Jump to content

Plattgatter Furuholmen


trulte

Recommended Posts

Da er det nok ingen fare for det var svært lite tråkking, og det er ingen synlige glipper noe sted.

Da går det nok bra.

Snakker av egen erfaring da den første snekka jeg hadde var uten dørk da jeg kjøpte den.

Mens jeg lagde nye dørker så hadde jeg ikke noen plater og gå på så da gikk jeg på skroget.

Båten trutnet aldri den sommeren :rolleyes:

Sank også 3 ganger før den fløt, det var tider :lol:

Link to post
Share on other sites

Takk for mange og gode svar.

 

Når det gjelder å lage en luke i meranti og lister tror jeg ikke det er orginalt, da jeg synes denne ser noe "trang" ut til dette, men mulig jeg tar feil.

Det er nok ikke originalt, nei, men jeg tenkte på det som en måte å lage ei luke på. Den er relativt trang for meg, men jeg er en bredskuldret mann på 105 kilo. Jeg kommer meg ned gjennom luken ( i alle fall så lenge ikke alle kiloene sitter på magen.... :lol: ) så en er ikke så veldig liten.

 

På dørken vil jeg bare fremheve at å bruke meranti som finish på dørk er meget risikabelt. Å bruke dette som undelag for staver med nater i mellom er greit nok, og gir et slitesterk finish.

Jeg fikk inntrykk av at dette var ganske risikabelt i C.F.s tråd. Tror kanskje jeg velger en "jukse-metode", i alle fall foreløpig med laminat e.l.

 

Skylight tror jeg ikke det har vært der.

Har det vært karmer i dette hullet?

Har du ett bilde av hvordan dette hullet ser ut fra innsiden?

Jeg tror heller ikke det har vært skylight. Jeg har ikke sett noen karmer så lenge jeg har hatt båten. Kan ta bilder fra innsiden i løpet av uka. Har det ikke nå. Låner gjerne en arbeidsbeskrivelse hvis det blir akuelt :yesnod:

 

Selve lukeåpningen ville jeg ha laget luke"lokk", dvs ren hel plate i mahogny med kantlist i mahogny hengslet i bak-kant. Det passer absolutt best til din båt. Jeg foreslår at du går inn på cmb sine sider, eller furuholmen sine sider og titter litt. Du finner fort ut hva slags utforming du bør velge.

Det var noe slikt jeg hadde tenkt ja... God idè å titte på de flotte båtene på cmb, for å se hvordan de har gjort det... Resten av det du skriver virker også svært fornuftig. Det er jo noe av det første man ser, og prioriteres høyt! Siden midtfisken er i mahogny vil dette være det naturlige materialvalget.

 

Håper det gåt greit at jeg låner tråden din litt? smiley.gif

Bare hyggelig at temaer som interesserer andre også blir tatt opp. Kjør i vei! :smiley:

 

I begynnelsen gikk jeg rett på borda av uvitenhet jeg også. Var ikke mer enn et par dager, så jeg håper det ikke gikk alt for galt... Tror ikke jeg ser noe mer dagslys nå enn da jeg kjøpte båten... :lol: Bruker dørkplatene. De er fjernet til ære for fotografen... :smiley:

Link to post
Share on other sites

En ting til Vikers. Dette med stige må jeg tenke litt mere på. Jeg kan tenke meg at det er ca 150 cm fra dørken og opp til hullet. En stige ville jo ta opp en del plass. Siden det ikke er høyere under taket, bør vel kanskje plassen prioriteres til fordel for stigen... Kronglete å lage en mekanisme for å slå den opp, slik at den kan festes i taket også vil jeg tro...

Link to post
Share on other sites

OK, når det gjelder stige, er det kun fantasi som begrenser mulighetene. Stige er viktig. Du vil oppleve at under vanlig bruk, vil adkomst til land skje vel så mye via luke, som via dollbord bakfra. Du vil også lovprise luka når du skal ha ombord alt av bagasje, kast oppi hullet, enkelt og greit....

