Jump to content

Plattgatter Furuholmen


trulte

Recommended Posts

Selv om jeg er inne i en liten faste-uke hva angår oppussingsprosjektet mitt (pga eksamenslesing) må jeg liksom fikle litt med båten innimellom. Prøvde litt hydrogenperoksid på noe blåved i går, uten veldig godt resultat. Det ble litt lysere helt i overflaten, men det var bare så vidt. Kan dette ha noe med at det er kuldegrader ute? At veden har "lukket seg"? Eller er rett og slett ikke hydrogenperoksid så veldig all-right til dette? Har hørt at det skal fungere bra da.... Noen erfaringer?

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker du også ammoniakkkonsentrat i forhold til Hydrogenperoksid ?

 

Hvis du fortsatt ikke føler dette hjelper, så er der 2 muligheter.

 

-rustløser, påføres, mange mener dette hjelper godt, jeg har ikke forsøkt

-Amerikansk terpentin, påføres, la det trekke inn, påføres, la det trekke inn etc etc. Kan være du må holde på en hel dag før det slutter å trekke inn. Denne har den egenskapen at det "trekker ut skiten". OBS ! Jeg har kun forsøkt på skitt, ikke konkret på blåved. Jeg fikk høre fra en kompis at det hadde hjulpet mot blåved på hans båt.

 

Jeg har selv benyttet hydrogen/amoniakk, med noenlunde resultat (ikke perfekt).

Link to post
Share on other sites

Ammoniakkonsentrat selvfølgelig... Det må jeg jo også ha...takker igjen Perlen. Hvor får man kjøpt det egentlig? Det er ikke noe jeg har gått til anskaffelse av tidligere. Nå er jeg endelig ferdig med eksamen så nå skal det bli båt for alle penga... Jeg var å kjøpte inn diverse remedier på salg i dag, bl.a. linolje og lakk. Selgeren mente på at linolje/trepentin med fordel kunne brukes på hele båten. Mahognyn og alt som er... Jeg hadde egentlig tenkt å bruke en slags edelolje på dekket, men hvis linolje/terpentin gir like bra resultat er vel dette en billigere løsning? Eller sa han det bare for å bli kvitt linolja si...? Jeg ser jo at de fleste bruker annen olje på slikt treverk... Er det noen forskjell?

Link to post
Share on other sites

Amoniakkkonsentrat fåes på apoteket. Mulig du må få en trebåtbygger til å handle for deg, da det er blitt så strenge regler rundt de produktene. Når jeg handla, måtte jeg på politistasjonen og få vandelsattest .....

 

Dyktig selger :lol: Han har nok ment at du kan mette treet med linolje/terpentin, men som dekkstrøk er nok ikke det å anbefale. Jeg har selv brukt edelolje fra Owatrol. Skal i år prøve noe nytt, men anbefaler ikke før dette er testet ut ordentlig :wink: Jeg skal derfor slipe ned alt av dekker etc (igjen :rolleyes: ), men jakten på de rette produktene er viktig!

 

Owatrol Edeloljen har jeg omtalt i andre tråder tidligere............

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå lest stort sett det som står om edeloljen i dette forumet (tror jeg) og jeg lurer på en ting. Vil dekket bli like blankt som hvis man hadde brukt en olje, og så lakket etterpå? På denne siden er det noen flotte bilder av en båt som kan sammenliknes materialmessig med min, hvor de først har oljet med Ferromaks Grunnol og så lakket etterpå. Kan kun oljing med Edeloje bli så blankt og shiny? Ser veldig fristende ut å få det til å likne på dette....siklesikle :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå lest stort sett det som står om edeloljen i dette forumet (tror jeg) og jeg lurer på en ting. Vil dekket bli like blankt som hvis man hadde brukt en olje, og så lakket etterpå? På denne siden er det noen flotte bilder av en båt som kan sammenliknes materialmessig med min, hvor de først har oljet med Ferromaks Grunnol og så lakket etterpå. Kan kun oljing med Edeloje bli så blankt og shiny? Ser veldig fristende ut å få det til å likne på dette....siklesikle :wink:

