Jump to content

Bergtatt på tokt - 2024


Pequod

Recommended Posts

index skrev 13 minutter siden:

Fint at dere fant ut av det. Men da bør du nok få dem til å sjekke glødingen også, om den har stått på gløding hele natta er det neppe stort igjen av glødepluggene...

Den har ikke stått på hele natta. Det tømte batteriet for strøm på under en time. Jeg koblet fra batteriet. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Chilli Solbris skrev 4 minutter siden:

Den har ikke stått på hele natta. Det tømte batteriet for strøm på under en time. Jeg koblet fra batteriet. 

Den første natta jeg lå her sto laderen på hele natta. Jeg vet ikke om startnøkkelen sto på gløding da, for det sjekket jeg ikke. I natt har det ikke vært tilkoblet noe batteri i det hele tatt.

 

Selv om startbatteriet nå er fulladet, og var på 13,65 da det ble montert tilbake, falt det ned til 11 lynraskt, og elektrikerens måleapparat ga meldingen "End of life"...

 

Men så lenge laderen står på, så tar det til seg lading, men vil neppe fungere hvis jeg legger meg i en uthavn ei natt uten strøm... Så et nytt startbatteri må nok kjøpes inn, ja.

Link to post
Chilli Solbris skrev 8 minutter siden:

Den har ikke stått på hele natta. Det tømte batteriet for strøm på under en time. Jeg koblet fra batteriet. 

 

OK! Men glødeplugger tåler skjelden mer enn et minutt gløding før de brenner av. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Pequod skrev Just now:

Jeg skal be dem sjekke det uansett.

 

Det er lurt å sjekke, selv om det selvsagt kan ha gått bra.

 

Skikkelig startbatteri er viktig, ingen tvil om det. En annen ting er at den sammenkoplingsbryteren for å starte fra forbruksbank burde ha vært koplet før hovedsikringen. Ellers har den i praksis ingen funksjon. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 3 minutter siden:

 

Det er lurt å sjekke, selv om det selvsagt kan ha gått bra.

 

Skikkelig startbatteri er viktig, ingen tvil om det. En annen ting er at den sammenkoplingsbryteren for å starte fra forbruksbank burde ha vært koplet før hovedsikringen. Ellers har den i praksis ingen funksjon. 

Det er vel det den er? Sikringen er koblet mellom bryterpanelet med startbryter/sammenkoblingsbryter/forbruksbryter og forbruksbanken?

Link to post
Pequod skrev 10 minutter siden:

Det er vel det den er? Sikringen er koblet mellom bryterpanelet med startbryter/sammenkoblingsbryter/forbruksbryter og forbruksbanken?

 

Ja, det kan kanskje ikke koples annerledes med et slikt panel. Men da burde sikringen ha vært stor nok til å tåle at man kjører starteren på den. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Bra at du har fått greie på hva problemet var, selv om det blir innkjøp av nytt batteri. Den første uttalelsen fra de på verkstedet om at det var laderen som hadde tappet og drept batteriet har jeg aldri trodd på.

 

Jeg fant derfor frem data på hva slikt utstyr trekker i standby. Jeg har en 15A Victron landstrømlader som er oppgitt til å bruke ca.0,5W (0,4A) når den ikke er tilkoblet 230V.

 

På ett døgn vil den da tappe batteriet med 1Ah, på en uke 7Ah og på en måned 30Ah. Etter en måned vil altså et 60Ah batteri ha kommet ned på 50%, men altså ikke tomt.

 

Andre duppeditter som trekker strøm i henholdsvis 1 døgn, 1 uke og 1 måned:

  • En 3,6A Ctec lader: 0,03Ah, 0,2Ah, 0,7Ah
  • Solcellereg Victron: 0,30Ah,   2Ah,     7Ah
  • Battmeter Victron:   0,10Ah, 0,7Ah,    3Ah

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 1 minutt siden:

Bra at du har fått greie på hva problemet var, selv om det blir innkjøp av nytt batteri. Den første uttalelsen fra de på verkstedet om at det var laderen som hadde tappet og drept batteriet har jeg aldri trodd på.

 

Jeg fant derfor frem data på hva slikt utstyr trekker i standby. Jeg har en 15A Victron landstrømlader som er oppgitt til å bruke ca.0,5W (0,4A) når den ikke er tilkoblet 230V.

