Jump to content

Salg av bruktbåt etter lovendring 01.01.2024


Jonas78

Recommended Posts

Leser med interesse vår eminente båtadvokats artikkel om lovendringen som trer i kraft 01.01

 

http://www.baatjuss.no/blog1.php/2023/12/18/kun-ett-rettingsforsok-pr-mangel
 

Jeg forstår ikke helt hvordan man skal kunne selge en bruktbåt etter de nye reglene. Ta f.eks min båt- jeg har oppgradert den betydelig, nesten «alt» er nytt, men båten er fra 2004.

 

Om jeg selger den i januar, er det nesten garantert at noe skjer, og må repareres ila to år. Ting skjer jo…

 

Hvordan skal man forholde seg til salg av båter fremover?

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke helt problemstillingen.  Artikkelen omhandler forbrukerkjøpsloven, altså profesjonelt salg av båt.  Allminnelig bruktbåtsalg rammes ikke, med det ene unntaket som er spesifisert:

 

Quote

Særlig viktig er at lovendringen også får virkning for salg av bruktbåt via megler. Bruk av en båtmegler betyr at en båthandel blir forbrukerkjøp i stedet for privatkjøp hvor det gjelder helt andre regler. (...) I praksis blir det slik, hvis du selger via båtmegler, at du må ta høyde for at hvis noe galt skulle dukke opp, har du bare ett forsøk på retting tilgjengelig -- vil du prøve flere ganger, må det være «rimelig» eller du må få det avtalt med kjøper før rettingen starter. Pass på å lese grundig hva båtmegleren presenterer av informasjon om ditt selgeransvar og meglerens fraskrivelser ... dette blir stadig mer viktig.

 

Link to post
Share on other sites

Husk at dette gjelder forbrukerkjøpsloven, dvs forbruker som kjøper av profesjonell selger, dvs båtforhandler eller båtmegler. Det gjelder biler også.

 

Det står ingenting om endringer i kjøpsloven som gjelder mellom privat selger og kjøper. Noen jurister som vet om det er noen endringer i kjøpsloven også? 

 

EDIT, beklager så at tobixen svarte likt som meg, før meg.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

17 minutes ago, Jonas78 said:

Men om jeg forstår det rett, vil dette gjelde for meg som privatperson dersom jeg selger via båtmegler?

 

Det avhenger vel av kontrakten mellom deg og båtmegler - hvilket ansvar du som båtselger skal måtte stå for, versus hvor mye båtmegler (som er den profesjonelle parten her) skal ta.  Som sitert fra båtadvokaten:

 

32 minutes ago, tobixen said:

Pass på å lese grundig hva båtmegleren presenterer av informasjon om ditt selgeransvar og meglerens fraskrivelser ... dette blir stadig mer viktig.

 

Link to post
Share on other sites

Bare tull egentlig og velge båtmegler... En ting er at de er et fordyrende mellomledd,men man står som selger også betydelig svakere om det skulle bli reklamasjoner...og i værste fall om kjøper angrer på kjøpet,så er det veldig lett for han og heve kjøpet.Det er jo alltid noe å klage på på en brukt båt

Link to post
Share on other sites

Husk det @Lingefan skriver, Kjøpsloven gjelder for privat kjøp og salg.

Husk også at Forbrukerkjøpsloven sier at dersom tingen er ment å skulle vare vesrntlig lenger enn to år, har tingen 5 års reklamasjonsFRIST.

Dette er ingen rett, men en frist. 

 

Og en båt er ment å skulle vare vesentlig lenger enn 2 år......

 

Mulig at meglerbransjen vil vegre seg for å ta salgsoppdrag på eldre dårlige objekter....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hvilke verdier kan en båtmegler tilføre?  Enten jeg er kjøper eller selger, så ønsker jeg å forhandle direkte med motpart.  Det er alltid selger som vet mest om båten.

 

Når man skal selge bolig i f.eks. Oslo, så tørr man ikke annet - fordi man ikke har oversikt over gjeldende regler og lover, fordi man er redd for at man ikke vil få god nok pris uten en god megler, og selv om megleren koster flesk så er det lite sammenlignet med totalverdien på en bolig.  Så er det også problematikken med pengeoverføring, det er en liten catch-22 der, man får ikke lån uten at banken kan få pant i boligen, men banken kan ikke ta pant i boligen før boligen er kjøpt - jeg tror man trenger en megler eller advokat for å få løst denne floken, uten at jeg er helt sikker.

 

For båtmarkedet ...  gjeldende regler og lover flyttes til kjøpers favør dersom man bruker megler, så det er helt klart en ulempe ved å bruke megler.

