Jump to content

Plattgatter Furuholmen


trulte

Recommended Posts

:wink: Hei. Jeg begynte for tre år siden med mitt prosjekt og etter å ha skrapet vekk gammel maling slik du har gjort , og når veden var tørket godt opp, ( det ble selvsagt sprekker mellom bordene ,spesiellt i bunnen , kravellbygget ser du , ikke klink som din) , smurte jeg så på Grå Arkanol ,( som har vært helt suverent ) også litt ned langs sidene inni på sprekkene , ( ikke i bunnen av dem ) og deretter når malingen hadde tørket godt , ca 1 uke sprøytet jeg Biltemas stoff Polyuretan tetning beregnet for båt og som tåler fleks. og vibrering , nedi alle fugene som kunne variere fra 1 til 10 mm. Når denne var tørr la jeg et nytt lag Arkanol over .

Nå tre år etter , ved motorbytte , nådde jeg også fram til det området som lå utilgjengelig under der , men det andre var etter tre år fremdeles helt topp . Skrapte likevel vekk den gamle Arkanolen en gang til og la på nye lag , tre denne gangen . Polyuretanen i sprekkene satt fast og var unødvendig å ta vekk . Polyuretan tetningsmassen var også sammenklemt av trutningen og hadde nå en forhøyning på langs der jeg tidligere hadde strøket flatt med fingeren .Så dette satt som ett skudd . Denne framgangsmåten kan i hvert fall jeg anbefale . :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for synspunkter begge to. :cheers:

 

Cocker: Båten min er jo helt uttørket for den har ligget på land i 3 år, så jeg får jo ikke "byttet" vann med linoljeblanding. Men jeg har likevel vurdert å bruke dette både innvendig og utvendig. Men jeg tenkte også at jeg kanskje skulle bruke bare antiparasitt nå i vår, og sette det inn med linoljebalnding når jeg tar opp båten i høst (da den er trutnet). Har ikke helt bestemt meg ennå. Finnes det noen faremomenter med å ikke sette den inn med noe innvendig?

 

Kjølen: Jeg kjenner ikke til Grå Arkanol, men det høres jo ut som du er fornøyd. Er det noe i samme gata som Owatrol Primer eller noe?? Dette ble brukt under vannlinje eller? Må spørre siden du er så fornøyd med det, for da kan jo være en sjanse for at jeg gjør det på samme måten. Må være sikker på at jeg forstår hele prosessen vettu :wink: Hvis du bare smurte dette under vannlinjen, lot du da treverket over vannlinjen være ubehandlet inni båten? I tillegg tror jeg at jeg har fått for meg at Polyuretan kun er til bruk over vannlinja... Stemmer ikke det? Ble mange spørsmål det Kjølen, men jeg syntes det hørtes interessant ut...

 

Har forresten ikke fått jobbet noen ting med båten i dag. Har drevet med forberedelser til min "gamle" mors 50-års selskap...men i morra...!!!

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:wink: deretter når malingen hadde tørket godt , ca 1 uke sprøytet jeg Biltemas stoff tetning beregnet for båt og som tåler fleks. og vibrering , nedi alle fugene som kunne variere fra 1 til 10 mm.

Det er ikke så rart polyuretanen sitter etter at du har hatt båten bå vannet, det kommer ikke av at det er god heft i polyuretanen, men for at treet trutner. Samme effekten får du av Farm, den er velprøvd og blir ikke hard.
Link to post
Share on other sites

Hei Trulte . Jotun Arkanol fåes i forskjellige farger, jeg tok den grå da jeg syns den var penest etter påføring . Prøvde først ett felt med grå/metallic , men med den ble det så mange sjatteringer i strøket etter tørking , og så ikke noe videre bra ut .

Den Grå Arkanolen stivner ikke helt til en slik hard overflate som sprekker lik tørket gammel maling . Har en viss fleksibilitet . Noe " mykhet " , derfor mener jeg resultatet har vært fremragende med behandlingen på treverket . Kan og brukes som rusthindrende dekke, og er vel egentlig det den er laget for .

Jeg smurte første gangen alle veier innvendig , bunn og sider og gjenntok det nå igjen som jeg beskrev det i forrige innlegg.