 

Jeg henta fram bilde du tidligere har lagt ut.

 

Bilde

Første spørsmål : hvor er toalett henne? Hvis du ikke har, riv bort benker helt forut (spar senger), lag vegg, med stige på dør/vegg og du har toalett. Har du toalett fra før sier du? Ok, da tar du og vurderer, taustige eller fast stige? Taustige tar liten plass, kun i bruk når du trenger det, men kan være tungvinn å bruke når du skal "haste ut". Sa du 1.50 i høyde?. Dvs at fra benk og opp til tak så snakker vi ca meteren? Da trenger du 3-4 trinn så er du ute. Den er enkel å lage, hvis du har festebeslag på vegg under hel mahogny (dvs der du ikke har vindu) samt utsparring på stige til benken forut (ser ut som om den står loddrett under vegg?). Denne kan henges på benkene styrbord eller babord når denne ikke er i bruk. Lag stigen slik at du kan henge denne opp med båtshakeklips/skjønner du?).

 

Med andre ord, mange muligheter, kun fantasien som setter begrensninger. Forresten, har du bokhylle???? Neivel, men hvorfor ikke lage en lekker bokhylle hvor trinna er meget dype, slik at du kan "tråkke" ivei foran bøkene? Da har du plutselig ei dekorativ stige som ikke er stige :crazy::lol:

 

Hjalp det noe ????????????

Link to post
Share on other sites

DET HJALP! :smiley: Skal si du er ekspress-kreativ Perlen (hvis det finnes et slikt uttrykk... :wink: ). Nesten målløs. Nå ser jeg det hele for meg. Jeg har ikke toalett inne. Har vurdert det litt fram og tilbake. Nå vurderer jeg det bare fram og ikke tilbake...hehe. Idèene dine "kostet meg nok" en del timer mer arbeid enn jeg hadde regnet med men.... :cheers: Tror det blir verdt hver time! Det er ikke uvanlig i denne bransjen... :lol: Glimrende altså! Bøkene var også en god idè, siden jeg studerer litteratur...

Link to post
Share on other sites

Idèene dine "kostet meg nok" en del timer mer arbeid enn jeg hadde regnet med men.... :cheers: Tror det blir verdt hver time!

 

Det er nå en gang slik at dersom man prosjekterer eksempelvis 200 timer båt-oppussing, skal man anta at det mest fornuftige ligger på 600 timer :crazy::wink:

 

Se på det som rekreasjon. Det er jo nettopp dèt det er å arbeide med båt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Se på det som rekreasjon. Det er jo nettopp dèt det er å arbeide med båt yesnod.gif

Helt enig. Det er skjelden jeg koser meg som når jeg står i låven og jobber. Timene flyr avgårde... Jeg blir bare litt overivrig iblant og må ta meg sammen for at ikke effektiviteten går på bekostning av kvalitieten. Slikt blir det bare dobbeltarbeid av. Prøver å være spesielt påpasselig siden jeg ikke har veldig mye erfaring fra dette tidligere. Men jeg tror en akademiker med arbeidslyst kan få båter til å flyte... :lol: Takk igjen for inspirasjon og gode råd.

Link to post
Share on other sites

Hmm..er ikke sikker på om jeg forstår... Jeg har gått opp og ned av denne luka mange ganger, og jeg tror ikke det er så mange som er noe særlig bredere enn meg som skal opp og ned der :wink: Du mener kanskje at jeg bør teste hvor mye trangere det blir når jeg får en luke/et lokk montert. Så ikke jeg får en falsk trygghet på en måte..

Link to post
Share on other sites

Hmm..er ikke sikker på om jeg forstår... Jeg har gått opp og ned av denne luka mange ganger, og jeg tror ikke det er så mange som er noe særlig bredere enn meg som skal opp og ned der :wink: Du mener kanskje at jeg bør teste hvor mye trangere det blir når jeg får en luke/et lokk montert. Så ikke jeg får en falsk trygghet på en måte..

Ok, jeg fikk ikke med meg at du har testet.