 

Megleren vil kanskje kunne lage en mer profesjonell presentasjon og således kunne presse opp prisen.  I det øvre segmentet er det vel båter som går i samme prisklasse som boliger.  I slike tilfeller kan det kanskje være noe å hente, en megler vil kanskje kunne få forhandlet frem en bedre pris enn hva selger er i stand til på egenhånd.

 

Det er også mulig å ta opp lån med pant i en båt dersom den er registrert i skipsregisteret - men der har man samme utfordring igjen med at man ikke får lån før man har fått registrert båten i eget navn, mens man heller ikke får registrert båten før man har betalt selger.  Jeg skulle anta at en båtmegler kan løse denne floken.

 

Sterkere forbrukerkjøpslov medfører større ulempe ved å bruke megler, men jeg ser ikke på denne nye loven som "spikeren i kista" for denne bransjen.

Link to post
Share on other sites

Sikring av oppgjør og etablering av pant gjennom skipsregisteret, (eller sperring for ny etablering av pant i skipsregisteret etter oppgjør) er eneste årsak til bruk av megler slik jeg ser det. Både selger og kjøper har interresser som skal beskyttes og ivaretas i en overdragelsesfase.

 

Men dette ordner man fint ved å kjøre oppgjør gjennom advokat med klientkonto for ca 10 tkr., det er ingen grunn til å kaste prosenter av kjøpesummen rett ut av vinduet ved å benytte megler til dette. Man kan også foreta omskjøting mot krysset bankremisse ved personlig oppmøte kjøper/selger hos skipsregistrene i Bergen, det har jeg selv gjort i et tilfelle der jeg solgte båt uten heftelser til kjøper som heller ikke skulle etablere pant i båten som var registrert i NOR. Jeg signerte skjøtet mot krysset bankremisse og kjøper fikk overskjøtet båten samt verifisert at båten var fri for heftelser direkte hos NOR omgående slik at jeg ikke hadde mulighet til å etablere pant i den etter mottak av bankremisse.

 

Enkelt og greit. Evt. problemer og reklamasjoner avviser megler ethvert ansvar for uansett og megler bør ikke på denne måten tilgodesees økonomisk i noen transaksjonssammenheng.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som man blir kvitt fordyrende mellom ledd siden staten fant ut at megler skal faktisk ha ansvar som en forhandler selv om megler måtte mene at han ikke skal gjøre noe som helst annet enn å legge ut båten til salg istedet for at selger gjør det selv.

Ergo vil jo flere selge båten privat og meglerfortjeneste kan bli til rabatt. Så får det bli som med biler at hvis megler skal selge noe så må megler overta tingen og selge den som en bilforhandler med tilhørende ansvar. Altså kjøper man bil hos forhandler så er det mye dyrere men man får med seg litt garanti fordi det var dyrere. Bilforhandler sjekker jo også hele bilen og gir rapport på tilstand.

Så hvis man skal betale dyrt så får man samme kjøp som hos bilforhandler, hvis det skal være rimelig så blir vel båten solgt direkte uten fordyrende mellom ledd. Å si vet ikke kan jo enhver eier samt å skrive at det selges som det er og eier har ikke forundersøkt tingen og vet ingen ting og alt er etter kjøpsloven.

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 18 timer siden:

Hvilke verdier kan en båtmegler tilføre?  Enten jeg er kjøper eller selger, så ønsker jeg å forhandle direkte med motpart.  Det er alltid selger som vet mest om båten.

 

Tja.

For de (veldig mange) som ikke vil ta bryet med salget selv så er jo megler en fin ting eller skal vi si eneste mulighet til å få solgt båten.

Det er folk der ute som nærmest er villig til å gå over glødende kull istedet for å ta mot 150henvendelser og telefoner.

 

En megler kan også finne båter i nettverket sitt som ikke er annonsert om man er ute etter noe spesielt.  

 

En megler kan tilby deg å ta alle visninger av båten, sørger for oppgjør via klientkonto, skaffer oversikt over pant og sørger for at dette slettes i oppgjøret.

Fikser dokumentene for skipsregisterets registrering ved eierbytte. 

Har kontakter som kan hjelpe med båtflytting.
Sørge for profesjonelle bilder og tekst til annonsen,annonsere båten nærmest i ubegrenset lengde på flere steder enn finn (yachtworld osv)

 

er du ute etter en båt som "aldri" dukker opp i markedet så kan en megler i mange tilfeller finne båten du er ute etter.

 

Ja det koster litt men veldig mange er villige til å betale det det koster.  

 

Link to post
Share on other sites

@Enzo Altså det eneste en kjøper kan være interessert i å betale mer for (siden det er jo til slutt kjøper som betaler for megler siden selger hadde jo solgt rimeligere om han ikke måtte betale for megler) er mer komplett informasjon om båt fra megler slik at kjøper slipper å undersøke båten og betale for dette. Men det virker som staten ønsker at meglere skal ha samme ansvar som bilforhandlere som selger biler de må altså sjekke bilen de selger og gi komplette opplysninger.