 

På ett døgn vil den da tappe batteriet med 1Ah, på en uke 7Ah og på en måned 30Ah. Etter en måned vil altså et 60Ah batteri ha kommet ned på 50%, men altså ikke tomt.

 

Andre duppeditter som trekker strøm i henholdsvis 1 døgn, 1 uke og 1 måned:

  • En 3,6A Ctec lader: 0,03Ah, 0,2Ah, 0,7Ah
  • Solcellereg Victron: 0,30Ah,   2Ah,     7Ah
  • Battmeter Victron:   0,10Ah, 0,7Ah,    3Ah

 

Ja, elektrikeren målte mellom 19 og 24 Ah da glødingen sto på.

Link to post
Arejane skrev 9 minutter siden:

Er det feil på "tenningsnøkkelen"? Skal ikke glødingen stoppe når nøkkelen slippes?

Nei, det er ikke slik hos meg. Nøkkelen har faste "posisjoner", så når den står på gløding, så står den der inntil jeg setter den i en annen stilling.

 

Det som er litt kinkig, og som jeg ikke har tenkt på, er at det som står på betjeningspanelet ikke er riktig.

 

På bildet under viser kulepennen posisjonen til glødingen, selv om det på panelet står at glødingen (heat) er til høyre... IMG_7226.jpg.a2b562d5cb0e31da8189778d808ff4f0.jpg

Link to post
Pequod skrev 10 minutter siden:

Nei, det er ikke slik hos meg

Er nøkkelbryteren koplet feil, eller kan "heat kontakten" være defekt?

Antar at når du slipper nøkkeken i "start" så går den tilbake til "on", dvs. "heat" er en fjærbelastet posisjon på vei til start.

Tenker du bør få dette fikset, fort gjort å gjøre feil her.

Mh Arejane

Link to post
Pequod skrev 19 minutter siden:

Det som er litt kinkig, og som jeg ikke har tenkt på, er at det som står på betjeningspanelet ikke er riktig.

Hva er da "AV" stillingen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Arejane skrev 7 minutter siden:

Er nøkkelbryteren koplet feil, eller kan "heat kontakten" være defekt?

Antar at når du slipper nøkkeken i "start" så går den tilbake til "on", dvs. "heat" er en fjærbelastet posisjon på vei til start.

Tenker du bør få dette fikset, fort gjort å gjøre feil her.

Det er korrekt. Har aldri tenkt på at jeg kan vri nøkkelen til venstre for 0, har aldri brukt glødefunksjonen, motoren har alltid startet på den vanlige måten. Vet ikke om det er noe som er feilkoblet, men glødingen skulle jo ha vært markert på en eller annen måte, ja.

 

Lars H. skrev 2 minutter siden:

Hva er da "AV" stillingen?

 0 er av.

Link to post
Pequod skrev 1 time siden:

Vet ikke om det er noe som er feilkoblet, men glødingen skulle jo ha vært markert på en eller annen måte, ja.

Tja, heating er jo markert, og burde jo vært koplet slik at den gløder i markert posisjon. Når du har en "elektrokyndig" om bord, så kan han sjekke dette.

God tur videre!

Mh Arejane

Link to post

Det kan også ha vært byttet tenningslås slik  at gløding nå er til høyre istedenfor heat. 

 

Men er det ikke en timer på glødingen slik at den automatisk slutter å gløde? 

 

Dessuten, hvis det er verkstedet som har surret til dette, så bør vel de dekke et nytt batteri. Kanskje nye glødeplugger også dersom de har tømt batteriet. 

Link to post
Nidelv 1874 skrev for 16 timer siden:

Er operert på begge hender for karpaltunnelsyndrom samt trigger-fingre - og det har blitt mye bedre. Kan virke som nerver også ligger i klem i albue og skulder også, men bedre blir det uansett. Men det tok noen måneder...

Godt å høre at du ble bedre! Akkurat nå er det visst rundt tre måneders ventetid på operasjon, så jeg må snakke med legen om hva jeg skal gjøre.