 

Heisan trulte. :smiley:

 

Etter drøye 2 uker på sykehus er jeg nå tilbake i heimen. Herregud hvor jeg har tenkt på båt, olje, lakk, båtsesong og bølgene. :sailing:

 

Til det du spør om i siste innlegg, så tror jeg nok at du ikke vil kunne oppnå den glatte blanke skinnende harrde finishen med kun edelolje. Da må du nok til med olje, så lakk - puss - lakk - puss - lakk -puss etc. etc.etc.etc........ :lol:

 

Jeg har i alle fall oppnådd ønsket effekt med Clipper I og 14 strøk Clipper II som jeg mattet noe ned med fint vannslipepapir mellom strøkene og vasket godt med rødsprit før neste strøk.

Første strøk tynnet jeg med white sprit 50% - andre strøk 30 % og tredje strøk 10% deretter ren lakk.

 

Jeg skal glinse til sommeren! :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Etter drøye 2 uker på sykehus er jeg nå tilbake i heimen. Herregud hvor jeg har tenkt på båt, olje, lakk, båtsesong og bølgene. :sailing:

Derfor du har vært så stille altså :wink: Håper det går greit, og at det ikke var noe alvorlig.

 

Jeg bruker Owatrol Edelolje i hele båten. Skinner som bare søren det, såpass at man nesten kan speile seg i det. Første gang vått i vått til teaken ikke trekker mer, deretter pussing, for deretter å påføre morgenstrøk og kveldsstrøk tilsammen 5-6 ganger.

 

Har prøvd clipper produktene. Aldri mer. Til og med en på produktavdeling for leverandør var enig med meg.

 

Nå i disse dager prøver jeg ut noe nytt. Å du verden for en glød det er i trevirket etter kun 1 strøk olje foreløpig. Minner litt om finishen til båtleverandører i dag. Aberet er at det lukter mindre bra samt oser ganske så mye, ja faktisk så mye at jeg går rundt i lettere rus i kveld.

 

Navn på produkt? Tja, jeg må teste en del rundt dette produktet før jeg kan si om det er bra eller ikke, skal komme med grundig redegjørelse etterhvert.

 

Jeg vil anta at når jeg er ferdig med å behandle alt det jeg nå holder på med, er jeg fullstendig på snurr i lange tider fremover, men du verden for en fin rus :lol:

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å ha deg tilbake Vikers. Håper du er på plass i hel og fin, og ikke stykkevis og delt... :wink:

 

Som jeg regnet med er det mange forskjellige meninger om hva som er bra og ikke. Er fryktelig spent på dette produktet som du prøver ut Perlen. Jeg regner ikke med å olje og lakkere før uti mars. Jeg bare prøver å planlegge så mye som mulig nå, så er det gjort. Tror du hemmeligheten kan avsløres før den første vårmåneden? I såfall kan jeg høre hva du synes om produktet. Har ikke hørt noe negativt tidligere om Clipper. Du har ikke tilfeldigvis bilder av båten vel Vikers?

 

Tilfeldigvis falt ei gassmaske ned i bagen min da jeg skulle dimitere fra militæret, og den kan nok komme til mer nytte utover våren... Var fin å ha når jeg brukte varmepistol for å fjerne lakken. Ikke all rus er like sunn vettu Perlen... :lol:

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derfor du har vært så stille altså :wink: Håper det går greit, og at det ikke var noe alvorlig.

 

Jeg bruker Owatrol Edelolje i hele båten. Skinner som bare søren det, såpass at man nesten kan speile seg i det. Første gang vått i vått til teaken ikke trekker mer, deretter pussing, for deretter å påføre morgenstrøk og kveldsstrøk tilsammen 5-6 ganger.

 

Har prøvd clipper produktene. Aldri mer. Til og med en på produktavdeling for leverandør var enig med meg.