 

Nå vet jo ikke jeg hvordan resultatet blir ved eventuell behandling med antiparasitt eller linoljepåføring , det jeg gjorde noen måneder i forveien av påføringen med Arkanolen , var å smøre ( dynke )på med Jotun Impex , også dette " alle veier "innvendig og som er et vannkonsistens produkt mot råte og muggdannelser , og der jeg ikke kom til med kost , sprayet jeg det på .

 

Nå er saltvann i seg selv den beste impregnering mot råte en kan tenke seg , det er det vannet som kommer ovenfra ( ferskvann )som forårsaker råte i trevirke , ved lekkasjer med regnvann som en ikke oppdager og derav aldri får tørke skikkelig opp .Eiken er særlig utsatt i så måte her , så vær obs på spantene .Regnvann som samler seg og blir liggende i kjølsvinet tynner og " vasker "ut saltet såpass mye at også her kan treverket begynne å råtne fra innsiden på grunn av ovennevnte problem .Og i motsetning til en Polyesterbåt som absolutt bør opp før vinterkulden setter til og tørke , bør trebåten ligge i saltvannet , og da fri for regnvannsinntrengning , ( om det er mulig da )

 

Ellers brukte jeg Farm fra utsiden i sprekkene under vannlinjen , da jeg visste at denne tålte saltvann, og så når farmen hadde fått en noenlunde tørr hinne , la jeg polyuretan fra innsiden i sprekkene som beskrevet . Problemet med farmen i forhold til Polyuretanen er fleksibiliteten . Den tørker noe mere enn Polyuretanen og fester seg ikke så godt . Og som jeg nevnte så presset trutningen av treverket bordene ( huden ) sammen på polyuretanfugene, og Farmen på undersiden ; så det ble skikkelig tett etter hvert . Vær bare obs ved sjøsetting når den tid kommer med tilstrekkelig pumpekapasitet .

Link to post
Share on other sites

Takk for informativt og utfyllende innlegg Kjølen. Skjønner hva du mener nå. :yesnod: Men jeg må si at jeg er litt skeptisk til å dekke hele båten innvendig igjen med "maling-liknende" produkter. Vil ikke dette føre til at veden blir "lukket" og ikke får puste? Siden du nevner dette med regnvannet, har jeg en hypotese som forklarer hvordan jeg tenker. I en båt hvor ikke innsiden er dekket med et slikt tett lag (som Arcanol), vil ferskvann kunne fordampe fra treverket de dagene det ikke regner. Dette fordi treverket får puste og vannet ikke "låses" i treverket. Hvis man derimot behandler treverket på denne måten innvendig, vil treverket likevel ikke bli helt hemetisert. Det vil (nesten) alltid være små svakheter hvor ferskvann kan trenges inn i treverket. Siden treverket er forseglet på begge sider (av bunnstoff og Arcanol) vil dette vannet aldri fordampe ut igjen. Dette vil i sin tur være en større trussel mot råte i treverket. Dette er slik jeg tenker...arrest me if I`m wrong :wink:

I tråden til Dospen blir det advart mot det samme ved bruk av Epoxy både innvendig og utvendig. Vil ikke vårt tilfelle utgjøre samme skaderisiko? Som sagt har jeg ingen erfaring med dette, så det er SVÆRT mulig jeg tar feil...

 

Jeg kjøpte meg forresten ei lensepumpe med nivåsensor som pumper godt over 5000 liter i timen her om dagen. I tillegg har jeg en mindre en fra før. Tror nok det skal ta unna det verste når den tid kommer...

