å få skrudd inn, kan ha vært litt bøyd eller vært strekket.

 

Kjedelig sak. Men hvis skruer ikke løper lett i gjengene, det være seg mutter eller gjenget gods, må man stoppe opp. 

 

Når man skrur på ting og tang hvor momentet er viktig kan det være en god vane å dra over med en gjengetapp for å sikre at de innvendige gjengene er frie for grader, rust og smuss. Gjerne blåse rent med pressluft også. Hvis skruen allikevel ikke går lett er det jo et hint om at det er den som er problemet, ikke de innvendige gjengene. Det kan være gjengene som er skadet, eller det kan være skruen som er strekt. Det er uansett grunn til å stoppe opp, ikke bare fortsette å montere. 

 

Når skuer, eller bolter som mange kaller det, skal trekkes til med moment er det egentlig ikke momentet som er interessant, det er forspenningskraften vi er interessert i. Og for de som måtte lure så er forspenningskraft et mål for hvor stor klemkraft vi oppnår mellom to maskindeler i en skrudd forbindelse. 

 

En skrue av stål kan egentlig ses på som en strikk. Når vi drar hardt i skruen vil den forlenge seg, og når vi slipper av trekkraften går den tilbake til sin opprinnelige lengde. Vi sier da at vi opererer i skruens elastiske område. Den oppfører seg altså som en gummistrikk, bare at forlengelsen er mye mindre, kanskje ikke synlig. Dersom vi strekker enda hardere i skruen vil vi få en varig forlengelse (plastisk formendring). Vi er da inne i det plastiske området. Vi har da påført en så stor belastning at vi har nådd flytegrensen for stålet. Ved ytterligere belastning vil skruen fortsette å forlenges selv med liten kraft, og den fungerer ikke lenger som en strikk som holder maskindelene sammen. 

 

I en skrudd forbindelse der stabilitet og pålitelighet er viktig vil vi gjerne legge oss helt opp mot flytegrensa når vi trekker til. Skruens elastiske område vil gjøre at forbindelsen ikke løsner, til tross for utsvingende krefter og vekslende temperaturer. Dette kan vi vise ved bla et Smiths skruediagram, men det vil være alt for omfattende her. 

 

Dersom vi har en skrue som ikke løper lett i gjengene vil vi ikke oppnå ønsket forspenningskraft når vi trekker til med oppgitt moment. For mye av momentet forsvinner i friksjon, og i tillegg vil skruen bli påført en uforholdsmessig høy torsjon, altså en vrikraft. Når skruen blir utsatt for både strekkraft og vrikraft samtidig har den en flerakset spenningstildtand, og den virker ikke lenger etter hensikten. 

 

Det ble litt lengre enn jeg tenkte dette her, men hele poenget var altså å få fram hvor viktig det er at skruer og gjenger er uskadd, og at man bruker det smøremiddelet på gjengene og under skruehodet som manualen foreskriver. Nå er vel dette svinghjulshavariet en bagatell som lett lar seg fikse, men det illustrerer elegant hvorfor jeg er ekstremt skeptisk til å kjøpe en overhalt motor.

 

Link to post

Elastisitet er definert til at materialet som er strukket ikke skal ha avlastet varig forlengelse mer enn max 0,2 % av det materialet hadde før lasten ble påført. Ved for hard tiltrekking av bolter med høy holdfasthet vil sprøbrudd over tid kunne opptre. Slett ikke et ukjent fenomén. Jeg har også sett fenomenet der rust mellom flater har ekspandert og forårsaket boltbrudd, som en digresjon. Men noe å være obs på. Sjekk også sveiseforbindelsene i varmevekslerene. Disse er trolig hos deg TIG'et og kan være utsatt for korrosjon.

Link to post
Hulda skrev 16 minutter siden:

Men noe å være obs på. Sjekk også sveiseforbindelsene i varmevekslerene. Disse er trolig hos deg TIG'et og kan være utsatt for korrosjon.

 

Ja har sett over skjøtene men kan ikke finne noe svakheter med det blotte øyet iallefall. Men dette er vel kobber og messing som er satt sammen her. Er ikke det loddet? Jeg er ingen sveise ekspert men trodde det var bare stål og aluminium som kunne tigges og at kobber/messing måtte loddes men usikker på dette som sagt. Uansett så er jo korrosjonen her kobber som har irret og det ser ikke ut som det er noen sår som har tært nevneverdig inn i selve metallet. Kobber er vel ganske motstandsdyktig mot tæring. Messing er vel noe mer utsatt ettersom jeg har skjønt.  

Skjermbilde2024-01-19kl_11_26_01.png.f88ddc0729a20904fe755ced2278747f.png

 

Skjermbilde2024-01-19kl_11_28_13.png.60bab05a86d578ea6b6baa5e276e3bdd.png

 

Skjermbilde2024-01-19kl_11_28_37.png.bd52ab98bf760c9d68c30594b40130f3.png

 

Skjermbilde2024-01-19kl_11_30_38.png.5bad5a6d7a778597213493e3a0942883.png

 

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...