 

Nå i disse dager prøver jeg ut noe nytt. Å du verden for en glød det er i trevirket etter kun 1 strøk olje foreløpig. Minner litt om finishen til båtleverandører i dag. Aberet er at det lukter mindre bra samt oser ganske så mye, ja faktisk så mye at jeg går rundt i lettere rus i kveld.

 

Navn på produkt? Tja, jeg må teste en del rundt dette produktet før jeg kan si om det er bra eller ikke, skal komme med grundig redegjørelse etterhvert.

 

Jeg vil anta at når jeg er ferdig med å behandle alt det jeg nå holder på med, er jeg fullstendig på snurr i lange tider fremover, men du verden for en fin rus :lol:

Har en hodepinesykdom (Cluster hodepine), og har det rimelig hardt i perioder så jeg ligger "inne" stadig vekk. :headbang: Men....det går alltid over igjen, så nå er jeg snart fit for fight igjen, går bare på en hel gjeng på medisiner som oppfører seg på samme måte som den osen du går rundt i. :crazy:

 

Hva jeg mente i mitt innlegg til trulte var for å få den utvendige finishen (som bildene i linken henviste til). Dette vil du jo ikke klare med edelolje? :wink:

 

For innvendig på teak vil du selvfølgelig oppnå både glans og glød med olje - sannsynligvis bestresultat om grunnlaget er lytefritt.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Så du har ikke helt troa på edelolje trulte :nonod:

Det er en enkel måte og gjøre det på, men krever noen lag for å få 100%finnish.

Morro og se og lese om hva folk prøver og velger å bruke..

Artig om noen også delte de erfaringer som ikke anbefales :yesnod:

Er jo det store temaet under vårpussen dette.........

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å ha deg tilbake Vikers. Håper du er på plass i hel og fin, og ikke stykkevis og delt... :wink:

 

... Har ikke hørt noe negativt tidligere om Clipper. Du har ikke tilfeldigvis bilder av båten vel Vikers?

 

...

 

Takk for det, trulte! Snart hel og fin igjen.

 

Jeg har heller ikke hørt noe negativt om Clipperserien, ikke andre produkter i den maritime serien fra Jotun heller for den sakens skyld, men som du sier, så er den mange meninger her.

 

Jeg har ikke lakket hele båten enda, men har lakket hele dørken + endel andre ting etter den oppskrift jeg beskrev. Jeg skal få lagt dørken ut på gulvet en av de nærmeste dagene og få tatt et bilde.

 

Ellers er jeg i samme situasjon som deg vil jeg tro. Jeg rakk å ferdigslipe, samt olje før vinteren kom.

Så snart som mulig skal det mahognybeises, oljes, lakkes og hele innredningen skal monteres inn ferdig lakket. Den tiden kan ikke komme fort nok!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Cocker, det var et nydelig dekk, har du bilde av resten av båten? (Nysgjerrig)

 

Vikers, trist å høre, men høres samtidig ut som du greit "innfinner det med det". Alt oventil utvendig på Perlen er behandlet med Owatrol Edelolje.

 

Trulte, ja jeg mener du skal kunne få rede på navner innen behandlinga di.

 

Ellers, jeg var i en svært så heldig situasjon for en tid tilbake, nemlig i samtale med 2 produktutviklere, som ikke bare testet egne produkter, men også andres. Jeg lærte horder av ting i den samtalen (ca. 2.5 timers kun produktprat, sandpapir, koster, etc etc). Visste dere forresten at når dere kjøper koster, skal dere pusse busta på sandpapir før bruk? Visste dere at å sette pensel i whitesprit i glass/krukke/spann er forbudt ? Vet dere hva dere skal kjenne etter når dere handler koster ? Jeg visste heller ikke, men som sagt, jeg lærte utrolig mye da!! Jeg skal forsøke å bidra med tips etterhvert......