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at mange med trebåt bruker en slik femliters pumpekanne for hagebruk etc. og fyller denne med owatrol olje (D1). Dette sprøytes over skrogsidene innvendig hvert år, slik at treverket mettes. Denne oljen gir ikke hinne, slik at man unngår skraping før neste behandling. Går ut fra at samme metode kan brukes med rå linolje og terpentin blanding. men ikke bruk kokt linolje, den tørker!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

:smiley: Hei igjen Trulte . Skjønner tanken din om " pusting" og fordamping . I prinsippet om treverk og fuktighet har du på generelt grunnlag helt rett , men i denne sammenhengen tror jeg nok jeg ville fraveket den tanken . Først er det viktig å sørge for at regnvannet , og eller ferskvann fra tank / slange ikke blir liggenede i kjølsvinet eller utsetter andre deler av treverket for langvarig fuktighet forårsaket av det samme type vannet . En kan vel aldri helt gardere seg mot dette, men om så skulle finne sted , vil etter min mening et godt og tett lag med Arkanol over Polyuretan i sprekker , innvendig , holde ferskvannet , og da snakker jeg om bunnen og kjølsvinet , vekk fra inntrengning og blanding med saltvannet som kommer utenfra gjennom planken , og som uansett bunnstoff vil trenge gjennom og inn i treverket under vannlinjen , og noe opp i bordet som ligger i vannlinjen og helt opp til neste bordgang . Over dette nivået vil som regel metningen av skroget med for eksempel oljer , forhindre " impregneringen " med saltvann , og her i dette området spiller det ikke så stor rolle , da fuktigheten i treverket fra dette nivået og oppetter normalt sett vil fordampe og tørke .

 

Under vannlinjen SKAL salvannet ha mulighet til å trenge inn og mette treverket fra undersiden , og derfor bør en heller ikke oljemette bunnen fra undersiden da dette vil hindre saltvannet fra å trenge tilstrekkelig inn i cellene på treverket . Gjennom planken i bunnen av en trebåt vil det uansett behandling med for eksempel Farm og bunnstoff , mer eller mindre trenge saltvann inn som står under et visst press på bunnen , så der vil det som regel alltid være vått av saltvann og kanskje ferskvann , olje og drivstoff " svetting ".

 

Min tanke , og erfaring er at ved å legge et tett sperreskikt med Arkanol og med egnet fugemasse , vil saltvannet trenge inn til skiktet under Arkanolen og " impregnere " bordene mot råte på denne måten . Om du ikke har Arkanol som et sperreskikt mot saltvannet , vil det skje en osmose ( tildragning ) mot saltvannet i bordene av den eventuelle tillgangen av ferskvann fra innsiden , og derav fortynne saltkonsentrasjonen ved å vaske saltet vekk fra den indre delen av planken , og som deretter blir pumpet ut . Gjentar dette seg kontinuerlig med fortynning / vasking , blir etter hvert saltinnholdet på innsiden av planken relativt liten .

 

Salt tiltrekker seg og binder vann . Så i praksis ville en ved en undersøkelse på en gjennomskåret bunnplank kunne måle en differensiert saltkonsentrasjonen på yttersiden og innsiden , og det er da innsiden som på sikt vil starte råteprosessen da saltkonsentrasjonen noen millimeter inn i treverket denne veien KAN være nærmest lik null , og det er det som ikke er bra .

 

Tipset mitt vil være å legge et sperreskikt mot saltvannet ( innsiden ) , da vil ikke planken råtne . Men ikke nødvendigvis med Arkanol , det er bare min erfaring . Kan sikkert også " sperres "med et dertil egnet " fludium " . Whitesprit/ kaldpresset linolje blanding kan sikkert gjøre samme nytten i seg selv , men jeg vet ikke hvordan det ville blitt i forhold til tettingen av sprekker med " min " metode , der jeg har anvendt Polyuretan . Der har kanskje noen andre gode erfaringer .

 

Men,...

poenget er å prøve etter beste evne å hindre fersvann/ regnvann i å bli liggende i kjølsvinet , og pumpe ut det en kan få vekk snarest om det skulle skje . Nå er det jo ikke godt å se forskjell på saltvann og fersvann , så da er det like godt å få det vekk .

 

Det vil vel også forøvrig være såpass kjølig nedi kjølsvinet ( og under dørken )at noen fordamping / " pusting " ikke ville funnet sted og være mulig så lenge båten ligger på vannet .