Den så bare så liten ut på bildet, i forhold til den personen på dekk! (håper jeg ikke tråkket noen på tærne nå :blush: )

 

Men da er det jo greit da :smiley:

Lykke til videre, må si jeg misunner deg som står på låve

Link to post
Share on other sites

Den så bare så liten ut på bildet, i forhold til den personen på dekk! (håper jeg ikke tråkket noen på tærne nå blush.gif )

Hihi...skal ikke si det til kona. Jeg ser på bildet at proposjonene er litt merkelige. Ho er i 60 kilos klassen, mens jeg er i klassen 0,1 tonn+. Skjønner at det ser rart ut at noen skal kunne komme gjennom luka.

 

I love my låve! Tror ikke progresjonen hadde vært like god ellers... Lykke til videre du også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i låven å arbeidet noen timer i dag. Har også tatt noen mål av luke og omegn (altså der hvor trapp o.l. skal være). Tok ganske grovt feil på høyden fra dørken og opp til luka i går. Fra dørken (altså ikke kjølen) er det 130 cm, og ikke 150. Skal legge hodet i bløt for å lage en tegning med tanke på hvordan det skal kunne gjøres i forhold til trapp og eventuelt toalett. Bør nok også utvide luka hvis den skal brukes til vanlig ferdsel. Selv om jeg kommer meg inn og ut er det ikke akkurat noen behagelig prosess. Tok et utrolig dårlig bilde av den fra innsiden.

 

Bilde

 

Kanskje ikke så mye å bli klok på men... Måla er iallefall 34x50 cm. Ikke nok til noe ferdselsluke.

 

I tillegg til å måle og tenke har jeg også bygget/restaurert/pusset diverse dører, det originale instrumentpanelet o.l. Synes det ble ganske bra. Skikkelig kosejobb i vinterværet. Skal bare pusse over med litt finere sandpapir et par ganger nå, så er det klart til å oljes og lakkes. Legger ved et bilde av litt av dagens arbeidsutbytte.

 

Bilde

 

Tror det kan bli fint når lakken glinser i det til våren.

 

PS. Disse bildene er tatt med kameraet til foreldra mine, og det er ikke mye å skryte av. Gammel digitalkvalitet. Derfor den dårlige oppløsningen og de uskarpe bildene.

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! Har ikke mye greie på trebåter, men for meg ser det ut som om det har vært en luke lik f.eks. den på Skilsø 23, altså med "knekk" ned mot fordekket. Hvis du gjør det slik vil du få en adskillig kortere stige, og få større lysåpning. Har dessverre ingen bilder, men hvis du ser på "Finn" eller båtnett vildu kanskje finne noen bilder som viser en slik luke, m.stige.

Mvh; Sindre

Link to post
Share on other sites

Skjønner hva du mener. Det har nok aldri vært en slik luke der. Mahogny"ramma" rundt dekket (vet ikke om det kalles dollbord der oppe?) ha nok aldri vært kuttet på den måten ser det ut til. Hvis det ikke går ut over dekkets bæreevne, kunne det kanskje vært en god idè å lage til luka på den måten. Det skulle jo ikke by på store problemer sånn rent "snekkermessig". Vet ikke om det ville ødelegge "stilen" litt da...om du skjønner hva jeg mener. Det er jo selvfølgelig en smakssak, om det ødelegger eller forbedrer utseendet... Tegnet kjapt inn hva jeg tror du mener, så ikke vi snakker om forskjellige ting... Uansett, takk for konstruktivt innspill. Er det noen andre som har noen tanker rundt dette?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Tanker har jeg alltids, men det er ikke alltid andre liker de tankene mine :wink:

 

Ikke gjør det. Det hører ikke hjemme på denne båten, i tillegg til at slik jeg tror det er lagt opp til på din båt, vil du få en veldig svak konstruksjon om du tråkker på siden av luka, forut. Er redd taket vil svikte en del.

 

Det er heller ikke mange trebåter av denne typen som du har, som har slik luke du har skissert.