Link to post
Share on other sites

Det var pent det, cocker. Er finishen der hard?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vikers, det er om å gjøre å få mykt lag på dekk. Dette fordi tre lever, og har du for hardt lakkstrøk på, dannes krakkeleringer ganske så fort. Man får da etterhvert flassing. Med edelolje så mattes overflaten etterhvert, man pusser da med sandpapir duppet i olje, vasker med rødsprit, og behandler på normal måte.

Link to post
Share on other sites

Det var et nydelig dekk cocker. Edeloljen har visst gjort susen her... :wink: Jeg avskriver ingen ting jeg. Ikke Edelolje heller. Trodde bare ikke at det ble så blankt (litt teit sagt, men jeg trodde at det kanskje var den store forskjellen på olje og lakk...). Mye spennende her, og mange meninger. Disse produktutviklernes råd tror jeg mange vil ha kloa i utover i ukene og månedene som kommer Perlen :yesnod: . I allefall jeg. Skal skrive en liste etterhvert som jeg får råd, så ikke de går i glemmeboka.

Link to post
Share on other sites

Vikers, det er om å gjøre å få mykt lag på dekk. Dette fordi tre lever, og har du for hardt lakkstrøk på, dannes krakkeleringer ganske så fort. Man får da etterhvert flassing. Med edelolje så mattes overflaten etterhvert, man pusser da med sandpapir duppet i olje, vasker med rødsprit, og behandler på normal måte.

Ja...jeg vet...

 

Jeg tenkte å eksperimentere litt i vår med først å olje flere strøk vått i vått - la det tørke for så å lage feste med 50 % tynner i lakken, for deretter å ha noe edelolje og en "dæsj" med mahognybeis i neste strøk med lakk for en mørk, glatt, blank men ikke fullt så hard finish. (midtfisk er mahogny, men jeg vil ha det hele mahognyfarget)

 

Blir det helt feil tror du? Tenker her kun på fordekk og akterdekk, samt imellom disse.

 

Skroget blir oljet med Clipper I og lakket sine 14 strøk med Clipper II

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal forsøke å bidra med tips etterhvert......

Da utfordrer vi deg herved til å starte egen tråd på det emnet :blush:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

(midtfisk er mahogny, men jeg vil ha det hele mahognyfarget)

Jeg vil gjerne ha en litt annen effekt. Jeg ønsker nemlig at det skal være et veldig tydelig skille mellom midtfisken og dollbordet som er i mahogny, og resten som er oregon pine. Dette er jo alt ut fra hva man selv liker.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne ha en litt annen effekt. Jeg ønsker nemlig at det skal være et veldig tydelig skille mellom midtfisken og dollbordet som er i mahogny, og resten som er oregon pine. Dette er jo alt ut fra hva man selv liker.

Ja...det blir jo nesten som cocker, om han hadde hatt midtfisk. :smiley:

 

I motsetning til din Furuholmen, så har min hvit duk på taket av forkabin og akterkabin, og skroget vil bli mahognyfarget - derfor vil jeg fortsette fargen hele veien.

 

Du har jo flott treverk også på taket, så alternativene er flere, så jeg holder med deg på valget av lyst treverk.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja de har ikke lagt midfisk på dekket foran, litt dumt for det er det både på hyttetak, doghhustak og dekk bak......

Jeg syntes det er pent å skille på matrialene, for to forskjellige treverkslag blir ikke like selv om du bruker beis på de.....

 

Eh dumt spørsmål og einer seg egentlig ikke her, men kan noen fortelle meg hvordan man kopierer tekst som man skal bruke i ett sitat(data er ikke min sterke side) :nonod:

Link to post
Share on other sites

På høyre side under innlegget til den du skal sitere er det en knapp "Sitat +" ...Når du klikker denne blir den oransje. Gå deretter til bunnen av siden og klikk på "Legg til svar"

 

Da kommen hele svaret til den du vil svare opp i toppen av skrive boksen. Der kan du eventuelt redigere bort det som ikke er av interesse å sitere, men ikke slett starten eller slutten av innlegget (quote... etc...)

 

 

Skriv deretter din egen melding/svar og legg inn dine eminente poeng! :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...