 

Men det er riktig som du er inne på , at forsegling fra begge sider må en for all del unngå . :nono:

 

Har hørt om noen som belegger hele trebåtens utside med Polyester / glassfiber og , eller Epoxy som Dospen advarer mot ,...himmel og hav ,...DA råtner båten da ! :sailing:

 

 

Vil påpeke at det finnes andre stoffer enn Polyuretan som kan brukes, for eks. egnet Sikaflex , samt at Casco har et lignende produkt som også tåler salvann og oljer , men disse har omtrent dobbel pris av Polyuretanen som selges på Biltema , og jeg har erfart at den fester seg utmerket og tåler det den må i forhold til området der jeg har brukt den .

 

MVH Kjølen

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Men det er riktig som du er inne på , at forsegling fra begge sider må en for all del unngå . :nono:

 

Har hørt om noen som belegger hele trebåtens utside med Polyester / glassfiber og , eller Epoxy som Dospen advarer mot ,...himmel og hav ,...DA råtner båten da ! :sailing:

Vil påpeke at det finnes andre stoffer enn Polyuretan som kan brukes, for eks. egnet Sikaflex , samt at Casco har et lignende produkt som også tåler salvann og oljer , men disse har omtrent dobbel pris av Polyuretanen som selges på Biltema , og jeg har erfart at den fester seg utmerket og tåler det den må i forhold til området der jeg har brukt den .

 

MVH Kjølen

Veldig interessant disskusjon det her. Hvis jeg forstår deg riktig så kan man ikke ha trebåt i ferskvann? Bestefaren min kjøpte en trebåt for ca 50 år siden til bruk på hytta (ferskvann) den lever i beste vellgående.

Før jeg bunnsmører primer jeg. Primeren stenger vannet ute og er tett. Bruker man Arkanol da får ikke treet puste og råtner.

Jeg sendte mail til Dolvik båtbyggeri om å legge epoksy under vannlinja, svaret var det er helt greit og gjøre det bare treet får puste på baksiden. (vil tro de vet hva de snakker om). Svaret fra mailen finner du i min tråd Furuholen plattgatter prosjekt

Link to post
Share on other sites

Her var det litt av hvert gitt...hehe. Jeg har vært på båtshopping i hele dag i Tigerstaden, og ser at det er flere som har engasjert seg i tråden min i løpet av dagen. Det setter jeg pris på! Jeg har vært på Billingstad trelast og kjøpt Meranti-finèr til innredning, hentet at par batterier hos en forum-bruker og diverse andre båt-nyttige innkjøp. Jeg er ingen typisk shopper, men skulle heller vært i låven å pusset hele dagen. Denne shoppingen er dog et nødvendig onde for å få det hele til å bli bra til slutt. Mye snacks på Billingstad da...

 

owatrol olje (D1). Dette sprøytes over skrogsidene innvendig hvert år, slik at treverket mettes. Denne oljen gir ikke hinne, slik at man unngår skraping før neste behandling. Går ut fra at samme metode kan brukes med rå linolje og terpentin blanding. men ikke bruk kokt linolje, den tørker!

Dette er måten jeg hadde tenkt å gjøre dette på i utgangspunktet. Da tenkte jeg at jeg bare kunne gjenta behandlingen neste år, uten noe pussing, skraping eller andre sportslige aktiviteter. Den kokte linolja "forsegler" jo det hele, noe jeg ikke er ute etter. Utevendig derimot må kokt linolje påføres før lakking, ellers fester ikke lakken seg.

 

Kjølen: Jeg skjønner hva du mener nå. Takk for langt og utgreiende innlegg. Men jeg forstår ikke helt denne problematikken med ferskvannet. For det første har båten min dekk (som skal lakkes maaange ganger...ergo ikke store gjennomstrømningen av vann her) og helt ny kalesje. Jeg regner med at dette vil ta enna det verste av regnet. Vannet som kommer inn i båten fra oven vil i hovedsak være saltvann etter mine stup-forsøk tror jeg... Synes også det er litt merkelig med tanke på Dospens eksempel med ferskvanns-trebåter. De lever jo i beste velgående.