Nå er jo jobben mye større på en båt en på en bil. Men så er det jo mye mer penger å hente for forhandler ved salg på en båt til 2 mill enn en bil til 300 000 f.eks. Altså det er som om forhandler hadde solgt en ferrari og det krever jo mye mer jobb enn å selge en VW Passat f.eks. Så da kan man anta båt også skal kreve arbeid med å sjekke den som står i forhold til båtens pris.

Ellers når det gjelder sjeldne båter så blir jo ikke de akkurat rimeligere av at megler skal også tjene penger på handelen (med mindre megler skal gjøre en jobb i form av undersøkelse da er det noe annet). De fleste klarer å putte navn på båtmodellen som er interessant i google også dukker opp båter fra hele verden. Som f.eks med Storebro de finnes vanligvis ikke til salgs (Royal Cruiser 500) i Norge men finnes f.eks i Sverige men ingen megler kan gjøre mirakler at prisen plutselig går 1 mill ned, snarere omvendt den må tillegges megler fortjeneste :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 17 minutter siden:

@Enzo Altså det eneste en kjøper kan være interessert i å betale mer for (siden det er jo til slutt kjøper som betaler for megler siden selger hadde jo solgt rimeligere om han ikke måtte betale for megler) er mer komplett informasjon om båt fra megler slik at kjøper slipper å undersøke båten og betale for dette. 
Nå er det jo sånn at det til tider er folk som sliter med å selge båt og så overtar en megler oppdraget og får mer for båten eller faktisk får solgt den, noe som virker vanskelig for selger. Selger tar jo et valg, ikke se dette kun fra kjøpers side. Selger megler til samme pris som selger tidligere har prøvd å selte til uten suksess og så selger megler til den samme prisen. Da er det vel en diskusjon om hvem som tar kostnaden. Selger får jo da 4-7% mindre for båten og tar en kostnad her, som hen er villig til å ta.

Ellers når det gjelder sjeldne båter så blir jo ikke de akkurat rimeligere av at megler skal også tjene penger på handelen (med mindre megler skal gjøre en jobb i form av undersøkelse da er det noe annet).

Nei det blir ikke rimeligere nødvendigvis men det blir mulig å få tak i båten.

 

De fleste klarer å putte navn på båtmodellen som er interessant i google også dukker opp båter fra hele verden.

Joda men om båten ligger i Norge men ikke annonseres, hvordan får du kjøpt den som privatperson da ?

 

 

Link to post
Share on other sites

@Enzo Har forsåvidt bare fått noen båter på mail av en megler men alle de var i utlandet da uansett. Ellers det du skrev om prisen at dersom selger ikke får solgt båten til fullpris men megler selger den til fullpris så har på en måte kjøper betalt for megler. Siden om selger satte ned prisen med meglerfortjenesten så er det mulig han hadde fått solgt den.

Poenget var at staten ser ut til å synes at meglere bør ha samme jobb som bilforhandlere altså også gjøre en jobb for kjøper i form av undersøkelse av båten. Siden staten ser ut til å mene at med megler så blir det forbrukerkjøpsloven. Og da er jeg med på at man betaler for en tjeneste slik man gjør hos bilforhandlere. Altså båten er sjekket profesjonelt og man får rapport på tilstanden og hva som har potensiale for "å dævve" og hva som bør/kan byttes osv. Ellers så må jo kjøper akkurat som ved kjøp av privatperson punge ut til sjekk som gjennomføres av egen mekaniker.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 11 minutter siden:

@Enzo Har forsåvidt bare fått noen båter på mail av en megler men alle de var i utlandet da uansett.

Vel det finnes båter utenfor markedet i Norge også.

Ellers det du skrev om prisen at dersom selger ikke får solgt båten til fullpris men megler selger den til fullpris så har på en måte kjøper betalt for megler. Siden om selger satte ned prisen med meglerfortjenesten så er det mulig han hadde fått solgt den.

Det er absolutt mulig at båten hadde blitt solgt, si for eksempel en Bavaria 39 seilbåt til 890 000.- hos selger, selger har forferdelige bilder, tekst som ikke er selgende og svarer sent på meldinger og i tillegg ikke ønsker telefoner.

Hadde han da satt den ned til 845 000.- så er det ikke sikkert den hadde gått som varme rosinboller. Hva om megler da selger den for 929 000.- i et marked som sier at en sånn båt bør gå for 800-875000.-   båten tålte 829000.- og går raskt.   