 

Nummenheten kommer jo tilbake etter kort tid ved tastaturet, så da er jeg ganske unyttig i den jobben jeg har…

Link to post

Lovte jo noen bilder fra mandagen også. Tok jo bussen inn til Fredrikstad mens Engelsviken holdt på i båten.

 

IMG_7140.jpeg.7d2597716abf620011bd5cf5b9543b5c.jpeg

 

Tok Byferga over til Gamlebyen for å titte me

g litt rundt. Har ikke vært der på veldig mange år.

 

IMG_7141.jpeg.3d9b59818a66685c4a3500b8239eadc5.jpeg

 

Ruslet på den siden jeg ikke har vært i tidligere, selv om det er en god stund siden har jeg vært i den delen som strekker seg fra hotellet og mot brua.

IMG_7145.jpeg.a3cd396cd12c2c7981bdd4f17c6ff057.jpeg

 

Av den grunn valgte jeg å gå på motsatt side denne gangen, i retning Øra, blir det vel?

 

IMG_7147.jpeg.d40e774864de4cb7795980a07ed0d99c.jpeg

 

IMG_7155.jpeg.7665e55544f9782b374f6c5532799522.jpeg

 

Var jo ganske deilig å kunne sette seg ned på en benk i sola og kjenne at den frosne vinterkroppen begynner å tine opp…

 

IMG_7157.jpeg.4192c293ace6c525fbb24b4966654443.jpeg

 

Vurderte å gå ned fra vollen jeg ruslet på og gå over brua, men sparer det til en annen gang.

 

IMG_7159.jpeg.f84ff8d004ead41a55c5eb63b8482f53.jpeg

 

Er jo veldig fint her!

 

IMG_7174.jpeg.f8c341c24f5932836b7489976a33b8bc.jpeg
 

Tok meg en kaffepause inkludert en deilig pistasjknute før jeg gikk tilbake til fergeleiet.

IMG_7190.jpeg.660d50664df73a8232cbf0892d24d456.jpeg

 

IMG_7196.jpeg.83e2a196d082eedb718b11e631758e4a.jpeg

 

Der valgte jeg å ta den ferga som går rett over elva.

 

IMG_7202.jpeg.9c6cdfc6c06ef11d0426931f51ce86a5.jpeg

 

Det var den ferga jeg tok da jeg var i Fredrikstad for første gang. Da ruslet jeg fra togstasjonen og rett over til ferga og tok den over til Gamlebyen der jeg skulle på kurs.

 

IMG_7210.jpeg.c035fbafe8f943479edc9db80802dabb.jpeg

 

Tok en ny pause på en benk ved elvebredden før jeg ruslet bort til en viss Storebro…

Link to post

På plass hos @Chilli Solbris etter en kort og fin etappe. Er vel mulig jeg blir liggende her en stund, har det jo ikke travelt!

 

437768037_10159583280967032_1678348451171358042_n.jpg.28adab84f13280cf565c2062965ca200.jpg

Måtte ha hjelp fra folka på slippen i Engelsviken ettersom jeg ikke kom meg opp på brygga siden det var veldig mye fjære i dag tidlig. Det ble rett og slett for høyt. Ville klart å løsne fortøyningene, men ikke å ta av landstrømkabelen siden den var festet inne i et skur.

 

437950420_10159583281162032_8021735346185181760_n.jpg.d5e98bef01086c32d3052ad09598a3c2.jpg

 

Tok indre lei via Hankøsundet og indre lei ved Strømtangen.

 

438701216_10159583281092032_572181201160816737_n.jpg.a967876bf66ad3c2dc1031f66add6b76.jpg

 

Nå skal jeg straks på land og handle inn litt pålegg og medisiner, og deretter ta en liten runde med vann på kalesjen og båten, en liten kattevask for å få vekk det verste. 

 

437880607_10159583280987032_1834187350279211726_n.jpg.39092bed502200f892f8684f8be3eb78.jpg

 

Da jeg dro fra hjemmehavna lørdag var vannet bare delvis satt på, så jeg har liksom ikke fått gjort så mye på båten utvendig. Må vel til slutt ta kalesjen helt av og skrubbe litt, men håper å få av det verste i alle fall.

 

435688254_10159583299557032_8533240165126545053_n.jpg.7b824335f21eb662a55f42c339585c3e.jpg

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...