 

Hvis du skal impregnere treverket i båten så er Boracol sakene Norsk forhandler er West system

Dette ser svært interessant ut Bastard. Du sendte meg denne linken også tidligere. Lurer på et par ting da (selvfølgelig). Det står at det må etterbehandles med vannavvisende overfaltebeskyttelse. Det jeg kan lese ut av dette er at Boracol vil da være aktuelt å påføre under vannlinjen utvendig, og etterbehandle med primer og bunnstoff. Forstår jeg rett? Og at dette er den eneste behandlingen som da trengs under vannlinjen med dette produktet...??

 

Dospen: Poengene dine er nettopp de som har vekket min oppmerksomhet. Jeg er veldig redd for å hermetisere veden... Jeg dro også fram tråden din som eksempel tidligere, men da henviste jeg til de kommentarene som gjaldt epoxybruk BÅDE innvendig og utvendig. Kanskje det ble en misforståelse her...

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det bare meg, eller er det flere som er helt :crazy: av forskjellige behandlingsmetoder for å holde en båt tett og fri for råte?

 

Hadde det vært en idè å systimatisert de forskjellige metoder etter:

 

- Utvendig

*grunnbehandling

*primer

*bunnstoff

 

- Innvenndig

*grunnbehandling

*oljing/maling

*eventuell finish/fugemasse

 

Hva passer med hverandre etc.

 

Hvis dospen og Kjølen og gjerne Bastarden skulle sette opp hvert sitt forslag til trulte og meg på hva vi skal legge i bunnen av våre skuter - hvordan ville dette så sett ut?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette ser svært interessant ut Bastard. Du sendte meg denne linken også tidligere. Lurer på et par ting da (selvfølgelig). Det står at det må etterbehandles med vannavvisende overfaltebeskyttelse. Det jeg kan lese ut av dette er at Boracol vil da være aktuelt å påføre under vannlinjen utvendig, og etterbehandle med primer og bunnstoff. Forstår jeg rett? Og at dette er den eneste behandlingen som da trengs under vannlinjen med dette produktet...??

Litt usikker sjøl på dette området, jeg er anbefalt Boracol av skøytegutta.

Skal undersøke med disse så kommer jeg tilbake med et svar.

Jeg ville egentlig tro at man impregnerte fra innsiden men er som sagt ikke sikker

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg, eller er det flere som er helt crazy.gif av forskjellige behandlingsmetoder for å holde en båt tett og fri for råte?

 

Hehe...det er nok mange forskjellige syn på saken ute å går her ja... På en måte er det godt at det ikke er bare meg som lurer. Føler nesten at jeg får de som har greie på det til å jobbe overtid for å få svar på alle spørsmålene mine :wink:

 

Bastard: Hadde vært flott om du hadde hørt med dem hvordan de gjorde det. Fikk liksom ikke helt forklaring på akkurat dette utfra nettstedene... Jeg kan jo eventuelt sende en mail til West Systems.

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sendt forespørsel til en av skøytegutta i Nautica som jeg vet har brukt dette.

Av det som fremgår i opplysninger på bla. WestSystem virker det som det skal brukes på overflater og innvendig i båt. Men vi får se hva jeg får av svar.

 

Under vannlinje utvendig skal jeg bruke Black Varnish (tjæreprodukt) som primer.

Skal man ha bunnstoff utenpå dette (ikke nødvendig) bør man bruke svart bunnstoff pga av at BV smitter igjennom. Dette spiller ingen rolle for meg da jeg skal ha svart bunn uansett. (hindre groing mest mulig)

 

Skrog og overbygg har jeg sprøytet (mettet) med hagesprøyte. Denne mixturen bestod av antiparasitt, amerikansk terpentin og trekkfastolje. Blandet (på husken) 1 del AntiP.2 deler terpentin og 2 deler trekkfast.

Mener jeg sprøytet på 50-60 liter før det var mettet.

Over dette avlsutter jeg med 2-3 strøk med Benar.

 

Dekk har jeg mettet med uttynnet benar til det var mettet og avlsutter med 2-3 strøk benar

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del hadde tenkt noe slikt på Furuholmen i år:

Alt er selvfølgelig etter full nedsliping....

 

- Utvendig

*grunnbehandling med mye kokt linloje og amerikansk terpentin deretter Clipper I til mettet ( ikke fullt så mye under vannlinje).