 

En annen ting du må huske på, er at luke vil bli forhøya en del i forhold til dekk/vegg, for du må isåfall lage vannleder både ovenfra og sidenfra.

 

Jeg heller mest til luke på topp, enkelt og greit......

Link to post
Share on other sites

Jeg er alltid begeistert for andres tanker. Det er alltid nyttig å få en annens synspunkt selv om man ikke alltid nødvendigvis er enig i det som blir sagt. :wink: Angående luka var det de faremomentene du skisserer som jeg også var redd for. Tror kanskje fort det ikke blir like strømlinjeformet som det er nå. I tillegg blir "dreneringen" et større problem. Går nok for en luke på topp ja. :smash: Blir nok en liten sabbatsuke nå (hvis jeg klarer å holde meg unna), for jeg har muntligeksamen neste fredag. Må prøve å ikke glemme studiene helt i alt pussestøvet :lol:

Link to post
Share on other sites

Angående dørkbelegg har jeg kommet på en idè nå om hvordan det kan gjøres. Det er bare et par ting jeg lurer på. Da jeg kjøpte båten fikk jeg med en del materialer, diverse olje og lakk++++ Jeg fikk blant annet med tre massive eikebord. Disse er ca 2,5 meter lange, ca 40 cm brede og ca 60 (!) mm tykke. Disse må jo ha høyere verdi alene nesten enn det jeg ga for båten, men det er en helt annen sak. En del av dette har jeg brukt til nye spanter o.l., men det er fortsatt en del igjen. Jeg kunne jo fått sagd stokker av disse som kunne brukes til dørk. Tror det ville blitt pent med eik i dørken, og i tillegg må da dette bli svært holdbart. Jeg regner ikke med at jeg klarer å kappe en tykkelse på 60 mm eik i 6 mm (eller hvor tykt det bør være for å legges i dørken) stokker selv så det blir pent. Det bør vel ikke være noe problem å gjøre dette på et sagbruk? Eller kunne det gått an å brukt vanlig (men kraftig) sirkelsag til dette? Da selvfølgelig med et godt anlegg. Er det eventuelt noe annet jeg ikke har tenkt på, som gjør at jeg ikke bør velge denne løsningen?

Link to post
Share on other sites

Eik er et godt materiale til dørker. Når jeg skulle lage ny dørk til Perlen, var jeg fast bestemt på å lage dette i teak. Problemet er at båten er jo svært så mørk inni, med teak og mahognyvegger/tak, at jeg fant ut at jeg ville "brekke" det av litt, og lage lyst gulv.

 

Jeg dro til et sagbruk (det slipper jo du), kjøpte en del stokker, og rippa dette på ordinær bordsag til 7mm tykkelser, med bredden 45mm. Brukte hullbor for å lage plass til plugger, limte eika fast til plate med Tec7, brukte hullene til skruer med skiver, for å sette dette i press. Når dette limet var herda, plugga jeg igjen alle hullene (gikk med ca 950 plugger i cabin, men denne er stor).

 

Pussa over (ikke kantene, da henger natemassen bedre), natet opp, pussa over igjen, før sluttbehandling. Jeg brukte Owatrol Edelolje.

 

Dette ble resultatet (litt dårlig bilde) :

 

Bilde

 

Forøvrig når det gjelder dørker her på forumet, så er det Sigurd som er kongen. Hans dørker er kort og godt smykker (han har det presentert i tråden "vinterprosjekter, planer om". Se i emneregisteret.....

 

Bare still spørsmål om det er noe du lurer på.....

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemelding nok en gang Perlen. Dørken i Perlen ser nydelig ut. Det blir mye mørkt treverk hos meg også, så en lysere dørk vil nok bli kledlig. Angående Sigurds dørk...oh my God! Snakk om å hoppe etter Wirkola for den som prøver seg på noe liknende... Men, men...med tid og pågangsmot kommer man veldig langt. Tiden strekker ikke til for meg for å begynne på noe i nærheten av det i år i alle fall...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...