Selger får betalt helt greit, blir kvitt båten raskt, kjøper gjør en helt grei handel men sorry mac, kjøper kunne spart 39000.- på å kjøpe den på den håpløse annonsen noen uker tidligere. Sånn er noen ganger verden. Saken er at meglere løser et problem for selger og selger er villig til å betale for det. Noen ganger får også megler betydelig mer for båten enn privatpersonen. Livet er sånn 

Poenget var at staten ser ut til å synes at meglere bør ha samme jobb som bilforhandlere altså også gjøre en jobb for kjøper i form av undersøkelse av båten. Siden staten ser ut til å mene at med megler så blir det forbrukerkjøpsloven. Og da er jeg med på at man betaler for en tjeneste slik man gjør hos bilforhandlere. Altså båten er sjekket profesjonelt og man får rapport på hva som er gjort. Ellers så må jo kjøper akkurat som ved kjøp av privatperson punge ut til sjekk som gjennomføres av egen mekaniker.

Som kjøper så vil det jo pågrunn av dette være en fordel å ta handelen via megler, det er jo båter som har profesjonell takst og det er mulig å kjøpe taksten som et kriterie i handelen, noe som her helt vanlig i utlandet men ikke veldig vanlig i Norge dessverre.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Enzo Det er jo hele poenget at den lovendringen gjør at kjøper får noe for å kjøpe båt fra megler akkurat som kjøper får noe for å kjøpe bil fra bilforhandler. Altså jeg tipper priser på båter solgt av megler går jo opp da, men kjøper slipper å måtte skaffe egen profesjonell til å gå gjennom båten siden megler vil måtte gjøre dette selv for å kunne tilfredstille forbrukerkjøpsloven og kunne informere fullstendig om båtens tilstand. Siden forbrukerkjøpsloven forventer at den profesjonelle part har kjennskap til tilstanden og kan ikke bare si "sjekk selv".

Ellers så har jeg faktisk før fått bra informasjon om tilstand av en annen megler jeg var i kontakt med men da var utgangsprisen på båt ganske så høy. Ellers tror jeg det er litt "slapt" av samme megler som var så god med fullstendig informasjon om båtens tilstand å legge båt ut for forskjellig utgangspris for norske og utenlandske kjøpere. Siden det får jo alle til å mene prisen er ikke fastsatt veldig nøye: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=325789810 vs https://no.yachtworld.com/yacht/1991-princess-435-9127410/
 

For min del er den først eventuelt interessant uansett om den har utgangspris som slike båter hadde før COVID altså rundt 900 000 i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 2 minutter siden:

 Ellers tror jeg det er litt "slapt" av megler å legge båt ut for forskjellig utgangspris for norske og utenlandske kjøpere. Siden det får jo alle til å mene prisen er ikke fastsatt veldig nøye: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=325789810 vs https://no.yachtworld.com/yacht/1991-princess-435-9127410/

 

Husk på at all prissetting av båt er det selger som bestemmer, ikke megler.

 

2 ulike markeder, men jeg tipper at forskjellen på pris i akkurat dette tilfellet skyldes at yachtworldprisen er satt for noen dager sider når kursen på Euro var annerledes, evnt strategisk satt under 100k   

Link to post
Share on other sites

Til orientering også for lesere av denne tråden.

Svar fra vår eminente Båtadvokat på forskjellige spørsmål fra meg vedr endringene i Forbrukerkjøpsloven;

--------------

Båtadvokaten skriver:

 

Konsekvensene av strengere regler blir vel først og fremst at meglerne vil informere både selger og kjøper bedre i kjøpsprosessen (og selger særlig også ved inngåelse av oppdragsavtale).

Alt etter båtens alder vil det være forskjellige behov for å ta spesifikke forbehold, og det er arbeidskrevende.

Kan hende vil eldre båter bli "nedskrevet" som salgsobjekter, altså flere "reparasjonsobjekter".

 

Megler-formidling av båter fra utlandet er allerede og har siden 2003 vært underlagt reglene i forbrukerkjøpsloven -- dette er ikke noe nytt fenomen.

Det er et krav i direktivet, men det er ventelig at det ikke kommer til å bli respektert/etterlevd i Europa. Det har i alle fall ikke vært slik hittil.

 

Konsekvens ved innbytte er helt åpenbart at innbytteverdi går ned. Den økte risikoen som vil føre til reklamasjoner, krav og utlegg, må jo hentes inn igjen et sted.

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Megler står vel som den profesjonelle part for sin informasjonsplikt ovenfor kjøper altså megler må sjekke det megler selger og informere om tilstanden vil jeg vel tro.

Blir som en bilforhandler som selger biler de er dyrere men man vet hva det er og hva som eventuelt er dårlig og bør byttes osv. Siden hvis bilforhandler sier noe er bra også er det ikke bra så kan folk enten kreve det fikset eller returnere bilen. Altså de må ikke ansette egen mekaniker for å sjekke om bilen faktisk er slik som forhandler sier den er og forhandler kan ikke si at han aner ikke noe om bilens tilstand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...