*primer - Bommullsgarn settes inn med margarin og dreves inn i de aller største sprekker og der jeg ellers kommer til, men passer på at jeg ikke sprenger ut noe. Legger Farm i skjøter

*bunnstoff

Sverger her til det gode gamledagse Kobberstoffet, og vil legge på dette

 

- Innvenndig

*grunnbehandling - Rå linoje/amerikansk terpetin

*oljing/maling - shipolin/olje (diff-åpen) ved motor, ellers bare clipperI, tror jeg :confused: - (skal bruke noe lignende når jeg skal igang med duken på takene mine)

*eventuell finish/fugemasse - dette vil jeg se ann, og eventuelt prøve meg frem på om der er slik at det skal komme noe inn et eller annet sted.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen . Angående robåt i ferskvann , så er den utvilsomt blitt " dynket " med tjære opp igjennom årene og tjære er naturens egen impregnering som allerede er i planken når robåten ble bygget . Tjæren vaskes svært lite vekk av fersvann , og er en superb impregnering . Kunnskapen om robåter i opplag på land var at de skulle legges med kjølen :rolleyes: i været slik at regnvann randt vekk og det ytterste av treverket kunne tørke i sol og vind .Og for Dem som ikke fulgte disse vedlikeholdsprinsippene ,....ble etter ganske få år uten båt .

*** Sang av Ivar Medaas :

" Eg hadde ein gong ein båt ,...med segl og med mast og kjøl , men det ,......osv,

" kvar e han nå , kvar e han nå ,...eg berre undrar , kvar e han nå " Fritt etter hukommelsen :lol:

 

Som en kurositet kan nevnes at her ved Bryggen i Bergen har man avdekket ved utgravinger ,flere hundre år gamle stolper som ble brukt til kaianlegg helt tilbake til grunnleggingen av byen . Tror byen var 900 år omkring begynnelsen av syttitallet , grunnlagt av Kong Olav Kyrre .

Disse var helt uten råte , men det arkeologene i denne sammenhengen og på sikt var redd for ,var en økende tilførsel av ferskvann til saltvannsbasenget som bygningene på bryggen hviler på .

Mente det var forårsaket av all tungtrafikken og rystelsene som dette påførte grunnen . Så derfor har en satt i gang ett prosjekt for å prøve å forhindre/ bøte på dette.

 

Når det gjelder lakk på dekk og overbygg vil det uansett starte en råteprosess med tiden dersom det blir liggende ferskvannstilsig til treverket under lakken . :headbang:

 

Dolvik bygger sine båter etter kaldbakingsprinsippet med tynne Mahognyfiner strips i hele skroget som stiftes lag på lag med epoxylim imellom , og er da fullstendig tett fra utsiden . Så dette blir en helt annen tilnærming til til saltvannsimpregnering og på hvilken side av skroget en bør gjøre hva .

Dolvik sin metode forutsetter da at det holdes en diffusjonsåpning på innsiden , som du fikk svar på . Skulle det derimot også her ligge ferskvann i kjølsvinet over lang tid og i det fuktige " miljøet " uten saltholdig vann ,...vel ,...det samme vil skje også her , råte vil oppstå , og i første omgang angripe nedre delen av eiken, om det er det de bruker som spant. Så forutsetningen er selvsagt ved denne byggemetoden , som ved andre at det er fullstendig tett ovenfra . Og kan de garantere det på sikt , så ,....?

 

Mvh Kjølen

Link to post
Share on other sites

Takk igjen Kjølen. Jeg fikk med 10 liter tjære av han jeg kjøpte båten av. Kanskje dette er det jeg bør bruke? Har egentlig forkastet den idèen, pga at det er noe forferdelig griseri men... Lukter "skikkelig båt" da..

 

Hvis jeg da velger en løsning med Arcanol bør jeg være påpasselig med å tørke over kjølsvinet og omegn (.. :lol: ) ofte. På den måten vil Arcanolen holde det lille ferskvannet som blir, ute av veden i stor grad mellom hver gang jeg tørker der. Dette fører til at saltvannskonsentrasjonen i veden under vannlinjen holder seg høy...ergo veden holder seg godt pga saltvannets impregnerende egenskaper. Makes sense to me... Det blir jo noe av den samme metoden som er benyttet på denne båten. Her er det dog Owatrol Primer som er brukt. Kan ikke dette sammeliknes?

 

Bilde

 

Til LK6647. Jeg vet ikke hva som brukes til å tynne ut Benaren jeg. Jotun her 3 typer tynnere. En av disse er sikkert egnet. Vet ikke om trepentin brukes til dette? Vikers har sikkert løsningen...

Link to post
Share on other sites

Kjølen, du besitter ikke bare "normal kompetanse" tydligvis, arbeider du innen trebåtbyggeri, eller er du med i kystlaget eller lignende som gjør at du har såpass greie på dette ?

 

Jeg må lese innleggene som har kommet de siste par dagene et par ganger til, før jeg eventuelt "kverulerer" eller stiller spørsmål. Det er gjerne diskusjoner rundt ting&tang som overbeviser oss enten i den ene eller den andre retningen :wink:

 

PS : velkommen til forumet, dette forumet er utrolig unikt, i så måte at dette forum favner alt fra pinnebåteiere, motorbåtfolket, trebåtentusiaster etc etc.

 

Vikers, jeg håper ikke du tror du får fasitsvar utfra det du spør om ovenfor :wink: Du kommer isåfall til å bli skuffet, da meningene om alle produkter er så mange. Se på meg selv, jeg fremhever Owatrol Edelolje som det mest glimrende og fantastiske produkt, som jeg uten tvil kan anbefale andre også å bruke. Men det holder meg ikke bort fra å teste ut nye produkter, slik at man ikke kan være 100% bastant............

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Trulte . :smiley: Den er sikkert grei den der Owatrolen du bruker , Olsen & Wang har i alle år produsert skikkelige greier , men jeg kjenner ikke til spesifikke tilfeller der den er brukt som ett innerskikt så jeg eventuelt kan gi deg disse erfaringene . Vet heller ikke hvilket bruksområde den er tiltenkt . Tjæren er jo ett godt middel som jeg var innepå , og da mente du vel å smøre den utvendig vil jeg anta , du kan i prinsippet smøre det innv. og utv , men innvendig,....det blir grisete det ja , og lukter ,....ja det lukter båt , men alt med måte , i hvertfall i en bobåt med senger og det hele . Robåt OK.

Metter du treverket / bunnen fra utsiden med tjæren så er det i utgangspunktet helt greit men hvordan festet for eventuelt bunnstoff ville blitt har jeg ikke erfaring med og kan heller ikke av den grunn anbefale noe der .

 

Si meg ,..hva ligger i sprekkene i treverket under Owatrolen ? Gammel tørr Jute eller bomullstråd ?

 

Mvh Kjølen :diving:

Link to post
Share on other sites

Hva brukte du til å tynne ut benaren med (amerikansk terpentin) ? Hvilket blandingsforhold ?

Brukte bare Wite spirit, ikke noe dyr lurium.

Nå skal det også sies at jeg bare frisket opp det dekket som var der, hadde egentlig tenkt til og bytte dekk men gadd ikke. Så får vi se om det holder etterhvert.

Det fine med Benar er jo at det er olje, og at jeg bare kan matte ned på våren og legge ett nytt strøk så er vårpussen tatt :yesnod:

 

Min båt skal ikke lakkes da det ikke er noe møbel.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Jeg har fått gjort masse i dag :smash: . Halvferdig med å fjerne maling i båten innvendig. Men siden dette er tungt og statisk arbeide (jeg har ganske dårlige skuldre) brukte jeg også noen timer på å begynne å lage og tilpasse et møbel til til kjøleskap og pantry. Må bytte litt på den litt kjedeligere delen av restaureringen og den veldig morsomme. Det ble 8 timer ganske effektivt arbeide....og man kan se stor forskjell...

 

Perlen: Jeg tror også denne diskursjonen er fruktbar, selv om aldri alle her inne kommer til å bli enige om en felles løsning, drar man på en måte erfaringer uten å ha erfart dem selv...

 

Kjølen: Dette bildet er "sakset" fra denne siden. Det er altså ikke min båt, og jeg vet heller ikke hva som ligger i sprekkene. Hvis det er av interesse tror jeg det ligger en mail-adresse den siden, så du kan spørre eieren. Jeg la ut bildet som et eksempel på en annen måte å utføre denne "forseglingen" for å unngå ferskvann i veden. Tenkte dette var gjort med akkurat samme intensjon som det du har beskrevet i dine innlegg. For å dobbelsjekke at jeg har forstått liksom... :crazy:

Tjæren var tenkt til utvendig bruk ja, men jeg tror jeg velger en annen løsning. Tjæren kan være grei å ta vare på hvis jeg får meg en pram en gang. Hadde forresten vært moro å visst om dine kunnskaper kun stammer fra hobby-båtliv, eller er profesjonelt slik Perlen spør om. Ikke det at det spiller så stor rolle for meg men...hadde bare vært artig.

 

Bastard:

Min båt skal ikke lakkes da det ikke er noe møbel.

Dette har jeg mått "ta meg selv i" flere ganger når jeg har pusset at dette ikke er et møbel. Bittesmå skjønnhetsflekker har bedre av å bli værende enn å bli pusset og pusset til de er dype groper. Vil at det skal bli perfekt, men da har jeg noen ganger tenkt at enten må man bytte hele bordet, eller så får det bare være med noen ørsmå rifter eller flekker. Båten er jo fra 1957. Da blir det alltids noe... Men jeg skal lakke da... :wink:

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...

 

Vikers, jeg håper ikke du tror du får fasitsvar utfra det du spør om ovenfor :wink: Du kommer isåfall til å bli skuffet, da meningene om alle produkter er så mange. Se på meg selv, jeg fremhever Owatrol Edelolje som det mest glimrende og fantastiske produkt, som jeg uten tvil kan anbefale andre også å bruke. Men det holder meg ikke bort fra å teste ut nye produkter, slik at man ikke kan være 100% bastant............

 

:smiley:

 

Neida, noe fasit var jeg selvfølgelig ikke ute etter, men heller en noe mer helhetlig måte å legge frem forslag til oss amatører på. Noe skal brukes utvendig, innerst på veden, men må ha noe annet utenpå - så er det andre ting som skal være på innsiden som kan sprøytes på men da kan du ikke bruk det og det ( men det opplyses kanskje ikke) etc..

 

Misforstå meg rett her - dette har blitt en glimrende tråd for en mann som skal forsøke å få en 52-53 modell Furuholmen tett i aprimåned, men etter 30-40 innlegg med et utall med forskjellige varianter er jeg fortsatt i villrede her. Har til og med begynt så smått å tvile på hvorvidt endel skal på utsiden, eller innsiden. :lol:

 

 

Jeg trodde ikke Edeloljen ble så hard i finishen, men det gjør den tydeligvis....hmmmm.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:lol: Jeg tror det er viktig å huske på at det er mange veier til å få båten tett Vikers. Hvis ikke hadde det ikke vært så mange løsninger ute og gikk. Som nevnt tidligere tror jeg denne diskursjonen er svært nyttig og fruktbar. Spesielt siden de som kommer med rådene til de grader har peiling på hva de snakker om.

 

Jeg stusset på en ting som du skrev når du fortalte om hvordan du hadde tenkt å behandle båten din. Du skriver at du utvendig har tenkt å bruke kun kokt linolje med terpentin og Clipper I etterpå. Jeg tror (understreker tror..) at det vil lønne seg å bruke rå linolje. Kokt linolje lager en hinne (brukes som siste forseglende lag etter behandling med rå linolje) mens rå linolje ikke gjør dette. Jeg bare tenkte at Clippern kunne få vansker med å trenge gjennom et størknet lag med kokt linolje, så det hadde kanskje vært bedre å bruke rå linolje..

 

Jeg trodde ikke Edeloljen ble så hard i finishen, men det gjør den tydeligvis....hmmmm.

Jeg mener Perlen reklamerer for Edeloljen nettopp fordi den IKKE blir hard...ergo...den sprekker ikke slik lakk gjør

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...